Filmový kabinet 4 - Obdobie zrenia (2021)

27.9.2021 - 24.1.2022

Prvý semester Filmového kabinetu 4 (Od zrodu po Kristove roky) zmapoval vývin nemej kinematografie a ukončil sa stretnutím venovaným jej krátkemu vrcholu. Príchod zvuku do kinematografie je téma, ktorou sa započne druhý semester nazvaný Obdobie zrenia. Názov naznačuje nielen to,  že film po tridsiatich troch rokoch svojej existencie dozrieva, ale aj to, že si uvedomí svoju schopnosť pohľadu a nazerania hĺbky. Kľúčové otázky sa nebudú týkať len predmetu videnia, teda toho, čo kinematograf vidí (a nakoľko je to skutočné), ale najmä toho, ako sa pozerá, či je jeho pohľad politicky alebo umelecky deformovaný a aký je prenikavý. V období 30. a 40. rokov 20. storočia film ovplyvňujú nielen zmeny na poli technických vynálezov, ale aj turbulentné spoločenské a politické premeny. V tomto zmysle je možné sledované obdobie považovať za rovnako fascinujúce (ak nie viac) ako predošlé obdobie, nakoľko všetky momenty smerujú k veľkým inovatívnym zmenám štýlu a vyjadrovacích schopností kinematografu.

Ako sa stať frekventantom si môžete pozrieť TU.

Viac info

Tiesňové volanie Den skyldige

Den skyldige; Gustav Möller, verzie: ČT : dan

Asger Holm, bývalý policajt, ktorému bola pridelená služba na tiesňovej linke, odpovie na volanie od unesenej ženy. Keď je hovor náhle prerušený, začína po žene a jej únoscovi pátrať. S telefónom ako jediným nástrojom, obklopený stenami kancelárie vstúpi Asger do pretekov s časom, aby zachránil ohrozenú ženu. Zločin, ktorý odkrýva, je však omnoho väčší, ako sa na začiatku mohlo zdať. Jeden z najsľubnejších tvorcov novej dánskej filmovej generácie, režisér Gustav Möller, v svojom prvom celovečernom filme ocenenom na filmovom festivale Sundance Cenou divákov za najlepší zahraničný film, experimentuje s ľudskou predstavivosťou, zmyslami, strachom a presvedčením, že najsilnejšie filmové momenty, sú tie, čo nevidíte. Prednáška: Zvuk vo filme
27. 9. 2021 Zvuk sa v kinematografii začal udomácňovať v druhej polovici 20. rokov. Niektorí filmári ho vítali s nadšením, iní skôr nenávistne, ďalší nezaujato. Ako sa časom ukázalo, filmový zvuk nemusí byť nepriateľom obrazu, ba ani nemusí slúžiť ako jeho bezduchá ilustrácia. Naopak, v rukách talentovaného umelca sa z neho môže stať výrazový prostriedok rovnocenný obrazu. Našim cieľom je ukázať, že pri kreatívnom využití filmového zvuku sa aj dnes dajú dosiahnuť pozoruhodné emocionálne a estetické výsledky. Zobraziť viac

2D Stream ČT
Viac info

Jánošík Jánošík

Jánošík ; Jaroslav Siakeľ, verzie: ST : slk, zxx

Jánošík bratov Siakeľovcov je prvý slovenský dlhometrážny hraný film. Nachádzajú sa v ňom všetky rysy a nároky kladené na pojem kinematografie. Okrem technických aspektov sleduje nielen umelecké, ale aj tie ekonomické. Najzaujímavejším prvkom filmu je však jeho efemérnosť. Nielenže prispieva k rozšíreniu legendy Juraja Jánošíka, ale sám svojou existenciou ďalšie vyvoláva. Nielenže odkrýva otázku, kedy vzniká kinematografia, ale pri bližšom skúmaní ju rovnako tak aj zahaľuje rúškom tajomstva. Uvedená bude rekonštruovaná verzia filmu z roku 1975. + Prednáška: Počiatky slovenskej kinematografie11. 10. 2021 Počiatok je jeden z najvýznamnejších a zároveň najkomplikovanejších filozofických pojmov. Pomenováva vždy udalosť vytrhnutú z kontinua minulosti. Aplikujú sa na ňu otázky pálčivé v prítomnosti v nádeji, že na nich sama udalosť dokáže podať odpovede. Paradox a záhada počiatku je, že na počiatku spravidla býva jediná otázka: „Čo je X?“, no po jej položení sa ukáže, že každá odpoveď otvára viac ako jednu ďalšiu otázku. A toto je aj hlavným rysom filmu Jánošík bratov Siakeľovcov, ktorým sa začína slovenská kinematografia. Zobraziť viac

2D ST
Viac info

Diktátor The Great Dictator

The Great Dictator; Charles Chaplin, verzie: ST , ČT : eng

Vo svojom Diktátorovi zaujal Charles Chaplin kategoricky odmietavé stanovisko voči fašizmu a jeho predstaviteľom. Pred celým svetom odhalil úbohosť a krutú smiešnosť Adolfa Hitlera, postihol abnormalitu a vyšinutosť fašizmu: Chaplinov diktátor Hynkel v sebe zlučuje sentiment so zvieracím hulákaním do mikrofónu. Je to teda slaboch, trpiaci komplexom menejcennosti a zároveň chorobným pocitom nadradenosti. Vo filme stelesňuje Chaplin už spomínaného diktátora Hynkela a prenasledovaného židovského holiča, ktorých si pre vonkajšiu podobnosť zamenia... + Prednáška: Film a politika
25. 10. 2021 Film a politika si boli blízki od počiatku kinematografie. Najväčšmi si to uvedomil V. I. Lenin a svojím slávnym výrokom „Zo všetkých umení je film pre nás najdôležitejší“ natrvalo spečatil ich vzťah. Druhý veľký medzník tohto vzťahu prichádza v 30. rokoch, po nástupe nacistických síl v Nemecku. Vtedajší minister verejnej osvety a propagandy Joseph Goebbels ako prvý pochopil, že propaganda sa musí diať najmä formou nezáväznej zábavy. Tretí veľký pilier prichádza z pera Theodora Adorna a Maxa Horkheimera, ktorí v Dialektike osvietenstva presvedčivo opisujú správanie filmu v režime kapitalizmu. Zobraziť viac

2D ST ČT
Viac info

Čierna mačka The Black Cat

The Black Cat ; Edgar G. Ulmer, verzie: ČT : eng

V tomto psychologickom horore z produkcie štúdia Universal sa prvýkrát stretli dvaja herci známi z universalovskej hororovej série z 30. rokov 20. storočia – Boris Karloff (v roku 1931 sa preslávil vďaka filmu Jamesa Whala – Frankenstein) a Béla Lugosi (Dracula, r. Tod Browning, 1931). Karloff stvárnil vo filme rakúskeho architekta Hjalmara Poelziga, ktorý plánuje uskutočniť satanistický rituál a obetovať pri ňom ženu. V snahe zachrániť mladý pár, Petera a Joan, sa proti nemu postaví maďarský psychiater, Dr. Vitus Werdegast (Lugosi), Poelzigov starý známy... + Prednáška: Klasický hollywoodsky film
15. 11. 2021 V 30. rokoch Hollywood zažíva prvé zo svojich vrcholných období. Príchodom zvuku sa popri zrode nových žánrov (animovaný film, muzikál) upevňujú a rozvíjajú aj staršie žánrové formy (gangsterka, western). Žáner je rámcom, v ktorom sa buduje rozprávanie filmu aj divácke očakávania. V tomto čase sa ustaľujú prvky rozprávania, ktoré využíva kinematografia dodnes (figúra záber/protizáber pri dialógoch). Hollywood je, zdá sa, nezadržateľne na ceste za svetovou hegemóniou v kinematografii. Zobraziť viac

2D ČT
Viac info

Veľká ilúzia La grande illusion

La grande illusion; Jean Renoir, verzie: OR , ST : fra

Počas prvej svetovej vojny padnú dvaja francúzski dôstojníci, kapitán de Boeldieu a poručík Maréchal, do zajatia. Prvý z nich je aristokrat, zatiaľ čo druhý bol pred vojnou mechanikom. Tesne pred plánovaným útekom sú však prevezení do pevnosti, ktorej velí kapitán von Rauffenstein. Medzi de Boeldieuom a von Rauffensteinom sa rozvíja priateľstvo založené na triednej príslušnosti... + Prednáška: Francúzska kinematografia 30. rokov
22. 11. 2021 V polovici 30. rokov sa vo Francúzsku rozvíja smer nazývaný poetický realizmus. Jeho najvýraznejšími predstaviteľmi boli režiséri Marcel Carné a Julien Duvivier. Realistické príbehy filmov sú často situované do mestských prostredí a dôraz sa kladie na poetickú atmosféru (hmlu v nočných uliciach krájajú len lúče pouličného osvetlenia.). Poetický moment zastupuje aj časté angažovanie básnika Jacquesa Préverta ako scenáristu. Najvýznamnejším predstaviteľom obdobia je ale Jean Renoir, syn slávneho impresionistického maliara Augusta Renoira, ktorý najmä dvomi filmami – Veľká ilúzia a Pravidlá hry – predznamenáva nový vývin kinematografie. Zobraziť viac

2D OR ST
Viac info

Dáma zo Šanghaja The Lady from Shanghai

The Lady from Shanghai ; Orson Welles, verzie: ST : eng, zho

Kriminálna dráma v štýle film noir podľa románu Sherwooda Kinga If I Die Before I Wake. Michael O’Hara sa proti svojmu presvedčeniu dá najať na loď ako člen posádky na jachte Arthura Bannistera, plaviacej sa do San Francisca. Je na nej aj Bannisterov spoločník George Grisby. Zdá sa, že Bannisterova manželka Elsa „Rosalie“ má Michaela oveľa radšej než svojho manžela. Michael pristúpi na Grisbyho šialený plán predstierať vraždu seba samého, aby mohol nepozorovane ujsť... + Prednáška: Orson Welles
6. 12. 2021 Kinematografia sa delí na obdobia pred a po Orsonovi Wellesovi. Tento tvorca svojím prístupom vytvoril nový spôsob vyjadrovania. Hĺbka ostrosti a práca s mizanscénou umožnili filmu zobrazovať viac paralelných dejov naraz. Zrazu sa filmový obraz prestal deliť na figúru a pozadie, na akciu v popredí a dejisko tejto akcie. Revolúcia tohto počinu spočíva v rovnocennom uchopení všetkých plánov obrazu čo sa týka rozprávania a akcie. Zobraziť viac

2D ST
Viac info

Casablanca Casablanca

Casablanca; Michael Curtiz, verzie: OR , ČT : eng

Rok 1941. Americký vysťahovalec Rick Blaine je majiteľom nočného klubu „Rick's Café Américain“ v Casablance, kam prichádzajú rôzni ľudia všakovakých národností a z rôznych dôvodov. Jedným z nich je aj český vodca odporu Viktor Laszlo, ktorý je hľadaný nacistami. Jedinou nádejou pre jeho záchranu je cynický Rick. Ten však nebude riskovať svoj vlastný život kvôli nikomu. Avšak Viktorovou manželkou je Ilsa Lund, Rickova bývalá láska, ktorá mu kedysi zlomila srdce. Ilsa sa Rickovi ponúkne, že s ním zostane, ak Rick zabezpečí prevoz jej manžela do bezpečia... + Prednáška: Film Noir
20. 12. 2021 Nemecký expresionizmus 20. rokov a francúzsky poetický realizmus 30. rokov sa stali najdôležitejšími prekurzormi amerického filmu noir 40. a 50. rokov. Druhá svetová vojna spôsobila nielen migračnú vlnu dôležitých tvorcov, ale priniesla aj také spoločenské naladenie, že bolo možné, aby sa hollywoodsky film nekončil happyendom tak ako to bolo (a neskôr opäť bude) zvyčajné. Unikátnosť štýlu film noir spočíva aj v tom, že napriek revolúcii, ktorú v Hollywoode v danom období spôsobil, nikdy neskĺzol do žánrových definícií a ohraničení, ale vždy ostal otvorený inováciám. Zobraziť viac

BD 2D OR ČT
Viac info

Zlodeji bicyklov Ladri di biciclette

Ladri di biciclette; Vittorio De Sica, verzie: OR , ČT : ita

Jednoduchá zápletka – ukradnutie bicykla, ktorý slúži ako pracovný nástroj – synekdochicky otvára sociálne problémy v postfašistickom Taliansku. Aj napriek využitiu mnohých hollywoodskych postupov filmového rozprávania sa pred očami diváka odvíja obraz všedného života. Etický problém zachovania ľudskej dôstojnosti na pokraji udržania holej existencie v spoločnosti je len predĺžením smeru nastoleného režisérom Vittoriom De Sicom a umelecko-teoretickým otcom neorealistického hnutia, scenáristom Ceserem Zavattinim, ktorý ukotvoval neorealizmus na humanistických základoch. + Prednáška: Taliansky neorealizmus
10. 01. 2022 Orson Welles inšpiroval svojím prístupom k filmu aj európsku kinematografiu a z jeho techniky vyrastá v Taliansku hnutie neorealizmu, ktoré hlása estetiku odriekania. Ide o snahu pozbaviť film krásy, epiky, dokonca aj zrozumiteľnosti s jediným cieľom – ukázať surovú neprikrášlenú skutočnosť s čo možno najmenším zásahom autora. Francúzsky filozof Jean-François Lyotard prehlasuje neorealizmus za jediný smer, v ktorom sa film oslobodzuje spod každej autority a stáva sa slobodným. Zobraziť viac

2D OR ČT
Viac info

Ani tieň podozrenia Shadow of a Doubt

Shadow of a Doubt ; Alfred Hitchcock, verzie: ČT : eng

Mladá Charlie vyrastá so svojou rodinou v mestečku Santa Rosa v Kalifornii. Do rodiny prichádza na návštevu jej strýko – a menovec – Charles. Charlie je z prítomnosti strýka nadšená. Postupne však zisťuje, že strýko Charles možno skrýva temné tajomstvo. Charlie možno pôjde dokonca až o život... + Prednáška: Alfred Hitchcock
17. 1. 2022 V roku 1939 presídlil rodený Angličan Alfred Hitchcock – už vtedy medzinárodne známy režisér – do Spojených štátov amerických. Jedným z pozoruhodných filmov, ktoré Hitchcock nakrútil počas druhej svetovej vojny, je Ani tieň podozrenia. Film sa z časti nakrúcal v mestečku Santa Rosa v Kalifornii. Ústredný motív celej Hitchcockovej tvorby – napätie – sa tu spája s dôslednou analýzou rodinných vzťahov na príklade malomestskej rodiny, do ktorej prichádza milovaný strýko s nejasnou (a zrejme dosť temnou) minulosťou... Zobraziť viac

2D ČT
Viac info

Vreckár Pickpocket

Pickpocket; Robert Bresson, verzie: OR , AT : fra

Mladík Michel sa na dostihovej dráhe pokúsi odcudziť obsah kabelky, no zatkne ho polícia. Keď ho pre nedostatok dôkazov prepustia, naďalej sa hodlá živiť výlučne vreckovými krádežami. Spolčí sa so skupinou profesionálnych vreckárov, ktorí ho vycvičia. Michel sa pri návšteve svojej chorej matky spozná s Jeanne... + Prednáška: Robert Bresson24. 1. 2022 Zdá sa, že po utlmení činností veľkých hnutí (surrealizmus, impresionizmus, poetický realizmus, ...) sa francúzska kinematografia v 40. a 50. rokoch začína individualizovať. Spomedzi ostatných autorov vyčnieva najmä Robert Bresson, pre ktorého je príznačné veľké experimentovanie predchádzajúce novej vlne. Bresson vychádza z presvedčenia, že kinematograf je stroj pracujúci s pohľadom. Pomocou neho dokáže zachytiť a vzájomne previazať veci. V pokornej askéze tvorcu je potom médium filmu schopné v zábleskoch zaznamenať oku unikajúcu Udalosť, ktorá privádza k Pravde. Zobraziť viac

2D OR AT
Pre lepšie prispôsobenie obsahu pre Vás, bezpečnosti, meraniu štatistík návštevnosti a lepšej spätnej väzbe tento web používa cookies. Klikaním a navigovaním po stránke súhlasíte s tým, že zbierame o Vás anonymné informácie cez cookies. Viac informácií o používaní cookies na našej stránke nájdete tu.