II. Obdobie zrenia (2017/2018)

Filmový kabinet 3 | semester II: september 2017 - január 2018 - prebieha prihlasovanie

Druhý semester vzdelávacieho cyklu o dejinách kinematografie s názvom Obdobie zrenia mapuje dobu od 30. do 60. rokov 20. storočia. Jeho lektori pripravili aj celkom nové tematické bloky (Európski exulanti v Hollywoode, Smiech ako zbraň či Poľská filmová škola). Semester potrvá od septembra 2017 do januára 2018 a už teraz je možné sa naň prihlasovať do 26.9. alebo do naplnenia kapacity „kabinetnej“ kinosály. 

Podrobný program  a prihlasovanie na portáli cinepass.sk cinepass.sk

PROGRAM

26.09.2017 18:00: Zvuk vo filme
  Rozhovor | The Conversation
  r. Francis Ford Coppola, Spojené štáty, 1974, 105 min., 35 mm

03.10.2017 18:00: Poetický realizmus
  Deň začína | Le Jour se lève
  r. Marcel Carné, Francúzsko, 1939, 85 min., 35 mm

17.10.2017 18:00: Film noir medzi Francúzskom a USA
  Druhý dych | Le deuxième souffle
  r. Jean-Pierre Melville, Francúzsko, 1966, 142 min., 35 mm

31.10.2017 18:00: EU Exulanti v Hollywoode
  Casablanca | Casablanca
  r. Michael Curtiz, Spojené štáty, 1942, 102 min., Blu-ray

14.11.2017 18:00: Orson Welles
  Nesmrteľný príbeh | Histoire immortelle
  r. Orson Welles, Francúzsko, 1968, 54 min., 35 mm

28.11.2017 18:00: Robert Bresson
  Proces Jany z Arku | Procès de Jeanne d‘Arc
  r. Robert Bresson, Francúzsko, 1962, 60 min., 35 mm

05.12.2017 18:00: Taliansky neorealizmus
  Zázrak v Miláne | Miracolo a Milano
  r. Vittorio De Sica, Taliansko, 1951, 93 min., 35 mm

19.12.2017 18:00: Satira v slovenskom filme
  Čert nespí | Čert nespí
  r. Peter Solan, František Žáček, Československo, 1956, 95 min., 35 mm

09.01.2018 18:00: Alfred Hitchcock
  Hitchcock/Truffaut | Hitchcock/Truffaut
  r. Kent Jones, Francúzsko, Spojené štáty, 2015, 79 min., DCP

23.01.2018 18:00: Poľská filmová škola
  Popol a diamant | Popiól i diament
  r. Andrzej Wajda, Poľsko, 1958, 96 min., 35 mm

Viac info

Rozhovor The Conversation; Francis Ford Coppola, 1974, OV (ang.) + ST (sk) | Filmový kabinet

Hlboko veriaci Harry Caul je nenápadný štyridsiatnik v šedom baloniaku. Len málokto by o ňom povedal, že je špecialistom na odpočúvanie, jednotkou vo svojom obore. Prechádza však krízou svedomia – na základe jeho materiálov už zomrelo niekoľko ľudí. Momentálne pracuje pre riaditeľa veľkej korporácie – odpočúva jeden anonymný pár. Keď začne mať pocit, že výsledky jeho práce môžu opäť ohroziť ľudské životy, odmietne získané nahrávky odovzdať. Zo sebavedomého lovca sa stáva paranoidná štvaná zver. Čo vlastne Harry počul? Film získal na medzinárodnom filmovom festivale v Cannes v roku 1974 Zlatú palmu. PREDNÁŠKA: ZVUK VO FILME Zvuk sa v kinematografii začal udomácňovať v druhej polovici dvadsiatych rokov dvadsiateho storočia. Niektorí filmári ho vítali s nadšením, iní skôr nenávistne, ďalší nezaujato. Ako sa časom ukázalo, filmový zvuk nemusí byť nepriateľom obrazu, ba ani nemusí slúžiť ako jeho bezduchá ilustrácia, no v rukách talentovaného umelca sa z neho môže stať výrazový prostriedok rovnocenný obrazu. Vo filme Rozhovor Francisa Forda Coppolu zohráva zvuk dôležitú úlohu nielen ako filmový výrazový prostriedok, ale aj v rámci príbehu. Čo vlastne počul Harry Caul, že môže ísť niekomu o život? Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Deň začína Le Jour se lève; Marcel Carné, 1939, OV (fran.) + ST (cz) | Filmový kabinet

Popredný predstaviteľ smeru poetického realizmu, ktorý sa vo francúzskej kinematografii rozvíjal v 30. a 40. rokoch dvadsiateho storočia, a ktorý reprezentoval najmä scenáristicko-režisérsky tandem Jacques Prévert – Marcel Carné. Ideálneho predstaviteľa príbehu o obyčajnom mužovi, Françoisovi, ktorý, potom, čo sa zamiluje do mladého dievčaťa, zabije jej nápadníka Valentina, našli v Jeanovi Gabinovi. Film je vyrozprávaný cez sériu flashbackov a je rámcovaný Françoisom zabarikádovaným v byte. PREDNÁŠKA: POETICKÝ REALIZMUS V polovici 30. rokov 20. storočia sa vo Francúzsku rozvíjal smer nazývaný poetický realizmus. Jeho najvýraznejšími predstaviteľmi boli režiséri Marcel Carné a Julien Duvivier. Ako napovedá už názov, nakrúcali realistické príbehy obyčajných ľudí, nazerané poetickou optikou. Príbehy sú často situované do mestských prostredí a dôraz sa kladie na atmosféru (hmlu v nočných uliciach krájajú len lúče pouličného osvetlenia...). Na niektorých Carného filmoch nakrútených v duchu tejto poetiky sa ako scenárista podieľal básnik Jacques Prévert. Poetický realizmus predstavuje v určitom zmysle akýsi medzičlánok medzi nemeckým expresionizmom 20. rokov 20. storočia a americkým filmom noir 40. a 50. rokov 20. storočia. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Druhý dych Le deuxième souffle; Jean-Pierre Melville, 1966, OV (fran.) + ST (sk) | Filmový kabinet

Gustave „Gu“ Minda je jediným z troch väzňov, ktorému sa podarilo z väzenia ujsť. Má namierené do Paríža, kde sa chce ukryť. Je na mizine. Plánuje poslednú lúpež, ktorá mu zabezpečiť pokojný zvyšok života. Na krk mu však dýcha nekompromisný komisár Blot. Slučka sa pomaly sťahuje... PREDNÁŠKA: FILM NOIR MEDZI USA A FRANCÚZSKOM Filmoví historici a teoretici sa do súčasnosti nevedia celkom presvedčivo dohodnúť na tom, čo to vlastne je film noir. Žáner, štylistická tendencia, presne vymedzená a ohraničená skupina filmov? Viaže sa výlučne na oblasť USA, či môžeme o filme noir uvažovať aj v inom kontexte? Pokúsime sa predostrieť jednu z možných línií premýšľania o filme noir, ktorá, ako napovedá už názov prednášky, bude zdôrazňovať jeho rozkročenie medzi dvomi krajinami. Do programu sme tentoraz zaradili francúzsky film Jeana-Pierra Melvilla (20. októbra si pripomenieme 100. výročie jeho narodenia) Druhý dych s vynikajúcim Linom Venturom v hlavnej úlohe. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Casablanca Casablanca; Michael Curtiz, OV (ang.) + ST (cz) | Filmový kabinet

Rok 1941. Americký vysťahovalec Rick Blaine je majiteľom nočného klubu „Rick's Café Américain“ v Casablance, kam prichádzajú rôzni ľudia všakovakých národností a z rôznych dôvodov. Jedným z nich je aj český vodca odporu Viktor Laszlo, ktorý je hľadaný nacistami. Jedinou nádejou pre jeho záchranu je cynický Rick. Ten však nebude riskovať svoj vlastný život kvôli nikomu. Avšak Viktorovou manželkou je Ilsa Lund, Rickova bývalá láska, ktorá mu kedysi zlomila srdce. Ilsa sa Rickovi ponúkne, že s ním zostane, ak Rick zabezpečí prevoz jej manžela do bezpečia... PREDNÁŠKA: EURÓPSKI EXULANTI V HOLLYWOODE >Keď sa v roku 1933 Adolf Hitler stal nemeckým ríšskym kancelárom, začal uplatňovať politiku extrémneho nacionalizmu. Nacisti sa zmocnili filmových štúdií Ufa, dôležitého nástroja propagandy. Židia dostali zákaz pracovať vo filmovej branži. Mnohí významní nemeckí filmári prišli o prácu zo dňa na deň. Ba čo viac, museli sa strachovať o vlastné životy. V polovici 30. rokov minulého storočia odišlo z Nemecka ohromné množstvo filmárov. Medzi nimi boli aj režiséri Otto Preminger, Billy Wilder a Fred Zinnemann, ktorí sa, tak ako mnohí pred nimi a po nich, cez Berlín, Paríž a Londýn dostali do Kalifornie, kde našli svoje útočisko. Svojou tvorbou zmenili tvár továrne na sny a v zásadnej miere prispeli k „Zlatej ére“ Hollywoodu. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac

BD OR 12
Viac info

Nesmrteľný príbeh Histoire immortelle; Orson Welles, 1968, DB (cz) | Filmový kabinet

Film bol nakrútený podľa poviedky spisovateľky Karen Blixen. Portugalská kolónia Macao na konci 19. storočia. Účtovník a dôverník Levinsky vyrozpráva svojmu zamestnávateľovi, bohatému obchodníkovi Clayovi, starú námornícku legendu o bohatom starcovi, ktorý zaplatil istému námorníkovi, aby oplodnil jeho manželku. Clay sa rozhodne podniknúť niečo podobné a poverí Levinského, aby našiel vhodnú ženu i námorníka. Ten osloví Virginiu, dcéru Clayovho bývalého obchodného partnera, a chudobného Angličana Paula. PREDNÁŠKA: ORSON WELLES Kinematografia sa delí na obdobia pred a po Wellesovi. Orson Welles svojím prístupom vytvoril nový spôsob vyjadrovania. Hĺbka ostrosti a práca s mizanscénou umožnili filmu rozprávať viac paralelných dejov naraz. Zrazu sa filmový obraz prestal deliť na figúru a pozadie, na akciu v popredí a dejisko tejto akcie. Revolúcia tohto počinu spočíva v rovnocennom uchopení všetkých plánov obrazu čo sa týka rozprávania a akcie. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac

2D ČD 15
Viac info

Proces Jany z Arku Procès de Jeanne d‘Arc; Robert Bresson, 1962, OV (fran., ang.) + ST (cz) | Filmový kabinet

Film sa z celého príbehu Jany z Arku sústreďuje len na proces s ňou. Tvorcovia pritom vychádzali z dokumentov, v ktorých bol proces zaznamenaný. Aj v tomto filme sa prejavuje Bressonov typický asketický, mimoriadne striedmy rukopis. Režisér do jednotlivých úloh obsadil neprofesionálnych hercov. Film bol v roku 1962 ocenený na festivale v Cannes Zvláštnou cenou poroty. PREDNÁŠKA: ROBERT BRESSON Po veľkých hnutiach v 20. rokoch sa zdá, že v 40. rokoch 20. storočia francúzska kinematografia pokračuje v individualizovaní tvorivých síl. Spomedzi ostatných autorov vyčnieva najmä Robert Bresson. Pre túto osobnosť je taktiež príznačné experimentovanie predchádzajúce novej vlne. Bresson vo svojej tvorbe vychádza z presvedčenia, že pomocou trpezlivej askézy v prístupe je médium filmu schopné v zábleskoch zaznamenať oku unikajúcu pravdivosť bytia, ktorú nazýva Udalosť. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac

2D OR 15
35mmOR

28. 11. utorok

3,00 18:00
Viac info

Zázrak v Miláne Miracolo a Milano; Vittorio De Sica, 1951, OV (tal., ang.) + ST (cz) | Filmový kabinet

Zázrak v Miláne mnohými prvkami (napr. dlhé zábery, práca s nehercami, nakrúcanie v reálnom prostredí) vychádza z neorealistickej poetiky, ale priznane pracuje aj s fiktívnymi kinematografickými postupmi. Pre obidva prístupy však platí, že sú striktne oddelené, rozpoznateľné. Film je preto zloženinou realizmu so zázračnými prvkami aké sa nachádzajú v žánri rozprávky (napríklad čarovanie, lietanie na metle). Obidva antagonistické prístupy majú jediný pôvod (vychádzajú z ľudovosti) a jediný cieľ: smerujú k naplneniu humanistických ideálov. PREDNÁŠKA: TALIANSKY NEOREALIZMUS Orson Welles inšpiroval svojím prístupom k filmu aj európsku kinematografiu a z jeho techniky vyrastá hnutie neorealizmu. Toto hnutie hlása estetiku odriekania. Ide o snahu pozbaviť film krásy, epiky, dokonca aj zrozumiteľnosti s jediným cieľom – ukázať surovú neprikrášlenú skutočnosť s čo možno najmenším zásahom autora. Francúzsky filozof Jean-François Lyotard prehlasuje neorealizmus za jediný smer, v ktorom sa film oslobodzuje spod každej autority a stáva sa slobodným. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac

2D OR 15
35mmOR

5. 12. utorok

3,00 18:00
Viac info

Čert nespí Čert nespí; Peter Solan, František Žáček, 1956, OV (sk) | Filmový kabinet

Satirický poviedkový film - obhajoba práva na súkromný smútok, kritika propagandistických lží uverejňovaných v novinách a kritika alkoholizmu na pracovisku. Všetky poviedky rámcuje priebeh zasadnutia fiktívnej komisie, ktorá hodnotí dostatočnú kritickosť predloženého filmu. Filmová adaptácia poviedok Petra Karvaša Smutný káder, Typický prípad, Veľkorysá kampaň z knihy satír Čert nespí. PREDNÁŠKA: SMIECH AKO ZBRAŇ V 50. rokoch bola filmová satira aj v československej kinematografii považovaná za špecifické „bojové umenie“ (podľa vzoru tej sovietskej). Prednáška sa bude venovať jednak histórii očisty tohto „buržoázneho“ žánru (pred rokom 1948) a zároveň približuje aj imagináciu jeho nového bojového poslania. Satira bola rehabilitovaná najmä preto, aby sa stala „ostrou politickou zbraňou“, ktorá mala smiechom vypaľovať buržoázne prežitky minulosti. V kontexte vývoja projektu satiry v rámci slovenskej kinematografie sa prípadovo zameriam najmä na prvú slovenskú filmovú satiru Čert nespí (1956) Petra Solana a Františka Žáčka. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac

2D OR 12
35mmOR

19. 12. utorok

3,00 18:00
Viac info

Hitchcock/Truffaut Hitchcock/Truffaut; Kent Jones, 2015, OV (angl., fran., jap.) + ST (cz

Kniha z roku 1966 – Hitchcock/Truffaut – je sériou rozhovorov týchto dvoch významných režisérov, pričom mapuje Hitchocockov život ako filmára a jeho pohľad na film samotný. Sám Truffaut ho nazýval „najdôležitejším režisérom, aký kedy žil“. Kniha je priam povinnou pre každého filmára.. Dokument je spojením archívnych záberov a rozhovor s aktuálne najlepšími filmovými tvorcami akými sú napríklad Martin Scorsese či David Fincher. Zobraziť viac

2D OR 15
2DOR

9. 1. utorok

3,00 18:00
Viac info

Popol a diamant Popiół i diament; Andrzej Wajda, 1958, OV (poľ.) + ST (sk) | Filmový kabinet

Jedno z najvýznamnejších diel tzv. poľskej filmovej školy. Existenciálna filmová dráma sa odohráva v priebehu jediného dňa - ôsmeho mája 1945, v prvý deň mieru a v priebehu nasledujúcej noci. Maciek Chełmicki, vojak podzemnej armády (Armija krajowa), sa ocitá v epicentre pokračujúceho zápasu o budúcnosti Poľska, v ktorom sa neprestáva zabíjať. Na pozadí veľkých dejín rieši mladý hrdina dilemu svojej existencie, svojej budúcnosti. Sľub vernosti vlasti sa stretáva v konflikte s túžbou po obyčajnom ľudskom šťastí. PREDNÁŠKA: POĽSKÁ FILMOVÁ ŠKOLA V druhej polovici 50. rokov 20. storočia vstupuje na profesionálnu scénu skupina absolventov filmovej školy v Lodži, ktorá významne poznačila podobu národnej kinematografie. Jedinečný tvorivý prúd v období rokov 1955 až 1965 nazývame poľskou filmovou školou (Polska szkoła filmowa). Mladí filmári, inšpirovaní nielen talianskym neorealizmom, ale aj ďalšími aktuálnymi svetovými kultúrnymi trendmi a filozofickými smermi, ako aj v súvislosti s práve prebiehajúcim politicko-spoločenským odmäkom v Poľsku, skoncujú s epochou socrealistického filmu, a po rokoch zamlčovania nastoľujú vo svojich dielach bytostné témy povojnového vývoja v krajine: okupácia, tabuizované aspekty domáceho odboja, Varšavské povstanie, obsah a zmysel hrdinstva, ale aj témy súčasnosti, s dôrazom na existenciálny rozmer bytia filmových hrdinov. Poľskú filmovú školu reprezentujú tvorcovia ako Wojciech Jerzy Has, Jerzy Kawalerowicz, Tadeusz Konwicki, Kazimierz Kutz, Stanisław Lenartowicz, Andrzej Munk, Stanisław Różewicz a samozrejme Andrzej Wajda. Cieľom prednášky je najprv aspoň rámcovo objasniť zložitý historický politicko-spoločenský rámec poľského vývoja, na pozadí ktorého sa prúd poľskej filmovej školy rodí, potom sa na príklade Wajdovho filmu Popol a diamant zameriame na špecifické dramaturgické, tvorivé i realizačné hľadiská význačného, reprezentatívneho diela školy. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac

2D OR 15
35mmOR

23. 1. utorok

3,00 18:00
Pre lepšie prispôsobenie obsahu pre Vás, bezpečnosti, meraniu štatistík návštevnosti a lepšej spätnej väzbe tento web používa cookies. Klikaním a navigovaním po stránke súhlasíte s tým, že zbierame o Vás anonymné informácie cez cookies. Viac informácií o používaní cookies na našej stránke nájdete tu.