HOMMAGE: RAOUL COUTARD

Január 2017: Jules a Jim, Na konci s dychom, Priznanie

Raoul Coutard bol najviac emblematickým kameramanom francúzskej novej vlny. Coutard nesmie chýbať v žiadnom rozbore tohto filmového hnutia, ktoré na konci päťdesiatych rokov minulého storočia doslova vtrhlo na scénu svetovej kinematografie. Pri Godardovi stál od samého počiatku, od filmu Na konci s dychom (1960), v ktorom snímaním kamerou z ruky znovu zachytil priamočiarosť béčkových amerických gangsteriek. Aby dosiahol bezprostrednosť, nechal sa s kamerou v ruke tlačiť na invalidnom vozíku (ktorý požíval ako kamerový vozík) a tak zachytil nevypočítateľné pohyby postáv. Osviežujúci príbeh priateľstva a lásky Jules a Jim, (1962) Françoisa Truffauta, Coutard nakrúcal lyricky v reáli. Využíval pritom širokú škálu filmových nástrojov, tak, aby vyjadril zmeny nálad jednotlivých postáv i deja, vrátane alúzie na Chaplinovho Kida. Naproti tomu, v Priznaní (1970), filme Constantina Costu-Gavrasa o uväznení a mučení českého politika komunistickou vládou, Coutard snímal interiéry subjektívne s použitím prirodzeného spätného svetla, dávajúc tak mnohým scénam zelenkavý tón; s dramatickým zoomom a oslepujúcimi bodovými reflektormi. Tak ako všetci kameramanskí velikáni, aj Coutard sa prispôsoboval rôznym štýlom jednotlivých režisérov, s ktorými spolupracoval. Vždy si však dokázal zachovať vlastnú integritu a tvorivé techniky.

Ronald Bergan

Viac info

K3 Na konci s dychom

A Bout de souffle; Jean-Luc Godard, 1960, verzie: ST : fra

„Nakrútiť takýto debut je jednoducho drzosť. Jean-Luc Godard nadviazal na film noir a zároveň ho inovoval spôsobom, ktorý vyráža dych. Na jednej strane tvorca rešpektuje pravidlá žánru, na druhej ich aj výrazne porušuje a inovuje. Film ukazuje príbeh Michela Poiccarda, ktorý zavraždí policajta a je na úteku. Ako muž mimo zákona nachádza na krátky čas azyl u mladučkej Patricii, kolportérky novín na Champs-Élysées. Ich neuveriteľne dlhý dialóg v jej byte je niečo, čo divák tak často vo filme nevidí, pričom tento dialóg jasne odkrýva nezáväznosť ich vzťahu. Napriek tomu vzťah nadobúda dramatické rozmery a speje k tragickému koncu Michela."
Peter Michalovič Film uvádzame ako poctu nedávno zosnulému hercovi Jean-Paul Belmondovi (9. 4. 1933 – 6. 9. 2021). Zobraziť viac

2D ST 15
Viac info

K3 Jules a Jim

Jules et Jim; François Truffaut, 1962, OV (franc.) + ST (cz) | filmotéka; François Truffaut, 1962, verzie: OR

Priatelia Jules a Jim zdieľajú okrem iného záľubu v umení. V Grécku ich fascinuje socha bohyne. V Paríži sa zoznámia so šarmantnou Catherine, ktorá im pripomenie grécku sochu. Jules sa s ňou ožení. Vypukne prvá svetová vojna, Jules a Jim bojujú za znepriatelené armády. Po vojne navštívi Jim manželov v Rakúsku a medzi trojicou sa rozvíja zvláštny vzťah... Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

K3 Priznanie

L’Aveu; Costa-Gavras, 1970, verzie: SD , AT : fra

Filmová adaptácia knihy ostravského rodáka Artura Londona, ktorý bol pri procese s Rudolfom Slánským odsúdený na doživotie (a neskôr prepustený a zbavený viny). Film vykresľuje zaobchádzanie s uväzneným počas výsluchov, tlaky, ktoré sú naňho vyvíjané, čo vedie až k vynútenému priznaniu. Uvádzame v spolupráci s Francúzskym inštitútom na Slovensku Zobraziť viac

2D SD AT 15