Casablanca

2DBDORST12
Réžia:Michael Curtiz
Hrajú:Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Paul Henreid, Claude Rains
Premiéra:9. október 2003
Dĺžka:102 minút
Žáner:Vojnový, Romantická dráma

Casablanca

Casablanca; Michael Curtiz, 1942, verzie: OR,ST, jazyky: eng

Kulisy
~lektorský úvod: Erik Binder~

Réžia: Michael Curtiz • Scenár: Julius J. Epstein, Philip G. Epstein, Howard W. Koch, Casey Robinson • Kamera: Arthur Edeson • Hudba: Max Steiner • Hrajú: Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Paul Henreid, Claude Rains, Conrad Veidt, Sydney Greenstreet

V rámci cyklu Filmotéka | Kulisy dňa 14.09. o 18:20 premietneme kultový film Casablanca. Lektorský úvod o mizanscéne, kulisách a architektúre vo filme prednesie filmový kritik a teoretik Erik Binder.

Jeden z najkultovejších hollywoodskych filmov všetkých čias sa odohráva počas II. svetovej vojny na neokupovanom území Maroka, v Casablance. Tá sa stala prestupnou stanicou pre utečencov a členov odboja, ktorí sa pred hrozbou nacizmu snažia utiecť z Európy. Casablanca je však aj rajom pre špiónov, zradcov a podvodníkov, snažiacich sa vyťažiť čo najviac z vojnovej situácie. Centrom nočného života mesta, ale aj miestom, kde sa vybavujú dôležité obchody, predávajú víza, dokumenty a informácie, je Rickov bar. Jeho majiteľom je Američan Rick Blaine, muž, ktorý sa obrnil cynizmom, aby dokázal na tomto kolotoči ľudských osudov prežiť a zostať pritom nad vecou. To sa mu však darí iba dovtedy, kým do jeho baru i života opäť nevstúpi Ilse, s ktorou kedysi v Paríži prežil osudovú lásku.

Mizanscéna spojená s konkrétnym miestom a časom v histórii kinematografie neznamená automaticky, že filmári sú obmedzení na nutné využitie autentických kulís na danom mieste, kde je sujet diela zasadený. Uveďme príklad legendárnej Casablancy, kde by určite bolo úplne zbytočné a finančne náročné nakrúcať kvôli zopár záberom z miestnych ulíc v exteriéri celý film v Maroku a mnohonásobne tak predražiť produkciu, keďže výsledok by mohol byť v oboch prípadoch takmer na nerozoznanie. Navyše pre rozprávanie tak dôležité letisko (sekvencia zo záveru snímky) je nemiesto, čiže neslúži pre identifikáciu diváka s aktuálnou Casablancou. Tento konkrétny film bol určený predovšetkým pre západné publikum a rozhodne by bolo zaujímavé zanalyzovať reakcie marockých divákov, respektíve priamo miestnych, kde sa dá predpokladať neprijatie tohto fikčného mesta ako súčasť možného sveta filmu Casablanca a to skrátka z dôvodu, že pamätníkom nemusí vôbec pripomínať vzhľad tohto mesta počas druhej svetovej vojny, kedy sa príbeh odohráva. Napriek tomu teória fikčných svetov založená na možných svetoch, kedy je každý nový fikčný svet nezávislý na reálnom, aktuálnom svete, dáva každému filmárovi plné právo vytvoriť pre filmové plátno ľubovoľný nový svet zasadený na akékoľvek miesto na svete (alebo aj v celom vesmíre) a nazvať ho podľa vlastnej fantázie. A napríklad vytvoriť dojem, že film zasadený do obdobia druhej svetovej vojny sa odohráva sa v marockom meste Casablanca, i keď bol nakrútený v štúdiách na americkom juhozápade. Ide o konvenčnú dohodu medzi autorom a divákom; resp. odosielateľom a prijímajúcim.

Dĺžka: 102 min

Rok výroby: 1942
Dátum lokálnej premiéry: 9. október 2003

Krajina pôvodu:

  • USA

Jazyková verzia:

OR - Originálna verzia (angličtina)
ST - Slovenské titulky

Kulisy
~lektorský úvod: Erik Binder~

Réžia: Michael Curtiz • Scenár: Julius J. Epstein, Philip G. Epstein, Howard W. Koch, Casey Robinson • Kamera: Arthur Edeson • Hudba: Max Steiner • Hrajú: Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Paul Henreid, Claude Rains, Conrad Veidt, Sydney Greenstreet

V rámci cyklu Filmotéka | Kulisy dňa 14.09. o 18:20 premietneme kultový film Casablanca. Lektorský úvod o mizanscéne, kulisách a architektúre vo filme prednesie filmový kritik a teoretik Erik Binder.

Jeden z najkultovejších hollywoodskych filmov všetkých čias sa odohráva počas II. svetovej vojny na neokupovanom území Maroka, v Casablance. Tá sa stala prestupnou stanicou pre utečencov a členov odboja, ktorí sa pred hrozbou nacizmu snažia utiecť z Európy. Casablanca je však aj rajom pre špiónov, zradcov a podvodníkov, snažiacich sa vyťažiť čo najviac z vojnovej situácie. Centrom nočného života mesta, ale aj miestom, kde sa vybavujú dôležité obchody, predávajú víza, dokumenty a informácie, je Rickov bar. Jeho majiteľom je Američan Rick Blaine, muž, ktorý sa obrnil cynizmom, aby dokázal na tomto kolotoči ľudských osudov prežiť a zostať pritom nad vecou. To sa mu však darí iba dovtedy, kým do jeho baru i života opäť nevstúpi Ilse, s ktorou kedysi v Paríži prežil osudovú lásku.

Mizanscéna spojená s konkrétnym miestom a časom v histórii kinematografie neznamená automaticky, že filmári sú obmedzení na nutné využitie autentických kulís na danom mieste, kde je sujet diela zasadený. Uveďme príklad legendárnej Casablancy, kde by určite bolo úplne zbytočné a finančne náročné nakrúcať kvôli zopár záberom z miestnych ulíc v exteriéri celý film v Maroku a mnohonásobne tak predražiť produkciu, keďže výsledok by mohol byť v oboch prípadoch takmer na nerozoznanie. Navyše pre rozprávanie tak dôležité letisko (sekvencia zo záveru snímky) je nemiesto, čiže neslúži pre identifikáciu diváka s aktuálnou Casablancou. Tento konkrétny film bol určený predovšetkým pre západné publikum a rozhodne by bolo zaujímavé zanalyzovať reakcie marockých divákov, respektíve priamo miestnych, kde sa dá predpokladať neprijatie tohto fikčného mesta ako súčasť možného sveta filmu Casablanca a to skrátka z dôvodu, že pamätníkom nemusí vôbec pripomínať vzhľad tohto mesta počas druhej svetovej vojny, kedy sa príbeh odohráva. Napriek tomu teória fikčných svetov založená na možných svetoch, kedy je každý nový fikčný svet nezávislý na reálnom, aktuálnom svete, dáva každému filmárovi plné právo vytvoriť pre filmové plátno ľubovoľný nový svet zasadený na akékoľvek miesto na svete (alebo aj v celom vesmíre) a nazvať ho podľa vlastnej fantázie. A napríklad vytvoriť dojem, že film zasadený do obdobia druhej svetovej vojny sa odohráva sa v marockom meste Casablanca, i keď bol nakrútený v štúdiách na americkom juhozápade. Ide o konvenčnú dohodu medzi autorom a divákom; resp. odosielateľom a prijímajúcim.

Rok výroby: 1942
Dátum lokálnej premiéry: 9. október 2003

Krajina pôvodu:

  • USA

Jazyková verzia:

OR - Originálna verzia (angličtina)
ST - Slovenské titulky