Reálne reálno fotografických portrétov Mira Nôtu

Reálne reálno fotografických portrétov Mira Nôtu

Po znovuotvorení Kina Lumiére si okrem kvalitných filmov, môžete v priestoroch foajé a na dolnom poschodí, pozrieť výstavu fotografa Mira Nôtu. Výstava s názvom Reálne reálno fotografických portrétov Mira Nôtu predstavuje prierez autorovej tvorby. V jeho hľadáčiku sa ocitli nielen známe a viditeľné osobnosti, fotografoval aj ľudí za kamerou. Výstava prináša fotografie hercov a herečiek Milana Labudu, Milana Ondríka či Judit Pecháček Bárdos, režisérov Dušana Hanáka, Petra Solana, Juraja Jakubiska, Martina Šulíka, Petra Bebjaka, Juraja Lehotského, Jara Vojteka, Petra Kerekesa, autorky dokumentárnych filmov Zuzanu Piussi a Vieru Čákanyovú, tiež kameramanov Richarda Krivdu, Martina Žiarana a Martina Kollára, ale aj osobnosti, ktoré už nie sú medzi nami ako scenárista, dramaturg a spisovateľ Albert Marenčin či filmový historik, teoretik a publicista Pavel Branko. 

Výber portrétov na výstave predstavuje len zlomok z rozsiahleho archívu Mira Nôtu, viac osobností ponúkne publikácia, ktorá vychádza pri príležitosti výstavy. Autorom kurátorského textu Reálno reálno fotografických portrétov Mira Nôtu je filmový a výtvarný teoretik Juraj Mojžiš, podľa ktorého Nôtove portréty reprezentujú zvláštny druh prítomných okamihov a zároveň ho čímsi presahujú. „Čím osobnejší je autentický priestor vari každého Nôtovho portrétu, tým pravdivejší je fotografický obraz. Patrilo by sa hovoriť o osobitosti preniknutej citlivosťou, ktorá zodpovedá doslova zlomkom sekundy. Navyše, tie zlomky sekundy si predpokladateľne nárokujú svedčiť pod prísahou času, v ktorom sa majú potvrdiť svedectvá priam dejinných rozmerov, pretože Miro Nôta z nich naskicoval nezvyčajnú a nezvyčajne presvedčivú komunikačnú správu,“ zamýšľa sa nad Nôtovými fotografiami Mojžiš. Miro Nôta sa vo svojej tvorbe venuje dokumentárnej a portrétnej fotografii, ľudí z prostredia filmu začal fotografovať ešte počas štúdia na Vysokej škole múzických umení v Bratislave na Katedre dokumentárneho filmu, keď začal fotiť svojich spolužiakov. „Napriek tomu, že som študoval réžiu, viac mi vyhovovala práca s kamerou a fotoaparátom. Tým som pokračoval aj po škole – prestal som točiť filmy a odvtedy sa venujem iba fotografii. So štúdiom sa moja práca prelína v tom, že je vo svojej podstate výsostne dokumentaristická. Pri portrétovaní neštylizujem ľudí do mojej vízie ich osobnosti, ale snažím sa s nimi dopredu dohodnúť na tom, aby si sami vybrali priestor, v ktorom chcú byť odfotení, kde sa budú cítiť dobre a ktorý bude reprezentovať ich osobnosť. Chcem ju ukázať takú, aká je, nie takú, akú ju vidím ja,“ hovorí Nôta.

Fotogaléria