KADU 2023: Panelová diskusia „Filmový ústav, archív a kánon“

Stream
Dĺžka:120 minút
Žáner:seminár

KADU 2023: Panelová diskusia „Filmový ústav, archív a kánon“

KADU 2023: Panelová diskusia „Filmový ústav, archív a kánon“; verzie: , jazyky: eng, slk

KADU 2023: Pamäť – archív - kánon

Panelová diskusia Filmový ústav, archív a kánon na počesť 60. výročia vzniku Slovenského filmového ústavu, moderuje: Petra Hanáková (SR) hostia: Ewa Mazierska (VB), Michal Bregant (ČR), Rastislav Steranka (SR), Martin Kaňuch (SR), Václav Macek (SR), Peter Konečný (SR), Jana Dudková (SR). Diskusia sa bude venovať spôsobom kanonizácie a dekanonizácie filmového dedičstva v aktivitách národných filmových archívov a ústavov, pričom jednou z jej cieľov bude porovnať skúsenosti Slovenského filmového ústavu so skúsenosťami podobných východoeurópskych inštitúcií. Jednou z kontinuálnych činností SFÚ NFA je totiž popularizácia, resp. šírenie povedomia domácej filmovej kultúry a určité pestovanie či utvrdzovanie jej kánonu. Teda určitá validácia toho, čo si z domácej filmovej produkcie treba pamätať a ďalej tradovať, aké hodnoty sú referenčné, aké mená podstatné, aké filmy kvalitné. Otázky, ktorými sa diskusia bude venovať sú okrem iného: akým spôsobom a akými formami SFÚ po roku 1989 spolu-utváral kánon slovenského filmu? Ako historiografia, podporovaná či vydávaná touto inštitúciou vytvárala jej špecifický sixties centred naratív, uprednostňujúci hranú kinematografiu a „autorský film“? Akým spôsobom reflektujú, spoluvytvárajú a menia kánon (nielen) slovenského filmu ďalšie aktivity, organizačné zložky a oddelenia SFÚ ako Národný filmový archív, Národného kinematografické centrum, Kino Lumière a jeho kurátorské programy, edičné oddelenie, digitalizačné pracovisko, oddelenie vedy a výskumu a pod.? Sú spôsoby prezentácie, archivácie, reflexie slovenskej kinematografie v činnosti tejto inštitúcie kompatibilné s prácou podobných inštitúcií v blízkom (ČR) a vzdialenejšom zahraničí (západná, juhovýchodná Európa)? Ako sa navzájom líšia, čo sa od seba vedia naučiť? V našej sérii diskusií budeme predpokladať, že Kánon (a jeho obsah) nie je niečo čo vzniká a utvára sa mimovoľne, čo sa prirodzene vyjavuje. Kánon „sa tvorí“ a na jeho sa tvorbe sa podieľa množstvo (aj inštitucionálnych) faktorov. 60. výročie Slovenského filmového ústavu (1963) a paralelne 80. výročie Národného filmového archívu v Prahe (1943) sú dobrou príležitosťou ako reflektovať tento proces – pozrieť sa ako sa podobné inštitúcie podieľali a aktívne podieľajú na „vyhodnocovaní“ svetovej i národných kinematografií.

Dĺžka: 120 min

Jazyková verzia:

-

KADU 2023: Pamäť – archív - kánon

Panelová diskusia Filmový ústav, archív a kánon na počesť 60. výročia vzniku Slovenského filmového ústavu, moderuje: Petra Hanáková (SR) hostia: Ewa Mazierska (VB), Michal Bregant (ČR), Rastislav Steranka (SR), Martin Kaňuch (SR), Václav Macek (SR), Peter Konečný (SR), Jana Dudková (SR). Diskusia sa bude venovať spôsobom kanonizácie a dekanonizácie filmového dedičstva v aktivitách národných filmových archívov a ústavov, pričom jednou z jej cieľov bude porovnať skúsenosti Slovenského filmového ústavu so skúsenosťami podobných východoeurópskych inštitúcií. Jednou z kontinuálnych činností SFÚ NFA je totiž popularizácia, resp. šírenie povedomia domácej filmovej kultúry a určité pestovanie či utvrdzovanie jej kánonu. Teda určitá validácia toho, čo si z domácej filmovej produkcie treba pamätať a ďalej tradovať, aké hodnoty sú referenčné, aké mená podstatné, aké filmy kvalitné. Otázky, ktorými sa diskusia bude venovať sú okrem iného: akým spôsobom a akými formami SFÚ po roku 1989 spolu-utváral kánon slovenského filmu? Ako historiografia, podporovaná či vydávaná touto inštitúciou vytvárala jej špecifický sixties centred naratív, uprednostňujúci hranú kinematografiu a „autorský film“? Akým spôsobom reflektujú, spoluvytvárajú a menia kánon (nielen) slovenského filmu ďalšie aktivity, organizačné zložky a oddelenia SFÚ ako Národný filmový archív, Národného kinematografické centrum, Kino Lumière a jeho kurátorské programy, edičné oddelenie, digitalizačné pracovisko, oddelenie vedy a výskumu a pod.? Sú spôsoby prezentácie, archivácie, reflexie slovenskej kinematografie v činnosti tejto inštitúcie kompatibilné s prácou podobných inštitúcií v blízkom (ČR) a vzdialenejšom zahraničí (západná, juhovýchodná Európa)? Ako sa navzájom líšia, čo sa od seba vedia naučiť? V našej sérii diskusií budeme predpokladať, že Kánon (a jeho obsah) nie je niečo čo vzniká a utvára sa mimovoľne, čo sa prirodzene vyjavuje. Kánon „sa tvorí“ a na jeho sa tvorbe sa podieľa množstvo (aj inštitucionálnych) faktorov. 60. výročie Slovenského filmového ústavu (1963) a paralelne 80. výročie Národného filmového archívu v Prahe (1943) sú dobrou príležitosťou ako reflektovať tento proces – pozrieť sa ako sa podobné inštitúcie podieľali a aktívne podieľajú na „vyhodnocovaní“ svetovej i národných kinematografií.

Jazyková verzia:

-