Filmový kabinet 3 | semester II: september 2017 - január 2018
Druhý semester vzdelávacieho cyklu o dejinách kinematografie s názvom Obdobie zrenia mapuje dobu od 30. do 60. rokov 20. storočia. Jeho lektori pripravili aj celkom nové tematické bloky (Európski exulanti v Hollywoode, Smiech ako zbraň či Poľská filmová škola). Semester potrvá od septembra 2017 do januára 2018 a už teraz je možné sa naň prihlasovať do 26.9. alebo do naplnenia kapacity „kabinetnej“ kinosály.
Hlboko veriaci Harry Caul je nenápadný štyridsiatnik v šedom baloniaku. Len málokto by o ňom povedal, že je špecialistom na odpočúvanie, jednotkou vo svojom obore. Prechádza však krízou svedomia – na základe jeho materiálov už zomrelo niekoľko ľudí. Momentálne pracuje pre riaditeľa veľkej korporácie – odpočúva jeden anonymný pár. Keď začne mať pocit, že výsledky jeho práce môžu opäť ohroziť ľudské životy, odmietne získané nahrávky odovzdať. Zo sebavedomého lovca sa stáva paranoidná štvaná zver... Zobraziť viac
Popredný predstaviteľ smeru poetického realizmu, ktorý sa vo francúzskej kinematografii rozvíjal v tridsiatych a štyridsiatych rokoch dvadsiateho storočia, a ktorý reprezentoval najmä scenáristicko-režisérsky tandem Jacques Prévert – Marcel Carné. Ideálneho predstaviteľa príbehu o obyčajnom mužovi, Françoisovi, ktorý, potom, čo sa zamiluje do mladého dievčaťa, zabije jej nápadníka Valentina, našli v Jeanovi Gabinovi. Film je vyrozprávaný cez sériu flashbackov a je rámcovaný Françoisom zabarikádovaným v byte. Film uvádzame pri príležitosti 115. výročia narodenia herca Jeana Gabina (17. 5. 1904 – 15. 11. 1976). Zobraziť viac
Gustave „Gu“ Minda je jediným z troch väzňov, ktorému sa podarilo z väzenia ujsť. Má namierené do Paríža, kde sa chce ukryť. Je na mizine. Plánuje poslednú lúpež, ktorá mu zabezpečiť pokojný zvyšok života. Na krk mu však dýcha nekompromisný komisár Blot. Slučka sa pomaly sťahuje... PREDNÁŠKA: FILM NOIR MEDZI USA A FRANCÚZSKOM Filmoví historici a teoretici sa do súčasnosti nevedia celkom presvedčivo dohodnúť na tom, čo to vlastne je film noir. Žáner, štylistická tendencia, presne vymedzená a ohraničená skupina filmov? Viaže sa výlučne na oblasť USA, či môžeme o filme noir uvažovať aj v inom kontexte? Pokúsime sa predostrieť jednu z možných línií premýšľania o filme noir, ktorá, ako napovedá už názov prednášky, bude zdôrazňovať jeho rozkročenie medzi dvomi krajinami. Do programu sme tentoraz zaradili francúzsky film Jeana-Pierra Melvilla (20. októbra si pripomenieme 100. výročie jeho narodenia) Druhý dych s vynikajúcim Linom Venturom v hlavnej úlohe. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac
V rámci cyklu Filmotéka | Kulisy dňa 14.09. o 18:20 premietneme kultový film Casablanca. Lektorský úvod o mizanscéne, kulisách a architektúre vo filme prednesie filmový kritik a teoretik Erik Binder. Jeden z najkultovejších hollywoodskych filmov všetkých čias sa odohráva počas II. svetovej vojny na neokupovanom území Maroka, v Casablance. Tá sa stala prestupnou stanicou pre utečencov a členov odboja, ktorí sa pred hrozbou nacizmu snažia utiecť z Európy. Casablanca je však aj rajom pre špiónov, zradcov a podvodníkov, snažiacich sa vyťažiť čo najviac z vojnovej situácie. Centrom nočného života mesta, ale aj miestom, kde sa vybavujú dôležité obchody, predávajú víza, dokumenty a informácie, je Rickov bar. Jeho majiteľom je Američan Rick Blaine, muž, ktorý sa obrnil cynizmom, aby dokázal na tomto kolotoči ľudských osudov prežiť a zostať pritom nad vecou. To sa mu však darí iba dovtedy, kým do jeho baru i života opäť nevstúpi Ilse, s ktorou kedysi v Paríži prežil osudovú lásku. Mizanscéna spojená s konkrétnym miestom a časom v histórii kinematografie neznamená automaticky, že filmári sú obmedzení na nutné využitie autentických kulís na danom mieste, kde je sujet diela zasadený. Uveďme príklad legendárnej Casablancy, kde by určite bolo úplne zbytočné a finančne náročné nakrúcať kvôli zopár záberom z miestnych ulíc v exteriéri celý film v Maroku a mnohonásobne tak predražiť produkciu, keďže výsledok by mohol byť v oboch prípadoch takmer na nerozoznanie. Navyše pre rozprávanie tak dôležité letisko (sekvencia zo záveru snímky) je nemiesto, čiže neslúži pre identifikáciu diváka s aktuálnou Casablancou. Tento konkrétny film bol určený predovšetkým pre západné publikum a rozhodne by bolo zaujímavé zanalyzovať reakcie marockých divákov, respektíve priamo miestnych, kde sa dá predpokladať neprijatie tohto fikčného mesta ako súčasť možného sveta filmu Casablanca a to skrátka z dôvodu, že pamätníkom nemusí vôbec pripomínať vzhľad tohto mesta počas druhej svetovej vojny, kedy sa príbeh odohráva. Napriek tomu teória fikčných svetov založená na možných svetoch, kedy je každý nový fikčný svet nezávislý na reálnom, aktuálnom svete, dáva každému filmárovi plné právo vytvoriť pre filmové plátno ľubovoľný nový svet zasadený na akékoľvek miesto na svete (alebo aj v celom vesmíre) a nazvať ho podľa vlastnej fantázie. A napríklad vytvoriť dojem, že film zasadený do obdobia druhej svetovej vojny sa odohráva sa v marockom meste Casablanca, i keď bol nakrútený v štúdiách na americkom juhozápade. Ide o konvenčnú dohodu medzi autorom a divákom; resp. odosielateľom a prijímajúcim. Zobraziť viac
Film bol nakrútený podľa poviedky spisovateľky Karen Blixen. Portugalská kolónia Macao na konci 19. storočia. Účtovník a dôverník Levinsky vyrozpráva svojmu zamestnávateľovi, bohatému obchodníkovi Clayovi, starú námornícku legendu o bohatom starcovi, ktorý zaplatil istému námorníkovi, aby oplodnil jeho manželku. Clay sa rozhodne podniknúť niečo podobné a poverí Levinského, aby našiel vhodnú ženu i námorníka. Ten osloví Virginiu, dcéru Clayovho bývalého obchodného partnera, a chudobného Angličana Paula. PREDNÁŠKA: ORSON WELLES Kinematografia sa delí na obdobia pred a po Wellesovi. Orson Welles svojím prístupom vytvoril nový spôsob vyjadrovania. Hĺbka ostrosti a práca s mizanscénou umožnili filmu rozprávať viac paralelných dejov naraz. Zrazu sa filmový obraz prestal deliť na figúru a pozadie, na akciu v popredí a dejisko tejto akcie. Revolúcia tohto počinu spočíva v rovnocennom uchopení všetkých plánov obrazu čo sa týka rozprávania a akcie. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac
Film sa z celého príbehu Jany z Arku sústreďuje len na proces s ňou. Tvorcovia pritom vychádzali z dokumentov, v ktorých bol proces zaznamenaný. Aj v tomto filme sa prejavuje Bressonov typický asketický, mimoriadne striedmy rukopis. Režisér do jednotlivých úloh obsadil neprofesionálnych hercov. Film bol v roku 1962 ocenený na festivale v Cannes Zvláštnou cenou poroty. PREDNÁŠKA: ROBERT BRESSON Po veľkých hnutiach v 20. rokoch sa zdá, že v 40. rokoch 20. storočia francúzska kinematografia pokračuje v individualizovaní tvorivých síl. Spomedzi ostatných autorov vyčnieva najmä Robert Bresson. Pre túto osobnosť je taktiež príznačné experimentovanie predchádzajúce novej vlne. Bresson vo svojej tvorbe vychádza z presvedčenia, že pomocou trpezlivej askézy v prístupe je médium filmu schopné v zábleskoch zaznamenať oku unikajúcu pravdivosť bytia, ktorú nazýva Udalosť. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac
Zázrak v Miláne mnohými prvkami (napr. dlhé zábery, práca s nehercami, nakrúcanie v reálnom prostredí) vychádza z neorealistickej poetiky, ale priznane pracuje aj s fiktívnymi kinematografickými postupmi. Pre obidva prístupy však platí, že sú striktne oddelené, rozpoznateľné. Film je preto zloženinou realizmu so zázračnými prvkami aké sa nachádzajú v žánri rozprávky (napríklad čarovanie, lietanie na metle). Obidva antagonistické prístupy majú jediný pôvod (vychádzajú z ľudovosti) a jediný cieľ: smerujú k naplneniu humanistických ideálov. PREDNÁŠKA: TALIANSKY NEOREALIZMUS Orson Welles inšpiroval svojím prístupom k filmu aj európsku kinematografiu a z jeho techniky vyrastá hnutie neorealizmu. Toto hnutie hlása estetiku odriekania. Ide o snahu pozbaviť film krásy, epiky, dokonca aj zrozumiteľnosti s jediným cieľom – ukázať surovú neprikrášlenú skutočnosť s čo možno najmenším zásahom autora. Francúzsky filozof Jean-François Lyotard prehlasuje neorealizmus za jediný smer, v ktorom sa film oslobodzuje spod každej autority a stáva sa slobodným. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac
Satirický poviedkový film – obhajoba práva na súkromný smútok, kritika propagandistických lží uverejňovaných v novinách a kritika alkoholizmu na pracovisku. Všetky poviedky rámcuje priebeh zasadnutia fiktívnej komisie, ktorá hodnotí dostatočnú kritickosť predloženého filmu. Filmová adaptácia poviedok Petra Karvaša Smutný káder, Typický prípad a Veľkorysá kampaň z knihy satír Čert nespí. Film uvádzame pri príležitosti 90. výročia narodenia režiséra a scenáristu Petra Solana (25. 4. 1929 – 21. 9. 2013). Predfilm: Trať voľná, 1955, 18 min Zobraziť viac
Kniha z roku 1966 – Hitchcock/Truffaut – je sériou rozhovorov týchto dvoch významných režisérov, pričom mapuje Hitchocockov život ako filmára a jeho pohľad na film samotný. Sám Truffaut ho nazýval „najdôležitejším režisérom, aký kedy žil“. Kniha je priam povinnou pre každého filmára.. Dokument je spojením archívnych záberov a rozhovor s aktuálne najlepšími filmovými tvorcami akými sú napríklad Martin Scorsese či David Fincher. Zobraziť viac
Jedno z najvýznamnejších diel tzv. poľskej filmovej školy. Existenciálna filmová dráma sa odohráva v priebehu jediného dňa - ôsmeho mája 1945, v prvý deň mieru a v priebehu nasledujúcej noci. Maciek Chełmicki, vojak podzemnej armády (Armija krajowa), sa ocitá v epicentre pokračujúceho zápasu o budúcnosti Poľska, v ktorom sa neprestáva zabíjať. Na pozadí veľkých dejín rieši mladý hrdina dilemu svojej existencie, svojej budúcnosti. Sľub vernosti vlasti sa stretáva v konflikte s túžbou po obyčajnom ľudskom šťastí. PREDNÁŠKA: POĽSKÁ FILMOVÁ ŠKOLA V druhej polovici 50. rokov 20. storočia vstupuje na profesionálnu scénu skupina absolventov filmovej školy v Lodži, ktorá významne poznačila podobu národnej kinematografie. Jedinečný tvorivý prúd v období rokov 1955 až 1965 nazývame poľskou filmovou školou (Polska szkoła filmowa). Mladí filmári, inšpirovaní nielen talianskym neorealizmom, ale aj ďalšími aktuálnymi svetovými kultúrnymi trendmi a filozofickými smermi, ako aj v súvislosti s práve prebiehajúcim politicko-spoločenským odmäkom v Poľsku, skoncujú s epochou socrealistického filmu, a po rokoch zamlčovania nastoľujú vo svojich dielach bytostné témy povojnového vývoja v krajine: okupácia, tabuizované aspekty domáceho odboja, Varšavské povstanie, obsah a zmysel hrdinstva, ale aj témy súčasnosti, s dôrazom na existenciálny rozmer bytia filmových hrdinov. Poľskú filmovú školu reprezentujú tvorcovia ako Wojciech Jerzy Has, Jerzy Kawalerowicz, Tadeusz Konwicki, Kazimierz Kutz, Stanisław Lenartowicz, Andrzej Munk, Stanisław Różewicz a samozrejme Andrzej Wajda. Cieľom prednášky je najprv aspoň rámcovo objasniť zložitý historický politicko-spoločenský rámec poľského vývoja, na pozadí ktorého sa prúd poľskej filmovej školy rodí, potom sa na príklade Wajdovho filmu Popol a diamant zameriame na špecifické dramaturgické, tvorivé i realizačné hľadiská význačného, reprezentatívneho diela školy. Podrobný program a prihlasovanie na portáli cinepass.sk Zobraziť viac
Všeobecne záväzné podmienky nákupu a rezervácie vstupeniek prostredníctvom internetu, platné na prevádzkach prevádzkovateľa Slovenský filmový ústav.
Všeobecné záväzné podmienky vymedzujú práva predávajúceho (prevádzkovateľ) a kupujúceho (zákazník) a platia iba pri kúpe a rezervácie vstupeniek cez internet.
REZERVÁCIA VSTUPENIEK
Zákazník berie na vedomie, že rezervácia je nezáväzná a v prípade, že si vstupenky nevyzdvihne v stanovenom čase pred začatím predstavenia, prevádzkovateľ môže vstupenky uvoľniť k ďalšiemu predaju bez ďalšieho oznámenia zákazníkovi. Stanovený čas exspirácie rezervácie je oznámený zákazníkovi ihneď po ukončení rezervácie v rezervačnom systéme a zároveň zaslaný e-mailom, pokiaľ bol e-mail správne zadaný. Vstupenky si zákazník môže vyzdvihnúť len v pokladni a to oznámením variabilného čísla rezervácie alebo svojich kontaktných údajov zadaných pri rezervácii. Zákazník môže byť vyzvaný k predloženiu svojich identifikačných dokladov personálom prevádzkovateľa za účelom kontroly.
Zákazník berie na vedomie, že súčasne si môže rezervovať vstupenky len na 1 predstavenie. Rezervovať vstupenky na ďalšie predstavenia môže až po ukončení rezervácie, ktorú predtým začal. Pokiaľ zákazník nedodrží tieto pokyny, prevádzkovateľ neručí za to jeho rezerváciu, napriek tomu, že zákazník obdrží email o potvrdení rezervácie. Prevádzkovateľ si vyhradzuje právo na zrušenie takejto rezervácie a to bez oznámenia zákazníkovi.
Zákazník berie na vedomie a bezvýhradne súhlasí, že ním zadané kontaktné údaje môžu byť zaznamenané v systéme za účelom neskoršieho kontaktovania prevádzkovateľom alebo jeho pracovníkmi. Zákazník súčasne berie na vedomie a súhlasí, že v prípade opakovanej neprebratej a neodvolanej rezervácie, mu môže byť budúca rezervácia zablokovaná. Rezerváciu je možné odvolať osobne, telefonicky alebo kliknutím na odkaz v potvrdení rezervácie.
KÚPA VSTUPENIEK
Vzmysle ust. § 7 ods. 6 písm. k) zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, nemôže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je poskytnutie služieb súvisiacich s činnosťami v rámci voľného času a podľa ktorej sa predávajúci zaväzuje poskytnúť tieto služby v dohodnutom čase alebo v dohodnutej lehote. Zakúpené vstupenky prostredníctvom internetu je možné vrátiť iba z dôvodu, že sa predstavenie z technických príčin neuskutoční (porucha na technickom zariadení, nebol dodaný film a podobne) a to maximálne do 30 dní od plánovaného uskutočnenia predstavenia. V takomto prípadeje potrebné zaslať oficiálnu žiadosť o vrátenie plnej hodnoty zaplateného vstupného na e-mailovú adresu: kinolumiere@sfu.sk. Písomná žiadosť musí obsahovať názov predstavenia, dátum a čas, počet vstupeniek a cenu celkom, variabilný symbol platby a číslo účtu, na ktorý má byť zaplatená čiastka poukázaná. Ak žiadosť nebude obsahovať niektorý z uvedených údajov, nebude vybavená.
V prípade, že pri kúpe vstupeniek prostredníctvom internetu došlo síce k odpísaniu sumy z účtu zákazníka, ale vstupenky sa nezobrazili, reklamáciu vrátenia peňazí z dôvodu neposkytnutia služby si musíte uplatniť v banke, ktorá zákazníkovi vystavila platobnú kartu, prostredníctvom ktorej platba prebehla. Takéto reklamácie nemôže riešiť prevádzkovateľ.
Kupujúci, ktorý si zakúpi vstupenky prostredníctvom internetu, bez výhrad prijíma všetky ustanovenia týchto obchodných podmienok a je povinný sa nimi riadiť.
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA:
Uvedené obchodné podmienky sú platné v deň zakúpenia alebo vykonania rezervácie vstupeniek zákazníkom.
Prevádzkovateľ rezervačného a nákupného systému je spoločnosť Ticketware SE, so sídlom Hlavná 23, 917 01 Trnava, IČO: 48298034, e-mailový kontakt podpora@cinemaware.eu, prehlasuje, že platobné služby pre platobné metódy, konkrétne platby pomocou platobných kariet a platby pomocou online bankového prevodu zaisťuje spoločnosť GoPay s.r.o. (ďalej len “GoPay”), sídlo Planá 67, 370 01 České Budějovice, Česká Republika, IČ: 26046768. Obchodníkom/príjemcom platieb pre GoPay je spoločnosť NewVision Money s.r.o., so sídlom Lidická 700/19, Veveří, 602 00 Brno, IČO: 08693242, Česká republika, e-mail: podpora@cinemaware.eu, tel.: +421 948 842538, ktorá zabezpečuje príjem, vyúčtovanie a zasielanie platieb. Spoločnosť Ticketware SE rieši reklamácie platiteľov kartou v zastúpení za svojich klientov (3.strana).
GoPay poskytuje platobné služby z obchodného aj technického hľadiska a realizuje platobné transakcie na svoj účet a svoje obchodné meno. Prípadné reklamácie a otázky o platobných transakciách môže Platiteľ smerovať priamo na GoPay prostredníctvom telefonickej linky +420 840 818 918 (po-pia 08 - 17h) alebo pomocou e-mailovej podpory na adrese gopay@gopay.cz, či písomne na adresu sídla.
Po potvrdení objednávky má Platiteľ možnosť využiť službu bankového prevodu, ktorá ho presmeruje na internetové bankovníctvo jeho banky. Platiteľ prostredníctvom internet bankingu odošle Platbu. Predávajúci expeduje vstupenky ihneď po prijatí potvrdenia o úhrade od GoPay.
Citlivé vstupné údaje, ktoré zadáva Platiteľ do systému internetového bankovníctva sú chránené platobnými bránami bánk a nedostávajú sa do prostredia tretích strán. Spracovatelia platieb vidia iba informácie o transakcií, ktoré im banka s odoslanou transakciou oznámi.
Kliknutím na tlačidlo: “Pokračovať” potvrdzuje Platiteľ súhlas so Všeobecnými obchodnými podmienkami prevádzky. Pokračovaním v platbe dáva taktiež prevádzkovateľovi systému súhlas so spracovaním zadaných kontaktných údajov, a to až do doby písomného vyjadrenia nesúhlasu s týmto spracovaním. Kontaktné údaje, ktoré Platiteľ uvedie pri objednaní, slúžia výhradne pre potreby prevádzkovateľa systému a nebudú poskytnuté iným subjektom s výnimkou spracovávateľov platieb a prevádzky, v ktorej si platiteľ kupuje vybranú službu alebo produkt..
Používateľ nesmie využívať Rezervačný a nákupný systém spôsobom, ktorý by mohol znížiť jeho hodnotu a/alebo poškodiť, upraviť, znemožniť, preťažiť alebo zhoršiť funkciu časti a/alebo celku Rezervačného a nákupného systému, či infraštruktúry Poskytovateľa zahŕňajúcej akékoľvek pasívne a/alebo aktívne prvky infraštruktúry a/alebo sieťové zariadenia, či servery. Používatel nesmie zneužívať, blokovať, modifikovať alebo inak meniť akúkoľvek časť Rezervačného a nákupného systému, alebo sa len pokúsiť narušiť stabilitu, chod alebo dáta Rezervačného a nákupného systému. Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za prípadné neoprávnené zásahy tretích osôb, v dôsledku čoho tieto osoby neoprávnene získajú prístup k osobným údajom používateľa a/alebo k jeho používateľskému účtu a/alebo k príslušnej databáze poskytovateľa tieto údaje použijú, využijú, zneužijú alebo sprístupnia tieto údaje tretím osobám. Akékoľvek vyššie uvedené činnosti môžu byť trestné.
Skontrolujte si prosím zadanú e-mailovú adresu. Na zadaný e-mail môžu byť zaslané objednané a uhradené vstupenky alebo e-mailová správa potrebná k vyzdvihnutiu vstupeniek v pokladni prevádzky. Na nesprávne zadaný e-mail nie je možné uplatňovať si reklamáciu.