Satanské tango

2DORČTAT15
Réžia:Béla Tarr
Hrajú:Mihály Víg, Putyi Horváth, László Lugossy, Éva Almássy
Dĺžka:438 minút
Žáner:Dráma

Satanské tango

Sátántangó ; Béla Tarr, 1994, verzie: OR,ČT,AT, jazyky: hun

Lektorský úvod: prof. PhDr. Peter Michalovič, CSc.

Réžia: Béla Tarr • Scenár: László Krasznahorkai • Kamera: Gábor Medvigy • Hrajú: Mihály Víg, Putyi Horváth, László Lugossy, Éva Almássy, János Derzsi, Irén Szajki

V malej, upadajúcej vidieckej osade prežíva hŕstka podivných existencií. Dni trávia pitím alkoholu, táraním nezmyslov a čakaním na to, že ich niekto z tohto zapadákova odvedie niekam, kde začnú žiť nový život. Tým, kto ich má odtiaľto vyviesť do nového sveta, za novým životom, je falošný prorok Irimiáš a jeho pomocník Petrina. Podobne ako iní falošní proroci, aj Irimiáš vzbudzuje veľké nádeje, ktoré nielenže sa nemôžu naplniť, ale navyše tých, čo mu uveria, uvrhne ešte do väčšej biedy a dezilúzie. Hoci film ukazuje príbeh materiálneho a duchovného úpadku jednej konkrétnej komunity, možno ho chápať ako univerzálnu metaforu plazivých apokalýps, ktoré sa odohrávajú v rôznych miestach nášho sveta bez toho, aby sme o nich čo i len tušili. Toto filmové svedectvo nie je zaujímavé iba tým, o čom svedčí, ale aj spôsobom, ako o tom svedčí. Filmový idiolekt Bélu Tarra je natoľko originálny, že už od prvého záberu je jasné, kto je jeho stvoriteľom. Akt stvorenia filmu by sa však nikdy nerealizoval, keby spisovateľ László Krasznahorkai, mimochodom držiteľ Nobelovej ceny za literatúru za rok 2025, nenapísal rovnomenný román, na základe ktorého potom s Tarrom napísali scenár k filmu Satanské tango a ten sa nesporne dá považovať za jeden z najzaujímavejších filmov dejín svetovej kinematografie. (Peter Michalovič)

Pred projekciou sa uskutoční aj prezentácia knihy Estetika filmu vydaná Slovenským filmovým ústavom. Estetika filmu je reprezentatívna prehľadová publikácia, ktorá originálnym spôsobom predstavuje a sumarizuje viac ako storočie kritického, nielen európskeho myslenia o vybraných filmoch, kinematografiách, svetových filmových kultúrach. Jej autormi sú štyria najvýznamnejší súčasní francúzski filmoví teoretici, estetici, filozofi – Jacques Aumont, Alain Bergala, Michel Marie a Marc Vernet.

Slovenský preklad štvrtého francúzskeho vydania Estetiky filmu, ktorá prvýkrát vyšla v roku 1983 a ktorú autori pravidelne aktualizujú (v tomto vydaní je už aj kapitola o rozmachu digitálnej éry), je prvou publikáciou takéhoto zamerania a rozsahu u nás (po Aristarcovi, Plazewskom, alebo aj nedávno v Čechách vydanom Umení filmu od Kristin Thompsonovej a Davida Bordwella). Jej hlavným cieľom je sprostredkovať dnešnému mladému čitateľovi silu tradície i súčasnú šírku úvah o budúcnosti audiovízie.

Priebeh projekcie:
10:30 raňajky v Lumièri (káva a croissant v cene lístka)
11:00 - 13:40 začiatok predstavenia: lektorský úvod prof. Peter Michalovič, kapitoly 1 - 3; 137´
13:50 - 16:00 kapitoly 4 - 6; 124´
16:30 - 19:30 kapitoly 7 - 12; 177´

Dĺžka: 438 min

Rok výroby: 1994

Krajina pôvodu:

  • Nemecko
  • Maďarsko
  • Švajčiarsko

Jazyková verzia:

OR - Originálna verzia (maďarčina)
ČT - České titulky
AT - Anglické titulky

Lektorský úvod: prof. PhDr. Peter Michalovič, CSc.

Réžia: Béla Tarr • Scenár: László Krasznahorkai • Kamera: Gábor Medvigy • Hrajú: Mihály Víg, Putyi Horváth, László Lugossy, Éva Almássy, János Derzsi, Irén Szajki

V malej, upadajúcej vidieckej osade prežíva hŕstka podivných existencií. Dni trávia pitím alkoholu, táraním nezmyslov a čakaním na to, že ich niekto z tohto zapadákova odvedie niekam, kde začnú žiť nový život. Tým, kto ich má odtiaľto vyviesť do nového sveta, za novým životom, je falošný prorok Irimiáš a jeho pomocník Petrina. Podobne ako iní falošní proroci, aj Irimiáš vzbudzuje veľké nádeje, ktoré nielenže sa nemôžu naplniť, ale navyše tých, čo mu uveria, uvrhne ešte do väčšej biedy a dezilúzie. Hoci film ukazuje príbeh materiálneho a duchovného úpadku jednej konkrétnej komunity, možno ho chápať ako univerzálnu metaforu plazivých apokalýps, ktoré sa odohrávajú v rôznych miestach nášho sveta bez toho, aby sme o nich čo i len tušili. Toto filmové svedectvo nie je zaujímavé iba tým, o čom svedčí, ale aj spôsobom, ako o tom svedčí. Filmový idiolekt Bélu Tarra je natoľko originálny, že už od prvého záberu je jasné, kto je jeho stvoriteľom. Akt stvorenia filmu by sa však nikdy nerealizoval, keby spisovateľ László Krasznahorkai, mimochodom držiteľ Nobelovej ceny za literatúru za rok 2025, nenapísal rovnomenný román, na základe ktorého potom s Tarrom napísali scenár k filmu Satanské tango a ten sa nesporne dá považovať za jeden z najzaujímavejších filmov dejín svetovej kinematografie. (Peter Michalovič)

Pred projekciou sa uskutoční aj prezentácia knihy Estetika filmu vydaná Slovenským filmovým ústavom. Estetika filmu je reprezentatívna prehľadová publikácia, ktorá originálnym spôsobom predstavuje a sumarizuje viac ako storočie kritického, nielen európskeho myslenia o vybraných filmoch, kinematografiách, svetových filmových kultúrach. Jej autormi sú štyria najvýznamnejší súčasní francúzski filmoví teoretici, estetici, filozofi – Jacques Aumont, Alain Bergala, Michel Marie a Marc Vernet.

Slovenský preklad štvrtého francúzskeho vydania Estetiky filmu, ktorá prvýkrát vyšla v roku 1983 a ktorú autori pravidelne aktualizujú (v tomto vydaní je už aj kapitola o rozmachu digitálnej éry), je prvou publikáciou takéhoto zamerania a rozsahu u nás (po Aristarcovi, Plazewskom, alebo aj nedávno v Čechách vydanom Umení filmu od Kristin Thompsonovej a Davida Bordwella). Jej hlavným cieľom je sprostredkovať dnešnému mladému čitateľovi silu tradície i súčasnú šírku úvah o budúcnosti audiovízie.

Priebeh projekcie:
10:30 raňajky v Lumièri (káva a croissant v cene lístka)
11:00 - 13:40 začiatok predstavenia: lektorský úvod prof. Peter Michalovič, kapitoly 1 - 3; 137´
13:50 - 16:00 kapitoly 4 - 6; 124´
16:30 - 19:30 kapitoly 7 - 12; 177´

Rok výroby: 1994

Krajina pôvodu:

  • Nemecko
  • Maďarsko
  • Švajčiarsko

Jazyková verzia:

OR - Originálna verzia (maďarčina)
ČT - České titulky
AT - Anglické titulky