Týždeň slovenského filmu 2018

V apríli čaká divákov mimoriadne bohatý program na prehliadke Týždeň slovenského filmu

Už štvrtý ročník prehliadky Týždeň slovenského filmu sa uskutoční od 9. do 15. apríla 2018 v Kine Lumière v Bratislave, po prvýkrát filmy z jeho programu budú môcť v rovnakom termíne vidieť aj diváci v ďalších deviatich slovenských mestách. Podujatie zamerané na prezentáciu a podporu slovenského filmu nadväzuje na mimoriadne úspešný rok slovenskej kinematografie. Pripravený je aj pútavý sprievodný program.

Minulý rok sa do dejín slovenskej kinematografie zapíše ako mimoriadne úspešný. Do slovenských kín prišlo na slovenské filmy takmer 1,5 milióna divákov a štyri filmy – Všetko alebo nič Marty Ferencovej, Čiara Petra Bebjaka, Únos Mariany Čengel Solčanskej a Cuky Luky film Karla Janáka, prepisovali historický rebríček návštevnosti domácich filmov v ére samostatnosti. V uplynulom roku dokonca na dvoch prvých priečkach TOP 10 návštevnosti všetkých filmov v distribúcii figurovali slovenské filmy Všetko alebo nič Čiara.

Prehliadka Týždeň slovenského filmu uvedie celkovo až 38 slovenských filmov, ktoré mali v minulom roku premiéru. Premietne sa 30 dlhometrážnych, 2 stredometrážne a 6 krátkych filmov. Podľa Mira Ulmana, programového dramaturga Týždňa slovenského filmu „ponúka jedinečnú šancu dopozerať v kine to, čo diváci vlani nestihli. V programe sú snímky, ktoré sa v minulom roku dostali do kín, alebo mali premiéru a producenti ich prihlásili na národnú filmovú cenu Slnko v sieti. A hoci sa v kategórii krátky hraný film Slnko v sieti neudeľuje, rozhodli sme sa do programu zaradiť i študentské filmy Magic Moments Atlantída, 2003, ktoré mali výbornú odozvu v zahraničí.

O úspešnosti slovenskej kinematografie hovorí aj fakt, že „s výnimkou Benátok sa slovenské filmy vlani zúčastnili takmer na všetkých prestížnych medzinárodných filmových festivaloch,“ upresňuje Ulman. „Od Rotterdamu, cez Berlín, odkiaľ si Piata loď priniesla Krištáľového medveďa a koprodukčná snímka Cez kosti mŕtvych Strieborného medveďa – Cenu Alfreda Bauera, ďalej Cannes, kde bol v sekcii Un certain regard uvedený Out až po Karlove Vary, kde získala Čiara Krištáľový glóbus za najlepšiu réžiu a minoritná slovenská koprodukcia Křižáček Krištáľový glóbus za najlepší film. Vo Varšave zasa udelili novinári Cenu FIPRESCI rodinnej dráme Nina, cenu za scenár na festivale Tribeca získala koprodukčná slovenská snímka Baba z ľadu a slovenské filmy sa dostali aj do Locarna či Toronta.“ Program Týždňa slovenského filmu tak predstaví nielen filmy, ktoré bodovali v rebríčkoch návštevnosti, ale aj tie, ktoré majú za sebou úspešnú festivalovú púť. Zároveň umožní divákom urobiť si komplexný obraz o slovenskej filmovej tvorbe minulého roka.

Počas Týždňa slovenského filmu sú okrem filmového programu pripravené tiež panely s hodnotením minuloročných hraných, dokumentárnych a animovaných filmov, ktoré doplní panel o filmovej vede a kritike. Uskutoční sa aj seminár o významnom slovenskom filmovom publicistovi Pavlovi Brankovi, na ktorom budú o jeho profesionálnych aktivitách i živote hovoriť jeho priatelia, spolupracovníci a filmoví teoretici. Pre súťaže chtivých záujemcov je pripravený vedomostný kvíz o slovenskom filme Múdry pondelok, ktorého výhercovia získajú lákavé ceny. Masterclass bude viesť oceňovaný kameraman Martin Žiaran, ktorý stál za kamerou filmov ČiaraUčiteľkaČistič či krátkometrážneho českého filmu režisérky Marie Dvořákovej Kdo je kdo v mykologii, vlani oceneného študentským Oscarom v kategórii hraných filmov, ktorý sa premietne počas Žiaranovho masterclassu na Vysokej škole múzických umení.

Po vlaňajšom záujme o diskusie sa organizátori prehliadky tento rok rozhodli za účasti hostí pre štyri témy s celospoločenským presahom. Po filme Špina Terezy Nvotovej sa uskutoční diskusia na tému Odkrývanie tabu sexuálneho násilia a vyrovnávania sa s ním, po filmoch Mečiar Terezy Nvotovej a Únos bude diskusia pod názvom 90. roky: na čo sme zabudli a na čo by sme chceli zabudnúť, po filme Pavla Barabáša Vábenie výšok sa bude hovoriť na tému Vzostupy a pády slovenských výprav do najvyšších hôr sveta a na otázku Čo robí divácky film diváckym sa pokúsi zodpovedať diskusia po filmoch Všetko alebo nič Čiara.

Okrem Bratislavy sa Týždeň slovenského filmu tento rok premiérovo v rovnakom termíne uskutoční aj v ďalších deviatich slovenských mestách, a to Banská Bystrica (Filmový klub v Múzeu SNP), Kežmarok (Kino Iskra), Košice (Kino Úsmev), Martin (Kino Strojár), Nitra (Kinoklub Tatra), Spišská Nová Ves (Kino Mier), Trenčín (ArtKino Metro), Trnava (Kultúrne centrum Malý Berlín) a Žilina (Stanica Žilina-Záriečie).

Týždeň slovenského filmu bude nasledovať po odovzdávaní národných filmových cien Slnko v sieti, ktorého slávnostný ceremoniál sa uskutoční v piatok 6. apríla 2018. Do 31. marca 2018 sa do hlasovania o najlepší film za minulý rok môžu ešte stále zapojiť aj diváci, ktorí zo všetkých prihlásených hraných, dokumentárnych aj animovaných snímok na Slnko v sieti môžu o svojom favoritovi rozhodnúť na internetovej stránke Slovenskej filmovej a televíznej akadémie (SFTA): https://slnkovsieti.sk/divackacena. Divácka cena bude vyhlásená na slávnostnom ceremoniáli. Traja vyžrebovaní získajú zaujímavé ceny, zúčastnia sa slávnostného ceremoniálu a jeden z nich získa aj 2 cinepassy a ubytovanie pre 2 osoby na Art Film Feste Košice na 2 noci podľa vlastného výberu v termíne od 15. do 23. júna 2018.

Týždeň slovenského filmu organizuje Slovenská filmová a televízna akadémia (SFTA), spoluorganizátormi prehliadky sú Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) a Slovenský filmový ústav (SFÚ). Podujatie sa koná pod záštitou ministra kultúry Slovenskej republiky Mareka Maďariča a finančne ho podporili Audiovizuálny fond, autorská spoločnosť LITA a Slovenská pošta, myšlienku projektu podporila Nadácia Tatra banky.

PROGRAM:

nedeľa 8.4.2018          
16:30 Pocta: Roman Rjachovský - Smrť pána Golužu; Živko Nikolić, 1982, 96′
18:30 Pocta: Viliam Gruska - Chodník cez Dunaj; Miloslav Luther, 1989, (fran. titulky), 87′

pondelok 9.4.2018         
10.00 Seminár o Pavlovi Brankovi
14.00 Panel o slovenskej filmovej vede 2017
16.15 Pocta: Pavol Branko - Hrdina našich čias + GEN: Pavel Branko
19:30 Dubček; Laco Halama, 2018, 90′

utorok 10.4.2018         
16:45 Svet podľa Daliborka; Vít Klusák, 2017, AT, 105′
17:00 Obchádzka na ceste k dokonalej ilúzii; Róbert Fiľo, 2017, angl. so slov. tit.,109′
19:00 ŠpinaTereza Nvotová, 2017, AT, 87′
19:15 VargaSoňa Maletzová, 2017, 52′
20:30 diskusia Odkrývanie tabu sexuálneho násilia a vyrovnávania sa s ním
20:30 Záhradníctvo: Rodinný priateľJan Hřebejk, 2017, AT, 130′

streda 11.4.2018        
13.00 Panel o slovenskom hranom filme 2017
16:30 Po strništi bosJan Svěrák, 2017, AT, 110′
16:30 Boli pri tomTomáš Hučko, 2017, 89′
18:15 Záhradníctvo: DezertérJan Hřebejk, 2017, AT, 115′
18:45 Vábenie výšokPavol Barabáš, 2017, AT, 100′
20:30 diskusia Vzostupy a pády slovenských výprav do najvyšších hôr sveta
20:30 DOGGSlavomír Zrebný, Vilo Csino, Enrik Bistika, Jonáš Karásek, 2017, AT, 85′

štvrtok 12.4.2018         
13.00 Panel o slovenskom animovanom filme 2017
16:15 Všetko alebo ničMarta Ferencová, 2017, 113′
17:00 Hotel úsvitMária Rumanová, 2016, AT, 52′ + Atlantída, 2003; Michal Blaško, 2017, AT, 30′
18:30 ČiaraPeter Bebjak, 2017, AT, 113′
19:00 Vlk z Královských VinohradJan Němec, 2016, AT, 68′
20:30 diskusia Čo robí divácky film diváckym
20:30 Záhradníctvo: NápadníkJan Hřebejk, 2017, AT, 113′

piatok 13.4.2018         
13.00 Panel o slovenskom dokumentárnom filme 2017
16:30 MečiarTereza Nvotová, 2017, AT, 89′
16:45 Desať rokov láskyAdam Hanuljak, 2017, AT, 96′
18:40 ÚnosMariana Čengel Solčanská, 2017, AT, 102′
18:45 Sprisahanie šedej rasyMaroš Berák, 2017, 78′
20:30 diskusia 90. roky: na čo sme zabudli a na čo by sme chceli zabudnúť
20:30 Cuky Luky filmKarel Janák, 2017, 90′

sobota 14.4.2018        
10:00 Spievankovo a kráľovná HarmóniaDiana Novotná, 2017, 77′
14:30 LichožrútiGalina Miklínová, 2017, AT, 83′
16:00 Bars dobrý filmJán Stračina, 2017, 93′
16:30 Pásmo krátkych filmov
18:00 Baba z ľaduBohdan Sláma, 2017, AT, 107′
18:00 KřižáčekVáclav Kadrnka, 2017, AT, 90′
20:00 ČervenáOlga Sommerová, 2017, AT, 83′
20:15 Piata loďIveta Grófová, 2017, AT, 85′

nedeľa 15.4.2018        
16:00 Tri želaniaVít Karas, 2017, 105′
16:30 NinaJuraj Lehotský, 2017, AT, 82′
18:15 Diera v hlaveRobert Kirchhoff, 2017, AT, 90′
18:15 Ťažká dušaMarek Šulík, 2017, AT, 71′
20:00 Cez kosti mŕtvychAgnieszka Holland, Kasia Adamik, 2017, AT, 128′
20:15 OutGyörgy Kristóf, 2017, AT, 88′

Viac info

Týždeň slovenského filmu 2018 | Pocta: Roman Rjachovský - Smrť pána Golužu

Smrť pána Golužu; Živko Nikolić, 1982, OV + ST (sk; Živko Nikolić, 1982, verzie: OR

Filmová adaptácia rovnomennej novely Branimira Šćepanovića je tragikomickým príbehom malého belehradského úradníka, ktorý sa koncom roku 1939 rozhodol stráviť po prvýkrát dovolenku pri mori. Špecifická atmosféra doby - nástup fašizmu - sa odrazí v mentalite obyvateľov malého mestečka, ktorí doženú nešťastného Golužu k samovražde. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Týždeň slovenského filmu 2018 | Pocta: Viliam J. Gruska - Chodník cez Dunaj

Chodník cez Dunaj; Miloslav Luther, 1989, verzie: OR : ces, deu, hun, pol, slk

Tragický príbeh o osudoch mladých priateľov, Slováka a Čecha, po vzniku vojnovej Slovenskej republiky a Protektorátu Čechy a Morava. Po obvinení gestapom zo sabotáže ich spoločné ohrozenie donúti k úteku cez hranice. Počas svojej cesty sa stretávajú s ľuďmi rôznych charakterov, od ktorých závisí ich ďalší život. Uvádzame ako pripomienku tvorby nedávno zosnulého scenáristu a dramaturga Mariana Puobiša (29. 7. 1947 – 8. 8. 2019). Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Týždeň slovenského filmu 2018 | Seminár o Pavlovi Brankovi

O aktivitách a živote Pavla Branka; Moderátorka: Katarína Mišíková;

O aktivitách a živote Pavla Branka hovoria jeho priatelia, spolupracovníci a filmoví teoretici. Autori príspevkov:
spisovateľ, dramaturg a scenárista Boris Filan,
spisovateľka a jazykovedkyňa Inge Hrubaničová,
filmový teoretik a šéfredaktor filmologického časopisu Kino-Ikon Martin Kaňuch,
novinárka a spisovateľka Iris Kopcsayová,
filmový historik Václav Macek,
filmová historička Jelena Paštéková,
režisérka Zuzana Piussi,
doktorand na Katedre audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU Michal Tallo,
publicista a prekladateľ Ladislav Volko Moderátorka: Katarína Mišíková Zobraziť viac

Viac info

Týždeň slovenského filmu 2018 | Panel o slovenskej filmovej vede 2017

Moderátorka: Jelena Paštéková; Referáty: Martin Ciel, Katarína Mišíková;

Moderátorka: Jelena Paštéková
Referáty: Martin Ciel, Katarína Mišíková Martin Ciel – filmový teoretik a kritik. Pôsobil v Kabinete teórie divadla a filmu Umenovedného ústavu SAV a v oddelení výskumu SFÚ. V súčasnosti pedagóg na Katedre audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU. Zaoberá sa semiotikou filmu a súčasnými filmovými teóriami aplikovateľnými na analýzu filmového diela. Teoretické štúdie publikoval v rôznych slovenských aj zahraničných odborných časopisoch a zborníkoch. Knižne publikoval Film. Ilúzia a akcia (1992), Odborná reflexia filmu na Slovensku (1997), Pohyblivé obrázky (2007), Metódy a možnosti analýzy filmového obrazu (2011), Film a politika. Ideológia a propaganda v slovenskom filme 1939 – 1989 (2017). Prednáškové kurzy viedol v New Yorku, Minsku, Tel Avive, Brne a Prahe. Katarína Mišíková – filmová teoretička. Prednáša na FTF VŠMU o dejinách filmu, kognitívnej a naratívnej teórii a analýze filmu. Je autorkou monografie Mysl a příběh ve filmové fikci (2009), desiatok článkov a štúdií v domácich i zahraničných časopisoch a zborníkoch. Je spoluautorkou elektronických skrípt Kapitoly z dejín svetového filmu (2015) a spoluautorkou a (ko)editorkou kolektívnych monografií Metamorfózy študentskej tvorby (2011), Nový slovenský film (2015), Transformation Processes in Post-Socialist Screen Media (2016) a (ko)editorkou zborníka Slovenský film v roku 2016 (2017). V súčasnosti sa venuje výskumu rozprávania v slovenskom filme po roku 1989. Medzi jej aktivity patrí aj popularizácia filmu a myslenia o filme. Je spoluautorkou rozhlasového seriálu Kino-Ucho a edukatívnych projektov Filmový kabinet deťom, Filmová výchova pre pedagógov a študentov stredných škôl a Obrazy (proti) extrémizmu. Jelena Paštéková – filmová a literárna historička, teoretička. Pôsobí ako garantka odboru na Katedre audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU a ako vedúca oddelenia teórie literatúry v Ústave slovenskej literatúry SAV. Prednáša dejiny slovenskej kinematografie, venuje sa interdisciplinárnym vzťahom a metodológii. Je autorkou a editorkou intermediálneho projektu Poetika a politika (2004), vedúcou riešiteľkou výskumnej témy Súčasné filmové teórie: nové rámce, iné problémy. Publikovala monografie Rozprávanie o rozprávaní (2009), Dobrí predkovia a démoni (2013 – 2014), filmologické štúdie Indexy totalitarizmu a pop-kultúrne intervencie (2011), Mediálna aktualizácia kultúrnych obsahov (2011), Slovenské filmové vlnenie (2012), Balada ako intermediálny rytmus (2017) či viaceré práce o Leopoldovi Laholovi. Spolu s Václavom Macekom je autorkou Dejín slovenskej kinematografie (1997) a revidovaného a doplneného textu Dejiny slovenskej kinematografie 1896 – 1969 (2016). V súčasnosti sa pripravuje druhý zväzok. Zobraziť viac

Viac info

Týždeň slovenského filmu 2018 | Pocta: Pavel Branko - Hrdina našich čias + GEN: Pavel Branko

Hrdina našich čias; Zuzana Piussi, 2009, 53 min., OV (sk) + AT; Zuzana Piussi, Edo Cicha, Jakub Julény, Rober, 2009, verzie: OR , SV

Profil nestora slovenskej filmovej kritiky a publicistiky Pavla Branka. uvádzame spolu s: Koliba * r. Zuzana Piussi * Slovensko * 2009 * 44‘ * OV (sk) Zobraziť viac

2D DVD/BD OR SV 15
Viac info

Svet podľa Daliborka | Týždeň slovenského filmu 2018

Svět podle Daliborka; Vít Klusák, 2017, OV (cz) + AT; Vít Klusák, 2017, verzie: OR , AT

Svet podľa Daliborka je filmový portrét autentického českého muža z Prostějova, ktorého štáb Víta Klusáka sledoval počas dvoch rokov (2015-2016). Dalibor K. (37) pracuje ako maliar, natáča amatérske horory, skladá nahnevané piesne, maľuje a je neonacista. Blíži sa k štyridsiatke, žije so svojou mamou Vierou (63), nenávidí svoju prácu, rómov, Židov, utečencov, homosexuálov, Merkelovú, pavúky a zubára. Ešte pred aktuálnou vlnou YouTuberov sa jeho domáce video s vystreľovacím obuškom stalo hitom českého internetu. Natáčanie dokumentárneho filmu o živote obyčajného neonacistu s umeleckými ambíciami sa začalo práve vtedy, keď Daliborkova matka sa prostredníctvom Facebooku zoznámila so Slovákom, Vladimírom (47), ktorý s obľubou hovorí, že „z cigánov by najradšej urobil asfalt". Vladimír po čase začal s rodinou bývať a matkin nový vzťah rozpútal u Daliborka odhodlanie nájsť si tiež vážnu známosť. Film o osamelom mužovi, ktorý zasvätil svoj život nenávisti, klamstvám, Playstationu a Facebooku, tým dostal skutočnú dynamiku. Svet podľa Daliborka je pohľadom do sveta "obyčajných slušných Čechov", ktorým chýba Adolf Hitler. "Veď on je dobrý, len má hlúpe názory," hovorí v jednom momente o Daliborovi jeho matka. Dalibor však zastáva názory, ktoré dnes počujeme čím ďalej, tým častejšie. "Bohužiaľ, toto nie je portrét jedného "blázna", film ukazuje, že s nenávistnými postojmi súhlasia jeho kolegovia, spolužiaci, kamaráti i najbližší. Našou neskromnou ambíciou je prostredníctvom Daliborka nahliadnuť do hláv a sŕdc tisícom ľudí, ktorí svoj svetonázor podriadili nenávistnému strachu z inakosti," hovorí Vít Klusák o svojom filme. „Dalibora som objavil na YouTube: Holohlavý muž sa vo videu oháňal vystreľovacím obuškom, pôsobil nepokojne, dojemne i komicky. Chvíľu som bol presvedčený, že je to herec, ale ukázalo sa, že nie je,“ hovorí Klusák o úplnom začiatku a nápade na film. Neonacista Dalibor i ostatné postavy filmu sú úplne autentické. Nachádzajú sa vo svojom prirodzenom prostredí, jednajú a hovoria výhradne za seba. V tomto zmysle sa jedná o dokumentárny film. Snímanie a réžia tak vychádzajú z postupu hraného filmu. „Po ročnom naliehaní Dalibor odsúhlasil, že o jeho situácii vznikne autorský dokumentárny film natočený štýlom, ktorý sa približuje hraným filmom.“ dodáva Klusák. Zobraziť viac

2D OR AT 15
Viac info

Obchádzka na ceste k dokonalej ilúzii | Týždeň slovenského filmu 2018

Obchádzka na ceste k dokonalej ilúzii; Róbert Fiľo, 2016, OV (ang.) + ST (sk; Róbert Fiľo, 2016, verzie: ST

Príbeh o Simone, ktorá na základe svojich skúseností opatrne zhodnocuje na akých základoch nadviaže vzťah k svetu okolo. Na svojej ceste stretáva Victora a s jeho pomocou sa rozhodne urovnať svoj vzťah s bývalým priateľom. Film je malou sondou do života jednotlivca v súčasnej spoločnosti kontrolovanej štátnymi inštitúciami a špecifickým spôsobom upriamuje pozornosť na možnosti jeho rozhodovania. Zobraziť viac

2D DVD ST 15
Viac info

Špina | Týždeň slovenského filmu 2018

Špina; Tereza Nvotová, 2017, OV (sk) + AT; Tereza Nvotová, 2017, verzie: SV , OR , AT

Sedemnásťročná Lena vzdoruje rodičom, prežíva prvé zamilovanie, tajné nočné dobrodružstvá s kamarátmi či magické rána pri Dunaji. Jej svet plný snov a túžob však radikálne poznačí znásilnenie. Zobraziť viac

2D SV OR AT 15
Viac info

Varga | Týždeň slovenského filmu 2018

Varga; Soňa Maletz, 2017, verzie: OR

Predstavenie 13. 9. je realizované v rámci podujatia KONVERGENCIE. Filmový portrét legendy slovenskej hudobnej scény sleduje Mariána Vargu na sklonku života. Veľkého introverta a náruživého fajčiara točila režisérka Soňa Maletz počas jeho posledných koncertov, na ktorých pomaly začal strácať dych. Trailer Zobraziť viac

2D OR 12
Viac info

Týždeň slovenského filmu 2018 | Diskusia: Odkrývanie tabu sexuálneho násilia a vyrovnávania sa s ním

Po filme Špina; hosť: Tereza Nvotová;

Téma znásilnenia je na Slovensku ešte stále tabu, opradená mýtmi o krátkych sukniach a temných uličkách. V skutočnosti sa však väčšina znásilnení deje za dverami našich vlastných domovov. Odhaduje sa, že na Slovensku dôjde každý rok k tisícom znásilnení, obete sa však na políciu odhodlajú nahlásiť iba desiatky prípadov. Je to tak, pretože naša spoločnosť má tendencie ich buď odsúdiť alebo im neveriť. Špina je intímnym príbehom mladého dievčaťa a zároveň poukazuje na takmer nefunkčný systém ochrany a práv obetí. Hostia: Barbora Námerová (scenáristka filmu), Ľubomíra Izáková (psychiatrička, prezidentka Slovenskej psychiatrickej spoločnosti SLS), Slávka Karkošková (docentka v odbore sociálna práca, výskumne, lektorsky a publikačne sa zameriava na problematiku sexuálneho zneužívania detí). Moderátorka: Zuzana Golianová Vstup na diskusie je zadarmo, ale vzhľadom na veľký záujem o diskusie podujatia Týždeň slovenského filmu sme spustili možnosť online rezervácií vstupov na jednotlivé diskusie. Stačí kliknúť na čas predstavenia, následne pridať do nákupného košíka a zvoliť možnosť "rezervácia". Upozorňujeme, že rezervované nulové vstupenky si treba vyzdvihnúť v pokladni kina najneskôr 20 minút pred začiatkom diskusie. Zobraziť viac

Viac info

Záhradníctvo I: Rodinný priateľ | Týždeň slovenského filmu 2018

Zahradnictví: Rodinný přítel; Jan Hřebejk, 2017, OV (cz) + AT; Jan Hřebejk, 2017, verzie: OR , AT

Prvý diel trilógie Záhradníctvo je melodráma odohrávajúca sa v 40. rokoch počas nemeckej okupácie. Tri mladé ženy a ich dve deti čakajú na návrat svojich väznených mužov a otcov. Vojnou vynútenému rodinnému spoločenstvu zatiaľ obetavo pomáha rodinný priateľ – lekár Jiří. Rodinný priateľ je príbehom lásky, ktorá nesmela byť naplnená, rozpráva o vernosti, túžbe, vine a láske, o odchodoch a návratoch, o rodine, rodičoch a deťoch. Zobraziť viac

2D OR AT 12
Viac info

Týždeň slovenského filmu 2018 | Panel o slovenskom hranom filme 2017

Moderátorka: Jelena Paštéková; Referáty: Radovan Holub, Zuzana Mojžišová;

Moderátorka: Jelena Paštéková
Referáty: Radovan Holub, Zuzana Mojžišová Radovan Holub – filmový publicista. Vyštudoval anglistiku, češtinu a estetiku na Filozofickej fakulte Univerzity Karlovej v Prahe, ďalej sa venoval filmu. Od roku 1995 je audiovizuálnym expertom pre program Creative Europe MEDIA a pre Audiovizuálny fond Bratislava. Dramaturgicky spolupracoval s niekoľkými filmovými festivalmi a organizáciami (MFF Bratislava, European Film Promotion, MFF Karlovy Vary, Febiofest), spolupracuje so SAPA, Art Film Festom Košice a niektorými zahraničnými festivalmi (All Lights India International Film Festival, Mittel Punkt Europa Filmfest v Mníchove). O dôležitých filmových festivaloch (Berlinale, MFF v Cannes a ďalších) píše pre slovenské a české médiá. Zuzana Mojžišová – filmová recenzentka a spisovateľka. Pôsobí ako šéfredaktorka študentského filmového časopisu Frame a učí na Katedre audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU (kultúra písaného slova, oral history, filmová prax, obrazy inakosti vo filme). Okrem časopisecky a zborníkovo publikovaných článkov a štúdií vydala Premýšľanie o filmových Rómoch (2014), O ľuďoch a snoch (2016), Za rómskym ľudom (2017), spolu s Janou Belišovou je autorkou kníh Phurikane giľa (2002) a O Del dživel (2014). Napísala zbierku poviedok Afrodithé (1997), novely Bon Voyage (2010) a Genius loci (2013) či Rozprávky na sedem dní (2012). Jelena Paštéková – filmová a literárna historička, teoretička. Pôsobí ako garantka odboru na Katedre audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU a ako vedúca oddelenia teórie literatúry v Ústave slovenskej literatúry SAV. Prednáša dejiny slovenskej kinematografie, venuje sa interdisciplinárnym vzťahom a metodológii. Je autorkou a editorkou intermediálneho projektu Poetika a politika (2004), vedúcou riešiteľkou výskumnej témy Súčasné filmové teórie: nové rámce, iné problémy. Publikovala monografie Rozprávanie o rozprávaní (2009), Dobrí predkovia a démoni (2013 – 2014), filmologické štúdie Indexy totalitarizmu a pop-kultúrne intervencie (2011), Mediálna aktualizácia kultúrnych obsahov (2011), Slovenské filmové vlnenie (2012), Balada ako intermediálny rytmus (2017) či viaceré práce o Leopoldovi Laholovi. Spolu s Václavom Macekom je autorkou Dejín slovenskej kinematografie (1997) a revidovaného a doplneného textu Dejiny slovenskej kinematografie 1896 – 1969 (2016). V súčasnosti sa pripravuje druhý zväzok. Zobraziť viac

Viac info

Boli pri tom | Týždeň slovenského filmu 2018

Boli pri tom; Tomáš Hučko, 2017, OV ; Tomáš Hučko, 2017, verzie: OR

Dokumentárny film o trinástich bývalých riaditeľoch Slovenskej televízie, ktorí stáli v jej čele od roku 1989 až do roku 2017. Od Romana Kaliského po Václava Miku. Film o tom ako sa vyvíjala politika, doba ale aj my samotní. TRAILERY Po filme bude diskusia, ktorej sa zúčastní režisér Tomáš Hučko. Zobraziť viac

DVD OR 12
Viac info

Po strništi bos | Týždeň slovenského filmu 2018

Po strništi bos; Jan Svěrák, 2017, OV (cz) + AT; Jan Svěrák, 2017, verzie: OR , AT

Osemročný Eda je vytúžené dieťa, ktoré rodičia strážia viac, ako je zdravé. Edu Součka a jeho mamičku a otecka už diváci poznajú z filmu Obecná škola. Vo filme Po strništi bos sa príbeh vracia na samotný začiatok, do Edovho raného detstva. Do času, kedy jeho otecko odmietne príslušnosť k okupantom Protektorátu Čechy a Morava, a celá rodina sa musí z Prahy odsťahovať k príbuzným na vidiek. Film uzatvára tetralógiu Jana a Zdeňka Svěrákovcov. Zobraziť viac

2D OR AT 12
Viac info

Záhradníctvo II: Dezertér | Týždeň slovenského filmu 2018

Zahradnictví: Dezertér; Jan Hřebejk, 2017, OV (cz) + AT; Jan Hřebejk, 2017, verzie: OR , AT

Druhý diel trilógie Záhradníctvo sa odohráva na pozadí udalostí v rokoch 1947-1953. Hlavnými postavami sú majiteľ noblesného kaderníckeho salónu v centre Prahy Otto Bock a jeho rodina, ktorú v ňom zamestnáva. Firma je pre neho zmyslom života a po vojnovom utrpení sa do nej vracia aj so svojou manželkou a jej sestrami. Všetci pracujú na realizácii svojho sna, no po februárovom komunistickom puči prichádza zlom. Zobraziť viac

2D+5.1 OR AT 12
Viac info

Vábenie výšok | Týždeň slovenského filmu 2018

Vábenie výšok; Pavol Barabáš, 2017, OV (sk) + AT; Pavol Barabáš, 2017, verzie: OR , AT

Slovenské himalájske horolezectvo zaznamenalo ku koncu minulého storočia svetové výkony, ale i pády. Pozrite sa na jeho vývoj vo filme Vábenie výšok cez pohľad jednej horolezeckej generácie, ktorá nás prevedie od začiatkov horskej služby v Tatrách, cez prvé expedície až po odvážne myšlienky smerujúce na najvyššiu horu sveta. Na ich pozadí stál jeden nenápadný človek. Pozývame vás na diskusiu, ktorej sa zúčastni i režisér filmu Pavol Barabáš. Zobraziť viac

2D OR AT 12
Viac info

DOGG | Týždeň slovenského filmu 2018

DOGG; rôzni, 2017, OV (sk) + eAT; Réžia: rôzni, 2017, verzie: OR , AT

Radikálne autorské poviedkové filmy, ktoré sa vám dostanú pod kožu. Štyria mladí režiséri vytvorili ojedinelý filmový koncept postavený na poviedkových filmoch s osobitým rukopisom - DOGG (Duet, Opus Dei, Grassvater a Game). Poviedka DUET nás konfrontuje s aktuálnou hrozbou narastajúceho terorizmu. Violončelistka Elena (Monika Hilmerová) sa po traumatickom zážitku vracia domov, tu sa však vytúženého pokoja nedočká. Režisér Slavomír Zrebný pristúpil k filmu estetikou minimalizmu. Dáva priestor náročnej téme sťahovania národov pomocou tichej introvertnej hry, v ktorej sa hudba stáva elementom, schopným preklenúť ľudské predsudky. DUET je nenátlakový, snaží sa o humanistický postoj, je zhovievavý, zbavený pátosu. Dom starého otca je ideálnym miestom pre splodenie potomka. Hlavná hrdinka (Judit Bárdos) poviedky OPUS DEI oznamuje mužovi (Peter Oszlík) skvelú správu o prichádzajúcom potomkovi. Lenže idylka sa náhle zmení. Stačí malá nepozornosť, alebo skôr zvláštne okolnosti, ktoré zvrtnú dej opačným smerom - na desivú nočnú moru. Dom si nesie od II. svetovej vojny, od dôb Hlinkovej gardy, akési temné tajomstvo, je aktívny, nabitý negatívnou energiou od povaly až po pivnicu. Formálne ide OPUS DEI Viliama Csina priamočiaro po napätí a vizuálne silnom zobrazení neviditeľného zla. Expresívny jazyk poviedky GRASSVATER vás privedie do prostredia, ktoré sa vám nebude páčiť. Drogová mafia v rukách šamana hnusu a intríg, cirkevný hodnostár, ktorý sa neštíti ochutnať čokoľvek, čo táto civilizácia ponúka, Boy Wonder v debate o živote s bezdomovcom Lacim, raper Zverina ako starostlivý strážca marihuanového poľa na Filipínach. Vaše konvenčné očakávania budú nabúrané, o to sa postará film, obsadený samými nehercami. Enrik Bistika vytvoril vo filme GRASSVATER bizarný, miestami šokujúci vizuálny svet, v ktorom sa otec a syn majú radi naozaj svojským spôsobom. Východ, ktorý je v poviedke zobrazený, je plný iracionality a snových sekvencií. Východ je proste Východ. Kde sú hranice reality? Kde začína show? Je ešte medzi nimi rozdiel? Pokiaľ sme ochotní zájsť v mene zábavy? Chcete, aby išlo o život? Nech sa páči. Vizuálne prepracovaný GAME Jonáša Karáska, v ktorom sa rozpráva neidentifikovateľným jazykom a pôsobí ako z podivuhodného multi-kulti sveta budúcnosti, sa nehrá s pocitmi. Formálny odkaz na svet videohier poteší všetkých milovníkov bláznivého rozprávania. GAME je obyčajný lov na človeka v priamom prenose. Marián Mitaš bojuje o holý život a my sa na to pozeráme. Pretože ako povedal Kurt Vonnegut: „Ak zomrieš hrôzostrašnou smrťou v televízii, neumrieš zbytočne. Pobavíš nás.“ Vysvetlivky:
eAT - elektronicky klikané anglické titulky Zobraziť viac

2D OR AT 15
Viac info

Týždeň slovenského filmu 2018 | Diskusia: Vzostupy a pády slovenských výprav do najvyšších hôr sveta

Po filme Vábenie výšok; hosť:Pavol Barabáš;

Diskusia po filme Vábenie výšok. Slovenské himalájske horolezectvo zaznamenalo ku koncu minulého storočia svetové výkony aj pády. Pri návrate z prvej expedície na osemtisícovku vítal horolezcov prezident a celá republika ich vnímala ako hrdinov. Prečo sme kedysi v Himalájach udávali trend? Bola to sila kolektívu dokázať nemožné, či možnosť dostať sa za hranice komunistického Československa? Dnes nie je problém vycestovať do Himalájí, napriek tomu už neudávame trend. Vábenie výšok sa na slovenské himalájske horolezectvo pozerá cez pohľad horolezeckej generácie, vďaka ktorej sme kedysi patrili medzi svetovú himalájsku elitu. Vstup na diskusie je zadarmo, ale vzhľadom na veľký záujem o diskusie podujatia Týždeň slovenského filmu sme spustili možnosť online rezervácií vstupov na jednotlivé diskusie. Stačí kliknúť na čas predstavenia, následne pridať do nákupného košíka a zvoliť možnosť "rezervácia". Upozorňujeme, že rezervované nulové vstupenky si treba vyzdvihnúť v pokladni kina najneskôr 20 minút pred začiatkom diskusie. Zobraziť viac

Viac info

Týždeň slovenského filmu 2018 | Panel o slovenskom animovanom filme 2017

Moderátorka: Jelena Paštéková; Referáty: Juraj Krasnohorský, Eva Šošková ;

Moderátorka: Jelena Paštéková
Referáty: Juraj Krasnohorský, Eva Šošková Súčasťou panelu bude 34-minútové pásmo animovaných filmov z roku 2017. Juraj Krasnohorský – režisér a producent. Vyštudoval teoretickú fyziku a matematiku a neskôr filmovú vedu na univerzite Sorbonne v Paríži. V roku 2010 v Bratislave založil produkčnú spoločnosť Artichoke a nakrútil svoj dlhometrážny debut Tigre v meste (2012). Ako kreatívny producent pracoval na viacerých animovaných, dlhometrážnych hraných aj dokumentárnych filmoch, napríklad animovaný krátky film Superbia (2016), ktorý bol uvedený v súťaži Semaine de la Critique v Cannes. Je absolventom producentských workshopov EAVE a Maia, členom asociácie producentov APAF, podieľa sa na aktivitách Visegrad Animation Forum, inicioval a organizuje medzinárodný workshop pre producentov animovaných filmov CEE ANIMATION WORKSHOP. Príležitostne prednáša na medzinárodnom workshope Animation Sans Frontières, FTF VŠMU alebo na Fest Anča. Eva Šošková – pedagogička, publicistka, aktuálne na rodičovskej dovolenke. Počas štúdia na Katedre audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU sa sústreďovala najmä na zvukový dizajn a animovaný film. Na VŠMU viedla seminár Súčasný slovenský animovaný film, ktorý vychádzal z jej základného výskumu realizovaného počas doktorandského štúdia. Bola riešiteľkou grantu APVV Slovenská kinematografia po roku 1989, pôsobila ako kurátorka SFÚ v národnom projekte Digitálna audiovízia, v rámci ktorého skúmala slovenský animovaný film. Spolupracuje na festivaloch Fest Anča a Bienále animácie Bratislava. Publikuje štúdie a odborné články najmä o animovanom filme. Jelena Paštéková – filmová a literárna historička, teoretička. Pôsobí ako garantka odboru na Katedre audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU a ako vedúca oddelenia teórie literatúry v Ústave slovenskej literatúry SAV. Prednáša dejiny slovenskej kinematografie, venuje sa interdisciplinárnym vzťahom a metodológii. Je autorkou a editorkou intermediálneho projektu Poetika a politika (2004), vedúcou riešiteľkou výskumnej témy Súčasné filmové teórie: nové rámce, iné problémy. Publikovala monografie Rozprávanie o rozprávaní (2009), Dobrí predkovia a démoni (2013 – 2014), filmologické štúdie Indexy totalitarizmu a pop-kultúrne intervencie (2011), Mediálna aktualizácia kultúrnych obsahov (2011), Slovenské filmové vlnenie (2012), Balada ako intermediálny rytmus (2017) či viaceré práce o Leopoldovi Laholovi. Spolu s Václavom Macekom je autorkou Dejín slovenskej kinematografie (1997) a revidovaného a doplneného textu Dejiny slovenskej kinematografie 1896 – 1969 (2016). V súčasnosti sa pripravuje druhý zväzok. Zobraziť viac

Viac info

Všetko alebo nič | Týždeň slovenského filmu 2018

Všetko alebo nič; Marta Ferencová, 2017, OV (sk) + eAT; Marta Ferencová, 2017, verzie: SV , OR

Linda a Vanda sú pekné tridsiatničky, nerozlučné kamarátky, ktoré spolu aj podnikajú. V ich malom kníhkupectve s nimi pracuje aj introvertný homosexuál Edo. Trojica túžiaca po láske si síce nachádza partnerov, ale všetko dopadne úplne inak, ako čakali. Vysvetlivky:
eAT - elektronicky klikané anglické titulky Večer o 20:30 (12.4.2018) bude diskusia k filmom Všetko alebo nič a Čiara, ktorú bude moderovať Mariana Jaremková a ako hostia prídu Peter Konečný a Juraj Malíček. Zobraziť viac

2D SV OR 15
Viac info

Hotel Úsvit + Atlantída, 2003 | Týždeň slovenského filmu 2018

Hotel Úsvit; Mária Rumanová, 2016, verzie: OR , AT : hun, slk

Uprostred letargie rozpadnutej železničnej prekládky na ukrajinsko-slovenských hraniciach sledujeme príbeh štyroch postáv, ktoré sa pokúšajú prekročiť kruh periférnej stagnácie a skepticizmu, vyzbrojení len vlastnou túžbou po šťastí. Ale túžba nezaručuje ani úspech, ani správnosť ich rozhodnutí. Postavy tohto filmu si vytvárajú vlastné cestičky, ako v nepriaznivom systéme fungovať, často na hranici zákona či logiky bežného človeka, no o to sú ich príbehy expresívnejšie, náhodilejšie, či ľudskejšie. Ich spoločnou realitou je totiž mesto Čierna nad Tisou – predtým nazývaná „Zlatou bránou socializmu“, teraz už len diera pre pašerákov na východoeurópskej hranici. Predfilm: Nora sa mi páči, r. Aramisova, Aramisova, SK, 2009, 12′ Je divná, všetkých tak krásne vykoľajuje, cítim ju, bude to dlhý let, ale asi som to pos…“, Etuda predčasne zosnulého originálneho tvorcu Aramisova z 1. ročníku katedry réžie FAMU je nemým upozornením na dilemu mladého muža. Filmy podľa výberu laureáta Ceny Pavla Branka. Zobraziť viac

2D OR AT 15
Viac info

Čiara | Týždeň slovenského filmu 2018

Čiara; Peter Bebjak, 2017, verzie: OR , AT , ST : rus, slk, ukr

Triler z prostredia organizovaného zločinu na slovensko-ukrajinskom pohraničí, kde pokojné spolužitie začína narúšať novovybudovaná hranica Schengenského priestoru a nervozita z nejasnej budúcnosti. Snímka Čiara zvíťazila na Slnko v Sieti 2018 v kategórii najlepší hraný film, patrí jej aj Slnko v sieti za najlepšiu filmovú réžiu pre Petra Bebjaka, za najlepší filmový strih pre Mareka Kráľovského, za najlepší filmový zvuk pre Viktora Krivosudského, za najlepšiu filmovú hudbu pre Slava Solovica i za najlepší mužský herecký výkon v hlavnej úlohe pre Tomáša Maštalíra. Celkovo získala Čiara šesť cien z trinástich nominácií. Zobraziť viac

2D OR AT ST 15
Viac info

Vlk z Královských Vinohrad | Týždeň slovenského filmu 2018

Vlk z Královských Vinohrad; Jan Němec, 2016, OV (cz) + AT; Jan Němec, 2016, verzie: OR , AT

Rozviate a úprimné rozprávanie o svojom živote prináša jedna z najoriginálnejších postáv českého filmu a legendárneho tvorcu českej novej vlny - režisér Jan Němec. Posledný film tohto režiséra vychádza voľne z autorovej poviedkovej knihy Nepodávej ruku číšníkovi. Ústredným bodom rozprávania sú udalosti roku 1968 a cesta Johna Jana alias Jana Němca na festival v Cannes, kde mali traja zástupcovia českej novej vlny šancu získať Zlatú palmu. Ľavicoví francúzski filmári na čele s Jean-Lucom Godardom ale pod vplyvom revolučných študentských búrok festivalovú súťaž predčasne ukončili. Osudovú ranu potom Němcovej sľubnej medzinárodnej kariére zasadil príjazd ruských tankov do Prahy v roku 1968; nasledovala komplikovaná cesta do exilu a slávny porevolučný návrat. Zobraziť viac

2D OR AT 12
Viac info

Týždeň slovenského filmu 2018 | Diskusia: Čo robí divácky film diváckym

Po filmoch Všetko alebo nič a Čiara; Moderuje: Mariana Jaremková; Hostia: Peter Konečný, Juraj Malíček;

Diskusia po filmoch Všetko alebo nič a Čiara. Moderuje: Mariana Jaremková
Hostia: Peter Konečný, Juraj Malíček Do slovenských kín vlani prišlo na slovenské filmy takmer 1,5 milióna divákov. Ešte pred rokom bolo takéto číslo nepredstaviteľné. V čom tkvie súčasný výrazný nárast záujmu o domácu kinematografiu? Je za ním vyššia produkcia, žánrová pestrosť alebo marketingová kampaň? Na tieto otázky sa pokúsi zodpovedať diskusia po filmoch Všetko alebo nič a Čiara, ktoré v minulom roku skončili na prvých dvoch priečkach TOP 10 návštevnosti všetkých filmov v slovenskej distribúcii. Vstup na diskusie je zadarmo, ale vzhľadom na veľký záujem o diskusie podujatia Týždeň slovenského filmu sme spustili možnosť online rezervácií vstupov na jednotlivé diskusie. Stačí kliknúť na čas predstavenia, následne pridať do nákupného košíka a zvoliť možnosť "rezervácia". Upozorňujeme, že rezervované nulové vstupenky si treba vyzdvihnúť v pokladni kina najneskôr 20 minút pred začiatkom diskusie. Zobraziť viac

Viac info

Záhradníctvo III: Nápadník | Týždeň slovenského filmu 2018

Zahradnictví: Nápadník; Jan Hřebejk, 2017, OV (cz) + AT; Jan Hřebejk, 2017, verzie: OR , AT

Posledný́ diel trilógie Jana Hřebejka a Petra Jarchovského sa odohráva na sklonku 50. rokov minulého storočia. Je to príbeh mileneckej lásky a rozpráva aj o tichej vojne medzi rodičmi a ich deťmi, poznamenanými vojnou a komunistickým prevratom. Film s tragikomickým nadhľadom vykresľuje ostrú zlomovú líniu medzi predvojnovou a povojnovou generáciou. Každá má svoju vlastnú predstavu, ako nájsť šťastie. Cestu k nemu si musí hľadať sama. Zobraziť viac

2D OR AT 12
Viac info

Týždeň slovenského filmu 2018 | Panel o slovenskom dokumentárnom filme 2017

Moderátorka: Jelena Paštéková; Referáty: Mária Ferenčuhová, Andrea Slováková;

Moderátorka: Jelena Paštéková
Referáty: Mária Ferenčuhová, Andrea Slováková Mária Ferenčuhová – filmová bádateľka, prekladateľka a poetka. Je docentkou na FTF VŠMU, kde prednáša teóriu a dejiny dokumentárnej tvorby a vedie semináre venované predovšetkým rétorike dokumentárneho filmu. Z francúzštiny prekladá prózu, poéziu aj odbornú literatúru. Vydala štyri knihy poézie, a to Skryté titulky (2003), Princíp neistoty (2008), Ohrozený druh (2012) a Imunita (2016). Je autorkou vedeckej monografie Odložený čas. Filmové pramene, historiografia, dokumentárny film (2009) a spoluautorkou a editorkou kníh Dokumentárny film v krajinách V4 (2014) a Nový slovenský film (2015, spolu s Katarínou Mišíkovou). Andrea Slováková – dokumentaristka, kurátorka, filmová teoretička. Vyštudovala Mediálne štúdiá na Fakulte sociálnych vied Univerzity Karlovej v Prahe, kde obhájila rigoróznu prácu, a Filmovú vedu na Filozofickej fakulte UK v Prahe, kde ukončila postgraduálne štúdium. Študovala dokumentárnu tvorbu na FAMU a strategický manažment na Cambridge Business School. V rokoch 2003 až 2011 pôsobila vo vedení MFDF Jihlava. Naďalej pre festival dramaturgicky pripravuje sekciu experimentálnych dokumentov Fascinácie. Editorsky viedla magazín Dok.revue a odborný zborník DO. Publikuje texty o filme v rôznych periodikách, je členkou redakčnej rady časopisu Iluminace. Pravidelne prednáša dejiny a metódy dokumentárneho a experimentálneho filmu na Masarykovej univerzite v Brne, príležitostne na ďalších univerzitách. V rokoch 2012 – 2015 bola riaditeľkou Nakladateľstva AMU v Prahe, založila nakladateľstvo non-fikčnej literatúry Nová beseda. Je autorkou knihy Co je nového ve filmové vědě (2017). Nakrútila viacero dokumentov a experimentálnych filmov. Jelena Paštéková – filmová a literárna historička, teoretička. Pôsobí ako garantka odboru na Katedre audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU a ako vedúca oddelenia teórie literatúry v Ústave slovenskej literatúry SAV. Prednáša dejiny slovenskej kinematografie, venuje sa interdisciplinárnym vzťahom a metodológii. Je autorkou a editorkou intermediálneho projektu Poetika a politika (2004), vedúcou riešiteľkou výskumnej témy Súčasné filmové teórie: nové rámce, iné problémy. Publikovala monografie Rozprávanie o rozprávaní (2009), Dobrí predkovia a démoni (2013 – 2014), filmologické štúdie Indexy totalitarizmu a pop-kultúrne intervencie (2011), Mediálna aktualizácia kultúrnych obsahov (2011), Slovenské filmové vlnenie (2012), Balada ako intermediálny rytmus (2017) či viaceré práce o Leopoldovi Laholovi. Spolu s Václavom Macekom je autorkou Dejín slovenskej kinematografie (1997) a revidovaného a doplneného textu Dejiny slovenskej kinematografie 1896 – 1969 (2016). V súčasnosti sa pripravuje druhý zväzok. Zobraziť viac

Viac info

Mečiar | Týždeň slovenského filmu 2018

Mečiar; Tereza Nvotová, 2017, OV (sk) + AT; Tereza Nvotová, 2017, verzie: OR , AT

Moderné dejiny Slovenska zásadne ovplyvnil Vladimír Mečiar – prvý porevolučný minister vnútra a trojnásobný predseda vlády. Vydala sa za ním režisérka Tereza Nvotová, ktorá bola v období jeho vládnutia iba dieťaťom a teraz sa rozhodla zmapovať, ako sa vtedajšie udalosti a rozhodnutia štátnikov odrážajú v súčasnej spoločnosti. Film bol nominovaný na Slnko v sieti v kategórii najlepší dokumentárny film. Po filme bude diskusia, ktorej sa zúčastní aj producentka Zuzana Mistríková. Večer o 20:30 (13.4.2018) bude diskusia k filmom Mečiar a Únos, ktorú bude moderovať Lukáš Fila a hosťami budú Ľuba Lesná a Martin M. Šimečka. Zobraziť viac

2D OR AT 15
Viac info

Desať rokov lásky | Týždeň slovenského filmu 2018

Desať rokov lásky; Adam Hanuljak, 2017, OV (rôzne) + ST (sk) + eAT; Adam Hanuljak, 2017, verzie: AT

Film vypovedá o problematike mladých rodín v súčasnej Európe. Zachytáva päť párov, ktoré sa pred viac ako desiatimi rokmi stali rodičmi. Časozberná metóda sleduje ich životné osudy počas desiatich rokov (2006-2016) v päťročných intervaloch. Prevládajúce prvotné témy ako zmena životného štýlu alebo sociálno-ekonomická situácia časom ustupujú do úzadia a úvahy protagonistov smerujú viac k výchove detí, k partnerským vzťahom či krízam. TRAILER FILMU Vysvetlivky:
eAT - elektronicky klikané anglické titulky Po filme bude diskusia, ktorej sa zúčastní režisér a scenárista Adam Hanuljak. Zobraziť viac

DVD AT 15
Viac info

Únos | Týždeň slovenského filmu 2018

Únos; Mariana Čengel Solčanská, 2017, OV (sk) + AT; Mariana Čengel Solčanská, 2017, verzie: OR , AT

Posledný deň prvého roku mladej Slovenskej republiky sa chýli ku koncu. Predseda však nemá dôvod oslavovať, pretože Prezident, ktorému vyšliapal chodník do úradu, odmietne vymenovať jeho šikovného Chalaniska za ministra. Ako ho teraz prinútiť poslúchať? Zobraziť viac

2D OR AT 15
Viac info

Sprisahanie šedej rasy | Týždeň slovenského filmu 2018

Sprisahanie šedej rasy; Maroš Berák, 2017, OV (sk); Maroš Berák, 2017, verzie: OR

Spoločnosť stojí pred paradigmatickou zmenou. Existenciálny nepokoj pociťujú aj obyvatelia stredného Slovenska. Veľký počet pozorovaní UFO je dôkazom, že sa táto oblasť dostáva do centra záujmu vyspelých civilizácií. Protagonisti hľadajú pravdu. Neboja sa formulovať odvážne hypotézy o podstate globálnej moci, skrytých prepojeniach medzi pozemských elitami a exotickými rasami z iných svetov. Po filme bude diskusia, ktorej sa zúčastní režisér a scenárista Maroš Berák. Zobraziť viac

2D OR 12
Viac info

Týždeň slovenského filmu 2018 | Diskusia: 90. roky: na čo sme zabudli a na čo by sme chceli zabudnúť

Po filmoch Mečiar a Únos; Hostia: Ľuba Lesná, Lukáš Fila ;

Diskusia po filmoch Mečiar a Únos V 90. rokoch sa na Slovensku stalo niekoľko kriminálnych činov, ktoré mali priame alebo nepriame napojenie na politickú scénu. Viaceré z nich sú dodnes pre našu krajinu traumou, ktorá nám v mene slušnej budúcnosti nedovolí zabudnúť. Obdobie vládnutia Vladimíra Mečiara a udalosti tejto doby sa stali námetom filmov Mečiar a Únos. Sú pokusom o odkrytie „temnej“ etapy slovenských politických dejín a mementom, že pred minulosťou nemôžeme zatvárať oči, ale naopak, musíme o nej hovoriť aj prostredníctvom filmov. Vstup na diskusie je zadarmo, ale vzhľadom na veľký záujem o diskusie podujatia Týždeň slovenského filmu sme spustili možnosť online rezervácií vstupov na jednotlivé diskusie. Stačí kliknúť na čas predstavenia, následne pridať do nákupného košíka a zvoliť možnosť "rezervácia". Upozorňujeme, že rezervované nulové vstupenky si treba vyzdvihnúť v pokladni kina najneskôr 20 minút pred začiatkom diskusie. Zobraziť viac

Viac info

Cuky Luky Film | Týždeň slovenského filmu 2018

Cuky Luky Film; Karel Janák, 2017, OV (sk); Karel Janák, 2017, verzie: OR

Obľúbené postavičky z TV obrazoviek, Cuky a Luky, sa tentoraz stretávajú na filmovom plátne. Obidve pochádzajú z rozličných svetov a nikdy predtým sa nevideli. Každá si žije svoj život. Cuky ako neuznaná video blogerka a Luky, ako celebrita na výslní, ktorá má všetko, čo by si človek mohol priať, okrem jedinej veci - lásky. Aby získala muža svojich snov, musí z obyčajnej ženy z ľudu vytvoriť miss. Čo sa však stane, ak ňou bude expertka na trapasy Cuky? Projekcia počas Týždňa slovenského filmu za účasti tvorcov. Zobraziť viac

2D OR 7
Viac info

Spievankovo a kráľovná Harmónia | Týždeň slovenského filmu 2018

Spievankovo a kráľovná Harmónia; Diana Novotná, 2017, verzie: OR

Vstupné: 2,0 €, na projekciu je potrebná rezervácia TU. Rozprávkovej krajine Spievankovo vládne dobrosrdečná kráľovná Harmónia. Jej úlohou je zaistiť, aby sa z krajiny nikdy nevytratila hudba, spev a dobrá nálada. Avšak obyvateľom Spievankova sa hudba akosi odcudzila, hudobné nástroje zapadli prachom, spev utíchol, dobrá nálada sa vyparila. Harmónia preto povolá Spievanku a Zahrajka, aby jej pomohli do krajiny prinavrátiť stratenú chuť hrať, spievať a tancovať, a zachránili tak dušu celého Spievankova. Zobraziť viac

2D OR MP
Viac info

Lichožrúti | Týždeň slovenského filmu 2018

Lichožrouti; Galina Miklínová, 2016, OV (sk) + AT; Galina Miklínová, 2016, verzie: SD , AT

Lichožrúti sú malí tvorovia, ktorí sa živia ponožkami, preto ľuďom zostáva len jedna z dvojice ponožiek – nepárna. Jedným z nich je i sirota Chichúnik, ktorú vychoval starý otec. Po jeho smrti sa ocitne vo svete mafiánskeho strýka Padreho, v ktorom ho ideály a zásady starého otca dostávajú do ošemetných situácií. Film bol nominovaný na Slnko v sieti v kategórii najlepší animovaný film. Po filme bude diskusia, ktorej sa zúčastní Zuzana Mistríková, producentka filmu. Zobraziť viac

2D SD AT 7
Viac info

Bars dobrý film | Týždeň slovenského filmu 2018

Bars dobrý film; Ján Stračina, 2017, OV (sk) ; Ján Stračina, 2017, verzie: OR

Dlhometrážny dokumentárny prierez scény v muzikantskom meste prechádza krížom krážom rôznymi obdobiami, žánrami, úspešnými i tými menej úspešnými aktérmi, ktorí v rozličnej miere spôsobili, že sa z Prešova na východe Slovenska stal hudobný fenomén. Zobraziť viac

2D OR 12
Viac info

Týždeň slovenského filmu 2018 | Pásmo krátkych filmov

r. rôzni, 2017, OV + eAT; verzie: AT

OCKO HRDINA
Slovensko / Poľsko, 2017, far., 12′, MP, animovaný
réžia: Katarina Kerekesová; scenár: Zuzana Križková, Zuzana Dzurindová, Juraj Raýman, Peter Nagy, Katarína Kerekesová; hudba: Lucia Chuťkova, Marek Piaček; strih: Matej Beneš; animácia: Jozef Elšík, Ivana Tirpáková, Filip Kasanický, Maria Broniarz, Piotr Zawada, Mateusz Kmiec, Šimon Matrka, Rado Šafranko; hlasy: Zuzana Porubjaková, Kamil Kollárik, Henrieta Mičkovicová, Richard Stanke, Boris Farkaš, Oľga Belešová
Epizóda z animovaného seriálu Websterovci. Každé dieťa by chcelo mať za ocka hrdinu. Aj malá pavúčica Lili by ho tak rada videla. Lenže jej ocko sedí celý deň pri obrazovke a ťuká do klávesnice. Keď si unavený večer sadá za stôl, na hrdinu ani zďaleka nevyzerá. Ale osud je naklonený tomu, aby sa ocko Webster hrdinom stal.
Film získal cenu na Slnko v sieti v kategórii najlepší animovaný film. 39 TÝŽDŇOV, 6 DNÍ
Slovensko, 2017, far., 8′, MP 12, animovaný
réžia: Joanna Kożuch, Boris Šima; scenár: Joanna Kożuch, Boris Šima; kamera: Peter Hudák; hudba: Martin Hasák; strih: Ondrej Azor; animácia: Joanna Kożuch, Boris Šima; hlasy: Boris Šima, Mila Šimová
Film 39 týždňov, 6 dní je výtvarným experimentom, animovaným denníkom, dokumentom. Prináša animovaný obraz vnútorného stavu ženy i muža, manželov a spoluautorov z obdobia štyridsiatich týždňov tehotenstva, ktoré každý z nich vnímal rozdielne a jedinečne. ŽLTÁ
Slovensko, 2017, far., 6′, MP, animovaný
réžia: Ivana Šebestová; scenár: Ivana Šebestová, Katarína Moláková; hudba: Michal Novinski; strih: Ivana Šebestová; animácia: Ivana Šebestová, Martina Frajštáková; spev: Katarína Kurucová
Krátky animovaný film Žltá je príbehom opernej divy, ktorá sa zmieta medzi sebakontrolou a spontaneitou, smútkom a radosťou, medzi hlbokou fialovou a extatickou žltou. AÚÚÚNA
Slovensko, 2017, far., 8′, MP 12, animovaný
réžia: Lina Šuková; scenár: Dominika Petríková; hudba: Pablo Pico; strih: Petra Hoťková; animácia: Lina Šuková, Kristína Saganová, Katarína Kočanová; hlasy: Helena Krajčiová, Kamila Magálová, Bibiana Pogány
Lina je dievčatko žijúce v strachu z príšer, ktoré klíčia v temnote pod posteľou. Jedného dňa ju tiene spod postele pohltia a Lina sa prepadne do temného lesa, kde stretne vlčicu. Vďaka nej Lina spoznáva silu všetkých prírodných živlov a prichádza k poznaniu, ako byť súčasťou „živej“ prírody a ako jej načúvať. MAGIC MOMENTS
Slovensko, 2016, far., 20′, MP 12, hraný
réžia: Martina Buchelová; scenár: Marína Mĺkva, Martina Buchelová; kamera: Radka Šišuláková; hudba: Herzog Herzog; strih: Dušan Varmeďa; hrajú: Michaela Kostková, Mia Sofia Arpášová, Ján Pavúr, Zvonko Lakčevič
Rodičia ťažko pracujú a sestry sa prakticky starajú o seba samy. Na staršiu sestru začínajú doliehať ťažkosti, ktorým spolu čelia. Vďaka ich putu si však uvedomí, že má to, na čom jej záleží najviac. Vysvetlivky:
eAT - elektronicky klikané anglické titulky Zobraziť viac

2D AT
Viac info

Křižáček | Týždeň slovenského filmu 2018

Křižáček; Václav Kadrnka, 2017, verzie: OR , AT : ces

Nevšedné historické roadmovie, inšpirované básňou Jaroslava Vrchlického, sa odohráva v období vrcholného stredoveku. Malý chlapec pod vplyvom legiend o detských krížových výpravách uteká z domu a jeho otec, skutočný rytier Bořek, sa vydáva na púť za strateným synom. Film získal cenu na Slnko v sieti v kategórii najlepšie kostýmy. Zobraziť viac

2D OR AT 12
Viac info

Baba z ľadu | Týždeň slovenského filmu 2018

Bába z ledu; Bohdan Sláma, 2017, verzie: OR , AT

Po stretnutí s otužilcom Broňom začína ovdovená Hana pozvoľna meniť svoj stereotypný život, ktorý sa dovtedy sústreďoval len na jej synov a ich rodiny. Na ceste za láskou a novým zmyslom života musí Hana čeliť aj rozpadávajúcim sa vzťahom medzi jej najbližšími. Film získal jednu sošku na Slnko v sieti z celkových 4 nominácií za ženský herecký výkon v hlavnej úlohe: Z. Kronerová (ďalšie nominácie: scenár, architekt – scénograf, mužský herecký výkon v hlavnej úlohe: P. Nový). Zobraziť viac

2D OR AT 15
Viac info

Červená | Týždeň slovenského filmu 2018

Červená; Olga Sommerová, 2017, verzie: OR , AT

Režisérka Olga Sommerová vo filme zachytáva príbeh ženy, ktorej malé dejiny - osobný aj profesionálny život - boli ovplyvnené veľkými dejinami Európy 20. storočia. Bohatú umeleckú kariéru Soni Červenej činí na sto operných postáv v piatich tisíckach predstavení na javiskách piatich kontinentov sveta. Zobraziť viac

2D OR AT MP
Viac info

Piata loď | Týždeň slovenského filmu 2018

Piata loď; Iveta Grófová, 2017, OV (sk) + AT ; Iveta Grófová, 2017, verzie: OR , AT

Malá Jarka má mamu, ktorá nechce byť mamou. Zúfalo hľadá lásku a nachádza ju náhodou, keď za zvláštnych okolností vezme dve batoľatá do opustenej záhradnej chatky. Vytvorí si tak svoju vlastnú rodinu. Tri sošky Slnko v sieti z desiatich nominácií si odniesli tvorcovia filmu Piata loď. Snímka bola ocenená za scenár pre Mareka Leščáka a Ivetu Grófovú, cenu si prevzala aj Denisa Buranová v kategórii najlepší kameramanský výkon, patrí jej aj cena v kategórii najlepší architekt – scénograf, ktorú získala spolu s kolegami Ivetou Grófovou, Miroslavom Králom a Ivou Němcovou. Zobraziť viac

2D OR AT 12
Viac info

Tri želania | Týždeň slovenského filmu 2018

Přání k mání; Vít Karas, 2017, DB (sk) ; Vít Karas, 2017, verzie: SD

Rodinná filmová rozprávka Tri želania (orig.názov Přání k mání), rozpráva poetickou a humornou formou, príbehy niekoľkých podôb lásky: o trápeniach násťročného Alberta, ktorý je až po uši – a hlavne neopätovane – zamilovaný do sestry svojho najlepšieho kamaráta, o láske medzi Albertovými rodičmi, teda o varietnom kúzelníckom duu prežívajúcom krízu stredného veku a tiež o rodičovskej láske, v ktorej sa flákač a lámač dievčenských sŕdc Bosák junior, snaží získať pozornosť a lásku svojho otca, úspešného hoteliéra. Albert a všetci ostatní, nakoniec prídu na to, že k šťastiu nie sú potrebné žiadne čary a mágia, ale predovšetkým odvaha meniť okolo seba veci k lepšiemu. To však neznamená, že naozajstné kúzla a čary neexistujú... Zobraziť viac

2D SD MP
Viac info

Nina | Týždeň slovenského filmu 2018

Nina; Juraj Lehotský, 2017, verzie: OR , AT : deu, slk

Nina má 12 rokov, jej rodičia sa rozvádzajú a svet, ktorý doteraz poznala, sa jej rozpadá pred očami. Otec a mama tvrdia, že chcú pre ňu len to najlepšie, ale akoby mysleli len na seba. Nina im nerozumie, cíti sa opustená a oklamaná – nie je už takmer nič, čomu by mohla veriť. Jedinou istotou v jej svete je plávanie – dáva jej pocit pokoja a opory a nahrádza všetko, čo jej doma chýba. Keď je ohrozená jej účasť na plaveckých pretekoch, rozhodne sa pre radikálny krok. Zobraziť viac

2D OR AT MP
Viac info

Diera v hlave | Týždeň slovenského filmu 2018

Diera v hlave; Robert Kirchhoff, 2016, verzie: OR , AT , ST : ces, deu, fra, hrv, pol, slk, srp

O tragédii Rómov a Sinti v Druhej svetovej vojne sa nikdy a nikde príliš nehovorilo. Boli vraždení v desiatkach, stovkách, tisícoch. Na okrajoch masových hrobov, v koncentračných táboroch, pri cestách, puškami, kladivami alebo plynom. Mlčalo sa o nich, lebo dlhé roky boli a sú na spoločenskom okraji. Prežili, no každý z nich má svoju pamäť a jazvu ako dôkaz. Dnes, keď sa náš svet opäť fašizuje, sú jednými z posledných svedkov holokaustu. Žijú s dierou v hlave ako s pečaťou, znamením z minulosti. Zobraziť viac

2D OR AT ST 15
Viac info

Ťažká duša | Týždeň slovenského filmu 2018

Ťažká duša; Marek Šulík, 2017, OV (róm., sk) + ST (sk) + eAT; Marek Šulík, 2017, verzie: OR , AT

Dokumentárny film je pohľadom do sveta tradičnej rómskej hudby. Jeho autori sa v troch príbehoch snažia sledovať, akým spôsobom sa autentické žalostné piesne prenášajú z generácie na generáciu, respektíve ako zanikajú. Film pre každého, kto má rád hudbu. Film bol nominovaný na Slnko v sieti v kategórii najlepší dokumentárny film. TRAILER Vysvetlivky:
eAT - elektronicky klikané anglické titulky Zobraziť viac

2D OR AT 12
Viac info

Cez kosti mŕtvych | Týždeň slovenského filmu 2018

Pokot; Agnieszka Holland, 2017, OV (poľ.) + ST (sk) + eAT; Agnieszka Holland, 2017, verzie: OR , AT

Hlavnou hrdinkou príbehu je postaršia žena - Janina Duszejko, milovníčka a ochrankyňa zvierat. V jej okolí dôjde v krátkom čase k sérii vrážd, spáchaných za záhadných okolností. Duszejko je presvedčená o tom, že vie kto (alebo čo) má zločiny na svedomí, avšak nikto jej neverí. Táto jednoduchá kriminálna zápletka je len základom pre netradičnú hru, ktorú sa rozhodla Agnieszka Holland, spolu s autorkou predlohy a spoluscenáristkou Olgou Tokarczuk, rozohrať s divákom. Vysvetlivky:
eAT - elektronicky klikané anglické titulky Zobraziť viac

2D OR AT 15
Viac info

Out | Týždeň slovenského filmu 2018

Out; György Kristóf, 2017, verzie: OR , AT , ST

Film je odyseou päťdesiatročného Ágostona, hlavy rodiny, ktorý sa vydáva na cestu po Východnej Európe s nádejou získať prácu a splniť si svoj sen o chytení veľkej ryby. Skončí v Pobaltí s prázdnymi vreckami a za jeho golierom ostáva len morská soľ a vietor. Počas svojej cesty sa dostáva do čoraz viac bizarných situácií, kde stretáva priateľskú ženu, Rusa s nepriateľskými zámermi a smutného vypchatého zajaca bez uší. Vlny zaplavujú piesok a znovu sa vracajú do mora. Zobraziť viac

2D OR AT ST 15