III. Cesty dospelosti (2018)

Filmový kabinet 3 | semester III: 31. január - 30. jún 2018 

V rámci tohto semestra sa lektori budú venovať obdobiu od 60. rokov 20. storočia do súčasnosti. Budú sledovať turbulentný vývoj v 60. rokoch (nové vlny), zaostria pozornosť na niektoré pozoruhodné postavy (Andrej Tarkovskij, Stanley Kubrick, Luis Buñuel), pozrú sa na vývoj v 70. rokoch v jednotlivých národných kinematografiách (Taliansko po neorealizme, nový nemecký film, nový Hollywood) a neopomenú ani dianie v neskoršom období – od 90. rokov ďalej (slovenský film v ére samostatnosti, Dogma 95, nový kórejský film). V sledovanom období sa kinematografia rozbieha mnohými smermi, už nemôžeme hovoriť o jednoduchých líniách časovo-priestorovej následnosti a kauzality, skôr sa dianie triešti, multiplikuje. Ponúkaný výber preto nie je v žiadnom prípade definitívny, napriek tomu dúfame, že vás zaujme, v neposlednom rade vďaka tomu, že všetky filmy premietané v rámci tohto semestra uvádzame vo Filmovom kabinete po prvý raz. Ako už býva na pôde Filmového kabinetu dobrým zvykom, tešiť sa môžete aj na viacerých hosťujúcich lektorov.

Semester potrvá od januára 2018 do júna 2018 a už teraz je možné sa naň prihlasovať do 30.1. alebo do naplnenia kapacity „kabinetnej“ kinosály. 

Podrobný program  a prihlasovanie na portáli cinepass.skcinepass.sk

PROGRAM

30.1.2018 18:00: Nové vlny v Európe
  Kristove roky
  r: Juraj Jakubisko, Československo, 93‘, 35mm

13.2.2018 18:00: Andrej Tarkovskij
  Ivanovo detstvo
  r: Andrej Tarkovskij, Sovietsky zväz, 89‘, 35mm

27.2.2018 18:00: Taliansko po neorealizme
  Súmrak bohov | La caduta degli dei
  r: Luchino Visconti, Taliansko, Nemecko, 144‘, 35mm

13.3.2018 18:00: Stanley Kubrick: Šachová partia s divákom
  Dr. Divnoláska alebo Ako som sa naučil nerobiť si starosti a mať rád bombu | Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
  r: Stanley Kubrick, USA, VB, 95‘, Blu-ray

27.3.2018 18:00: Nový nemecký film
 Strach jesť duše | Angst essen Seele auf 
 r: Rainer Werner Fassbinder, Nemecko, 87‘, 35mm

17.4.2018 18:00: Nový Hollywood
  Tetro
  r: Francis Ford Coppola, USA, Argentína, Španielsko, Taliansko, 127‘, Blu-ray

24.4.2018 18:00: Neskorá tvorba Luisa Buñuela
  Skrytý pôvab buržoázie | Le charme discret de la bourgeoisie
  r: Luis Buñuel, Francúzsko, Španielsko, Taliansko, 97‘, 35mm

15.5.2018 18:00: Slovenský film v ére samostatnosti
  Na krásnom modrom Dunaji
  r: Štefan Semjan, Slovensko, 126‘, 35mm

22.5.2018 18:00: Dogma 95
  Hon | Jagten 
  r: Thomas Vinterberg, Dánsko, 111‘, 35mm

29.5.2018 18:00: Nový kórejský film
  Komorná | Ah-ga-ssi 
  r: Park Chan-wook, Kórejská republika, 144‘, DCP

Viac info

Kristove roky | Filmový kabinet

Tragikomická výpoveď o potrebe konečného rozhodnutia človeka na životnej križovatke. Maliar Juraj, Slovák žijúci v Prahe, si po tridsiatke so skrývanou bezradnosťou uvedomuje bezcieľnosť svojho doterajšieho života bez záväzkov a povinností. Postupne si vo vzťahu k blízkym ľuďom uvedomuje svoje životné postavenie, aby nakoniec dospel k pokusu začať žiť svoj život nanovo a lepšie. Lektorský úvod: Martina Kullačová Predfilm: Čekají na Godota
r. Juraj Jakubisko * 1966 * 29‘ * OV (sk) Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Ivanovo detstvo | Filmový kabinet

Tarkovského úspešný debut (jeho obhajcom v medzinárodnej polemike bol napr. J.-P. Sartre) rozpráva pomocou pozoruhodnej subjektívnej kamery, asociatívnej montáže a sústredenia sa na výtvarnú stránku príbeh 11-ročného „dieťaťa vojny“, ktorého údelom sa stala neprístupná samota v utrpení a horkosti, úplné privlastnenie svetom nenávisti, pomsty, rizika a smrti, odcudzenie sa všetkému a všetkým bez náznaku túžby žiť a prežiť. Ivan prestal byť dieťaťom vo chvíli, keď mu fašisti pred očami zavraždili matku. PREDNÁŠKA: ANDREJ TARKOVSKIJ Filmografiu Andreja Arsenjeviča Tarkovského tvorí len sedem filmov. Tie sú však natoľko previazané, že kritici navrhujú interpretovať Tarkovského tvorbu ako jediný film, ktorý sa začína v dlhometrážnom debute Ivanovo detstvo obrazom dieťaťa pri strome a končí rovnakým obrazom vo filme Obeť (nakrútenom o dvadsaťštyri rokov neskôr). Nepreniknuteľnosť Tarkovského diela je zapríčinená predovšetkým tým, že autor rozpracoval vo svojich filmoch tie najzložitejšie motívy a témy. Všetkým predchádza motív času, ktorý zakladá nielen formálny prístup ku kompozícii záberu a výstavbe obrazu, ale je aj východiskom pre hodnotové ukotvenie tvorby v pamäti a jej morálnej stránke – svedomí. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac

2D OR 12
Viac info

Súmrak bohov

Vo filme Súmrak bohov sa režisér Luchino Visconti opäť venuje jednej z ústredných tém svojej tvorby: morálnemu úpadku vyšších spoločenských vrstiev a rozkladu rodiny. V predvečer druhej svetovej vojny musí rodina oceliarskych veľkopriemyselníkov von Essenbeckovcov čeliť novej spoločenskej situácii. Ich bohatstvo a vplyv už bez správnej politickej orientácie nič neznamenajú... PREDNÁŠKA: TALIANSKO PO NEOREALIZME Po neorealizme, ktorý bol určený estetikou zbavenou krásy obrazu, dramaturgického oblúka, skrátka čohokoľvek, čo by krivilo žitú skutočnosť spoločnosti, prichádza príklon k prehnanej estetizácii. Autori sa však nevydávajú cestou úplného popretia predchádzajúcich téz. Pozornosť aj naďalej venujú realite, no nadväzujú komunikáciu aj s inými – ne-filmovými tradičnými talianskymi umeleckými kódmi. Na tvorbu Pietra Germiho vplýva buffonáda, Federico Fellini je ovplyvnený karnevalom, Luchino Visconti zase tradíciou opery. Jednoduchosť neorealizmu tak nie je popretá, ale u týchto tvorcov dochádza k ešte hlbšiemu skúmaniu idey humanizmu. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Dr. Divnoláska alebo Ako som sa naučil nerobiť si starosti a mať rád bombu | Filmový kabinet

Začiatok 60. rokov minulého storočia. Studená vojna medzi kapitalistickým západom a komunistickým východom vrcholí. Oba bloky sa predbiehajú v nukleárnom zbrojení. Americká spoločnosť, najvyššie vládne a vojenské miesta, sú presiaknuté paranojou z nukleárneho útoku komunistických agresorov. Je len otázkou času, čí prst bude prvý na spúšti nukleárnej apokalypsy. Je tu však jeden odvážny muž na správnom mieste, americký generál Jack D. Ripper. Nebude čakať, kým „Rusáci“ zaútočia prví. Nariadi zhodiť atómovú bombu na Sovietsky zväz... PREDNÁŠKA: STANLEY KUBRICK: ŠACHOVÁ PARTIA S DIVÁKOM Stanley Kubrick začínal v šestnástich rokoch ako fotograf pre časopis Look. Na počiatku 50. rokov minulého storočia nakrúcal krátke dokumentárne filmy. Už jeho prvý film pre štúdio United Artists – Zabíjanie – mu priniesol uznanie a úspech. Kubrick nakrútil počas svojej kariéry celkovo trinásť dlhometrážnych filmov, pričom za relevantné obdobie sa uňho vo všeobecnosti považujú roky 1956 - 1999 (teda od filmu Zabíjanie po Široko zatvorené oči). Striedal filmové žánre (od komédie cez sci-fi až po psychologický horor), pričom často posúval ich konvencie či ich dokonca svojimi filmami redefinoval. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac

BD OR 15
Viac info

Strach jesť duše | Filmový kabinet

Stretnutie staršej ženy Emmi a marockého gastarbeitera Aliho skončí manželstvom. Ich vzťah však nie je akceptovateľný pre jej rodinu, známych a susedov. Fassbinder v tomto filme odhaľuje predpojatosť a xenofóbiu ľudí, ktorým vadí vysoký vekový rozdiel manželov a rovnako to, že Ali je cudzincom, ale predovšetkým ich spoločné šťastie. Režisér tak vytvára veľmi precíznu kritiku západnej spoločnosti. PREDNÁŠKA: NOVÝ NEMECKÝ FILM Aj v Nemecku sa v 60. rokoch minulého storočia ozvali režiséri, ktorí pociťovali potrebu obrodiť tamojšiu kinematografiu. V roku 1962 vystúpila skupina mladých filmárov s tzv. Oberhausenským manifestom, v ktorom sa prejavila ich pomerne radikálna dikcia: manifest hlásal, že „Papas Kino ist tot!“ – teda „Fotrovské kino je mŕtve!“. Hoci väčšina signatárov manifestu medzičasom upadla do zabudnutia, aj tento manifest signalizoval veľké zmeny v nemeckej kinematografii. V druhej polovici dekády a začiatkom 70. rokov v dlhometrážnom filme debutuje mimoriadne silná generácia tvorcov narodených v rokoch 1939 – 1945 (Schlöndorff, Herzog, Fassbinder, Wenders). Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Tetro | Filmový kabinet

Francis Ford Coppola začínal ako režisér v období nového Hollywoodu, v 60. rokoch 20. storočia. Vypracoval sa na režisérsku superhviezdu, neskôr pracoval s najvýraznejšími hercami, nakrúcal filmy za desiatky miliónov dolárov. Po filme Čarodejník z roku 1997 sa na 10 rokov odmlčal. V novom tisícročí sa vrátil k réžii filmom Mladosť bez mladosti a v roku 2009 nakrútil film Tetro. V tomto filme sa v istom zmysle vracia k duchu filmovej tvorby z obdobia nového Hollywoodu. Je to vlastne osobná filmárčina s relatívne malým rozpočtom (5 miliónov dolárov), menej známymi hercami, nakrútená v Buenos Aires... Film rozpráva príbeh o dvoch bratoch, ktorí sa stretávajú po rokoch a pokúšajú sa pochopiť minulosť a tak vyriešiť aj vzťah medzi nimi. PREDNÁŠKA: NOVÝ HOLLYWOOD Na konci 60. rokov 20. storočia nebola viac udržateľná situácia veľkých hollywoodskych štúdií a vo vzduchu visela potreba zmeny. Komerčný neúspech Kleopatry z roku 1963 sa stal symbolom konca jednej éry. Generácia tvorcov, ktorá sa dostávala k slovu (jej najvýraznejšími predstaviteľmi boli Francis Ford Coppola, George Lucas, Brian De Palma, Martin Scorsese a Steven Spielberg), začala nakrúcať filmy inak. Rané filmy týchto režisérov sa pomerne radikálne vymedzili proti vtedajšej hollywoodskej produkcii. Mnohí z nich sú aktívni dodnes a v posledných 30-40 rokoch zásadným spôsobom ovplyvňovali americkú kinematografiu. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac

BD OR 15
Viac info

Skrytý pôvab buržoázie | Filmový kabinet

Toto satirické podobenstvo so surrealistickými prvkami patrí do francúzskeho obdobia Buñuelovej tvorby. Skupinka priateľov, členov spoločenskej smotánky, sa v ňom chce stretnúť na večeri, ale postupne im v tom bránia stále bizarnejšie prekážky. Skrytý pôvab buržoázie je jedným z najzábavnejších režisérových filmov. PREDNÁŠKA: NESKORÁ TVORBA LUISA BUÑUELA Tri posledné filmy Luisa Buñuela (Skrytý pôvab buržoázie, Prízrak slobody a Ten tajomný predmet túžby) sú zvláštnym spôsobom prepojené s Buñuelovým úvodným opusom – Andalúzskym psom. Takmer polstoročie medzi ich vznikom vlastne ničím nenarušilo režisérovu túžbu vytvoriť nové symboly protestu. Všetko sú to vrcholné dôkazy ako jeden z určujúcich umeleckých smerov a umelcov 20. storočia nereflektoval iba výrazné zmeny spoločenských záujmov, ale predovšetkým prežívanie meniacej sa spoločenskej situácie. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac

2D OR 12
Viac info

Na krásnom modrom Dunaji | Filmový kabinet

Súdobá crazy komédia o troch bohémskych kamarátoch, ktorých vzrušenie z dobrodružstiev na hranici zákona, neviazaná zábava, sexuálna sloboda, radosť z maličkostí a žiadne obavy pred budúcnosťou privedú k spolupráci na krádeži slávneho obrazu Andyho Warhola. PREDNÁŠKA: SLOVENSKÝ FILM V ÉRE SAMOSTATNOSTI Pri diskusiách o periodizácii dejín súčasnej slovenskej kinematografie sa skloňujú dva dátumy: rok 1989 (koniec socialistického zriadenia) a rok 1993 (vznik samostatnej Slovenskej republiky). Dnešní historici sa zhodujú, že ani jeden nie je úplne vhodný pre kinematografiu. Slovenská kinematografia predchádza vznik republiky, na druhú stranu, ešte v roku 1989 a neskôr väčšina vzniknutých filmov sú realizáciami predrevolučných scenárov. Kdesi v intervale vymedzenom spomenutými rokmi sa rodí naša kinematografická súčasnosť, ktorá však až do roku 2007 resp. 2009 vyústi do kritického stavu. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac

2D OR MP
Viac info

Komorná | Filmový kabinet

Podvodník vystupujúci ako gróf Fujiwara sa dohodne s mladučkou zlodejkou na ľsti: dievčina mu má pomôcť získať dôveru mladej lady Hideko, aby sa dostal k jej majetkom. Tým sa začína hra, v ktorej sa tak postavy, ako aj film spoliehajú na to, že každý si ukázané informácie vyloží podľa očakávaní nastavených na začiatku... V podstate inteligentný, hravý pseudo-viktoriánsky erotický lesbický román Sarah Watersovej Zlodejka získava vďaka Parkovmu prístupu až opernú veľkoleposť. PREDNÁŠKA: NOVÝ KÓREJSKÝ FILM 90. roky 20. storočia boli obdobím politických a hospodárskych zmien aj pre Južnú Kóreu: prechod od vojenského režimu k demokracii, svetová finančná kríza... Nasledovalo obdobie Slnečnej politiky, ďalšia hospodárska kríza, ochladnutie vzťahov s KĽDR, do úradu nastúpila prezidentka Park Geun-hye. A čo kórejský film? Aký dopad naň mali prezidenti krajiny? Ako ustál finančné krízy? Ako sa menil tematický fokus od 90. rokov a čo za tým stojí? Ktoré žánre sa tešili obľube v roku 2006, ale v roku 2016 akoby sa zem po nich prepadla? Ktorí art-house režiséri stoja za váš čas viac než čokoľvek od Kim Ki-duka po roku 2004? Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac

2D OR 15
Pre lepšie prispôsobenie obsahu pre Vás, bezpečnosti, meraniu štatistík návštevnosti a lepšej spätnej väzbe tento web používa cookies. Klikaním a navigovaním po stránke súhlasíte s tým, že zbierame o Vás anonymné informácie cez cookies. Viac informácií o používaní cookies na našej stránke nájdete tu.