Filmotéka - október 2021

Milí diváci,

 

            prišiel október, o trochu skôr sa stmieva, ale stále ešte nie je úplná tma - v doslovnom i prenesenom význame. Zatiaľ sme neboli nútení utiahnuť sa k malým čiernym obrazovkám pred novodobým čiernym morom. Stále sú na dosah veľké biele plátna a to filmotékové si budú tento mesiac deliť filmy s nečakane sa prelínajúcimi myšlienkami.

V roku 1961 sa narodil riaditeľ Audiovizuálneho fondu, pedagóg a člen správnej rady VŠMU, filmový kritik, redaktor a publicista pán Martin Šmatlák. Jeho okrúhle narodeniny oslávime začiatkom mesiaca päticou filmov zo šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov, ktoré osobne a starostlivo vybral pre divákov FILMOTÉKY do cyklu Carte blanche: kultovou roadmovie Bezstarostná jazda režiséra Dennisa Hoppera, Americkou nocou Françoisa Truffauta a americkým komediálnym westernom Malý veľký muž s Dustinom Hoffmanom v hlavnej úlohe. Do výberu pána Šmatláka sa dostal aj klenot Petra Solana Boxer a smrť, či klasika Miloša Formana Hoří, má panenko. Veľmi sa tešíme na túto zostavu aj na pána Šmatláka, ktorý osobne uvedie minimálne prvú z plánovaných projekcií svojej Carte blanche. Aj touto cestou by sme chceli pánovi Šmatlákovi srdečne zablahoželať k jeho jubileu.

V septembri nás vo veku 88 rokov opustila francúzska herecká legenda Jean-Paul Belmondo. V mysliach cinefilov sa jeho meno určite spojí s predstavou ikonického darebáka Michela z dlhometrážneho debutu Jeana-Luca Godarda s názvom Na konci s dychom. Napínavá dráma Bláznivý Petríček ponúka už Belmonda vo farbe, no stále rovnako akčného: na úteku, v aute, s krásnou ženou po boku a znova v Godardovej réžii. Oba filmy si budete môcť pozrieť vo FILMOTÉKE v polovici októbra.

Vo Francúzsku ostaneme aj pri spomienke na dávnejšie zosnulé herecké hviezdy: Annie Girardotovú si pripomenieme filmom Láska s otáznikom z roku 1978 a Yvesa Montanda  snímkou Jeden večer, jeden vlak belgického režiséra Andrého Delvauxa. Žiť a užiť je Zlatým glóbusom ocenená dráma o nevere v réžii Clauda Leloucha, v ktorej sa títo herci stretli v roku 1967.

Krásneho jubilea sa dožíva významná slovenská fotografka Zuzana Mináčová, jej 90. narodeniny oslávime v druhej polovici októbra dokumentárnym filmom Očami fotografky, ktorý o nej v roku 2015 nakrútil jej syn, filmový režisér, scenárista a producent Matej Mináč.

Začiatkom októbra sa 85. narodenín dožíva charizmatický český herec a režisér, Jan Kačer. Pri tejto príležitosti sme sa rozhodli potešiť vás pohľadom na jeho skoršie postavy, ktoré citlivo a civilne stvárnil v dvoch filmoch Evalda Schorma: Každý den odvahu a Návrat ztraceného syna.

V rámci osláv storočnice slovenskej kinematografie sa v októbri zameriame na tvorbu dvoch ďalších režisérskych osobností: Eduarda Grečnera Dušana Hanáka. Z filmografie prvého z nich sme na prvé dve októbrové soboty vybrali filmy Drak sa vraciaJaškov sen - snímky, ktoré okrem režiséra spája aj autor ich knižnej predlohy, Dobroslav Chrobák. V tretiu a štvrtú sobotu v mesiaci uvedieme Hanákove oceňované Obrazy starého sveta a Ja milujem, ty miluješ.

Výuka Abecedára sa bude sústrediť na písmená C a D. Pod heslom C ako cena a na príklade filmov Nič nekrváca večneDobrý deň Sorrento sa Miro Ulman zamyslí nad tým, aká je cena filmu z rôznych hľadísk. Písmeno D na tabuli abecedára vyplní režisér Andrej Lettrich svojou detektívkou z roku 1965 nazvanou Smrť prichádza v daždi. Zvláštnosťou tejto projekcie bude lektorský video-úvod nemeckého kritika, spisovateľa a dokumentaristu Olafa Möllera.

Téma pásma slovenského animovaného filmu, tma, sa krásne snúbi s myšlienkou tmy vinúcou sa naprieč celým októbrovým programom. Ponúkne tituly animátorov ako Viktor Kubal, či Michal Struss v rozmedzí rokov 1977 až 2017.

Digitálne kino sa bude v októbri zaoberať filmami o filme. Opäť dochádza k náhodnému, no o to magickejšiemu prepojeniu: autorom Portrétu režiséra, jedného z vybraných filmov tohto pásma, je práve vyššie spomínaný Matej Mináč. Navyše, Americká noc Françoisa Truffauta uvádzaná v rámci cyklu Carte blanche, je tiež filmom, ktorý nazerá sám do seba, filmom o filme.

Minulý mesiac začal cyklus Zdravotná prehliadka témou očkovania. V októbri sa pozrieme na tému interrupcie. V pásme Ženská voľba sa skúsime vžiť do situácie žien, ktoré neplánovane otehotneli a pokúšajú sa v Československu v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch minulého storočia s danou situáciou vysporiadať. S touto témou rezonuje Dom na rázcestí Vladimíra Bahnu, ktorý premietneme v posledný októbrový piatok v rámci dvojdňového zdravotníckeho cyklu.

            Mužské herecké hviezdy československého filmového neba Júliusa Pántika, Ladislava Chudíka a ďalších si na mušku zobrala Petra Hanáková vo svojom programe s názvom Páni herci z cyklu Rezy krátkym filmom.

Očami filmových spravodajcov a teda aj pohľadom lektora cyklu profesora Rudolfa Urca nazrieme do skladateľského sveta modernej slovenskej hudby prostredníctvom komponovaného programu Osobnosti hudby.

27. október je Svetovým dňom audiovizuálneho dedičstva. Pri tejto príležitosti sa filmové archívy po celom svete usilujú zvýšiť povedomie o potrebe ochrany a uchovávania tejto zložky kultúrneho dedičstva. Vo FILMOTÉKE tak tento rok činíme projekciou digitálne reštaurovanej verzie filmu Eduarda Grečnera Každý týždeň sedem dní. Film digitálne reštauroval Slovenský filmový ústav.

Koniec októbra je čas Halloweenu, pri tejto príležitosti premietneme kritikmi i divákmi oceňovaný švédsky romanticko-hororový príbeh Thomasa Alfredsona o dvanásťročnom Oskarovi a jeho novej, zvláštnej kamarátke, s názvom Nech vojde ten pravý. Vo FILMOTÉKE sa však počas celého mesiaca postretáme s duchárskymi filmami, ktoré nesú atribúty záhady: dvojica Mulholland Drive Záhada Silver Lake uvádzaná v rámci Double Bill-u má mysteriózny tón a „s nadhľadom a humorom nakrútená pocta klasickým nemým hororom“ (M. Ulman) Nič nekrváca večne (viď. program C ako Cena) strašidelne vykúka aj z Abecedára.

Napokon by sme vám – a vlastne aj nám – chceli popriať, aby sme všetci mali dôvod báť sa len imaginárnych strašiakov utváraných fantáziou filmových tvorcov.

 

 

 

Double Bill: Mesto a popkultúra (DB)

Október 2021: Mulholland Drive; Záhada Silver Lake

 

Príbeh filmu Mulholland Drive je zasadený do Los Angeles a ponúka divákovi pastelovo-ružovkasté odtiene továrne na sny (túžba mladej ženy po vysnívanej hereckej kariére), ale aj za plného denného svetla stelesnené nočné mory vzadu za kaviarňou. Na to všetko dozerajú plagáty filmov z dejín kinematografie, ktoré občas presiahnu svoje dva rozmery (napríklad keď sa podľa jedného z nich sama pomenuje jedna z postáv filmu, trpiaca stratou pamäti). Aj Záhada Silver Lake Davida Roberta Mitchella odkazuje už svojím názvom na konkrétnu geografickú lokáciu v meste anjelov. Aj v tomto prípade ide o „film s tajomstvom“: protagonista Sam pátra po svojej susedke Sare, ktorá zmizla vzápätí po tom, ako ju Sam spoznal. Buble pod hladinou veľkomesta nejaké tajné spiknutie, v rámci ktorého si mocní a bohatí tohto sveta vymieňajú tajné kódované správy cez populárnu hudbu a televízne programy? A akú úlohu v tom zohrávala Sarah a viaceré ďalšie mladé ženy, pohybujúce sa v šedej zóne medzi herectvom a prostitúciou? Viac než o priame odkazovanie jedného filmu na druhý ide v našom dvojprograme o ťažko uchopiteľné a pomenovateľné rezonancie: tajuplná hypnotická/snová atmosféra, motív tajomstva, záhady bublajúce za nablýskanou a jagavou fasádou mesta, v ktorom sa sny a nočné mory rodia takpovediac na počkanie – a to všetko okorenené množstvom popkultúrnych odkazov. Nech sa páči, vstúpte do týchto spletitých podzemných labyrintov a možno zažijete pocit akéhosi zvláštneho déjà vu, aký vám môže ponúknuť len film... 

 

CARTE BLANCHE: MARTIN ŠMATLÁK (CBMS)

Október 2021: Bezstarostná jazda; Americká noc; Boxer a smrť; Malý veľký muž; Hoří, má panenko

 

V časoch môjho pôsobenia v reholi filmového kritika sa ma „nefilmoví“ priatelia občas pýtali, ktorý je môj najobľúbenejší film. Zväčša som odpovedal, že žiaden. No aby to nevyznelo celkom povýšenecky, tak som dodal, že najobľúbenejších mám celú kopu. Ako pribúdali roky aj filmy, tak tá kopa narastala, až sa napokon stala neprehľadnou a neforemnou. Zhmotnenie našla v hŕbe videokaziet, na ktoré som kedysi nahrával všetky filmy, ktoré som chcel vidieť a bál som sa, že mi utečú. Po čase z nich zostal len ekologicky nečistý odpad a z nepozerateľného záznamu sa ten vzácny obsah vytratil do stratena.

Odvtedy už žiadne nosiče filmov nepchám do kredenca. Aj tak je dnes všetko na webe. A to je problém. Už to nie je hŕba zbytočných videokaziet, ale neprehľadná a priam nekonečná džungľa pohyblivých obrázkov, ktoré nám lezú do príbytkov aj do hláv takmer všade, kam sa pohneme. Preto je dôležité dobre si z nich vyberať.

Tento výber je pokusom o rôznorodý divácky zážitok, ale aj návratom do mojej mladosti, keď sa filmy dali pozerať iba v kine. A hoci som niektoré z nich od tých čias nevidel, ich stopa vo mne zostala. Som zvedavý, ako budú dnes vyzerať. Napokon, zvedavosť je najlepšia vlastnosť filmového diváka. Iba vďaka nej zistíme, že najlepší je ten film, ktorý sme ešte nevideli.

 

Martin Šmatlák

 

 

HOMMAGE: JEAN-PAUL BELMONDO (HOM)

Október 2021: Na konci s dychom; Bláznivý Petríček

 

Začiatkom septembra zomrel velikán francúzskeho filmu Jean-Paul Belmondo. Vo FILMOTÉKE preto ponúkame možnosť vidieť Belmonda na filmovom plátne v dvoch jeho zásadných rolách. Vybrali sme slávne filmy, dnes už klasické diela Na konci s dychom (1960) a Bláznivý Petríček (1965), ktoré vznikli z jeho veľmi plodnej spolupráce s Jeanom-Lucom Godardom v 60-tych rokoch minulého storočia. Film Na konci s dychom je zlomovým nielen pre Belmonda, ale aj pre celú kinematografiu. Belmondov herecký prejav veľmi dobre ladil s bláznivým a anarchistickým svetom Jeana-Luca Godarda, čo sa potvrdilo aj pri ich ďalšom spoločnom filme Bláznivý Petríček. Belmondo mohol v Godardových filmoch využiť v rovnakej miere svoj komediálny aj dramatický talent. Niekedy lakonický, inokedy žoviálny, ale vždy rebel, Jean-Paul Belmondo.

 

 

HALLOWEEN (HALL)

Október 2021: Panna a netvor; Vtáci; Krotitelia duchov; Nech vojde ten pravý

 

Niektorí ho vzývajú, iní ním opovrhujú. Keltský sviatok Samhain preplával z Britských ostrovov do Ameriky, aby sa v posledných troch desaťročiach zase pomaly presúval smerom späť, na kontinentálnu Európu. Pohanský karneval sprevádzaný vyrezávaním tekvíc sa v  Spojených štátoch slávi od polovice 19. storočia, vždy v posledný októbrový deň. Veselý sviatok o tak neveselých veciach akými sú smrť a záhrobie. Azda práve pre tento pozitívny náboj, pre pestrofarebnosť, hlučnosť a vzrušenie charakteristické pre tento sviatok, ho generácie ľudí žijúcich za železnou oponou, v šedi socializmu a v tieni depresívnych „dušičiek“, dokážu oceniť.

Do halloweenskeho programu FILMOTÉKY sme nenasadili ani jeden „čistý“ horor. Premietneme napríklad Hitchcockov strach vzbudzujúci triler Vtáci, či fantazijnú rozprávku Panna a netvor v réžii Juraja Herza. Režisér slovenského pôvodu Ivan Reitman oslavuje v októbri 75. narodeniny, aj pri tejto príležitosti uvedieme jeho Krotiteľov duchov. Pripomeňme si nedocenenú klasiku predtým, ako príde do kín jej pokračovanie, ktoré režíroval nemenej filmovo úspešný syn jubilujúceho režiséra, Jason Reitman.

Viac info

Malý veľký muž | Filmotéka

Little Big Man; Arthur Penn, 1970, verzie: ST : eng

Adaptácia rovnomennej knihy Thomasa Bergera z roku 1964 rozpráva príbeh 121-ročného Jacka Crabba, ktorý spomína na svoj život, počas ktorého bol svedkom viacerých kľúčových dejinných udalostí Divokého západu. Ako malého chlapca ho uniesli Indiáni, neskôr bojoval s Čerokejmi v bitke pri Little Big Horn. Hlavnú postavu v tomto napínavom westerne s komediálnymi prvkami stvárnil jedinečný Dustin Hoffmann. Film uvádzame pri príležitosti 60. narodenín prof. PhDr. Martina Šmatláka. Zobraziť viac

2D ST 15
Viac info

Návrat ztraceného syna | Filmotéka

Návrat ztraceného syna; Evald Schorm, 1966, verzie: OR : ces

Mladý inžinier Jan Šebek sa po samovražednom pokuse ocitá v psychiatrickej liečebni. Zatiaľ, čo sa psychiater pokúša pacientovi pomôcť, lekárova žena ho zvádza. Jan nechce ostať v liečebni, ale nedokáže žiť ani s manželkou Janou u jej rodičov. Jana si krízu v manželstve kompenzuje mileneckým vzťahom... Film talentovaného českého režiséra Evalda Schorma nás cez postavu Jana zmietaného morálnou úzkosťou nabáda premýšľať nad tým, čo je vlastne norma, čo možno považovať za normálne v pokrivenom, pokryteckom svete. Film uvádzame pri príležitosti 85. narodenín herca Jana Kačera. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Tma (pásmo) | Filmotéka

Tma; rôzni, verzie: OR : slk

Svetlo zhasne, nastáva tma. Niektorých pripraví o pevnú pôdu pod nohami, iným poskytne útočisko. Vyvolá napätie i zvedavosť. Výber krátkych filmov skúma jej rôzne animované podoby. Od pivničnej cez továrenskú, lesnú, kinosálovú až po tú, čo máme vo svojom vnútri. Každá z nich uchováva tajomstvo. Do pivnice
 , 1983, Jan Švankmajer, 1983, 15‘ Žltá
 , Ivana Šebestová, 2017, 6‘ Fascinujúci život nočných tvorov
 , Anna Vančurová, 2004, 9‘ Mila Fog
, Marta Prokopová, 2015, 11‘ Pružinka
, Michal Mészáros, 2008, 8‘ Kino
, Viktor Kubal, 1977, 7‘ V kocke
, Michal Struss, 1999, 7‘ Zobraziť viac

2D OR 12
Viac info

Očami fotografky | Filmotéka

Očami fotografky; Matej Mináč, 2015, verzie: OR : ces, deu, eng, slk

Osud energickej 84-ročnej Zuzany Mináčovej, ktorá patrí k najväčším osobnostiam slovenskej i českej fotografie. Vystavovala v 30 krajinách a jej fotografie svetových filmových hviezd z festivalov sú legendárne. A predsa túto úspešnú, optimistickú ženu prenasleduje desivé tajomstvo z detstva, ktoré jej nedovoľovalo celý život spať. Jedinou možnosťou, ako sa zmieriť s minulosťou, je celý príbeh svojej veľkej detskej lásky vyrozprávať. Vydá sa na najťažšiu cestu, na miesto, kde ako 13-ročná zažila najdesivejšie momenty svojho života. Nájde tam konečne pokoj? Uvádzame pri príležitosti 90. narodenín umeleckej fotografky Zuzany Mináčovej (nar. 24. 9. 1931). Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Ja milujem, ty miluješ | Filmotéka

Ja milujem, ty miluješ; Dušan Hanák, 1980, verzie: OR : slk

Tragikomický film o ľuďoch z periférie, ktorých zobrazuje bez prikrášlenia, ale s o to väčším porozumením. Aj preto – podobne ako Hanákove predchádzajúce diela 322 a Obrazy starého sveta – skončil v trezore, odkiaľ sa dostal až v roku 1988. Film Dušana Hanáka a Dušana Dušeka s presvedčivými hereckými výkonmi českej herečky Ivi Janžurovej, Poliaka Romana Klosowskeho a Srba Milana Jelića získal na MFF v Berlíne v roku 1989 prestížne ocenenie – Strieborného medveďa za najlepšiu réžiu. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Panna a netvor | Filmotéka

Panna a netvor; Juraj Herz, 1978, verzie: ČV : ces

„Nechal jsem si ten film (Kráska a zviera, r. Jean Cocteau, 1946 – pozn. red.) ale promítnout a řekl jsem si, že by to přece jenom šlo udělat ještě jinak. Ne tak stylizovaně, ale mnohem realističtěji. Přemýšlel jsem, že zvolím i jiný druh zviřete.“ Juraj Herz
Film uvádzame pri príležitosti osláv sviatku Halloween. Zobraziť viac

2D ČV 12
Viac info

Film o filme | Filmotéka

Film o filme ; Miroslav Cimerman, Matej Mináč, Iľja Ruppeldt, Štefan Ondrkal, Miroslav Cimerman, Iľja Ruppe, verzie: OR : slk

Odkrývanie tajomstiev tvorby kinematografických diel, hoc niekedy iba z propagačných dôvodov, sa realizuje aj prostredníctvom filmov o nich a ich tvorcoch. V pásme budú uvedené filmy, ktoré digitálne reštauroval Slovenský filmový ústav: Film o filme 1/1966, Jaroslav Siakeľ na Slovensku, Kytička pre malých a veľkých, Portrét režiséra. Film o filme 1/1966
(r. Štefan Ondrkal, 1966, 7ʾ51ʾʾ)
Zo zákulisia pripravovaných filmov Panna zázračnica (1966), Siedmy kontinent (1966), Majster kat (1966). Jaroslav Siakeľ na Slovensku
(r. Miroslav Cimerman, 1982, 13ʾ50ʾʾ)
Návšteva Jaroslava Siakeľa, režiséra prvého slovenského hraného dlhometrážneho filmu Jánošík (1921), na Slovensku. Kytička pre malých a veľkých
(r. Iľja Ruppeldt, 1989, 13ʾ53ʾʾ)
O chlapcovi, ktorý má rád animované filmy. Kombinovaný film vyrobený k 25. výročiu vzniku štúdia animovaných filmov. Portrét režiséra
(r. Matej Mináč, 1989, 42ʾ28ʾʾ)
Osobnosť a tvorba filmového režiséra Juraja Jakubiska predstavená aj pri nakrúcaní filmu Sedím na konári a je mi dobre, či pri stretnutí s Federicom Fellinim. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Vtáci | Filmotéka

The Birds; Alfred Hitchcock, 1963, verzie: ČT : eng

Adaptácia rovnomenného románu Daphne du Maurierovej od majstra napätia Alfreda Hitchcocka,. Pokojné severokalifornské prímorské mestečko Bodega Bay sa v priebehu pár dní zmení na bojisko ľudí a všemocnej prírody. Vtáctvo začne z nevysvetliteľných príčin napádať miestne obyvateľstvo. Začína sa to nevinne, jedným, dvoma samostatnými útokmi. Situácia však skoro prerastie do boja o život celej komunity. Film uvádzame pri príležitosti osláv sviatku Halloween. Zobraziť viac

2D ČT 15
Viac info

Každý týždeň sedem dní | Filmotéka

Každý týždeň sedem dní; Eduard Grečner, 1964, verzie: OR

Súdobý psychologický príbeh zo života vysokoškolákov, ktorí si často aj za cenu vlastných omylov a sklamaní hľadajú svoje miesto v spoločnosti. Film zachytáva pocity neistoty a strachu, ktoré sa zmocňujú ľudí pred hroziacim nebezpečenstvom nukleárnej vojny. Film uvádzame pri príležitosti Svetového dňa audiovizuálneho dedičstva (27. október) digitálne reštaurovaný v slovenskej premiére. Film bol digitálne reštaurovaný Slovenským filmovým ústavom. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

D ako detektív / Smrť prichádza v daždi | Filmotéka

Smrť prichádza v daždi; Andrej Lettrich, 90´, 1965, OV (sk) | filmotéka; Andrej Lettrich, 1965, verzie: OR : slk

Medzi potešenia, ktoré kriminálne príbehy prinášajú svojim divákom, jednoznačne patrí vedomie, že rozhodujúca stopa pre vyriešenie zločinu môže byť niečo, čo sa ľahko prehliadne alebo odignoruje. Či už preto, lebo to pôsobí nenápadne, alebo preto, že to nezapadá do očakávaných spoločenských či iných vzorcov. Na zločin v slovenskom filme sa pozrieme prostredníctvom detektívky Andreja Lettricha Smrť prichádza v daždi. Film vybral a lektorský videoúvod k nemu prednesie autor hesla D ako detektív Olaf Möller. Smrť prichádza v daždi , Andrej Lettrich, 1965, 90‘ Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Krotitelia duchov | Filmotéka

Ghostbusters; Ivan Reitman, 1984, verzie: ČD : ces

„Krotitelia duchov sú filmom o skupine vedcov, ktorí narazia na metafyzický problém, lebo koniec sveta v biblickom slova zmysle nie je ničím iným, a nielenže sa stanú jeho súčasťou a jedným z hýbateľov, ale ho aj vyriešia pomocou intelektu, inšpirácie a viery, čisto ľudskými prostriedkami. … Peter Venkman, PhD., Rayman Stanz, PhD. a Egon Spengler sú vedci, ktorí narazili na hranice a vysporiadali sa s nimi celkom ľudsky. Posunuli ich. Kostra príbehu je jednoduchá, metafyzično prelomilo hranice a stalo sa fyzičnom, duchovia v New Yorku sa stali spoločnou empirickou skúsenosťou a ontologickým faktom. Treba ich pochytať, alebo sa s nimi naučiť žiť a ono pochytanie je vo svete zviazanom pravidlami praktickejším riešením. … Krotitelia duchov sú komerčným, zábavným, divácky nesmierne atraktívnym filmom, namiešaným z nadprirodzena, humoru a múdrosti, ktorá nepôsobí sofistikovane. Nemôže zostarnúť, lebo z tých ingrediencií sa zrodilo čosi viac ako film, čosi viac ako príbeh, zrodila sa atmosféra. Na konci som v tom dave a teším sa, že svet sa neskončil.”
Juraj Malíček (Naše filmové storočie) Film uvádzame pri príležitosti 75. narodenín režiséra Ivana Reitmana a osláv sviatku Halloween. Zobraziť viac

2D ČD 12
Viac info

Jeden večer, jeden vlak | Filmotéka

Un soir, un train; André Delvaux, 1968, verzie: ČT : fra

Mathias ide vlakom na konferenciu a pripojí sa k nemu i jeho priateľka Anne. V priebehu cesty si Mathias vybavuje útržky zo života s Anne: jedným z nich je schôdzka v lesíku – Anne sa Mathiasovi stratí, po chvíli ju nájde a ona ho pevne objíme. Nasleduje mätúca scéna s výrazným zvukovým podkreslením: vlak húka, počujeme aj cinkanie, a vzápätí si Mathias prezerá trosky havarovaného vlaku. V ďalšom zábere však opäť sedí vo svojom kupé a je teda možné, že išlo iba o jeho spomienku. Život vo vlaku je však paralyzovaný: zdá sa, že všetci spia, jedna spolucestujúca ani nestihla dojesť čokoládu. Vlak z neznámeho dôvodu stojí a Anne nie je na svojom mieste. Keď sa ju Mathias vydá hľadať, narazí na svojho profesora a potom na študenta: spoločne vystúpia z vlaku, ktorý im uteká. Pri hľadaní cesty narazia na dedinu, kde sa rozpráva im neznámym jazykom... Film uvádzame pri príležitosti 100. výročia narodenia herca Yves Montanda (13. 10. 1921 – 9. 11. 1991). Zobraziť viac

2D ČT 15
Viac info

Žiť a užiť | Filmotéka

Vivre pour vivre; Claude Lelouch, 1967, verzie: ST : fra

Dokumentarista Robert Colomb býva svojej manželke Catherine často neverný. Jeho stretnutie s američankou Candice však tentokrát vedie k rozchodu s jeho manželkou. Film s typickým lelouchovským rukopisom obsahuje mnohé dokumentárne zábery, ktoré režisér konfrontuje s príbehom o láske a nevere. Film získal v roku 1968 cenu Zlatý glóbus pre najlepší cudzojazyčný film. Uvádzame pri príležitosti 100. výročia narodenia herca Yves Montanda (13. 10. 1921 – 9. 11. 1991) a 90. výročia narodenia herečky Annie Girardot (25. 10. 1931 – 28. 02. 2011). Zobraziť viac

2D ST 15
Viac info

Mulholland Drive | Filmotéka: Double Bill

Mulholland Drive; David Lynch, 2001, verzie: OR , ČT : eng, spa

Začínajúca herečka Betty prichádza do Hollywoodu plná nádejí. Rýchlo však zistí, že pod nablýskanou fasádou mesta sa ukrýva temné tajomstvo. Jeho súčasťou je osamelý režisér Adam, herečkina domáca, mladá servírka Diana, ale aj na smrť vystrašená žena, ktorá po nočnej nehode na Mulholland Drive stratila pamäť. Nebezpečné pátranie po identite novej známej pohlcuje Betty stále viac a viac. Je kľúčom k záhade tmavomodrá krabička či tajomný podnik Silenzio? Alebo muž rozprávajúci pri káve svoj čudný sen? Alebo snáď sama Betty? Zobraziť viac

2D OR ČT 15
Viac info

Záhada Silver Lake | Filmotéka: Double Bill

Under the Silver Lake; David Robert Mitchel, 2018, verzie: ČT

Po znamenitom metahorore Neutečieš sa osobitý režisér David Robert Mitchell vydal na halucinogénny výlet po Los Angeles: jeho meandrujúci neonoir Záhada Silver Lake sa točí okolo tridsaťtriročného Sama, ktorý sa po zmiznutí svojej záhadnej susedky Sarah púšťa do surreálneho pátrania, aby dekódoval tajomstvá, škandály a konšpirácie ukrývajúce sa v hlbinách Mesta anjelov. Hypnotický a zábavný triler bezmála lynchovského razenia poháňa tak ústredná obsedantná figúra, ako aj vycibrený soundtrack, dejové zvraty a nespočetné popkultúrne referencie, z čoho sa napokon skladá tajná história L. A. Film, ktorý je zároveň subverzívnou hračkou i netradičnou poctou ére klasického Hollywoodu. Zobraziť viac

2D ČT 15
Viac info

Jaškov sen | filmotéka

Jaškov sen; Eduard Grečner, 1996, verzie: OR : slk

Baladický príbeh odhaľuje tajomnú drámu jednej rodiny v spleti vášní, smrti a zločinu. Lásku mladého drevorubača Jaška k dcére majiteľa píly Etelke ohrozuje dávna tragédia, ktorá sa odohrala na samote uprostred hôr a prinútila Faktora uzavrieť sa s dcérou pred svetom i ľuďmi. Minulosť sa však opäť vynára v podobe tajomného muža, ktorý jedného dňa prichádza na pílu. Režisér Eduard Grečner po viac než štyridsiatich rokoch, ktoré uplynuli od prác na jeho adaptácii novely Dobroslava Chrobáka Drak sa vracia (film bol dokončený v roku 1967, no pracovalo sa na ňom podstatne dlhšie), opäť siahol po Chrobákovi, tentoraz po jeho poviedke Kamarát Jašek. Zobraziť viac

2D OR MP
Viac info

Hoří, má panenko | Filmotéka

Hoří, má panenko; Miloš Forman, 1967, verzie: OR , AT : ces

Formanov posledný pred-emigračný film sa celý odohráva na požiarnickom bále. Filmová teoretička Katarína Mišíková o ňom napísala: „Z epizodicky vystavaného príbehu o rozkradnutej tombole sa stala politická metafora o povahe národa, o krutosti a bezohľadnosti medziľudských vzťahov, o malichernosti, hlúposti a trápnosti. Formanov príznačný humor v tomto filme je už útočnejší. Emocionálnu identifikáciu s postavami zároveň eliminoval tým, že svojmu filmu nedal hlavného hrdinu. Hrdinom, lepšie povedané antihrdinom, Hoří, má panenko je celá bálová spoločnosť, ktorá v absurdnej fraške volí miss na základe širokých lakťov ich mamičiek, rozkráda tombolu, hašterí sa a osočuje, zatiaľ čo kúsok odtiaľ nič netušiacemu starčekovi zhorí strecha nad hlavou.” (Kapitoly z dejín svetového filmu. 2015, VŠMU). Zdroj fotografií. NFA Zobraziť viac

2D OR AT 12
Viac info

Páni herci | Filmotéka (pásmo)

Páni herci; rôzni, verzie: OR : slk

V širšom diváckom povedomí bola slovenská filmová kultúra dlho primárne kultúrou hercov – skôr mužov ako žien. Vo tomto výbere, ktorý možno vnímať ako domáci príspevok k aktuálnym star studies, si pozrieme pár medailónov, venovaným ikonám slovenského herectva. Posledný krátky film od mladého Petra Solana je už avízom nového hereckého dorastu, ale i novej filmovej estetiky. Jozef Zachar: Kto to napraví? 1954. 11´3´´ Otakar Krivánek: Herec Jozef Króner. 1966. 16´11´´ Vojtech Andreánsky: S Lacom Chudíkom v Hronci. 1980. 19´41 Zoro Záhon: KLZ 70. Sonda 1/88. 19´26´´ Peter Solan: Akcia Nové tváre. 1960. 27´26´´ Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Na konci s dychom | Filmotéka

A Bout de souffle; Jean-Luc Godard, 1960, verzie: ST : fra

„Nakrútiť takýto debut je jednoducho drzosť. Jean-Luc Godard nadviazal na film noir a zároveň ho inovoval spôsobom, ktorý vyráža dych. Na jednej strane tvorca rešpektuje pravidlá žánru, na druhej ich aj výrazne porušuje a inovuje. Film ukazuje príbeh Michela Poiccarda, ktorý zavraždí policajta a je na úteku. Ako muž mimo zákona nachádza na krátky čas azyl u mladučkej Patricii, kolportérky novín na Champs-Élysées. Ich neuveriteľne dlhý dialóg v jej byte je niečo, čo divák tak často vo filme nevidí, pričom tento dialóg jasne odkrýva nezáväznosť ich vzťahu. Napriek tomu vzťah nadobúda dramatické rozmery a speje k tragickému koncu Michela."
Peter Michalovič Film uvádzame ako poctu nedávno zosnulému hercovi Jean-Paul Belmondovi (9. 4. 1933 – 6. 9. 2021). Zobraziť viac

2D ST 15
Viac info

Láska s otáznikom | Filmotéka

L'amour en question; André Cayatte, 1978, verzie: ČD : fra

Posledný film režiséra Cayatta kde mu hrala hlavnú úlohu Annie Girardot a zároveň jeho posledný kinofilm. Keďže vyštudoval právo a následne nejaký čas aj pôsobil ako advokát, jeho diela často vychádzajú z právnickej praxe a týmto spôsobom reflektujú aktuálne spoločenské problémy. Dej filmu zachytáva vyšetrovanie vraždy architekta, z ktorej je podozrivá jeho manželka a jej milenec, pričom je tu rozvíjaná téma spravodlivosti a morálneho rozhodovania v konkrétnom prípade. Film uvádzame pri príležitosti 90. výročia narodenia herečky Annie Girardot (25. 10. 1931 – 28. 02. 2011). Zobraziť viac

2D ČD 15
Viac info

Nič nekrváca večne / C ako cena | Filmotéka

Nič nekrváca večne; Matej Hradský, 2003, verzie: OR

Slovo cena sa vzťahuje k cene za film, ale aj k cene pre film, k oceňovaniu filmov na festivaloch doma a v zahraničí. Za akú cenu sa u nás vyrábali filmy? Existuje v slovenskej kinematografii fenomén diváckeho filmu? Aké filmy vyhrávali v diváckych anketách? Na akých festivaloch dokázali slovenské filmy uspieť? Uvedené budú filmy: Dobrý deň Sorrento a Nič nekrváca večne. Pásmo zostavil a lektorský úvod k nemu prednesie autor hesla C ako cena Miroslav Ulman. Dobrý deň Sorrento
Štefan Ondrkal, 1969, 10‘ Zobraziť viac

DVD/BD OR 15
Viac info

Bláznivý Petríček | Filmotéka

Pierrot le Fou; Jean-Luc Godard, 1965, verzie: AT : fra, eng, ita

Svet je zmätený. Petríček sa nevolá Petríček ale Ferdinand. Je bláznivý, ale blázni z lásky k Marianne, ktorá sa nudí. Petríček nasleduje Marianne cestou (bláznivou, pochopiteľne) na juh k moru. K smrti, za slnkom a vo farbe... Hravý, bláznivý, zábavný, farebný, plný života, radosti a hry – taký je Godardov Bláznivý Petríček, film (predovšetkým) o láske a smrti. Film ponúka mnohé poklady tomu, kto sa naladí na jeho vlnu a nechá sa voľne unášať... Film uvádzame ako poctu nedávno zosnulému hercovi Jean-Paul Belmondovi (9. 4. 1933 – 6. 9. 2021). Zobraziť viac

2D AT 15
Viac info

Obrazy starého sveta | Filmotéka

Obrazy starého sveta; Dušan Hanák, 1972, verzie: OR : slk

„Tak ma dajte do kina, aby to bolo smiešno. Keď je to smiešno, to zaujíma človeka”, vysvetľuje Adam Kura, jedna z desiatich postáv dokumentárneho filmu Dušana Hanáka. Ďalšie štyri z celkovo desiatich portrétov starých ľudí z Liptova a Oravy, sú objavom fotografa Martina Martinčeka. Adama objavili Martinček a Hanák spolu, päť ďalších protagonistov našiel režisér sám, sprevádzaný fotografom Vladimírom Vavrekom, ktorého fotografie hrajú vo filme rovnakú úlohu ako tie Martinčekove. Film kombinuje fotografie rovnocenne s kameramanskými zábermi, podobne ako sa postupy dokumentárneho záznamu striedajú s prvkami inscenovaného filmu. "Toto sú príbehy ľudí, ktorí ostali sami sebou. Zabudnutí a prostí, vrastení do zeme, z ktorej vyšli. Nemožno ich presadiť, pretože by zahynuli." osvetľuje už úvodný titulok trezorovaného filmu, ktorý patrí medzi to najlepšie zo slovenskej kinematografie. Zobraziť viac

2D OR 12
Viac info

Nech vojde ten pravý | Filmotéka

Låt den rätte komma in; Tomas Alfredson, 2008, verzie: ČT : swe

Oskar Eriksson je úplne normálny, sympatický dvanásťročný chlapec. Len trochu osamelý, nerozumie si s novými spolužiakmi a z nudy začne zbierať novinové výstrižky o sériových vraždách a podobných prípadoch. A práve vtedy spoznáva Eli, svoju novú mladú susedku. Tiež veľmi osamelú. Začína sa podivuhodné priateľstvo, už od začiatku plné tajomstva, ktoré Oskar postupne odhaľuje.
Film uvádzame pri príležitostí osláv sviatku Halloween. Zobraziť viac

2D ČT 12