Milé diváčky, milí diváci,
sme radi, že ste si našli cestu k online Filmotéke počas januára, ešte radšej Vás však privítame naživo v kine Lumière v poslednom zimnom mesiaci. Február je zároveň najkratším mesiacom, no ponúkne doteraz najviac z Abecedára – ten totiž mení svoju frekvenciu. Namiesto doterajších štvrtkov, bude bývať vždy v utorok a častejšie ako dvakrát do mesiaca. Tento mesiac sa tak pozrieme na heslá F, G, H a CH.
Heslo F ako Frída bude odkazovať na prvú slovenskú (ne)herečku Frídu Schreiberovú i celkovo fenomén neherečiek v slovenskej kinematografii. Vo viacerých prelomových dielach stvárnili hlavné postavy, ale po krátkej dobe na výslní sa vytratili.
Pod heslom G ako grapefruit nájdete filmy vtipné, ale aj také, ktoré by si pod humorné aspoň priali zapadnúť. Vývoj filmovej satiry, humoru, veselohrania slovenských filmárov, ale aj exotických rekvizít budete môcť pozorovať vo výbere filmov zostavených lektorom hesla Martinom Kaňuchom.
Slovenské umenie častokrát reflektuje svoju krajinu a pohoria. Príbehy z hôr, v horách sa odohrávajúce či s horami súvisiace naplnia obsah hesla H ako hory dvoma filmami Karola Skřipského a dlhometrážnou snímkou Sneh pod nohami režiséra Ivana Húštavu. Posledným heslom februárového Abecedára bude CH ako chlieb a budú sa v ňom miesiť témy domácej kuchyne, verejných jedální, stolovania i slávností spojených s hodovaním.
Chlieb alebo grapefruit? Mnohí z nás vstúpili do nového roka s predsavzatím zlepšiť svoju životosprávu, najmä ak to počas zimných mesiacov preháňali s porciami. Pod názvom Od zajtra nejem! premietneme v rámci pravidelného pásma Zdravotná prehliadka krátkometrážne filmy, ktoré nás poučia, čo je zdravé jesť, ale aj pobavia tým, čo všetko sa zo spomenutého dnes už za zdravé nepovažuje. Zdravotná prehliadka mení svoj harmonogram z dvoch posledných piatkov v mesiaci na posledný pondelok v mesiaci, aby tak korešpondovala s tradíciou ostatných pásiem, ktoré vypĺňajú prvé tri pondelky každého mesiaca.
Nápad myšlienkovo prepojiť Zdravotnú prehliadku s Double Billom sa zrodil z potreby vtesnať oba cykly do menšieho počtu premietacích dní sviatočného decembra. Kurátorom Filmotéky sa tento experiment zapáčil natoľko, že sa rozhodli aplikovať ho aj v ďalšom mesiaci. V piatok 11. februára Vám tak naservírujeme dva chody: Veľkú žranicu režiséra Marca Ferreriho z roku 1973 a lahôdku režiséra Petra Greenawaya z roku 1989 s názvom Kuchár, zlodej, jeho žena a jej milenec.
V novembri 2021 oslávil 70. narodeniny dramaturg a producent Marian Urban. Pri tejto príležitosti sme ho oslovili s ponukou vybrať päticu svojich obľúbených filmov do cyklu Carte blanche, ktoré sa mali premietať začiatkom decembra. Pán Urban okorenil päťmiestny výber dlhometrážnych titulov o päť krátkych slovenských filmov. Šťastný Lazzaro Alice Rohrwacher sa tak stretne s filmom Martina Slivku Voda a práca, Stvorení pre lásku režiséra Wong Kar-waia pôjdu ruka v ruke s filmom Hr. Peklo dokumentaristu Vlada Kubenka, Obeť Andreja Tarkovského zahráme s titulom Homo immunis Vladimíra Balca, Felliniho Amarcord premietneme s Alternatívou Milana Mila a predfilmom snímky Alaina Resnaisa Vlani v Marienbade bude Vôňa života Dezidera Ursinyho. Tvorcovi tohto výberu prajeme ešte veľa aktívnych a šťastných rokov!
V januári celý svet oslavoval 90. narodeniny španielskej režisérskej legendy Carlosa Sauru. Z množstva jeho slávnych titulov sme sa nakoniec rozhodli pre nasledovný výber: Anna a vlci, Starý dom uprostred Madridu a Sesternica Angelika.
Animátor František Jurišič oslávi krásnych 80 rokov a my si ho uctíme v nedeľu 20. februára vo výnimočnom čase 16:00 pásmom krátkych filmov, na ktorých sa podieľal režisérsky, ale v mnohých prípadoch aj scenáristicky.
Pred osemdesiatimi rokmi sa narodil aj Terry Jones, britský komik, režisér, scenárista, jeden zo šiestich Monty Pythonovcov. Film Život Briana, ktorý premietneme v nedeľu 20. februára, Terry Jones nielen režíroval, ale stvárnil v ňom aj jednu zo svojich typických (snáď najlepších) ženských postáv.
Tešíme sa, že otvorením kín môže pokračovať (tentokrát už nie v online verzii) línia Režisér a to filmom Otakara Krivánka Otec ma zderie tak či tak, Krvavou pani režiséra, animátora Viktora Kubala a Anjelom milosrdenstva režiséra Miloslava Luthera.
V cykle Slovenský animovaný film, ktorý je, rovnako ako cyklus Režisér, súčasťou projektu 100 rokov slovenského filmu, budeme svedkami procesu animátorskej práce – vdychovania života neživej hmote. Do pásma s názvom Anima pre vás kurátorka Lea Pagáčová zaradila osem titulov, ktoré túto myšlienkovú líniu ilustrujú naprieč slovenskou animáciou posledného polstoročia.
Cyklus Očami filmových spravodajcov sa bude tento mesiac zaoberať tvorbou troch sovietskych umelcov: skladateľom Dmitrijom Šostakovičom, spisovateľmi Iľjom Erenburgom a Alexandrom Fadejevom. V rámci programu Šostakovič a tí druhí uvidíte sedem spravodajských šotov z Týždňa vo filme datovaných do obdobia rokov 1945-1976, v ktorých sa spomínané osobnosti objavili.
Podobným spôsobom, ako spojili sily Double Bill a Zdravotná prehliadka, nájdu spoločnú reč aj dva pravidelné pondelkové cykly Rezy krátkym filmom a Digitálne kino. Pásmo toho prvého nesie názov Film-anketa. Filmová historička a teoretička Petra Hanáková mapuje vo vybraných tituloch – napríklad aj vo filme Zasľúbená zem režiséra Štefana Kamenického – za pozornosť stojacu paletu výpovedí ľudí na kameru a mikrofón.
Februárový program z cyklu Digitálne kino sa zaoberá fenoménom filmovej reportáže, ktorá by sa dala chápať ako nadradená množina filmu-ankety, čoho dôkazom je aj fakt, že film Zasľúbená zem sa ocitol aj v tomto výbere.
Slovenská kinematografia sa začiatkom novembra predstavila na filmovom festivale v Cottbuse v podobe programového cyklu Spotlight: Slovensko. Tento rad dômyselne spárovaných dvojíc (ide buď o dva dlhometrážne filmy alebo o kombináciu dlhometrážneho s krátkometrážnym) bude vo februárovej dávke Spotlightu pokračovať nasledovnými tematickými blokmi: Odváž sa alebo zomri – prežiť holokaust? a Náboženstvo, politika a sloboda. Diváci si tak budú môcť v dňoch 23. – 26. februára pozrieť filmy Boxer a smrť režiséra Petra Solana, snímku Správa režiséra Petra Bebjaka, film Organ od Štefana Uhera a titul Služobníci režiséra Ivana Ostrochovského.
Vážení diváci, budeme radi, ak znova zavítate do Filmotéky, nik z nás netuší, kedy sa znova preruší.
CARTE BLANCHE: MARIAN URBAN (CBMU)
Február 2022: Voda a práca;Šťastný Lazzaro; Hr. Peklo; Stvorení pre lásku; Homo immunis; Obeť; Alternatíva; Amarcord; Vôňa života; Vlani v Marienbade.
Výber piatich filmov pod hlavičkou Carte blanche by mohol mať aspoň tucet iných štruktúr, foriem, podôb. A určite aj obsahov. Veľa racionality však v tomto výbere nie je. Vracia sa mi to, čo tieto filmy vo mne vyvolali, keď som ich videl po prvýkrát a výber podmienil aj plíživý? hodnotový chaos v dnešnom (aj keby sme hovorili len o Európe) rozdelenom svete, v rámci ktorého sa profánne prelína s duchovným, to temné, čo požiera naše identity, sa prelína s oslobodzujúcim poznaním a dochádza k pohybu medzi realitou a snom. Ktovie, či to dakedy bolo inak.
A teraz k veci: Ak čas neexistuje, priestor nemá zmysel; ak zabudneme na linearitu rozprávania, môžeme sa prestať zaoberať realitou a hľadať v pamäti všetko, o čo sme prišli, ale aj to, čo tam ešte dokážeme nájsť, možno aj to, čo chceme objaviť a na čo nemôžeme zabudnúť. Cestu do takého sveta otvoril a stále ešte asi otvára film Vlani v Marienbade (Alain Robbe-Grillet a Alain Resnais, 1961); bizarný mikrosvet smiešno-horkých spomienok na detstvo, úžasnú imagináciu, skoro bezstarostný nezabudnuteľný humor pred príchodom ďalšej celosvetovej kataklizmy predstavuje Amarcord (Frederico Fellini a Tonino Guerra, 1973); strach o blízkych, zásadné otázky o bytí a nebytí, o zmysle obeti, ktorú je človek ochotný vykonať v mene toho, čo nás presahuje, možno aby prispel k zastaveniu toho, čo je nevyhnutné, aj to je Obeť (Andrej Tarkovskij, 1986) kdesi na pomedzí reality a vízie; láska a vernosť, manželská nevera, podvedení - dosť otrepaná téma, ale úchvatný minimalistický spôsob rozprávania, kde sa rozpína čas, trpezlivosť a pamäť tentoraz celkom inak, celkom inde v príbehu Stvorených pre lásku (Wong Kar-wai, 2000); Štastný Lazzaro (Alice Rohrwacher, 2018) sprítomňuje svet, aký už dnes vo filme skoro nevidieť (niežeby ho predtým veľmi bolo vidieť); pocit ťažko uchopiteľnej posvätnosti, odolnosti a viery; zázračné, magické a všedné v jednej bytosti, ktorá prechádza nepochopiteľným svetom, akoby bola zo sveta iného; nesebeckosť a nesmrteľnosť v čírej podobe pre všetkých, ktorí jej ešte dávajú šancu, a aj pre tých, ktorí jej chcú a dokážu porozumieť.
Pred každý z filmov som si dovolil priradiť aj niečo osobné: nehrané filmy slovenských autorov (kedysi ich premietali v kinách namiesto teaserov, trailerov a spotov – čo je len konštatovanie, žiadna kritika). Spája ich to, že sú bez slov, nemajú viac ako desať minút a ich tvorcovia patrili a patria medzi najosobitejších a najvýznamnejších slovenských dokumentaristov: Martin Slivka (Voda a práca, 1963), Vlado Kubenko (Hr. Peklo, 1967), Vlado Balco (Homo immunis, 1983), Milan Milo (Alternatíva, 1985), Dežo Ursiny (Vôňa života, 1986). Som veľmi rád, že som ich zažil a mohol s nimi spolupracovať.
Marian Urban
DOUBLE BILL: OD ZAJTRA NEJEM! (DB)
Február 2022: Veľká žranica; Kuchár, zlodej, jeho žena a jej milenec.
Kuchár, zlodej, jeho žena a jej milenec sa nachádzajú už vo Veľkej žranici, o šestnásť rokov staršom filme. Kuchárom je Ugo, milenkou Andrea a zlodejmi sú si navzájom všetky mužské postavy, ktoré si medzi sebou Andreu kradnú. Učiteľka, ktorá sa v dome ich niekoľkodňových gastronomicko-sexuálnych orgií ocitne náhodou, sa síce stane vyvolenou pre Phillipa, ale aj sprievodcom všetkých štyroch kamarátov pri ich dobrovoľnej ceste na druhý svet. Kuchár, zlodej, jeho žena a jej milenec režiséra Petra Greenawaya je príbehom o nevere, žiarlivosti a pomste, Veľká žranica zobrazuje obžerstvo, obscénnosť, morbídnosť, je hymnou hedonizmu s perverznou tvárou. Oba filmy dýchajú barokovou atmosférou: u Greenawaya kulisami, divadelnosťou, spôsobom snímania, u Ferreriho v jednotlivých výtvarných prvkoch – opulentná, nadrozmerná lampa vo foajé, prezdobené dezerty, nahá Andrea odkazujúca na plnoštíhle, bledo-kožé modelky z barokových aktov. Ak Vás pri jednom z týchto filmov prejde chuť do jedla, splní si Double Bill aspoň úlohu motivačného katalyzátora v prípade vysnívanej diéty. V úlohe nositeľa filmového zážitku snáď ulahodia oba filmy o kuchároch, zlodejoch, ich ženách a ich milencoch.
SPOTLIGHT SLOVENSKO (SSK)
Február 2022: Boxer a smrť, Správa, Organ, Služobníci.
V novembri 2021 (2.-7. 11. 2021) sa v rámci Filmového festivalu v Cottbuse (Nemecko), v spolupráci s Českým centrom a Slovenským inštitútom v Berlíne, pri príležitosti storočnice vzniku filmu Jánošík (r. Jaroslav Siakeľ) uskutočnila retrospektíva slovenskej kinematografie pod názvom Spotlight Slovensko. Cieľom bolo predstaviť slovenskú kinematografiu prostredníctvom dvojprogramov (klasický + súčasný film) na vybrané témy. Retrospektíve na samotnom festivale predchádzali dve „zahrievacie“ projekcie v Berlíne: v septembri 2021 v Českom centre (dvojprogram pod názvom Svety za svetlom – Poznačení tmou Štefana Uhra a Slepé lásky Juraja Lehotského) a na Slovenskom inštitúte (Obrazy neprikrášlenej reality – V plytkej vode Mareka Moučku a Obrazy starého sveta Dušana Hanáka). Po skončení festivalu sme retrospektívu presunuli do Filmotéky. Vo februári 2022 si diváci budú môcť pozrieť nasledovné dvojprogramy: Náboženstvo, politika a sloboda – Organ Štefana Uhra a Služobníci Ivana Ostrochovského; a Odváž sa alebo zomri – prežiť holokaust? – Boxer a smrť Petra Solana a Správa Petra Bebjaka.
Retrospektívu Spotlight Slovensko zorganizovali: Filmový festival v Cottbuse, Slovenský filmový ústav, České centrum v Berlíne a Slovenský inštitút v Berlíne.
Všeobecne záväzné podmienky nákupu a rezervácie vstupeniek prostredníctvom internetu, platné na prevádzkach prevádzkovateľa Slovenský filmový ústav.
Všeobecné záväzné podmienky vymedzujú práva predávajúceho (prevádzkovateľ) a kupujúceho (zákazník) a platia iba pri kúpe a rezervácie vstupeniek cez internet.
REZERVÁCIA VSTUPENIEK
Zákazník berie na vedomie, že rezervácia je nezáväzná a v prípade, že si vstupenky nevyzdvihne v stanovenom čase pred začatím predstavenia, prevádzkovateľ môže vstupenky uvoľniť k ďalšiemu predaju bez ďalšieho oznámenia zákazníkovi. Stanovený čas exspirácie rezervácie je oznámený zákazníkovi ihneď po ukončení rezervácie v rezervačnom systéme a zároveň zaslaný e-mailom, pokiaľ bol e-mail správne zadaný. Vstupenky si zákazník môže vyzdvihnúť len v pokladni a to oznámením variabilného čísla rezervácie alebo svojich kontaktných údajov zadaných pri rezervácii. Zákazník môže byť vyzvaný k predloženiu svojich identifikačných dokladov personálom prevádzkovateľa za účelom kontroly.
Zákazník berie na vedomie, že súčasne si môže rezervovať vstupenky len na 1 predstavenie. Rezervovať vstupenky na ďalšie predstavenia môže až po ukončení rezervácie, ktorú predtým začal. Pokiaľ zákazník nedodrží tieto pokyny, prevádzkovateľ neručí za to jeho rezerváciu, napriek tomu, že zákazník obdrží email o potvrdení rezervácie. Prevádzkovateľ si vyhradzuje právo na zrušenie takejto rezervácie a to bez oznámenia zákazníkovi.
Zákazník berie na vedomie a bezvýhradne súhlasí, že ním zadané kontaktné údaje môžu byť zaznamenané v systéme za účelom neskoršieho kontaktovania prevádzkovateľom alebo jeho pracovníkmi. Zákazník súčasne berie na vedomie a súhlasí, že v prípade opakovanej neprebratej a neodvolanej rezervácie, mu môže byť budúca rezervácia zablokovaná. Rezerváciu je možné odvolať osobne, telefonicky alebo kliknutím na odkaz v potvrdení rezervácie.
KÚPA VSTUPENIEK
Vzmysle ust. § 7 ods. 6 písm. k) zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, nemôže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je poskytnutie služieb súvisiacich s činnosťami v rámci voľného času a podľa ktorej sa predávajúci zaväzuje poskytnúť tieto služby v dohodnutom čase alebo v dohodnutej lehote. Zakúpené vstupenky prostredníctvom internetu je možné vrátiť iba z dôvodu, že sa predstavenie z technických príčin neuskutoční (porucha na technickom zariadení, nebol dodaný film a podobne) a to maximálne do 30 dní od plánovaného uskutočnenia predstavenia. V takomto prípadeje potrebné zaslať oficiálnu žiadosť o vrátenie plnej hodnoty zaplateného vstupného na e-mailovú adresu: kinolumiere@sfu.sk. Písomná žiadosť musí obsahovať názov predstavenia, dátum a čas, počet vstupeniek a cenu celkom, variabilný symbol platby a číslo účtu, na ktorý má byť zaplatená čiastka poukázaná. Ak žiadosť nebude obsahovať niektorý z uvedených údajov, nebude vybavená.
V prípade, že pri kúpe vstupeniek prostredníctvom internetu došlo síce k odpísaniu sumy z účtu zákazníka, ale vstupenky sa nezobrazili, reklamáciu vrátenia peňazí z dôvodu neposkytnutia služby si musíte uplatniť v banke, ktorá zákazníkovi vystavila platobnú kartu, prostredníctvom ktorej platba prebehla. Takéto reklamácie nemôže riešiť prevádzkovateľ.
Kupujúci, ktorý si zakúpi vstupenky prostredníctvom internetu, bez výhrad prijíma všetky ustanovenia týchto obchodných podmienok a je povinný sa nimi riadiť.
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA:
Uvedené obchodné podmienky sú platné v deň zakúpenia alebo vykonania rezervácie vstupeniek zákazníkom.
Prevádzkovateľ rezervačného a nákupného systému je spoločnosť Ticketware SE, so sídlom Hlavná 23, 917 01 Trnava, IČO: 48298034, e-mailový kontakt podpora@cinemaware.eu, prehlasuje, že platobné služby pre platobné metódy, konkrétne platby pomocou platobných kariet a platby pomocou online bankového prevodu zaisťuje spoločnosť GoPay s.r.o. (ďalej len “GoPay”), sídlo Planá 67, 370 01 České Budějovice, Česká Republika, IČ: 26046768. Obchodníkom/príjemcom platieb pre GoPay je spoločnosť NewVision Money s.r.o., so sídlom Lidická 700/19, Veveří, 602 00 Brno, IČO: 08693242, Česká republika, e-mail: podpora@cinemaware.eu, tel.: +421 948 842538, ktorá zabezpečuje príjem, vyúčtovanie a zasielanie platieb. Spoločnosť Ticketware SE rieši reklamácie platiteľov kartou v zastúpení za svojich klientov (3.strana).
GoPay poskytuje platobné služby z obchodného aj technického hľadiska a realizuje platobné transakcie na svoj účet a svoje obchodné meno. Prípadné reklamácie a otázky o platobných transakciách môže Platiteľ smerovať priamo na GoPay prostredníctvom telefonickej linky +420 840 818 918 (po-pia 08 - 17h) alebo pomocou e-mailovej podpory na adrese gopay@gopay.cz, či písomne na adresu sídla.
Po potvrdení objednávky má Platiteľ možnosť využiť službu bankového prevodu, ktorá ho presmeruje na internetové bankovníctvo jeho banky. Platiteľ prostredníctvom internet bankingu odošle Platbu. Predávajúci expeduje vstupenky ihneď po prijatí potvrdenia o úhrade od GoPay.
Citlivé vstupné údaje, ktoré zadáva Platiteľ do systému internetového bankovníctva sú chránené platobnými bránami bánk a nedostávajú sa do prostredia tretích strán. Spracovatelia platieb vidia iba informácie o transakcií, ktoré im banka s odoslanou transakciou oznámi.
Kliknutím na tlačidlo: “Pokračovať” potvrdzuje Platiteľ súhlas so Všeobecnými obchodnými podmienkami prevádzky. Pokračovaním v platbe dáva taktiež prevádzkovateľovi systému súhlas so spracovaním zadaných kontaktných údajov, a to až do doby písomného vyjadrenia nesúhlasu s týmto spracovaním. Kontaktné údaje, ktoré Platiteľ uvedie pri objednaní, slúžia výhradne pre potreby prevádzkovateľa systému a nebudú poskytnuté iným subjektom s výnimkou spracovávateľov platieb a prevádzky, v ktorej si platiteľ kupuje vybranú službu alebo produkt..
Používateľ nesmie využívať Rezervačný a nákupný systém spôsobom, ktorý by mohol znížiť jeho hodnotu a/alebo poškodiť, upraviť, znemožniť, preťažiť alebo zhoršiť funkciu časti a/alebo celku Rezervačného a nákupného systému, či infraštruktúry Poskytovateľa zahŕňajúcej akékoľvek pasívne a/alebo aktívne prvky infraštruktúry a/alebo sieťové zariadenia, či servery. Používatel nesmie zneužívať, blokovať, modifikovať alebo inak meniť akúkoľvek časť Rezervačného a nákupného systému, alebo sa len pokúsiť narušiť stabilitu, chod alebo dáta Rezervačného a nákupného systému. Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za prípadné neoprávnené zásahy tretích osôb, v dôsledku čoho tieto osoby neoprávnene získajú prístup k osobným údajom používateľa a/alebo k jeho používateľskému účtu a/alebo k príslušnej databáze poskytovateľa tieto údaje použijú, využijú, zneužijú alebo sprístupnia tieto údaje tretím osobám. Akékoľvek vyššie uvedené činnosti môžu byť trestné.
Skontrolujte si prosím zadanú e-mailovú adresu. Na zadaný e-mail môžu byť zaslané objednané a uhradené vstupenky alebo e-mailová správa potrebná k vyzdvihnutiu vstupeniek v pokladni prevádzky. Na nesprávne zadaný e-mail nie je možné uplatňovať si reklamáciu.