KADU 2023: Pamäť – archív - kánon

10.ročník medziodborového vzdelávacieho seminára KADU: Pamäť – archív - kánon

Film bol od svojich počiatkov spojený s indexovou povahou fotografického, neskôr aj fotofonografického záznamu – no nielen tým sa stal synonymom konzervácie minulosti. Aj v čase digitalizácie funguje film ako jedno zo zásadných médií kultúrnej pamäte, či už povahou svojich nezriedka na kultiváciu pamäte zameraných naratívov, alebo aj samotnou, oveľa všeobecnejšou schopnosťou svedčiť o dobe svojho vzniku. Na druhej strane má film, ako akékoľvek iné umenie, tendenciu okrem inovovania vlastných postupov, naratívov, technológií a prostriedkov aj vytvárať kánony, konzervovať určité svoje podoby aj formy pamäte. Štátne a národné filmové inštitúcie ako napríklad filmové školy, archívy, ústavy, môžeme chápať ako akúsi kvintesenciu tejto ambivalentnej funkcie filmu, uchovávať minulosť a zároveň kánonizovať (nielen ju).

Jubilejný 10. ročník seminára KADU sa realizuje v spolupráci s pracovníčkami oddelenia vedy a výskumu Slovenského filmového ústavu a zároveň Ústavu divadelnej a filmovej vedy CVI SAV a jeho cieľom je prepojiť aktuálne poznatky o filme ako médiu pamäte na Slovensku a v zahraničí. Seminár sa bude z veľkej časti odohrávať v anglickom jazyku, preto pre prednášky a diskusie bude zabezpečené simultánne tlmočenie a k zahraničným filmom, ktoré u nás neboli uvedené -  titulky. Zámerom je na jednej strane priniesť slovenskému recipientovi renomovaných odborníkov a odborníčky svetového formátu, a na druhej strane prepojiť ich know-how s národným či regionálnym, ako aj spropagovať slovenskú kinematografiu a jej inštitúcie v zahraničí.

V neposlednom rade je seminár venovaný 60. výročiu vzniku Slovenského filmového ústavu ako kľúčovej inštitúcie archivujúcej, reštaurujúcej, sprístupňujúcejpopularizujúcej slovenské filmové dedičstvo prostredníctvom svojich rozmanitých aktivít a funkcií.

Súčasťou seminára budú rôznorodé prednášky, diskusie a panely. Semináru sa zúčastní renomovaná britská akademička, profesorka a šéfredaktorka časopisu Studies in Eastern European Cinema Ewa Mazierska a rumunská teoretička, pedagogička a členka riadiaceho výboru Európskej siete filmových a mediálnych štúdií NECS Andrea Virginás. 

Seminár bude takmer celý prebiehať v anglickom jazyku so simultánnym prekladom do slovenčiny. Vstup na seminár a projekcie filmov je voľný.

Zo seminára sa bude realizovať audiovizuálny záznam (prednášky, panelová diskusia). Záznam seminára bude ďalej slúžiť ako vzdelávací materiál nielen pre študentov VŠMU, ale aj ďalšie filmové a umelecké školy a školy humanitného zamerania na Slovensku.

Program nájdete nižšie uvedený a viac informácií nájdete na: www.kadu.sk.

More info

Práca s kultúrnou pamäťou a malé národné kinematografie (prednáška) | KADU 2023

KADU 2023: Prednáška Dr. Andrei Virginás „Práca s kultúrnou pamäťou a malé národné kinematografie: niektoré smery analýzy“ ; : eng

Dr. Andrea Virginás (docentka filmových a mediálnych štúdií na Univerzite Spientia a Univerzite Babes-Bolyai v Kluži – Napoca v Rumunsku, autorka desiatok štúdií a monografií) v úvodnej prednáške semináru s témou Práca s kultúrnou pamäťou a malé národné kinematografie: niektoré smery analýzy bude v kontexte chápania európskych naratívnych hraných filmov ako účastníkov práce s kolektívnou pamäťou špecifikovať aj pojem tzv. malých národných kinematografií s využitím pojmu komunikačných generácií a ich potrieb – zažiť traumu a stať sa obeťou, zabudnúť na traumu predchádzajúcej generácie a oplakávať mŕtvych prostredníctvom reprezentácie. Show more

More info

Prípadové štúdie - využitie archívov pri tvorbe nových audiovizuálnych diel | KADU 2023

KADU 2023: Prípadové štúdie - využitie archívov pri tvorbe nových audiovizuálnych diel; : slk

Prednáška na tému Prípadové štúdie - využitie archívov pri tvorbe nových audiovizuálnych diel sa bude venovať využitiu archívnych materiálov vo filmoch Odpočítavanie: Posledný film Ivana Palúcha (2022) a Pravda je to najdôležitejšie – portrét Eduarda Grečnera (2023). Prípadové štúdie na ukážkach z týchto filmov budú prezentovať ich režiséri, Martin Palúch (Odpočítavanie: Posledný film Ivana Palúcha") a Marián Brázda (Pravda je to najdôležitejšie – portrétu Eduarda Grečnera). Prednášky sa taktiež zúčastní expert na digitalizáciu a manažér kvality a kontroly, Peter Csordás, s prezentáciou na tému Príbehy digitálneho reštaurovania filmov. Show more

More info

Katalin Varga (úvod Peter Strickland) | KADU 2023

Katalin Varga; Peter Strickland, 2009, versions: OR : hun, ron

Minulosť raz dobehne každého z nás. Keď tiene minulosti dobehnú mladú Katalin, jej manžel ju opustí a celá dedina ju vyženie. Nezostáva jej nič iné, než sa vydať na cestu za skutočným otcom svojho syna Orbána. Dlhá cesta cez Karpaty ju zavedie na miesta, kam sa už nikdy nebude chcieť vrátiť. Spomienky na minulosť ožívajú a Katalin sa rozhodne uchopiť osud do vlastných rúk. Táto takmer antická tragédia o zločine, treste, ale aj o legitímnosti pomsty sa odohráva v prostredí maďarskej menšiny žijúcej v Rumunsku. Film anglického režiséra Petra Stricklanda získal cenu Strieborného medveďa - za mimoriadny umelecký prínos. Film Katalin Varga uvedie samotný režisér Peter Strickland, po filme bude nasledovať diskusia s režisérom, ktorú bude viesť riaditeľ Národného kinematografického centra, Rastislav Steranka. Show more

2D OR 15
More info

Tvorba kánonov východoeurópskej kinematografie | KADU 2023

KADU 2023: Prednáška prof. Ewy Mazierskej „Tvorba kánonov východoeurópskej kinematografie“; : eng, slk

Ewa Mazierska (profesorka filmových štúdií na University of Central Lancashire vo Veľkej Británii, autorka viac ako tridsiatich monografií, zostavovateľka zborníkov o filme a populárnej hudbe, šéfredaktorka najvýznamnejšieho svetového časopisu pre východoeurópske kinematografie Studies in Easten European Cinema) v prednáške bude hovoriť o tom, čo je charakteristické pre kánony východoeurópskych filmov, a to tak pre jednotlivé národné kánony, ako aj pre kánon východnej Európy ako celku. Ďalej sa pokúsi zhodnotiť prítomnosť kanonických filmov z tohto regiónu v globálnom kánone svetovej kinematografie. Show more

More info

Panelová diskusia Filmový ústav, archív a kánon | KADU 2023

KADU 2023: Panelová diskusia „Filmový ústav, archív a kánon“; : eng, slk

Panelová diskusia Filmový ústav, archív a kánon na počesť 60. výročia vzniku Slovenského filmového ústavu, moderuje: Petra Hanáková (SR) hostia: Ewa Mazierska (VB), Michal Bregant (ČR), Rastislav Steranka (SR), Martin Kaňuch (SR), Václav Macek (SR), Peter Konečný (SR), Jana Dudková (SR). Diskusia sa bude venovať spôsobom kanonizácie a dekanonizácie filmového dedičstva v aktivitách národných filmových archívov a ústavov, pričom jednou z jej cieľov bude porovnať skúsenosti Slovenského filmového ústavu so skúsenosťami podobných východoeurópskych inštitúcií. Jednou z kontinuálnych činností SFÚ NFA je totiž popularizácia, resp. šírenie povedomia domácej filmovej kultúry a určité pestovanie či utvrdzovanie jej kánonu. Teda určitá validácia toho, čo si z domácej filmovej produkcie treba pamätať a ďalej tradovať, aké hodnoty sú referenčné, aké mená podstatné, aké filmy kvalitné. Otázky, ktorými sa diskusia bude venovať sú okrem iného: akým spôsobom a akými formami SFÚ po roku 1989 spolu-utváral kánon slovenského filmu? Ako historiografia, podporovaná či vydávaná touto inštitúciou vytvárala jej špecifický sixties centred naratív, uprednostňujúci hranú kinematografiu a „autorský film“? Akým spôsobom reflektujú, spoluvytvárajú a menia kánon (nielen) slovenského filmu ďalšie aktivity, organizačné zložky a oddelenia SFÚ ako Národný filmový archív, Národného kinematografické centrum, Kino Lumière a jeho kurátorské programy, edičné oddelenie, digitalizačné pracovisko, oddelenie vedy a výskumu a pod.? Sú spôsoby prezentácie, archivácie, reflexie slovenskej kinematografie v činnosti tejto inštitúcie kompatibilné s prácou podobných inštitúcií v blízkom (ČR) a vzdialenejšom zahraničí (západná, juhovýchodná Európa)? Ako sa navzájom líšia, čo sa od seba vedia naučiť? V našej sérii diskusií budeme predpokladať, že Kánon (a jeho obsah) nie je niečo čo vzniká a utvára sa mimovoľne, čo sa prirodzene vyjavuje. Kánon „sa tvorí“ a na jeho sa tvorbe sa podieľa množstvo (aj inštitucionálnych) faktorov. 60. výročie Slovenského filmového ústavu (1963) a paralelne 80. výročie Národného filmového archívu v Prahe (1943) sú dobrou príležitosťou ako reflektovať tento proces – pozrieť sa ako sa podobné inštitúcie podieľali a aktívne podieľajú na „vyhodnocovaní“ svetovej i národných kinematografií. Show more

More info

The Man Who Lies

Muž, ktorý luže; Alain Robbe-Grillet, 1968, versions: OR : slk

The theme is truth and deceit, reality and illusion. The main character, similar to some modern Baron Munchhausen, passes himself off as a hero of the local uprising and thus mystifies the inhabitants of a small Slovak town and especially attracts the admiration of its women. Show more

2D OR 15
More info

Róm (úvod Petra Hanáková) | KADU 2023

Róm ; Ivan Húšťava, 1969, versions: OR : slk

Film o samote malého chlapca, ktorý hľadá priateľov. Show more

2D OR 12
More info

Krst publikácie Rodinné filmové striebro | KADU 2023

KADU 2023: Krst publikácie Rodinné filmové striebro; : slk

Slávnostný krst publikácie Rodinné filmové striebro – Peter Michalovič + hostia Doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D., (Filozofická fakulta Karlovej Univerzity Praha), Ing. Miloš Ševčík ( Vinárske závody Topoľčianky). Show more

More info

Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles

Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles; Chantal Akerman, 1975, versions: SS : fra

A lonely widowed housewife does her daily chores, takes care of her apartment where she lives with her teenage son, and turns the occasional trick to make ends meet. However, something happens that changes her safe routine. Show more

2D SS 15