Jan Švankmajer a jeho priatelia | výstava

od 3. decembra 2018

Asociácia slovenských filmových klubov a Slovenský filmový ústav

uvádzajú výstavu

JAN ŠVANKMAJER A JEHO PRIATELIA

Vernisáž výstavy - 3. 12. 2018 o 17:00

foyer - Kino Lumière, Bratislava

“Začiatky švank-meyerovských koláží Jana Švankmajera môžeme určiť rokom 1972. Za zaznamenanie stojí aj fakt, že z týchto originálnych koláží Jan Švankmajer následne vytváral technikou akvatinty a ručne kolorovaných leptov grafické listy a jeden album (Prírodopis) desiatich grafických listov v minimálnom náklade niekoľkých kusov. Niektoré z nich sú aj na prítomnej výstave a všetky do jedného nespochybniteľne manifestujú vedomie súvislostí rozmerného diela surrealistu Jana Švankmajera. “

kurátor – Juraj Mojžiš

V súvislosti s výstavou sa v termíne 03. – 09. 12. 2018, v spolupráci s Asociáciou slovenských filmových klubov, uskutoční v Kine Lumière v prehliadka režisérových filmov: Prežiť svoj život (2010), Niečo z Alenky (1987), Lekce Faust (1994), Spiklenci slasti (1996), Otesánek (2000), Šílení (2005), Hmyz (2018)

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. 

Viac info

Prežiť svoj život | Profil: J. Švankmajer

Přežít svůj život; Jan Švankmajer, 2010, OV (cz) ; Jan Švankmajer, 2010, verzie: OR

Evžen žije dvojaký život. Jeden reálny a jeden vo svojich snoch. V reálnom živote má manželku Miladu, v snovom mladú milenku Evženiu. Cíti, že sny, ktoré ho od istého času sprevádzajú, majú hlbší význam, a preto sa obráti na psychoanalytičku, ktorá mu jeho sny vykladá. V priebehu deja sa dozvedáme, že Evžen stratil rodičov už v útlom detstve a vyrastal v ústave. Evžen čaká s Evženiou dieťa. Psychoanalytička je z toho zúfalá, pretože vo svojich výkladoch identifikuje Evženiu ako Evženovu animu a otehotnieť s vlastnou animou považuje za horšie než incest... Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Niečo z Alenky | Profil: J. Švankmajer

Něco z Alenky; Jan Švankmajer, 1987, verzie: OR : ces

Vo svojom prvom celovečernom diele sa vynikajúci (už tri desaťročia známy) scenárista, výtvarník a režisér animovaných (príp. kombinovaných) filmov, osobnosť svetového formátu, vracia k dvom zdrojom svojej surrealistickej poetiky – ku Carollovej Alici v krajine zázrakov a k východiskám vlastnej tvorby. Inšpiroval sa knihou, predovšetkým však projektuje vlastné snové pocity, zážitky, predstavy a spomienky z detstva a zapája ich do Alenkinho príbehu. Využíva zvláštny odcudzovací efekt, akoby chcel diváka uistiť o neurčiteľnosti hraníc skutočného sveta a „reálneho“ neskutočna fantázie. Film Něco z Alenky je esenciou nápadov, trikov a výtvarných prvkov z predchádzajúcich Švankmajerových diel. Výtvarné a významové nonsensy vychádzajú z princípu absurdnej grotesky a čierneho humoru. Oslobodená imaginácia smeruje k oslobodeniu imaginácie diváka. Táto formálne najkomplexnejšia autorova vízia je ako celovečerný film zaťažená epizodickosťou a chýba jej gradácia. Pozornosť púta sugestívne pôsobiaca zvuková partitúra. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Lekce Faust | Profil: J. Švankmajer

Lekce Faust; Jan Švankmajer, 1994, verzie: ČV

Druhý celovečerný film (po Něco z Alenky z roku 1987) inak už vyše 30 rokov nakrúcajúceho tvorcu prináša mnohovrstvový osobitý, úchvatne imaginatívny pohľad na faustovský mýtus. Hlavným motívom je pokušenie, manipulácia (nemožnosť utiecť pred úzkosťami) a podliehanie zlu, ktoré sa nenápadne prediera do nášho každodenného života. Formálne i tematicky sú zreteľné nadväznosti na autorov starší, temné pudy si všímajúci film Don Šajn (1970), v ktorom sú zarastené zámocké záhrady a zdevastované interiéry oživené trhanými pohybmi marionet. Svojou typickou metódou kombinácie živej hereckej akcie s animáciou rozvíja Švankmajer etudu na tému Faustovstva, pričom využíva širokú škálu podôb faustovského mýtu, od bábkových hier po klasické Goetheho dielo. Fausta aj Mefista hrá jeden herec – Petr Čepek. Bábky sú tu jednak 30-centimetrové, jednak rovnako veľké ako ľudia. Kombinuje sa film hraný, animovaný, využívajú sa trikové zábery. Film vznikol za finančnej pomoci filmových spoločností z Francúzska, V. Británie a Nemecka, nakrútený bol v knovízovskom ateliéri (pri Slanom) spoločnosti ATHANOR (grécke slovo, znamená „alchymistická pec“), realizácia začala v roku 1992. V Švankmajerových filmoch sa zlievajú profesie maliara, grafika, keramika, scénografa, autora objektov, filozofického esejistu, bábkara, filmára, režiséra, animátora, strihača, autora námetov a scenáristu. Jeho priestorové koláže umocnené pohybom filmového média sa snažia dostať za racionálnu ohrádku moderného človeka. V jeho filmoch akoby sa zhmotňovali predvedomé obrazy v nesúvisle rozprávaných príbehoch, v bizarných priestoroch, kde ožívajú veci, ľudia sa stretávajú s bábkami a smiech dostáva podobu desivej nočnej mory. Autorova imaginácia rozmetáva pôvodné námety inšpirované púťovým príbehom, rozprávkou, mýtom, nakopuje ich v nelogických súvislostiach a významoch. Zobraziť viac

2D ČV 12
Viac info

Spiklenci slasti | Profil: J. Švankmajer

Spiklenci slasti; Jan Švankmajer, 1996, verzie: OR : ces

Svojrázna čierna groteska, v ktorej sa za „sexuálnymi úchylkami“ šiestich smutných hrdinov skrýva zúfalá osamelosť dnešného človeka, často spôsobená jeho neschopnosťou komunikácie s druhými. Hraný príbeh, skladajúci sa z epizód jednotlivých postáv, ktoré sa ukájajú rôznymi bizarnými spôsobmi, pričom dôležitú úlohu zohráva nielen samotný akt, ale aj namáhavá a obtiažna príprava naň. Režisér s prehľadom ťaží z nevyčerpateľnej pokladnice surrealizmu a opiera sa predovšetkým o fetišizmus, sadomasochizmus i najrôznejšie rituálne praktiky, ktoré sa napokon navzájom zaujímavo pretnú. Domácou pôdou surrealizmu (vlastne – čo je surrealizmus?) nie je kinematografia. Viacerí autori označovaní za surrealistov tvrdia, že surrealizmus nie je umenie. Film však za umenie môžeme považovať – ako teda ide surrealizmus dokopy s filmom? V prednáške sa nebudeme usilovať (opäť – po koľký raz už?) zadefinovať surrealizmus či nedajbože surrealistický film, nebudeme sa ani snažiť situovať ich historicky. Pokúsime sa celkom skromne poukázať na možné prejavy surrealizmu v oblasti kinematografie na báze jednoty protikladov (bez ich násilného rozriešenia). Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Otesánek | Profil: J. Švankmajer

Otesánek; Jan Švankmajer, 2000, verzie: ČV

Pán a pani Horákovci túžia po dieťati. Jedného dňa pán Horák vykope na záhrade peň, ktorý vyzerá úplne ako malé dieťa. Stačí ho len dlátom v dielni dotvoriť. Pani Horáková potom svojou túžbou a láskou peň oživí. Dieťa, ktorému dali meno Otík, je neustále hladné – keď ho jeho rodičia nedokážu nasýtiť, zje najprv domáceho kocúra a potom sa pustí do ľudí z okolia. Otec sa preto rozhodne zamknúť ho do pivnice a nechať ho umrieť od hladu. Ale susedova dcéra, malá Alžbetka, sa o Otíka stará. Kradne doma jedlo z chladničky, obetuje svoje úspory na jedlo pre Otesánka, ale stále je to málo. V zúfalstve mu napokon navrhne, aby zjedol svojich rodičov. Starý mýtus prebudený k životu neodvratne speje k svojmu naplneniu… Zobraziť viac

2D ČV 15
Viac info

Šílení | Profil: J. Švankmajer

Šílení; Jan Švankmajer, 2005, verzie: OR

Filozofický horor zo začiatku 19. storočia, volne inšpirovaný poviedkami E. A. Poea Zaživa pochovaný a Šialený psychiater. Mladý Berlot trpí chronickým snom, v ktorom sa ho nemocniční zriadenci snažia zošnurovať do zvieracej kazajky. Sen končí prebudením v zdemolovanej izbe. Po matkinom pohrebe sa Berlot v hostinci zoznámi s Markízom a prijme pozvanie na jeho zámok. Raz v noci je svedkom libertinskych orgií v zámockej kaplnke. K účasti je prinútené mladé dievča, ktoré Berlota zaujme natoľko, že sa rozhodne zámok okamžite opustiť. Markíz však upadne do kataleptického záchvatu, ktorý vyzerá ako smrť. Markízov sluha donúti Berlota uzavrieť Markízovu truhlu. Na druhý deň nájdu Markíza, hodujúceho v rodinnej hrobke. I on má svoje tajomstvo a tak navrhne Berlotovi terapiu, ktorá by mala ukončiť ťaživé sny. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Hmyz | Profil: J. Švankmajer

Hmyz; Jan Švankmajer, 2018, OV (cz) + AT; Jan Švankmajer, 2018, verzie: AT , OR

Animovano-hraná čierna komédia, inšpirovaná divadelnou hrou bratov Čapkovcov Zo života hmyzu a novelou Franza Kafku Premena. – Krčma v malom meste. Je zatvorené, stoličky sú prevrátené na stoloch. Na vešiaku visia „hmyzie šatôčky“: sukienky z krepového papiera, papundeklové motýlie krídla, pestro pomaľované a čierne lesklé krovky chrobákov. Pri stole v kúte miestnosti sedí šesť miestnych ochotníkov: režisér, Růžena, pán Václav, pán Borovička, železničiar Kopřiva a slečna Jitka. Tulák leží doma s ischiasom. Chrobáčica a Kukla ešte neprišli. Počas skúšky sa životy ochotníkov prelínajú s osudmi postáv hry bratov Čapkovcov. Režisér/Svrček umorí pána Václava, milenca svojej ženy. Pán Kopřiva, ktorý hrá Parazita, zožerie slečnu Jitku/Larvičku. Pánovi Borovičkovi sa prevtelenie do chrobáka podarí tak presvedčivo, že nadobro opustí svoju ľudskú podobu. Počas skúšky sa rodí aj umiera, čas nehrá rolu. Hmyz sa správa ako ľudia a ľudia ako hmyz. Zobraziť viac

2D AT OR 15
Pre lepšie prispôsobenie obsahu pre Vás, bezpečnosti, meraniu štatistík návštevnosti a lepšej spätnej väzbe tento web používa cookies. Klikaním a navigovaním po stránke súhlasíte s tým, že zbierame o Vás anonymné informácie cez cookies. Viac informácií o používaní cookies na našej stránke nájdete tu.