Znovuobjavené filmové klenoty

27.01. - 10.02.2020

Projekt Znovuobjavené filmové klenoty je prezentácia činnosti filmového archívu Cineteca Di Bologna a filmového festivalu Il Cinema Ritrovato v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom. Uvedie viaceré tituly, ktoré boli zubom času zabudnuté“ a budú oživené projekciami v kine  Lumière.  Prezentáciú otvorí premietanie filmu Rím, od Federerica Felliniho, ktorý by tento rok oslávil svoje 100. narodeniny. 

 

 

Viac info

Rím | Znovuobjavené filmové klenoty

Roma (Federico Fellini); Federico Fellini, 1972, verzie: OR , ST : ita

27. 1. 2020 19:30: Projekcia digitálne reštaurovaného filmu pri príležitosti 100. výročia narodenia Federica Felliniho a ako súčasť projektu Znovuobjavené filmové klenoty, organizovaného v spolupráci s Talianskym kultúrnym inštitútom a filmovým archívom Cineteca di Bologna Fellini sa vo filme vyznáva zo svojej lásky k Rímu a Rimanom, k nádhernému mestu plnému kontrastov a histórie. Film je kombináciou dokumentárnych pasáží a snových vízií, mozaikou obrazov, faktov a fantázie, ktorými nás sprevádza chlapec prichádzajúci do legendárneho mesta z Rimini, mladý muž, pohltený pulzujúcim životom a nakoniec filmár usilujúci sa zachytiť jedinečnú atmosféru mesta. Film bol reštaurovaný laboratóriami L‘Immagine Ritrovata, Bologna. Zobraziť viac

2D OR ST 15
Viac info

Prezentácia Filmového archívu Cineteca di Bologna | Znovuobjavené filmové klenoty

Prezentácia Filmového archívu Cineteca di Bologna; rôzni, verzie: OR : eng

Prezentácia činnosti filmového archívu Cineteca Di Bologna a filmového festivalu Il Cinema Ritrovato s exkluzívnym uvedením niekoľkých vzácnych krátkych filmov z archívnych zbierok. Koordinátor filmového festivalu :Guy Borlée, (v anglickom jazyku s tlmočením do slovenčiny) Satanova rapsódia (Rapsodia Satanica)
réžia: Nino Oxilia, Taliansko, 1915 – 1917, 45 min., DCP Faustovský príbeh o žene z vysokej spoločnosti, ktorá v snahe získať späť stratenú mladosť, uzavrie zmluvu s Mefistom. Podmienkou dohody je, že sa nesmie nikdy zamilovať, čo však platí len do chvíle, kým jej nezačnú dvoriť dvaja mladí bratia. Ide o jeden z najdôležitejších filmov svojej generácie s Lydou Borelliovou v hlavnej úlohe. Pod hudbou je podpísaný Pietro Mascagni, ktorý sa ako prvý hudobný skladateľ v Taliansku podujal na skomponovanie hudby k filmu a jej synchronizáciu s jednotlivými scénami. Digitálna verzia v 4K bola vyrobená z farebnej, tónovanej a ručne maľovanej kópie patriacej Cinémathèque Suisse. Obnovu filmu podporila Nadácia Cineteca di Bologna a Cinémathèque Suisse. Brodenie cez rieku (Fording the River)
réžia: George Albert Smith, 1910, Veľká Británia, 3 min., DCP, vyrobil Charles Urban pre spoločnosť Natural Color Kinematograph Company Prvýkrát v histórii filmu sa v systéme Kinemacolor začali filmy nakrúcať a premietať prostredníctvom zelených a červených filtrov a ponúkli tak farebný obraz. Striedavé použitie zeleného a modrozeleného filtra na každej snímke reprodukuje táto unikátna digitálna reštaurácia z laboratórií L‘Immagine Ritrovata v Bologni z roku 2018. Coiffures et types de Hollande (Holandské účesy a klobúky)
réžia: Alfred Machin , 1910, Francúzsko , Prod Pathé, 4 min., DCP Krátky farebný dokument o klobúkoch a účesoch v Holandsku. Reštaurované v Cineteca di Bologna v laboratóriu L‘Immagine Ritrovata v r. 2010 Impozantná Bologna (Bologna monumentale)
1912, Taliansko, 5 min. Film bol reštaurovaný v Cineteca di Bologna v laboratóriu L‘Immagine Ritrovata. Zobraziť viac

2D OR 12
Viac info

Nezvyčajné vyšetrovanie | Znovuobjavené filmové klenoty

Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto; Elio Petri, 1970, verzie: ST : ita

10. 2. 2020 18:00: Projekcia digitálne reštaurovaného filmu v rámci projektu Znovuobjavené filmové klenoty, ktorý organizuje Taliansky kultúrny inštitút v spolupráci s filmovým archívom Cineteca di Bologna V deň, keď šéfa oddelenia vrážd v Ríme menujú do novej funkcie, zabije svoju milenku. Muž žije v presvedčení, že ho nebude nikto podozrievať a nič mu nehrozí. Na mieste činu zanechá množstvo stôp vedúcich k jeho osobe, dokonca zatelefonuje na políciu. Začína sa vyšetrovanie a jeho postavenie muža stojaceho nad zákonom sa, bohužiaľ, potvrdí. Vo filme sa prelína viacero žánrov, je trochu satirou, trochu trilerom a čiastočne psychologickou drámou. Film je verejnou obžalobou talianskej korupcie a elitárstva a dodnes nestráca na aktuálnosti. Snímka získala okrem Oscara za najlepší cudzojazyčný film aj Veľkú cenu poroty a Cenu Fipresci na festivale v Cannes. Film bol reštaurovaný v Cineteca di Bologna v laboratóriu L‘Immagine Ritrovata. Elio Petri sa vymyká z rámca klasických filmových tvorcov, bol režisérom, ktorý viac ako ktokoľvek iný zachytával príbehy nižšej a strednej vrstvy v Taliansku 60-tych a 70-tych rokov. Vo svojich filmoch vystihol všetky protirečenia svojej doby, pričom s majstrovstvom využil celú škálu filmových prostriedkov. Jeho tvorivý prístup spočíval v dôslednom a vrstvenom scenári a prepracovanej a funkčnej réžii. Nezvyčajné vyšetrovanie tvorí spolu s filmami "La classe operaia va in paradiso" (Robotnícka trieda ide do neba) a "La proprietà non è più un furto" (Vlastniť už neznamená kradnúť) tzv. trilógiu o moci, pod ktorej námetom a scenárom je podpísaný režisér spolu s Ugom Pirrom. Ich spojenectvo vychádzalo z potreby rozprávať o aktuálnych premenách talianskej spoločnosti a najrozličnejších formách triedneho boja. A to všetko spôsobom, ktorý robia film nadčasovým, povyšujú ho nad rámec historických, geografických či dobových súvislostí. Film je zaujímavý z viacerých hľadísk: je príkladom politického filmového žánru s jasnou obžalobou systému; vyznačuje sa prepracovanou analýzou a psychologickým vykreslením postáv; uvedomele sa pohráva s obrazom a využíva všetky vtedy dostupné možnosti kamery. Hoci Petri patril medzi stúpencov marxizmu, čelil kritike aj vo vlastných radoch práve pre svoj umelecký prístup. Nerobil „realistické“ umenie, znázorňoval postavy v celej ich zložitosti. Gian Maria Volonté sa práve vďaka tejto role stal hviezdou svetového formátu. Odkazy na film nájdeme aj v tvorbe jeho amerických súputníkov: "Klute" Alana J. Pakulu, "Tri dni v Kondore" Sydneyho Pollacka, či "Rozhovor" di Francisa Ford Coppolu. Film bol prijatý publikom i filmovou kritikou s veľký nadšením. Získal Oscara za najlepší zahraničný film. Z festivalu v Cannes si v roku 1970 odniesol Veľkú cenu poroty a cenu FIPRESCI, v roku 1971 bol nominovaný na Oscara v kategórii najlepší scenár. Do Československa sa dostal v roku 1972 v rámci Filmového festivalu pracujúcich. Dnešnou projekciou si pripomíname 50. výročie jeho uvedenia do talianskych kín, ktoré sa uskutočnilo 12.2.1970. Zobraziť viac

2D ST 15
Pre lepšie prispôsobenie obsahu pre Vás, bezpečnosti, meraniu štatistík návštevnosti a lepšej spätnej väzbe tento web používa cookies. Klikaním a navigovaním po stránke súhlasíte s tým, že zbierame o Vás anonymné informácie cez cookies. Viac informácií o používaní cookies na našej stránke nájdete tu.