Archive Cinema - February 2022

Milé diváčky, milí diváci,

sme radi, že ste si našli cestu k online Filmotéke počas januára, ešte radšej Vás však privítame naživo v kine Lumière v poslednom zimnom mesiaci. Február je zároveň najkratším mesiacom, no ponúkne doteraz najviac z Abecedára – ten totiž mení svoju frekvenciu. Namiesto doterajších štvrtkov, bude bývať vždy v utorok a častejšie ako dvakrát do mesiaca. Tento mesiac sa tak pozrieme na heslá F, G, H a CH.

Heslo F ako Frída bude odkazovať na prvú slovenskú (ne)herečku Frídu Schreiberovú i celkovo fenomén neherečiek v slovenskej kinematografii. Vo viacerých prelomových dielach stvárnili hlavné postavy, ale po krátkej dobe na výslní sa vytratili.

Pod heslom G ako grapefruit nájdete filmy vtipné, ale aj také, ktoré by si pod humorné aspoň priali zapadnúť. Vývoj filmovej satiry, humoru, veselohrania  slovenských filmárov, ale aj exotických rekvizít budete môcť pozorovať vo výbere filmov zostavených lektorom hesla Martinom Kaňuchom.

Slovenské umenie častokrát reflektuje svoju krajinu a pohoria. Príbehy z hôr, v horách sa odohrávajúce či s horami súvisiace naplnia obsah hesla H ako hory dvoma filmami Karola Skřipského a dlhometrážnou snímkou Sneh pod nohami režiséra Ivana Húštavu. Posledným heslom februárového Abecedára bude CH ako chlieb a budú sa v ňom miesiť témy domácej kuchyne, verejných jedální, stolovania i slávností spojených s hodovaním.

Chlieb alebo grapefruit? Mnohí z nás vstúpili do nového roka s predsavzatím zlepšiť svoju životosprávu, najmä ak to počas zimných mesiacov preháňali s porciami. Pod názvom Od zajtra nejem! premietneme v rámci pravidelného pásma Zdravotná prehliadka krátkometrážne filmy, ktoré nás poučia, čo je zdravé jesť, ale aj pobavia tým, čo všetko sa zo spomenutého dnes už za zdravé nepovažuje. Zdravotná prehliadka mení svoj harmonogram z dvoch posledných piatkov v mesiaci na posledný pondelok v mesiaci, aby tak korešpondovala s tradíciou ostatných pásiem, ktoré vypĺňajú prvé tri pondelky každého mesiaca.

Nápad myšlienkovo prepojiť Zdravotnú prehliadku s Double Billom sa zrodil z potreby vtesnať oba cykly do menšieho počtu premietacích dní sviatočného decembra. Kurátorom Filmotéky sa tento experiment zapáčil natoľko, že sa rozhodli aplikovať ho aj v ďalšom mesiaci. V piatok 11. februára Vám tak naservírujeme dva chody: Veľkú žranicu režiséra Marca Ferreriho z roku 1973 a lahôdku režiséra Petra Greenawaya z roku 1989 s názvom Kuchár, zlodej, jeho žena a jej milenec.

V novembri 2021 oslávil 70. narodeniny dramaturg a producent Marian Urban. Pri tejto príležitosti sme ho oslovili s ponukou vybrať päticu svojich obľúbených filmov do cyklu Carte blanche, ktoré sa mali premietať začiatkom decembra. Pán Urban okorenil päťmiestny výber dlhometrážnych titulov o päť krátkych slovenských filmov. Šťastný Lazzaro Alice Rohrwacher sa tak stretne s filmom Martina Slivku Voda a práca, Stvorení pre lásku režiséra Wong Kar-waia pôjdu ruka v ruke s filmom Hr. Peklo dokumentaristu Vlada Kubenka, Obeť Andreja Tarkovského zahráme s titulom Homo immunis Vladimíra Balca, Felliniho Amarcord premietneme s Alternatívou Milana Mila a predfilmom snímky Alaina Resnaisa Vlani v Marienbade bude Vôňa života Dezidera Ursinyho. Tvorcovi tohto výberu prajeme ešte veľa aktívnych a šťastných rokov!

V januári celý svet oslavoval 90. narodeniny španielskej režisérskej legendy Carlosa Sauru. Z množstva jeho slávnych titulov sme sa nakoniec rozhodli pre nasledovný výber: Anna a vlci, Starý dom uprostred MadriduSesternica Angelika.

Animátor František Jurišič oslávi krásnych 80 rokov a my si ho uctíme v nedeľu 20. februára vo výnimočnom čase 16:00 pásmom krátkych filmov, na ktorých sa podieľal režisérsky, ale v mnohých prípadoch aj scenáristicky.

Pred osemdesiatimi rokmi sa narodil aj Terry Jones, britský komik, režisér, scenárista, jeden zo šiestich Monty Pythonovcov. Film Život Briana, ktorý premietneme v nedeľu 20. februára, Terry Jones nielen režíroval, ale stvárnil v ňom aj jednu zo svojich typických (snáď najlepších) ženských postáv.

Tešíme sa, že otvorením kín môže pokračovať (tentokrát už nie v online verzii) línia Režisér a to filmom Otakara Krivánka Otec ma zderie tak či tak, Krvavou pani režiséra, animátora Viktora KubalaAnjelom milosrdenstva režiséra Miloslava Luthera.

V cykle Slovenský animovaný film, ktorý je, rovnako ako cyklus Režisér, súčasťou projektu 100 rokov slovenského filmu, budeme svedkami procesu animátorskej práce – vdychovania života neživej hmote. Do pásma s názvom Anima pre vás kurátorka Lea Pagáčová zaradila osem titulov, ktoré túto myšlienkovú líniu ilustrujú naprieč slovenskou animáciou posledného polstoročia.

Cyklus Očami filmových spravodajcov sa bude tento mesiac zaoberať tvorbou troch sovietskych umelcov: skladateľom Dmitrijom Šostakovičom, spisovateľmi Iľjom Erenburgom a Alexandrom Fadejevom. V rámci programu Šostakovič a tí druhí uvidíte sedem spravodajských šotov z Týždňa vo filme datovaných do obdobia rokov 1945-1976, v ktorých sa spomínané osobnosti objavili.

Podobným spôsobom, ako spojili sily Double BillZdravotná prehliadka, nájdu spoločnú reč aj dva pravidelné pondelkové cykly Rezy krátkym filmom a Digitálne kino. Pásmo toho prvého nesie názov Film-anketa. Filmová historička a teoretička Petra Hanáková mapuje vo vybraných tituloch – napríklad aj vo filme Zasľúbená zem režiséra Štefana Kamenického – za pozornosť stojacu paletu výpovedí ľudí na kameru a mikrofón.

Februárový program z cyklu Digitálne kino sa zaoberá fenoménom filmovej reportáže, ktorá by sa dala chápať ako nadradená množina filmu-ankety, čoho dôkazom je aj fakt, že film Zasľúbená zem sa ocitol aj v tomto výbere.

Slovenská kinematografia sa začiatkom novembra predstavila na filmovom festivale v Cottbuse v podobe programového cyklu Spotlight: Slovensko. Tento rad dômyselne spárovaných dvojíc (ide buď o dva dlhometrážne filmy alebo o kombináciu dlhometrážneho s krátkometrážnym) bude vo februárovej dávke Spotlightu pokračovať nasledovnými tematickými blokmi: Odváž sa alebo zomri – prežiť holokaust? a Náboženstvo, politika a sloboda.  Diváci si tak budú môcť v dňoch 23. – 26. februára pozrieť filmy Boxer a smrť režiséra Petra Solana, snímku Správa režiséra Petra Bebjaka, film Organ od Štefana Uhera a titul Služobníci režiséra Ivana Ostrochovského.

Vážení diváci, budeme radi, ak znova zavítate do Filmotéky, nik z nás netuší, kedy sa znova preruší.

 

CARTE BLANCHE: MARIAN URBAN (CBMU)
Február 2022: Voda a práca;Šťastný Lazzaro; Hr. Peklo; Stvorení pre lásku; Homo immunis; Obeť; Alternatíva; Amarcord; Vôňa života; Vlani v Marienbade.

Výber piatich filmov pod hlavičkou Carte blanche by mohol mať aspoň tucet iných štruktúr, foriem, podôb. A určite aj obsahov. Veľa racionality však v tomto výbere nie je. Vracia sa mi to, čo tieto filmy vo mne vyvolali, keď som ich videl po prvýkrát a výber podmienil aj plíživý? hodnotový chaos v dnešnom (aj keby sme hovorili len o Európe) rozdelenom svete, v rámci ktorého sa profánne prelína s duchovným, to temné, čo požiera naše identity, sa prelína s oslobodzujúcim poznaním a dochádza k pohybu medzi realitou a snom. Ktovie, či to dakedy bolo inak.

A teraz k veci: Ak čas neexistuje, priestor nemá zmysel; ak zabudneme na linearitu rozprávania, môžeme sa prestať zaoberať realitou a hľadať v pamäti všetko, o čo sme prišli, ale aj to, čo tam ešte dokážeme nájsť, možno aj to, čo chceme objaviť a na čo nemôžeme zabudnúť. Cestu do takého sveta otvoril a stále ešte asi otvára film Vlani v Marienbade (Alain Robbe-Grillet a Alain Resnais, 1961); bizarný mikrosvet smiešno-horkých spomienok na detstvo, úžasnú imagináciu, skoro bezstarostný nezabudnuteľný humor pred príchodom ďalšej celosvetovej kataklizmy predstavuje Amarcord (Frederico Fellini a Tonino Guerra, 1973); strach o blízkych, zásadné otázky o bytí a nebytí, o zmysle obeti, ktorú je človek ochotný vykonať v mene toho, čo nás presahuje, možno aby prispel k zastaveniu toho, čo je nevyhnutné, aj to je Obeť (Andrej Tarkovskij, 1986) kdesi na pomedzí reality a vízie; láska a vernosť, manželská nevera, podvedení - dosť otrepaná téma, ale úchvatný minimalistický spôsob rozprávania, kde sa rozpína čas, trpezlivosť a pamäť tentoraz celkom inak, celkom inde v príbehu Stvorených pre lásku (Wong Kar-wai, 2000); Štastný Lazzaro (Alice Rohrwacher, 2018) sprítomňuje svet, aký už dnes vo filme skoro nevidieť (niežeby ho predtým veľmi bolo vidieť); pocit ťažko uchopiteľnej posvätnosti, odolnosti a viery; zázračné, magické a všedné v jednej bytosti, ktorá prechádza nepochopiteľným svetom, akoby bola zo sveta iného; nesebeckosť a nesmrteľnosť v čírej podobe pre všetkých, ktorí jej ešte dávajú šancu, a aj pre tých, ktorí jej chcú a dokážu porozumieť.

Pred každý z filmov som si dovolil priradiť aj niečo osobné: nehrané filmy slovenských autorov (kedysi ich premietali v kinách namiesto teaserov, trailerov a spotov – čo je len konštatovanie, žiadna kritika). Spája ich to, že sú bez slov, nemajú viac ako desať minút a ich tvorcovia patrili a patria medzi najosobitejších a najvýznamnejších slovenských dokumentaristov: Martin Slivka (Voda a práca, 1963), Vlado Kubenko (Hr. Peklo, 1967), Vlado Balco (Homo immunis, 1983), Milan Milo (Alternatíva, 1985), Dežo Ursiny (Vôňa života, 1986). Som veľmi rád, že som ich zažil a mohol s nimi spolupracovať.

Marian Urban

DOUBLE BILL: OD ZAJTRA NEJEM! (DB)
Február 2022: Veľká žranica; Kuchár, zlodej, jeho žena a jej milenec.

Kuchár, zlodej, jeho žena a jej milenec sa nachádzajú už vo Veľkej žranici, o šestnásť rokov staršom filme. Kuchárom je Ugo, milenkou Andrea a zlodejmi sú si navzájom všetky mužské postavy, ktoré si medzi sebou Andreu kradnú. Učiteľka, ktorá sa v dome ich niekoľkodňových gastronomicko-sexuálnych orgií ocitne náhodou, sa síce stane vyvolenou pre Phillipa, ale aj sprievodcom všetkých štyroch kamarátov pri ich dobrovoľnej ceste na druhý svet. Kuchár, zlodej, jeho žena a jej milenec režiséra Petra Greenawaya je príbehom o nevere, žiarlivosti a pomste, Veľká žranica zobrazuje obžerstvo, obscénnosť, morbídnosť, je hymnou hedonizmu s perverznou tvárou. Oba filmy dýchajú barokovou atmosférou: u Greenawaya kulisami, divadelnosťou, spôsobom snímania, u Ferreriho v jednotlivých výtvarných prvkoch – opulentná, nadrozmerná lampa vo foajé, prezdobené dezerty, nahá Andrea odkazujúca na plnoštíhle, bledo-kožé modelky z barokových aktov. Ak Vás pri jednom z týchto filmov prejde chuť do jedla, splní si Double Bill aspoň úlohu motivačného katalyzátora v prípade vysnívanej diéty. V úlohe nositeľa filmového zážitku snáď ulahodia oba filmy o kuchároch, zlodejoch, ich ženách a ich milencoch.

SPOTLIGHT SLOVENSKO (SSK)
Február 2022: Boxer a smrť, Správa, Organ, Služobníci.

V novembri 2021 (2.-7. 11. 2021) sa v rámci Filmového festivalu v Cottbuse (Nemecko),  v spolupráci s Českým centrom a Slovenským inštitútom v Berlíne, pri príležitosti storočnice vzniku filmu Jánošík (r. Jaroslav Siakeľ) uskutočnila retrospektíva slovenskej kinematografie pod názvom Spotlight Slovensko. Cieľom bolo predstaviť slovenskú kinematografiu prostredníctvom dvojprogramov (klasický + súčasný film) na vybrané témy. Retrospektíve na samotnom festivale predchádzali dve „zahrievacie“ projekcie v Berlíne: v septembri 2021 v Českom centre (dvojprogram pod názvom Svety za svetlom – Poznačení tmou Štefana Uhra a Slepé lásky Juraja Lehotského) a na Slovenskom inštitúte (Obrazy neprikrášlenej reality – V plytkej vode Mareka Moučku a Obrazy starého sveta Dušana Hanáka). Po skončení festivalu sme retrospektívu presunuli do Filmotéky. Vo februári 2022 si diváci budú môcť pozrieť nasledovné dvojprogramy: Náboženstvo, politika a sloboda – Organ Štefana Uhra a Služobníci Ivana Ostrochovského; a Odváž sa alebo zomri – prežiť holokaust? – Boxer a smrť Petra Solana a Správa Petra Bebjaka.

Retrospektívu Spotlight Slovensko zorganizovali: Filmový festival v Cottbuse, Slovenský filmový ústav, České centrum v Berlíne a Slovenský inštitút v Berlíne.