Cinevitaj 2020

17. jún - 12. august 

Pravidelnou súčasťou festivalu talianskej kultúry DOLCE VITAJ je aj filmová prehliadka CINEVITAJ.
Tohto roku má tri línie; ponúka výnimočné dokumenty o talianskom dizajne a architektúre, úspešné komédie na aktuálne spoločenské témy a nadväzuje na sté výročie narodenia režiséra Federica Felliniho. Milovníci tohto filmového mága si budú môcť vychutnať jeho štyri kultové tituly v digitálne rekonštruovanej verzii: Sladký život, 8 ½, Giulietta a duchovia, Amarcord

Viac info

Kupola La Cupola

La Cupola; Volker Sattel, verzie: ST : ita

V roku 1969 postavil architekt Dante Bini na Sardínii futuristický dom pre režiséra Michelangela Antonioniho a Monicu Vittiovú, ktorí v tom čase tvorili pár. Dom mal dvojici slúžiť ako prázdninové sídlo, dnes je však opustený a neúprosne chátra. Režisér Volker Sattel vo svojom filme skúma každý detail stavby zasadenej do panenskej prírody oblasti Gallura v severovýchodnej časti Sardínie a prostredníctvom spomienok svedkyne Giuseppiny Isettaiovej oživuje príbeh vizionárskeho obydlia. Kupolu postavili modernou dodnes využívanou stavebnou technológiou Binishell, ktorá spočíva v tvarovaní liateho betónu pomocou tlaku vzduchu. Zobraziť viac

Stream ST
Viac info

Fornasetti: Téma a variácie Fornasetti: tema e variazion

Fornasetti: tema e variazion; Michela Moro, verzie: ST : ita

Piero Fornasetti (1913-1988) bol taliansky maliar, sochár a dizajnér – dekoratér. Svojimi jedinečnými motívmi zdobil nábytok, bytové doplnky, časti oblečenia a rôzne predmety. Dokument rozpráva o živote a tvorbe geniálneho talianskeho umelca prostredníctvom svedectiev ľudí, ktorí ho poznali, mali s ním možnosť spolupracovať a zblízka spoznávať jeho jedinečný a nenapodobiteľný svet. Silvana Annicchiarico, riaditeľka Triennale – Múzea dizajnu v Miláne o Fornasettim povedala: “Na práci Piera Fornasettiho ma fascinuje jeho teatrálnosť. Žiaden z jeho objektov nie je len obyčajným kusom nábytku: stáva sa kulisou, ozdobou, scénickým prvkom. Sú to predmety, ktoré podnecujú fantáziu, núkajú sa vám ako scénická dekorácia, na základe ktorej potom vznikajú príbehy.” Režisérka filmu Michela Moro je predovšetkým novinárka a autorka mnohých televíznych programov so zameraním na kultúru. Roky sa venuje vizuálnemu umeniu, architektúre, fotografii a dizajnu. Píše pre časopis Il Giornale dell'Arte a kultúrnym témam sa venuje v televízii, rozhlase a v tlači. Zobraziť viac

Stream ST
Viac info

Také obyčajné leto Croce e delizia

Croce e delizia ; Simone Godano, verzie: ST : ita

Do vidieckeho domu starnúceho obchodníka s umením Toniho sa zíde rodina, aby oslávila jeho narodeniny. Na programe dňa je však niečo oveľa zaujímavejšie – Toni dcéram oznamuje, že sa rozhodol oženiť so svojím priateľom Carlom. Toniho dcéra Penelope je zásadne proti a spojenca v snahe prekaziť svadbu nájde v Carlovom synovi Sandrovi. V tejto komédii však vládne horúce leto a talianske vášne, takže predtým ako sa bude krájať svadobná torta, si budú musieť rodinní príslušníci dôkladne poupratovať vzájomné vzťahy a očakávania a tak trochu prekonať aj triedne rozdiely a vlastnú, miestami dobre skrytú, homofóbiu. Zobraziť viac

2D ST
Viac info

Tolo Tolo Tolo Tolo

Tolo Tolo; Checco Zalone, verzie: ST : ita

Spinazzola, Apúlia. Checco odmietne podporu v nezamestnanosti a otvorí si sushi bar. Po počiatočnej eufórii podnik skrachuje a Checco sa rozhodne utiecť pred veriteľmi a daňovým úradom tam, „kde je ešte možné snívať“: čiže do Afriky. V exkluzívnom dovolenkovom rezorte si nájde prácu ako čašník a zoznámi sa s Omarom, ktorý sníva o tom, že sa stane režisérom a obdivuje Taliansko z Pasoliniho filmov. V Afrike náhle vypukne vojna a priatelia sú prinútení emigrovať. Checco sa neplánuje vrátiť do Talianska, ale do niektorej z európskych krajín, kde dane a byrokracia znepríjemňujú podnikateľom život o niečo menej. Na cestu sa k nim pridávajú aj krásna Idjaba a malý Doudou. Podarí sa našim hrdinom úspešne zavŕšiť „cestu utečencov“? Zobraziť viac

2D ST
Viac info

Sladký život La dolce vita

La dolce vita; Federico Fellini, verzie: ČT , ST : ita

V úvodnej scéne filmu letí nad mestom socha Krista pripevnená na helikoptére. Na streche budovy sa opaľuje skupina mladých žien, počúvajú rádio. Pri prelete helikoptéry, na palube ktorej je aj novinár Marcello, ponad svätopeterské námestie počuť hlahol kostolných zvonov. Fellini už tu, na ploche len pár minút, načrtáva ústredné témy svojho filmu – stret nového a starého, posvätného a profánneho, večného a pominuteľného, modernity a tradície. + PREDNÁŠKA: TALIANSKO PO NEOREALIZME Po neorealizme, ktorý bol určený estetikou zbavenou krásy obrazu, dramaturgického oblúka skrátka čohokoľvek, čo by krivilo žitú skutočnosť spoločnosti, prichádza príklon k prehnanej estetizácii. Autori sa však nevydávajú cestou úplného popretia predchádzajúcich téz. Pozornosť aj naďalej venujú realite, no nadväzujú komunikáciu aj s inými: ne-filmovými tradičnými talianskymi umeleckými kódmi. Na tvorbu Pietra Germiho vplýva buffonáda, Federico Fellini je ovplyvnený karnevalom, Luchino Visconti zase tradíciou opery. Jednoduchosť neorealizmu tak nie je popretá, ale u týchto tvorcov dochádza k ešte hlbšiemu skúmaniu idey humanizmu. Zobraziť viac

2D ČT ST
Viac info

8 ½ Otto e mezzo

Otto e mezzo; Federico Fellini, verzie: ČT , ST : ita

V otázke výberu medzi dovolenkou pri mori a pobytom v horách robia dva filmy marcového Double Billu reklamu každý tomu svojmu: presaturované alpské scenérie na pozadí vláčnych rozhovorov (niekedy vtipných a sentimentálnych, inokedy kĺžucich na hranici trápna) vo filme Mladosť Paola Sorrentina verzus čiernobiele zrnité morské pobrežie vo flashbackoch Guidových spomienok vo filme 8 1/2  Federica Felliniho. Pobyt v kúpeľoch ešte nemusí znamenať očakávaný relax, ani nudu. Film 8 ½ je ležérny, no zároveň nepokojný, nervný, urozprávaný, prepchatý davovými scénami otravných postáv, ktoré na Guida neustále hovoria, kladú mu otázky o pripravovanom sci-fi filme, kým Mladosť je tichá a rozjímavá. Myšlienkovým prienikom zvolených filmov je aj vyhlásenie kardinála po tom, čo sa mu Guido posťažuje, že nie je šťastný: „Prečo by ste mali byť šťastný? To nie je vaša úloha. Kto vám povedal, že prichádzame na svet, aby sme boli šťastní?“ Zatiaľ čo Guido, hlavná postava Felliniho klasiky v podaní Marcella Mastroianniho drží cigaretu ešte aj počas naparovacích procedúr určených na liečbu dýchacích ciest, film Paola Sorrentina Mladosť otvára dialóg, v ktorom sa dozvedáme, že fajčiť je zakázané nielen v interiéri alpského hotela, ale aj v celom jeho vonkajšom areáli. V niečom sa doba zmenila, v niečom inom zase nie. Filmy dvoch významných talianskych režisérov, ktoré od seba delí vyše pol storočia majú spoločné viac než len úvodnú premisu – rozjímanie starnúcich mužov v kúpeľoch. Zobraziť viac

2D ČT ST
Viac info

Giulietta a duchovia Giulietta degli spiriti

Giulietta degli spiriti; Federico Fellini, verzie: ST : fra, ita

Felliniho prvý farebný film, v ktorom scénografiou a kostýmami intenzívne rozvíja vír pestrosti a kompozičnej bohatosti obrazov. Žena v domácnosti (hrá ju Giulietta Masina) vníma krízu v jej manželstve a nakoniec odhaľuje neveru svojho manžela. Dejová línia je však zatlačená do úzadia, film výrazne evokuje subjektívny vnútorný svet hlavnej postavy, ženy, ktorá prežíva životnú krízu skrz vízie, spomienky a mysteriózne udalosti. Tie režisérovi poskytujú priestor na rozvinutie jeho imaginácie pretavenej do tohto filmu-feérie. Zobraziť viac

2D ST
Viac info

Amarcord Amarcord

Amarcord; Federico Fellini, verzie: ST : ita

Felliniho čiastočne autobiografický film Amarcord sa odohráva v Rimini, režisérovom rodisku, v tridsiatych rokoch minulého storočia. V centre jeho rozprávania je rodina mladého Titta, ktorý počas jedného roka postupne prežíva všetko, čo k správnemu dospievaniu patrí –prvé erotické zážitky, tajné návštevy kina, či platonická láska. Spolu s ním nám režisér postupne predstaví i celý rad ďalších postáv a postavičiek. Amarcord s jeho typickou felliniovskou poetikou sa stal jedným z najznámejších a najúspešnejších režisérových filmov. predfilm: Alternatíva, r. Milan Milo, 1985, 5'
Krátka hraná miniatúra varujúca pred jedným z možných dôsledkov nekontrolovateľného zbrojenia a militarizmu. (zdroj: skcinema) Zobraziť viac

2D ST
Viac info

Raffaello: Pán maľby Raffaello: Il Principe delle Arti

Raffaello: Il Principe delle Arti; Luca Viotto, verzie: ČT : ita

Prvá adaptácia života a diela jedného z najslávnejších maliarov Raffaella Sanzia na filmovom plátne. Pán maľby mapuje život Raffaella Sanzia od jeho detstva v Urbine, cez obdobie strávené vo Florencii až po život v Ríme prostredníctvom 70 umeleckých diel, z ktorých 40 vyšlo z majstrových rúk. Film nakrúcal produkčný tím 100 profesionálov počas 18 mesiacov, krajčíri ušili na mieru vyše 40 kostýmov a natočilo sa viac než 200 hodín materiálu v 20 lokalitách. Divák prechádza po miestach, kde Raffaello žil a tvoril. Rodný dom v Urbine, kde si už od detstva osvojoval základy maliarstva, Dóžací palác, v ktorom sa ako mladík dostával do kontaktu s majstrovskými dielami svojej doby. Mal len 17 rokov, a už sa osamostatnil a získal svoje prvé zákazky. Z toho obdobia pochádza obraz Sobáš Panny Márie (Sposalizio della Vergine, Pinacoteca di Brera, Miláno), majstrovské dielo, ktorým už v tak mladom veku prekonal svojho učiteľa Perugina. Neskôr sa presťahoval do Florencie, kde v rovnakom období pracovali aj Michelangelo a Leonardo. Tu namaľoval sériu slávnych obrazov s tematikou Panny Márie, ktoré možno dnes obdivovať v múzeách a galériách po celom svete. Svoj tvorivý a umelecký vrchol Raffaello dosiahol v Ríme a definitívne tak potvrdil, že mi patrí miesto medzi najväčšími majstrami renesancie. Film oslavuje najkrajšie a najznámejšie diela, ktoré možno obdivovať vo Vatikáne: Raffaellove siene (Stanze di Raffaello), Korunovanie Panny Márie (l´Incoronazione della Vergine), Premenenie Pána (Trasfigurazione) a zavedie diváka aj do vnútorných priestorov Apoštolského paláca, ktoré nie sú verejnosti bežne prístupné. Zobraziť viac

2D ČT