Filmotéka - November 2018

Priatelia archívneho filmu,

tento rok si kinematografické inštitúcie (filmotéky, festivaly, archívy) po celom svete pripomínajú 100. výročie narodenia velikána svetovej kinematografie, švédskeho režiséra Ingmara Bergmana (14. júl 1918 – 30. júl 2007). Hoci Bergman nebol len filmovým režisérom, ale aj divadelným, výrazným spôsobom ovplyvnil svojou tvorbou svetovú kinematografiu. Aj FILMOTÉKA sa pripája k pripomienkam jeho výročia.

V novembri uvedieme cyklus siedmich Bergmanových filmov. Ako napovedá podtitul v názve cyklu Peklo na zemi, Bergmanova vízia situácie človeka vo svete, tak ako ju prezentoval vo svojich dielach, často neoplývala optimizmom, ale práve naopak. Program cyklu je komponovaný v troch blokoch. V prvom budú uvedené filmy Prameň pannySiedma pečať, kde Bergman otvára tému viery v rôznych polohách (pohanskej či kresťanskej). V oboch filmoch stvárnil výrazné postavy Max von Sydow: v Prameni panny bohatého statkára vyrovnávajúceho sa so znásilnením a s vraždou svojej dcéry Karin a v Siedmej pečati rytiera Antoniusa Blocka, ktorý rozohrá šachovú partiu so Smrťou (doslova). Vo filmoch Lesné jahodyPersona sa hlavné postavy rôznym spôsobom vyrovnávajú s vlastným životom. V Lesných jahodách sen starnúceho profesora Borga naznačuje neodvratnú blízkosť jeho smrti a zároveň neodčinený dlh, ktorý musí do konca života splatiť. Rozhodne sa odcestovať na juh Švédska, no z poverčivosti a strachu z lietania uprednostní cestu autom. Výlet v sprievode jeho nevesty sa mení na cestu do minulosti a vnútra, počas ktorej sa hranice medzi skutočnosťou a snom pomaly rozplývajú. V Persone Bergman rozohráva fascinujúcu hru/vzťah dvoch žien, herečky Elisabeth Voglerovej, ktorá odmieta ďalej hrať na javisku umelé úlohy a na protest sa rozhodne mlčať a jej ošetrovateľky Almy. V dome na ostrove sa Alma začne pred Elisabeth odhaľovať, prostredníctvom jej rozprávania nahliadame do jej najhlbších snov a túžob a predostiera nám svoje skúsenosti. Dve veľmi odlišné ženy sú tu konfrontované pozoruhodným spôsobom, až sa zdá, že začínajú splývať. (Práve tento motív inšpiroval napríklad Davida Lyncha pri tvorbe filmu Mulholland Drive.) Napokon uvedieme Bergmanovu trilógiu o mlčaní Boha (niekedy nazývanú aj komorná trilógia), ktorú tvoria filmy Ako v zrkadle, Hostia Večere Pána a Mlčanie. Ako pripomína Petr Gajdošík, ide o „prvú veľkú syntézu Bergmanovho myšlienkového vývoja“, a to napriek tomu, že Bergman podľa svojich spomienok o filmoch pôvodne neuvažoval ako o trilógii. (Pozri Gajdošíkov článok Mezi nebem a zemí. Otazníky víry ve filmech Ingmara Bergmana dostupný na serveri www.nostalghia.cz.) Cyklus venovaný Ingmarovi Bergmanovi uvádzame v spolupráci so spoločnosťou Film Europe v rámci projektu Bergman 100 (www.bergman100.sk).

11. novembra si pripomíname 100. výročie konca prvej svetovej vojny. Venovali sme mu cyklus Double Bill, v ktorom uvedieme filmy Veľká ilúzia Jeana Renoira z roku 1937 (vďaka spolupráci s Francúzskym inštitútom na Slovensku) a Signum laudis Martina Hollého ml. (1980). Renoirov film rozpráva príbeh o priateľstve a porozumení napriek okolnostiam súvisiacim s národnostným pôvodom a so znepriatelenými stranami. Vo filme herecky excelujú Jean Gabin (poručík Maréchal) a Erich von Stroheim (veliteľ von Rauffenstein). Signum laudis rozpráva dramatický príbeh odohrávajúci sa v posledných dňoch prvej svetovej vojny na ruskom fronte. Film je nekompromisnou obžalobou krutosti a nezmyselnosti vojny. Hlavnou postavou je kaprál Hoferik – vojak telom i dušou, bezmedzne oddaný armáde i monarchii, ktorú je ochotný brániť do posledných síl. Jeho prílišný zmysel pre povinnosť a občas až slepá viera v ideály sa mu však napokon stanú osudnými. Pri príležitosti tohto výročia sme do programu zaradili aj filmy Štyridsaťštyri Paľa Bielika o protidôstojníckej vzbure 71. trenčianskeho pešieho pluku v Kragujevaci a Zbehovia a pútnici Juraja Jakubiska. V prvom príbehu filmu s názvom Zbehovia sa cigánsky zbeh, zhnusený ukrutnosťou vojny, vracia do dediny v túžbe po pokoji. Nájde tu však spoločnosť asociálnych živlov, vojenských mrzákov, vzbúrencov a šialených žien, ktorí zvyknutí na násilie vojny zimprovizujú anarchistickú vzburu, počas ktorej napokon všetci zahynú.

V novembri pokračuje cyklus Slovenský filmový rok 1968, v ktorom sa snažíme čo najvernejšie evokovať kinoprevádzku spred päťdesiatich rokov. V novembri budete môcť vidieť film Sladký čas Kalimagdory Leopolda Laholu. Ponúka lyrický a pitoreskný príbeh človeka, ktorý nežije podľa času, ale podľa ročného kolobehu prírody. Na jar je skoro dieťaťom, v lete dospieva v muža, s jeseňou prichádza pozvoľná strata jeho vnútornej energie a zimu prespáva v zapadnutom salaši. Uvedieme aj francúzsko-československý koprodukčný film Muž, ktorý luže Alaina Robbe-Grilleta. Išlo o prvý koprodukčný film so západnou krajinou. Hlavnú postavu Borisa Varissu, akéhosi Dona Juana, ktorý zvádza tri ženy žijúce na kaštieli kdesi v lesoch a pri tom si vymýšľa rôzne verzie príbehu o istom Jánovi Robinovi, stvárnil Jean-Louis Trintignant. Prestížny medzinárodný projekt bol uvedený do slovenských kín len dva dni po vpáde vojsk do Česko-Slovenska, teda 23. augusta 1968. Posledným uvedeným filmom v novembri bude životopisný Niet inej cesty Jozefa Zachara o slovenskom národovcovi Ľudovítovi Štúrovi.

Pokračuje aj cyklus 25 rokov slovenského filmu. Uvedieme výber dlhometrážnych hraných filmov vyrobených v druhej polovici nultých rokov nového tisícročia (teda v rokoch 2006 – 2010) – od minoritnej koprodukcie Obsluhoval jsem anglického krále v réžii Jiřího Menzela podľa rovnomennej predlohy Bohumila Hrabala cez debuty Róberta Švedu a Viktora Csudaia Démoni a Veľký rešpekt po ambiciózne historické filmy Nedodržaný sľub Jiřího Chlumského a Legenda o Lietajúcom Cypriánovi Mariany Čengel-Solčanskej. V novembri a decembri uvedieme v tomto cykle aj výber z dlhometrážnej dokumentárnej tvorby pre kiná. V novembri sa môžete tešiť na 66 sezón Petra Kerekesa, My zdes Jaroslava Vojteka, Iné svety Marka Škopa, Cestu Magdalény Robinsonovej Marka Šulíka a Mesiac v nás Diany Fabiánovej. V cykle 55. výročie Slovenského filmového ústavu uvedieme filmy, ktoré vznikli aj s koprodukčným prispením inštitúcie. Pôjde o dokumentárne filmy venované osobnostiam a udalostiam slovenskej kinematografie. Martin Slivka – muž, ktorý sadil stromy v réžii Martina Šulíkapribližuje Martina Slivku nielen ako filmára a učiteľa, ale hlavne ako človeka. Tvorcovia sa snažili nájsť spôsob, aby spomienky na Martina Slivku dostali z polohy monografie do širších intímnych dramatických súvislostí cez výpovede jeho rodiny, žiakov i priateľov. Dokument o Martinovi Slivkovi nie je len snahou vyjadriť obdiv doyenovi slovenského dokumentárneho filmu, ale aj výrazom vnútornej potreby tvorcov analyzovať a zhodnotiť veľké dielo, nájsť mu správne súradnice a umiestniť ho do kontextu celého kultúrneho systému. Film Vladimíra Balca Medzi 4 – 5,6 je portrétom kameramana Vincenta Rosinca a Kým sa skončí tento film Tomáša Hučka zase predstaví významného scenáristu, dramaturga a pedagóga VŠMU Tibora Vichtu z pohľadu jeho generačných druhov. Hrdina našich čias Zuzany Piussi je profilom nestora slovenskej filmovej kritiky a publicistiky Pavla Branka a Koliba tej istej režisérky je „dokumentárnou detektívkou o osudoch slovenského filmu“.

V pásme Ako duní Dunaj z cyklu Očami filmových spravodajcov pripravil prof. Rudolf Urc výber spravodajských šotov venovaných Dunaju. „Spravodajcovia zaznamenávali život na rieke i na nábreží, obrovské úsilie ľudí a armády pri odstraňovaní záplav, venovali sa lodiam a lodníkom, prácam pri upevňovaní hrádzí, meraniu prietoku a hĺbky Dunaja, analýze vzoriek a situácii na Žitnom ostrove. Sústredili sa aj na stavbu vodného diela Gabčíkovo i s množstvom problémov s ňou spojených,“ hovorí profesor Urc. Pásmo uvedie režisér a kameraman Rudolf Ferko. Filmová historička Eva Filová pripravila na november dve pásma krátkometrážnych filmov. Pásmo s názvom Výročia: Viktor Svoboda uvádzame pri príležitosti 25. výročia úmrtia kameramana Svobodu (26. 7. 1932 – 21. 11. 1993). V rámci cyklu Kraťasy z archívu: Kino Čas sa Filová v pásme s podtitulom Ako sme bránili mier pozrela na tému obrany a boja za mier.

Priatelia, dúfame, že si z nášho programu vyberiete. Dovidenia v prítmí kinosály.

Pre lepšie prispôsobenie obsahu pre Vás, bezpečnosti, meraniu štatistík návštevnosti a lepšej spätnej väzbe tento web používa cookies. Klikaním a navigovaním po stránke súhlasíte s tým, že zbierame o Vás anonymné informácie cez cookies. Viac informácií o používaní cookies na našej stránke nájdete tu.