Muž s kinoaparátom Filmový kabinet

2DOR15
Réžia:Dziga Vertov
Hrajú:Michail Abramovič Kaufman
Dĺžka:68 minút
Žáner:Dokument

Muž s kinoaparátom Filmový kabinet

Čelovek s kinoapparatom; Dziga Vertov, 68´, 1929, bez dialógov | Filmový kabinet 3 - 1. semester: Od zrodu po kristove roky; Dziga Vertov, 1929, verzie: OR,

Priekopníci dokumentárneho filmu

Réžia: Dziga Vertov • Scenár: Dziga Vertov • Kamera: Michail Abramovič Kaufman • Hrajú: Michail Abramovič Kaufman

Vertovova symfónia veľkomesta je priekopníckym dielom, čo sa týka zobrazenia procesu vzniku filmu. Protagonistom filmu je kameraman (režisérov brat Michail Abramovič Kaufman), ktorý cestuje z miesta na miesto v ukrajinských mestách Odesa, Charkov a Kyjev a sníma rôzne momenty bežného života v nich. Film využíva najrôznejšie filmárske postupy (dvojexpozícia, spomalený či zrýchlený záber, veľké detaily...) a zahlcuje diváka rozmanitými vnemami, vizuálnymi „atrakciami“. Okrem toho máme možnosť oboznámiť sa s rôznymi kinematografickými technikami takpovediac zvnútra.

Od počiatku sa film spája so skutočnosťou. Za prvé dokumentárne snímky sú často považované už filmy bratov Lumièrovcov. K jedným z dôležitých momentov filmu patrí jeho reflexia ako optického vynálezu (podobne ako ďalekohľad spôsobil vedeckú revolúciu v náhľade makrokozmu, prípadne mikroskop, ktorý objavuje mikrokozmos). Jeho vzťah k realite je však plný úskalí vyplývajúcich už len z faktu, že vnímanie filmu sa od ľudského myslenia odlišuje a človek doposiaľ hľadá spôsoby, ako sa s tým vyrovnať.

Dĺžka: 68 min

Rok výroby: 1929

Krajina pôvodu:

  • Ruská Federácia

Jazyková verzia:

OR - Originálna verzia

Priekopníci dokumentárneho filmu

Réžia: Dziga Vertov • Scenár: Dziga Vertov • Kamera: Michail Abramovič Kaufman • Hrajú: Michail Abramovič Kaufman

Vertovova symfónia veľkomesta je priekopníckym dielom, čo sa týka zobrazenia procesu vzniku filmu. Protagonistom filmu je kameraman (režisérov brat Michail Abramovič Kaufman), ktorý cestuje z miesta na miesto v ukrajinských mestách Odesa, Charkov a Kyjev a sníma rôzne momenty bežného života v nich. Film využíva najrôznejšie filmárske postupy (dvojexpozícia, spomalený či zrýchlený záber, veľké detaily...) a zahlcuje diváka rozmanitými vnemami, vizuálnymi „atrakciami“. Okrem toho máme možnosť oboznámiť sa s rôznymi kinematografickými technikami takpovediac zvnútra.

Od počiatku sa film spája so skutočnosťou. Za prvé dokumentárne snímky sú často považované už filmy bratov Lumièrovcov. K jedným z dôležitých momentov filmu patrí jeho reflexia ako optického vynálezu (podobne ako ďalekohľad spôsobil vedeckú revolúciu v náhľade makrokozmu, prípadne mikroskop, ktorý objavuje mikrokozmos). Jeho vzťah k realite je však plný úskalí vyplývajúcich už len z faktu, že vnímanie filmu sa od ľudského myslenia odlišuje a človek doposiaľ hľadá spôsoby, ako sa s tým vyrovnať.

Rok výroby: 1929

Krajina pôvodu:

  • Ruská Federácia

Jazyková verzia:

OR - Originálna verzia