Carte Blanche: Naďa Földváriová

Február 2018: Stalker; Rašómon; Hirošima, moja láska; Ginger a Fred; Malá Viera

S uvedenými filmami sa mi spájajú veľké režisérske mená a dnes už pomaly historické zážitky. No zdá sa, že ako celok nemajú veľa spoločného. Alebo predsa? Žeby závan nostalgie, ktorý vyžarujú? Určite, že hej. Ale nie je to to hlavné. Romain Rolland keď píše o Shakespearových drámach, hovorí: skryté slnko. Aj to, čo spája tieto filmy, ich „tajomstvo“, je skryté.

Obsiahol ho už Rašómon (aj so všetkými jeho – nielen filmovými – remakmi), ktorý rieši večnú pilátovu otázku: „Čo je pravda?“ Štyri verzie príbehu si tu beznádejne protirečia.

Je umierajúca Emanulle Riva vo fascinujúcej snímke Láska Michaela Hanekeho tá istá krásna Emauelle Riva, ktorá stojí v Hirošime na osudovej križovatke? Alain Resnais vo filme Hirošima, moja láska fascinoval novým filmovým jazykom: na palete je vojna a láska sa aj tu bytostne spája s lúčením.

Stalkerovi, filme plnom filozofických otázok, stojí sám človek so všetkou svojou úzkosťou a neistotou proti záhadnej sile. Aj tak však má nádej. Možno v ďalšej senzácii.

Takú nádej znamenala aj Malá Viera, ktorá s novou vlnou ruského filmu šokovala iným jazykom, než sme poznali, a predstavila inú skutočnosť.

Napokon Ginger a Fred. Tanečný pár, ktorý hrá príznačná Felliniho partia – Giulietta Masina a Marcello Mastroianni., v pokročilom veku dostane v trochu poklesnutom programe komerčnej televízie príležitosť znovu vystúpiť. Všetky humorné situácie, ktoré len môžu pri tom vzniknúť, podáva Fellini nezvyčajne odľahčeným spôsobom: sú skrátka skvelé. Zároveň však trhajú srdce, kdesi v hĺbke sú nesmierne smutné.

Áno, je to práve existenčný smútok, čo spája tieto filmy. Smútok z bytia, ktoré je ťažké, i krásne. Pretože aj slnko Romaina Rollanda je v nich. Koniec koncov, v mnohých skutočne tvorivých dielach sú zakódované práve humor a smútok.

Naďa Földváriová

Viac info

Stalker | filmotéka

Stalker; Andrej Tarkovskij, 1979, OV (rus.) + ST (sk; Andrej Tarkovskij, 1979, verzie: OR

Vycibrené, poeticky a emocionálne vypäté filozofické dielo na tému myšlienkovej sily človeka, ktorý si je vedomý základných životných hodnôt a ktorý dokáže žiť a jednať v súlade s nimi; o ceste, ktorá sa stáva očistným zdrojom skúseností. Scenár prebral z predlohy (novely Piknik pri ceste bratov Arkadija a Borisa Strugackých) len základnú sujetovú situáciu – existenciu Zóny a povolanie Stalkera – prevádzača do Zóny, záhadného, tichého, pulzujúceho územia nejasného pôvodu. Celý film (okrem rámcovej kompozície – Stalkerov byt a bufet) sa odohráva v jednom uzavretom mieste v jednom dni ako putovanie za tajomstvom v Zóne, umožňujúcim cestu k sebapoznaniu, k nádeji. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Rašómon | filmotéka

Rashômon; Akira Kurosawa, 1950, OV (jap.) + ST (sk; Akira Kurosawa, 1950, verzie: OR

Akira Kurosawa sleduje vo svojom najväčšom diele pohyb hľadania a re-konštrukcie skutočnosti. Ukazuje, že tajomstvo síce môže stále unikať a stávať sa centrálnym prvkom, ale zároveň aj prvkom prázdnym, podobne, ako v prípade japonského kráľovského mesta. Rašómon pojednáva o udalosti, ktorá, napriek štyrom svedeckým výpovediam ostane neodhalená. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Hirošima, moja láska | filmotéka

Hiroshima mon amour; Alain Resnais, 1959, verzie: ČT , OR : fra

Atómová bomba vo verejnom živote a tragická láska Francúzky k nemeckému vojakovi v osobnom živote sú dva motívy, ktoré rámcujú úvahy vychádzajúce z tvrdenia, že minulosť je tým, kým sme, že život vyrastá z minulosti. On a Ona sa stretnú v meste poznačenom jednou z najväčších tragédií druhej svetovej vojny. Ako sa ukazuje, ani pätnásť rokov od skončenia vojny nie sú schopní nechať svoju lásku naplno rozvinúť. Ona sa s nemožnou láskou stretáva opätovne, keď tú prvú zažila (hoci v inom kontexte) už počas vojny... Film uvádzame pri príležitosti 105. výročia narodenia spisovateľky, režisérky a scenáristky Marguerite Duras (4. 4. 1914 – 3. 3. 1996). Zobraziť viac

2D ČT OR 12
Viac info

Ginger a Fred | filmotéka

Ginger a Fred; Federico Fellini, 1986, OV (tal. + angl.) + ST (cz; Federico Fellini, 1986, verzie: OR

Varietní tanečníci Amelia a Pippo sa preslávili číslom, v ktorom imitovali tanečníkov Ginger Robertsovú a Freda Astaira známych z klasických hollywoodskych muzikálov. Amelia a Pippo sa po dlhých rokoch zídu v televíznom programe. Keď vypadne prúd, majú možnosť spomínať na staré časy... Ide o neskorý film Federica Felliniho, v ktorom sa objavili jeho manželka Giulietta Masina a Marcello Mastroianni, s ktorým Fellini nakrútil svoje vari najslávnejšie filmy – Sladký život a 8 ½. Zobraziť viac

2D OR 12
Viac info

Malá Viera | filmotéka

Maleňkaja Vera; Vasilij Pičul, 1988, OV (rus.) + ST (sk; Vasilij Pičul, 1988, verzie: OR

Panoráma špinavej krajiny, zdevastovanej „výdobytkami“ socialistickej industrializácie, vytvára rámec filmového portrétu robotníckej rodiny, obrazu mentality „prostých ľudí“ a životného štýlu priemyselného mesta. Pôvodný ruský názov znamená aj „malú vieru“ bytosti bez ideí a ideálov, žijúcej ako živočích uspokojovaním základných pudových potrieb. Viera v tomto zmysle opakuje svojich rodičov, ľudí nedotknutých kultúrou, militantne naladených proti intelektuálom, netušiacich a nechápajúcich, že existujú aj hodnoty nehmatateľné, potrebné pre vnútornú harmóniu. Lásku vlastnej dcéry nie sú schopní ctiť ani rešpektovať. Viera musí prejsť martýriom, aby pochopila, že muž po jej boku nie je len nástroj k sexuálnemu ukojeniu, ale človek, ktorého prostá existencia môže naplniť jej život pocitom tej viery a nádeje, bez ktorej sa život žije nudne a tupo. Zobraziť viac

2D OR 15
Pre lepšie prispôsobenie obsahu pre Vás, bezpečnosti, meraniu štatistík návštevnosti a lepšej spätnej väzbe tento web používa cookies. Klikaním a navigovaním po stránke súhlasíte s tým, že zbierame o Vás anonymné informácie cez cookies. Viac informácií o používaní cookies na našej stránke nájdete tu.