Carte Blanche: Juraj Mojžiš (alebo: Päť Srdcoviek)

Apríl 2018: Na konci s dychom; Zväčšenina; Slávnosť v botanickej záhrade; Nebo nad Berlínom; Muž, ktorý luže

Výber piatich srdcoviek by mohol dopadnúť prinajmenšom v piatich obmenách. V tomto konkrétnom výbere sa však stretlo moje obmedzené poznanie, navyše postihnuté „učiteľskými“ ambíciami, s nadšením pre zadefinovanie interpretačného čara lásky na celý život. Film Na konci s dychom Jeana-Luca Godarda sa odporúčal sám a vlastne aj celkom zákonite, lebo zmenil uhol pohľadu a s ním aj perspektívu ďalšieho smerovania tzv. artovej kinematografie. Zväčšenina Michelangela Antonioniho je skvelým potvrdením zmysluplnosti naznačenej zmeny. Antonioni ako nikto iný stvárnil počas prvej polovice 60. rokov 20. storočia silnú existenciálnu tému odumierania citov. Tento obraz sveta sa však pohľadom Zväčšeniny prerámoval a preostril. Predovšetkým však zneistel. Mámivá očividnosť ten príkry obraz totiž obohatila o „fajnovosti“ čoraz cynickejšieho znudenia na prahu postmoderny. Nebo nad Berlínom Wima Wendersa sa pozerá o čosi optimistickejšie na človekove zlyhania, veď na svet pod nohami hľadia anjeli a chodia po ňom bývalí anjeli. Slávnosť v botanickej záhrade Ela Havettu je a zostane krásnym príkladom autorského filmu, svedectvom úsilia o čo najuvoľnenejšiu kompozíciu narácie, keď „svet a duša jedno sú“, ako film zhodnotil Václav Macek. Film Muž, ktorý luže Alaina Robbe-Grilleta nám ponúkne zároveň s provokatívnym pohľadom na identitu (anti)hrdinu ako hýbateľa príbehu aj príležitosť uvažovať o estetike nového románu, zrejme posledného dôsledného avantgardného gesta moderného umenia. Gesta, ktoré zadefinoval Roland Barthes ako to, čo podstatnú otázku umenia „čo znamená svet?“ ponecháva bez odpovede.

Juraj Mojžiš

Viac info

Na konci s dychom | filmotéka

A Bout de souffle; Jean-Luc Godard, 1960, OV (franc.) + ST (sk; Jean-Luc Godard, 1960, verzie: ST

Dlhometrážny debut Jeana-Luca Godarda je, slovami Jamesa Monaca, „filmom o filme noir“. Michel Poiccard je po vražde policajta na úteku. Stretáva mladučkú Patriciu, kolportérku novín na Champs-Élysées. Patricia sa však zjavne nechce celkom zaviazať vzťahu s Michelom, ich vzťah nadobúda dramatický spád... Godard sa filmom nakrúteným podľa synopsy Françoisa Truffauta vymedzil jednak voči zdrojovému materiálu (americká kinematografia „pokleslých žánrov“) a jednak voči aktuálnemu dianiu vo francúzskom filme. Jeho film priniesol viacero podstatných novôt, vrátane tzv. jump-cutov. Zobraziť viac

2D ST 15
Viac info

Zväčšenina | filmotéka

Blow-up; Michelangelo Antonioni, 1966, OV (ang.) + ST (sk; Michelangelo Antonioni, 1966, verzie: OR

Po „tetralógii citov“ sa Antonioni vydal do sveta a nakrútil anglofónnu trilógiu, na ktorej počiatku stojí Zväčšenina. Módny fotograf Thomas sa domnieva, že pri fotografovaní v parku zachytil náhodou na film vraždu. Je to však naozaj tak? Thomas síce v parku nájde mŕtvolu, no tá však rýchlo zmizne, rovnako ako negatívy z jeho ateliéru. Film otvára otázku (ne)možnosti spoznať skutočnosť (pravdu) prostredníctvom média filmu. Antonionimu sa, takpovediac mimochodom, darí načrtnúť aj obraz Londýna vo „swingujúcich“ šesťdesiatych rokoch. Zobraziť viac

2D OR 12
Viac info

Slávnosť v botanickej záhrade | filmotéka

Slávnosť v botanickej záhrade; Elo Havetta, 1969, OV (sk) | filmotéka; Elo Havetta, 1969, verzie: OR

Farebná féeria o potrebe zázraku v ľudskom živote, impresívne očarenie prírodou a radosťou zo života a pohybu. Mozaikovité rozprávanie o krčmárke Márii, večnej neveste, vytrvalo a márne vodiacej k oltáru otca svojich ôsmych dcér Pištu a o Pierrovi, ktorý svojim príchodom naruší pokoj vinárskej dediny Bábindolu a naučí jej obyvateľov vychutnávať život. Film uvádzame pri príležitosti nedožitých 80. narodenín režiséra Ela Havettu (*13. 6. 1938) Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Nebo nad Berlínom | filmotéka

Der Himmel über Berlin; Wim Wenders, 1987, OV (rôzne) + ST (sk; Wim Wenders, 1987, verzie: ST

Metafyzická úvaha o tom, čo to znamená byť človekom, o láske, detstve, ale aj o pamäti mesta a o rozdelenom Berlíne v období tesne pred pádom Berlínskeho múru. Dvaja anjeli pozorujú z výšky obyvateľov veľkomesta a načúvajú ich trápeniam ale aj radostiam. Ale čo keď jeden z nich zatúži po tom, vnímať svet ako človek? Wenders venoval svoj film o padlých anjeloch trom veličinám svetovej kinematografie (padlým anjelom, ako sú označení vo filme) – Jasudžirovi Ozuovi, Françoisovi Truffautovi a Andrejovi Tarkovskému. Zobraziť viac

2D ST 15
Viac info

Muž, ktorý luže | filmotéka

Muž, ktorý luže; Alain Robbe-Grillet, 1968, verzie: OR , SV : slk

Rozprávanie plné pravdy a klamu, skutočnosti a predstierania. Hrdinom je akýsi novodobý barón Prášil, ktorý svojimi historkami o hrdinovi miestneho odboja mystifikuje obyvateľov malého slovenského mesta a získava si priazeň a lásku žien. Boris Varissa sa údajne zapojil do odboja po boku Jána Robina. Ján však zmizol a Boris prichádza zaujať jeho miesto na zámku, kde žijú tri ženy - Jánova sestra, manželka a slúžka. Podarí sa Borisovi získať priazeň troch mladých žien? A je Boris skutočne hrdinom, za akého sa vydáva, alebo skôr zradcom? A vôbec, záleží na tom vlastne...? Hoci sa film primárne nevenuje téme povstania, možno ho z určitého uhľa pohľadu čítať ako komentár jednak k Slovenskému národnému povstaniu a jednak k francúzskemu hnutiu odboja, čomu nahráva aj jeho koprodukčný štatút. Zobraziť viac

2D OR SV 15
Pre lepšie prispôsobenie obsahu pre Vás, bezpečnosti, meraniu štatistík návštevnosti a lepšej spätnej väzbe tento web používa cookies. Klikaním a navigovaním po stránke súhlasíte s tým, že zbierame o Vás anonymné informácie cez cookies. Viac informácií o používaní cookies na našej stránke nájdete tu.