Vladimír Kordoš - filmová a video tvorba 1981 - 1997

2DOR15
Réžia:Vladimír Kordoš
Premiéra:20. september 2022
Dĺžka:49 minút

Vladimír Kordoš - filmová a video tvorba 1981 - 1997

Vladimír Kordoš - filmová a video tvorba 1981 - 1997; Vladimír Kordoš, verzie: OR, jazyky: slk

Premietanie dňa 13.06. prebehne za prítomnosti Vladimíra Kordoša, jeho dielo predstaví kurátorka SNG Lucia Gregorová Stach a Martin Kaňuch zo SFÚ porozpráva o digitalizácii autorových filmov v SFÚ. Po projekcii bude priestor na neformálnu debatu vo foyer

Réžia: Vladimír Kordoš

Pásmo filmov slovenského konceptuálneho umelca, maliara, performera, pedagóga (ŠÚV J. Vydru), ale aj fotografa a filmára Vladimíra Kordoša predstavuje to najlepšie z jeho filmovej a video tvorby, ktorú tu zastupujú najmä záznamy performancií, akcií či akčných inscenácií, v ktorých okrem iného reaguje na slávne i menej známe diela dejín svetového umenia a ich autorov, od Raffaela a Giovanniho Belliniho po F. X. Messerschmidta či Giacoma Marastoniho. Na pôde SFÚ prešli niektoré diela po digitalizácii korekciami obrazu a zvuku, resp. boli celkovo reštaurované (Aténska škola). Pásmo uvedieme za osobnej účasti tvorcu.

Raffael ▪ Aténska škola ▪ 1509 – 1511 ▪ freska ▪ Apoštolský palác, Vatikán / Vladimír Kordoš ▪ Aténska škola ▪ 1981 ▪ performance ▪ Vestibul ŠÚV, Bratislava (7´ 32´´)
Raffaelova scéna s nápisom Causarum Cognitio sa odohráva v átriu ideálnej antickej stavby a zachytávafiktívne zhromaždenie antických filozofov a iných postáv z rôznych období. Kordošova scéna sa odohráva vo vestibule Školy úžitkového výtvarníctva na rohu Palisád a Kuzmányho ulice. Vystupujú v nej jeho kolegovia, priatelia a žiaci. Sú rozostavení tak, aby typovo zodpovedali postavám na Raffaelovej freske. Kordoš ich nechal stotožniť sa s Aténskou školou, nič viac im nepovedal a ponechal to na samovoľný rozpad.

Vladimír Kordoš ▪ Spojenie živlov ▪ 1981 ▪ akčná inscenácia ▪ Cígeľka (3´ 30´´)
Voda padá cez hranu kamennej hrádze. Ponad ňu je natiahnutá šnúra napustená horľavinou. Plamene ju pohlcujú a oba živly – oheň a voda – sa spoja. Oheň pominie, voda ďalej padá.

Vladimír Kordoš ▪ Pocta F. X. Messerschmidtovi ▪ 1989 ▪ performance ▪ Nové Zámky (13´ 15´´)
Festival alternatívneho umenia, Erté štúdio. Kordoš príde na malé pódium a číta o Messerschmidtovi. Potom zoberie kartón, na ktorý sa premieta desať jeho charakterových hláv. Dokončí čítanie. Nato vytvorí tri interpretácie za asistencie miestnej kaderníčky, čpavku, mimiky a kýchacieho prášku.

Vladimír Kordoš ▪ Noví divokí (Neue Wilde) ▪ 1991 ▪ päťminútový performance ▪ Lódź, Berlín, Brusel, Bratislava (2´ 41´´)
V rámci projektu Cesty európskej kultúry Kordoš oslovil španielskeho umelca žijúceho v Bruseli Emilia Lópeza-Menchera, ktorý mu výzorom pripomínal Picassa. Štyrmi vystúpeniami ironizovali „nových divokých“ v umení. Dali si trenírky, červené v Poľsku, žlté v Nemecku, čierne v Belgicku a biele na Slovensku. Postavili sa pred veľkú prázdnu plochu. Mali budíkom vymedzený čas. Za sprievodu živej hudby – v Poľsku sa hral Chopin, v Berlíne Španielska uspávanka Sarah Schauer a na Slovensku Smetana – sa každý svojou farbou zmocňoval čo najväčšej plochy. Na vystúpení v Bruseli – pod názvom „Päťminútový performance so Jacquesom Calonnom, bad painting a budík“ – Kordoš maľuje žltou a López-Menchero červenou, ktoré si predtým vylosovali. Calonna hrá na klavíri populárny šansón. Aktéri v čiernych trenírkach sa štetcami vrhajú na čiernu plochu. Farba strieka kade tade. Nechtiac zasiahne klavír a šansoniér nečakane ukončuje vystúpenie ešte pred zazvonením budíka.

Giacomo Marastoni ▪ okolo 1835 ▪ olejomaľba ▪ Galéria mesta Bratislavy / Vladimír Kordoš ▪ okolo 1993 ▪ inštalácia a akcia ▪ Pálffyho palác, Bratislava (3´ 43´´)
Close Encounter – Blízke stretnutie, Amsterdam – Bratislava. Na Marastoniho obraze je hierarchicky usporiadaná rodina bratislavského obchodníka Filipa Scherza. Bol to majiteľ likérky a výrobne na rôsol, sekt a ocot. Za stolom sedí on ako hlava rodiny, venujúc sa listinám, a jeho manželka Anna. Naokolo sú synovia Jozef a Karol z prvého manželstva s Magdalénou a syn Rudolf, ktorému predurčili povolanie kňaza. Ďalej sú tu dcéry Adela a Vilma a dcéra Mária, ktorá sa pozerá na mladíka v uniforme, svojho snúbenca, ktorý len prichádza do rodiny. Matkinej sukne sa drží Alfréd a Ernestínu s bábikou posadili na stôl. Kordoš sa pripojil k obrazu. Posadil sa za stôl ako podnikateľ. Dal naň písacie potreby, kalkulačku, hrajúce rádio a lampu. Po zažatí osvetlila oba podnikateľské svety – starý a nový. Pribehnú deti, Violka a Samuel, od druhej manželky Beaty, držiacej v ruke jablko, a neter Loretka od švagrinej Margity, ktorá prišla v čiernej blúzke. Brat Boris postáva a niečo vybavuje.

Remigius Adrianus Haanen ▪ Zimná krajina ▪ 1853 ▪ olejomaľba ▪ Galéria mesta Bratislavy / Vladimír Kordoš ▪ 1993 ▪ video-dialóg ▪ GMB-Pálffyho palác, Bratislava (6´ 5´´)
Close Encounter – Blízke stretnutie, Amsterdam – Bratislava. Romantický obraz zimnej krajiny visí na stene. Vedľa neho Kordoš nainštaloval obrazovku, na ktorej obraz premietal. Najprv ponechal krajine identickú farebnosť. Potom ju menil na bielu (akoby ju zahaľovala hmla), na čiernu (akoby sa ponárala do tmy), na apokalyptickú červenú (veštiacu drámu)... Striedajú sa aj dojmy.

Vladimír Kordoš ▪ Historický dialóg ▪ 1997 ▪ akčná inscenácia ▪ Kittsee (2´ 47´´)
Panstvo Kittsee (Kopčany) leží na rakúsko-slovenskej hranici. Vlastnili ho postupne slobodní páni z Puchheimu, rod List (Listius), Esterházy a Batthyány-Strattmann.
Pôvodná pevnosť bola prestavaná na vodný hrad a potom na zámok. Z opevnenia sa zachovala iba brána zapadnutá v zeleni. Kordoš z nej urobil kulisu troch výstupov – barokového, romantického a súčasného.

Giovanni Bellini ▪ Madona s dieťaťom ▪ 1487 ▪ Gallerie dell´Accademia, Benátky / Vladimír Kordoš ▪ 1997 ▪ performance ▪ Bratislava (5´ 2´´)
Kordoš zavesil na stenu reprodukciu Belliniho obrazu Madony s dieťaťom a vytvoril scénu v dialógu s renesančným majstrom. Snímanie manželky a malého syna sa v priebehu deja v momente kompozičnej zhody zastaví. Následne ho necháva plynúť v predstave akoby sa asi mohol obraz vyvíjať.

Vladimír Kordoš ▪ Výkrik ▪ 1991 ▪ performance ▪ Cesty európskej kultúry, Berlín (3´ 29´´)
Kordoš je v pivnici ovešaný rádiami a magnetofónmi. Prítomných vyzve a oni si na nich púšťajú rôzne hlasno rôzne stanice. Do intenzívneho hluku Kordoš vykríkne a vytrhne šnúru zo zásuvky. Nastane ticho. Kordoš odchádza a nechá hrať malé rádio, z ktorého znie pokojná melódia.

Dĺžka: 49 min

Dátum lokálnej premiéry: 20. september 2022

Krajina pôvodu:

  • Slovensko

Jazyková verzia:

OR - Originálna verzia (slovenčina)

Premietanie dňa 13.06. prebehne za prítomnosti Vladimíra Kordoša, jeho dielo predstaví kurátorka SNG Lucia Gregorová Stach a Martin Kaňuch zo SFÚ porozpráva o digitalizácii autorových filmov v SFÚ. Po projekcii bude priestor na neformálnu debatu vo foyer

Réžia: Vladimír Kordoš

Pásmo filmov slovenského konceptuálneho umelca, maliara, performera, pedagóga (ŠÚV J. Vydru), ale aj fotografa a filmára Vladimíra Kordoša predstavuje to najlepšie z jeho filmovej a video tvorby, ktorú tu zastupujú najmä záznamy performancií, akcií či akčných inscenácií, v ktorých okrem iného reaguje na slávne i menej známe diela dejín svetového umenia a ich autorov, od Raffaela a Giovanniho Belliniho po F. X. Messerschmidta či Giacoma Marastoniho. Na pôde SFÚ prešli niektoré diela po digitalizácii korekciami obrazu a zvuku, resp. boli celkovo reštaurované (Aténska škola). Pásmo uvedieme za osobnej účasti tvorcu.

Raffael ▪ Aténska škola ▪ 1509 – 1511 ▪ freska ▪ Apoštolský palác, Vatikán / Vladimír Kordoš ▪ Aténska škola ▪ 1981 ▪ performance ▪ Vestibul ŠÚV, Bratislava (7´ 32´´)
Raffaelova scéna s nápisom Causarum Cognitio sa odohráva v átriu ideálnej antickej stavby a zachytávafiktívne zhromaždenie antických filozofov a iných postáv z rôznych období. Kordošova scéna sa odohráva vo vestibule Školy úžitkového výtvarníctva na rohu Palisád a Kuzmányho ulice. Vystupujú v nej jeho kolegovia, priatelia a žiaci. Sú rozostavení tak, aby typovo zodpovedali postavám na Raffaelovej freske. Kordoš ich nechal stotožniť sa s Aténskou školou, nič viac im nepovedal a ponechal to na samovoľný rozpad.

Vladimír Kordoš ▪ Spojenie živlov ▪ 1981 ▪ akčná inscenácia ▪ Cígeľka (3´ 30´´)
Voda padá cez hranu kamennej hrádze. Ponad ňu je natiahnutá šnúra napustená horľavinou. Plamene ju pohlcujú a oba živly – oheň a voda – sa spoja. Oheň pominie, voda ďalej padá.

Vladimír Kordoš ▪ Pocta F. X. Messerschmidtovi ▪ 1989 ▪ performance ▪ Nové Zámky (13´ 15´´)
Festival alternatívneho umenia, Erté štúdio. Kordoš príde na malé pódium a číta o Messerschmidtovi. Potom zoberie kartón, na ktorý sa premieta desať jeho charakterových hláv. Dokončí čítanie. Nato vytvorí tri interpretácie za asistencie miestnej kaderníčky, čpavku, mimiky a kýchacieho prášku.

Vladimír Kordoš ▪ Noví divokí (Neue Wilde) ▪ 1991 ▪ päťminútový performance ▪ Lódź, Berlín, Brusel, Bratislava (2´ 41´´)
V rámci projektu Cesty európskej kultúry Kordoš oslovil španielskeho umelca žijúceho v Bruseli Emilia Lópeza-Menchera, ktorý mu výzorom pripomínal Picassa. Štyrmi vystúpeniami ironizovali „nových divokých“ v umení. Dali si trenírky, červené v Poľsku, žlté v Nemecku, čierne v Belgicku a biele na Slovensku. Postavili sa pred veľkú prázdnu plochu. Mali budíkom vymedzený čas. Za sprievodu živej hudby – v Poľsku sa hral Chopin, v Berlíne Španielska uspávanka Sarah Schauer a na Slovensku Smetana – sa každý svojou farbou zmocňoval čo najväčšej plochy. Na vystúpení v Bruseli – pod názvom „Päťminútový performance so Jacquesom Calonnom, bad painting a budík“ – Kordoš maľuje žltou a López-Menchero červenou, ktoré si predtým vylosovali. Calonna hrá na klavíri populárny šansón. Aktéri v čiernych trenírkach sa štetcami vrhajú na čiernu plochu. Farba strieka kade tade. Nechtiac zasiahne klavír a šansoniér nečakane ukončuje vystúpenie ešte pred zazvonením budíka.

Giacomo Marastoni ▪ okolo 1835 ▪ olejomaľba ▪ Galéria mesta Bratislavy / Vladimír Kordoš ▪ okolo 1993 ▪ inštalácia a akcia ▪ Pálffyho palác, Bratislava (3´ 43´´)
Close Encounter – Blízke stretnutie, Amsterdam – Bratislava. Na Marastoniho obraze je hierarchicky usporiadaná rodina bratislavského obchodníka Filipa Scherza. Bol to majiteľ likérky a výrobne na rôsol, sekt a ocot. Za stolom sedí on ako hlava rodiny, venujúc sa listinám, a jeho manželka Anna. Naokolo sú synovia Jozef a Karol z prvého manželstva s Magdalénou a syn Rudolf, ktorému predurčili povolanie kňaza. Ďalej sú tu dcéry Adela a Vilma a dcéra Mária, ktorá sa pozerá na mladíka v uniforme, svojho snúbenca, ktorý len prichádza do rodiny. Matkinej sukne sa drží Alfréd a Ernestínu s bábikou posadili na stôl. Kordoš sa pripojil k obrazu. Posadil sa za stôl ako podnikateľ. Dal naň písacie potreby, kalkulačku, hrajúce rádio a lampu. Po zažatí osvetlila oba podnikateľské svety – starý a nový. Pribehnú deti, Violka a Samuel, od druhej manželky Beaty, držiacej v ruke jablko, a neter Loretka od švagrinej Margity, ktorá prišla v čiernej blúzke. Brat Boris postáva a niečo vybavuje.

Remigius Adrianus Haanen ▪ Zimná krajina ▪ 1853 ▪ olejomaľba ▪ Galéria mesta Bratislavy / Vladimír Kordoš ▪ 1993 ▪ video-dialóg ▪ GMB-Pálffyho palác, Bratislava (6´ 5´´)
Close Encounter – Blízke stretnutie, Amsterdam – Bratislava. Romantický obraz zimnej krajiny visí na stene. Vedľa neho Kordoš nainštaloval obrazovku, na ktorej obraz premietal. Najprv ponechal krajine identickú farebnosť. Potom ju menil na bielu (akoby ju zahaľovala hmla), na čiernu (akoby sa ponárala do tmy), na apokalyptickú červenú (veštiacu drámu)... Striedajú sa aj dojmy.

Vladimír Kordoš ▪ Historický dialóg ▪ 1997 ▪ akčná inscenácia ▪ Kittsee (2´ 47´´)
Panstvo Kittsee (Kopčany) leží na rakúsko-slovenskej hranici. Vlastnili ho postupne slobodní páni z Puchheimu, rod List (Listius), Esterházy a Batthyány-Strattmann.
Pôvodná pevnosť bola prestavaná na vodný hrad a potom na zámok. Z opevnenia sa zachovala iba brána zapadnutá v zeleni. Kordoš z nej urobil kulisu troch výstupov – barokového, romantického a súčasného.

Giovanni Bellini ▪ Madona s dieťaťom ▪ 1487 ▪ Gallerie dell´Accademia, Benátky / Vladimír Kordoš ▪ 1997 ▪ performance ▪ Bratislava (5´ 2´´)
Kordoš zavesil na stenu reprodukciu Belliniho obrazu Madony s dieťaťom a vytvoril scénu v dialógu s renesančným majstrom. Snímanie manželky a malého syna sa v priebehu deja v momente kompozičnej zhody zastaví. Následne ho necháva plynúť v predstave akoby sa asi mohol obraz vyvíjať.

Vladimír Kordoš ▪ Výkrik ▪ 1991 ▪ performance ▪ Cesty európskej kultúry, Berlín (3´ 29´´)
Kordoš je v pivnici ovešaný rádiami a magnetofónmi. Prítomných vyzve a oni si na nich púšťajú rôzne hlasno rôzne stanice. Do intenzívneho hluku Kordoš vykríkne a vytrhne šnúru zo zásuvky. Nastane ticho. Kordoš odchádza a nechá hrať malé rádio, z ktorého znie pokojná melódia.

Dátum lokálnej premiéry: 20. september 2022

Krajina pôvodu:

  • Slovensko

Jazyková verzia:

OR - Originálna verzia (slovenčina)