Výročia osobností: Michelangelo Antonioni

September 2017: Noc; Červená pustatina; Zväčšenina; Povolanie: reportér; Pátranie po jednej žene

 



29. septembra si pripomíname 105. výročie narodenia jednej z najvýraznejších postáv dejín talianskej a, širšie, svetovej kinematografie, režiséra Michelangelo Antonioni. Antonioni vo svojich filmoch skúmal a reagoval na atmosféru svojej doby a robil to naozaj fascinujúcim spôsobom. Jeho filmy, v ktorých si postavy hľadajú miesto vo vtedajšom modernom svete, sú zaujímavé a hlboko úprimné aj z hľadiska dnešných dní. Dnes sa už nachádzame v inej dobe – digitálnej, dobe internetu a smartfónov, avšak témy ktoré sa týkajú ľudskej podstaty sú nemenné. Odcudzenie vo svete technológií, odcudzenie sa prírode, je dnes ešte naliehavejším problémom, ako v čase vzniku Antonioniho diel. Komplikovanosť medziľudských vzťahov úzko súvisí s poznateľnosťou okolitého sveta a seba samého. Človek sa musí vyrovnať so svojou samotou vo vesmíre sám a to môže dosiahnuť v harmonickom fungovaní so svetom. A preto v Antonioniho filmoch sú konflikty postáv v ostrom kontraste k harmonickým obrazom plynúcim v pomalom rytme. 

Viac info

Noc

La Notte; Michelangelo Antonioni, 1961, verzie: OR , ST

Vrcholné dielo svetovej kinematografie šesťdesiatych rokov. Divák tu vstupuje do sveta nóbl spoločnosti, ale predovšetkým do vnútorného emočného sveta postáv príbehu. Práve toto bolo jednou z najväčších kvalít režiséra Antonioniho, ktorý dokázal ako jeden z mála v takej intenzite vo filme zobraziť hĺbku útesu odcudzenia. Zobraziť viac

2D OR ST 15
Viac info

Červená pustatina

Il deserto rosso; Michelangelo Antonioni, 1964, verzie: OR , ST : ita

Ide o posledný film z Antonioniho slávnej „tetralógie citov“ a zároveň jeho prvý farebný film. Režisér sa vo filme venuje veľkým modernistickým témam úzkosti a odcudzenia v modernom svete. Hlavnú ženskú úlohu stvárnila Monica Vitti, vtedajšia Antonioniho partnerka. Film, ktorý získal Zlatého leva na 25. medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach uvádzame pri príležitosti 110. výročia narodenia režiséra Michelangela Antonioniho. Zobraziť viac

2D OR ST 15
Viac info

Zväčšenina

Blow-up; Michelangelo Antonioni, 1966, OV (ang.) + ST (sk; Michelangelo Antonioni, 1966, verzie: OR , ST

Po „tetralógii citov“ sa Antonioni vydal do sveta a nakrútil anglofónnu trilógiu, na ktorej počiatku stojí Zväčšenina. Módny fotograf Thomas sa domnieva, že pri fotografovaní v parku zachytil náhodou na film vraždu. Je to však naozaj tak? Thomas síce v parku nájde mŕtvolu, no tá však rýchlo zmizne, rovnako ako negatívy z jeho ateliéru. Film otvára otázku (ne)možnosti spoznať skutočnosť (pravdu) prostredníctvom média filmu. Antonionimu sa, takpovediac mimochodom, darí načrtnúť aj obraz Londýna vo „swingujúcich“ šesťdesiatych rokoch. Film uvádzame pri príležitosti 80. narodenín herečky Sarah Milesovej a 80. výročia narodenia herca Davida Hemmingsa. Zobraziť viac

2D OR ST 12
Viac info

Povolanie: reportér

Professione: reporter; Michelangelo Antonioni, 1975, OV (rôzne) + ST (sk) | filmotéka; Michelangelo Antonioni, 1975, verzie: OR

Po tzv. tetralógii citov nakrútil Antonioni trojicu anglofónnych filmov mimo rodného Talianska. Zväčšeninu (swingujúci Londýn) a Zabriskie Point (revoltujúce USA) nasledovala fascinujúca meditácia o identite jedinca v modernom svete. Zápletka Povolania: reportér sa odvíja od momentu, keď si vojnový korešpondent osvojí totožnosť dílera zbraní a vydáva sa po jeho naplánovanej trase. Vo filme s hypnotickou atmosférou exceluje v hlavnej úlohe Jack Nicholson. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Pátranie po jednej žene

Identificazione di una donna; Michelangelo Antonioni, 1982, OV (tal. + ang. + franc.) + ST (sk) | filmotéka; Michelangelo Antonioni, 1982, verzie: OR

Keď režiséra Niccola opustí žena, zrodí sa mu v hlave myšlienka na film o vzťahoch so ženami. Opustí ho aj mladá žena, s ktorou mal románik. Začne po nej pátrať a zároveň začne hľadať predstaviteľku hlavnej úlohy pre svoj film. Niccolov život a prípravy filmu sa začnú prepletať... Zobraziť viac

2D OR 18