Carte Blanche: Naďa Földváriová

Február 2018: Stalker; Rašómon; Hirošima, moja láska; Ginger a Fred; Malá Viera

S uvedenými filmami sa mi spájajú veľké režisérske mená a dnes už pomaly historické zážitky. No zdá sa, že ako celok nemajú veľa spoločného. Alebo predsa? Žeby závan nostalgie, ktorý vyžarujú? Určite, že hej. Ale nie je to to hlavné. Romain Rolland keď píše o Shakespearových drámach, hovorí: skryté slnko. Aj to, čo spája tieto filmy, ich „tajomstvo“, je skryté.

Obsiahol ho už Rašómon (aj so všetkými jeho – nielen filmovými – remakmi), ktorý rieši večnú pilátovu otázku: „Čo je pravda?“ Štyri verzie príbehu si tu beznádejne protirečia.

Je umierajúca Emanulle Riva vo fascinujúcej snímke Láska Michaela Hanekeho tá istá krásna Emauelle Riva, ktorá stojí v Hirošime na osudovej križovatke? Alain Resnais vo filme Hirošima, moja láska fascinoval novým filmovým jazykom: na palete je vojna a láska sa aj tu bytostne spája s lúčením.

Stalkerovi, filme plnom filozofických otázok, stojí sám človek so všetkou svojou úzkosťou a neistotou proti záhadnej sile. Aj tak však má nádej. Možno v ďalšej senzácii.

Takú nádej znamenala aj Malá Viera, ktorá s novou vlnou ruského filmu šokovala iným jazykom, než sme poznali, a predstavila inú skutočnosť.

Napokon Ginger a Fred. Tanečný pár, ktorý hrá príznačná Felliniho partia – Giulietta Masina a Marcello Mastroianni., v pokročilom veku dostane v trochu poklesnutom programe komerčnej televízie príležitosť znovu vystúpiť. Všetky humorné situácie, ktoré len môžu pri tom vzniknúť, podáva Fellini nezvyčajne odľahčeným spôsobom: sú skrátka skvelé. Zároveň však trhajú srdce, kdesi v hĺbke sú nesmierne smutné.

Áno, je to práve existenčný smútok, čo spája tieto filmy. Smútok z bytia, ktoré je ťažké, i krásne. Pretože aj slnko Romaina Rollanda je v nich. Koniec koncov, v mnohých skutočne tvorivých dielach sú zakódované práve humor a smútok.

Naďa Földváriová

More info

Stalker

Stalker; Andrej Tarkovskij, 1979, versions: OR , CS : rus

A guide leads two men through an area known as the Zone to find a room that grants wishes. Show more

2D OR CS 15
More info

Rashomon

Rashômon; Akira Kurosawa, 1950, OV (jap.) + ST (sk; Akira Kurosawa, 1950, versions: OR

A heinous crime and its aftermath are recalled from differing points of view. Show more

2D OR 15
More info

Hiroshima, My Love

Hiroshima mon amour; Alain Resnais, 1959, versions: CS , OR : fra, eng, jpn

A French actress filming an anti-war film in Hiroshima has an affair with a married Japanese architect as they share their differing perspectives on war. Show more

2D CS OR 12
More info

Ginger and Fred

Ginger a Fred; Federico Fellini, 1986, OV (tal. + angl.) + ST (cz; Federico Fellini, 1986, versions: OR

Amelia and Pippo are reunited after several decades to perform their old music-hall act (imitating Fred Astaire and Ginger Rogers) on a TV variety show. It's both a touchingly nostalgic journey into the past, and a viciously satirical attack on television in general and Italian TV in particular, portraying it as a mindless freakshow aimed at morons Show more

2D OR 12
More info

Little Vera

Maleňkaja Vera; Vasilij Pičul, 1988, OV (rus.) + ST (sk; Vasilij Pičul, 1988, versions: OR

A story about a young woman, Vera, who is somebody, living the life of a troubled teenager in the time right before the end of the Soviet Union. She lives in a very small Russian apartment with her mother and father, however being this close to each other makes the living get rough. Their daily life is plagued with massive amounts of alcohol (mainly vodka) and when she tries to escape her home life, she meets up with a boyfriend, Sergei who then moves into her already small apartment after sleeping with her. Every day little Vera has to go through hell just to get by, which even involves her going against her own morals after her father has done something extremely wrong. Show more

2D OR 15