Nemecká jeseň | November 2017

November 2017: Oberhausenskí II; Mladý Törless; Baal; Lovecké výjavy z Dolného Bavorska; Aj trpaslíci začínali mladí; Aguirre, hnev Boží; Strach jesť duše; Stratená česť Kataríny Blumovej; V behu času

Začiatkom novembra uvedieme pod názvom Oberhausenskí IIpásmo krátkometrážnych filmov, na ktorých sa podieľal jeden či viacerí signatári tzv. Oberhausenského manifestu. V druhej časti prehliadky, ktorá potrvá až do druhej polovice decembra, vám ponúkneme výber z filmov tzv. nového nemeckého filmu. V novembri budete mať možnosť vidieť dlhometrážny hraný debut Volkera Schlöndorffa Mladý Törless, adaptáciu novely Roberta Musila Zmätky chovanca Törlessa, ako aj jeho film z konca 60. rokov Baal, v ktorom sa herecky predstavili Schlöndorffov kolega režisér Rainer Werner Fassbinder (od neho premietneme v novembri film Strach jesť duše) a jeho niekdajšia manželka a spolurežisérka (film Stratená česť Kataríny Blumovej) Margarethe von Trotta. Akousi čerešničkou na torte bude dvojica filmov Wernera Herzoga Aj trpaslíci začínali malí Aguirre, hnev Boží. Najmä prvý z nich, raritne uvádzaná svojrázna anarchistická vízia vzbury skupiny trpaslíkov, ponúka vskutku pozoruhodný divácky zážitok vymykajúci sa mnohým konvenciám. Prehliadku Nemecká jeseň, ktorá sa koná pod záštitou ministra kultúry Slovenskej republiky Marka Maďariča, organizuje Slovenský filmový ústav v spolupráci s Goetheho inštitútom.

Viac info

Oberhausenskí II

Die Oberhausener II; rôzni, 1961 – 1968, OV (nem.) + AT | Nemecká jeseň; verzie: OR

V roku 1962 bol počas medzinárodného festivalu krátkych filmov v Oberhausene predstavený manifest, ktorý vošiel do dejín pod názvom Oberhausenský manifest. Mladí filmoví tvorcovia, ktorí realizovali v tej dobe krátkometrážne filmy, žiadali nové možnosti pre nemecký film a hlásali, že „tatkovské“ (či dokonca „fotrovské“) kino je mŕtve („Das Papas Kino ist tot“). V rámci pásma uvedieme viaceré filmy týchto tvorcov z obdobia rokov 1961 – 1965. Uvedené budú filmy: Brutalita v kameni, Komunikácia, Poznámky z Altmühltal, Plagáty Weimarskej republiky 1918 – 1933, Juh v tieni, Burina, To musí byť kus Hitlera, Registrácia, Bábky, Granstein. Uvedený bude aj film o fenoméne mladého nemeckého filmu Dediči fotrovského kina. Zobraziť viac

DVD/BD OR 15
Viac info

Mladý Törless

Der junge Törless; Volker Schlöndorff, 1966, verzie: OR , ST : deu

Ide o adaptáciu románovej prvotiny významného rakúskeho spisovateľa Roberta Musila Zmätky chovanca Törlessa, ktorá vyšla prvý krát v roku 1906. Autor v románe opísal život na internátnej vojenskej škole na začiatku 20. storočia, pričom vychádzal údajne aj z vlastných skúseností. Vo filme sledujeme počínanie chlapcov k sebe navzájom, pričom sa na povrch derú motívy sadizmu či homosexuality. Film získal vďaka šesťdesiatročnému odstupu od románu aj ďalšiu významovú vrstvu. Diváci v ňom mohli (retrospektívne) vidieť obraz podhubia, z ktorého sa zrodil neskorší nacistický režim. Mladý Törless bol prvý film zo Západného Nemecka, ktorý bol po 2. svetovej vojne uvedený na medzinárodnom filmovom festivale v Cannes. Film tam získal cenu FIPRESCI. Zobraziť viac

2D OR ST 15
Viac info

Baal

Baal; Volker Schlöndorff, 1969, OV (nem.) + AT | Nemecká jeseň; Volker Schlöndorff, 1969, verzie: OR

Ide o adaptáciu rovnomennej divadelnej hry Bertolta Brechta. Talentovaný anarchistický básnik Baal býva vo svojej manzarde, miluje veľa žien, ktoré však od seba rýchlo odháňa a miluje aj jedného muža, ktorého zavraždí. Miluje tiež pálenku. Búri sa proti meštiackej spoločnosti nielen svojím umením, ale aj svojím životom... Hlavnú postavu stvárnil vo filme enfant terrible nového nemeckého filmu – herec, režisér, scenárista Rainer Werner Fassbinder. Vo filme sa objavila aj herečka a režisérka Margarethe von Trotta, ktorá bola v rokoch 1971 – 1991 manželkou Volkera Schlöndorffa. Fassbinder aj von Trotta tiež výrazne prispeli k rozmachu nemeckej kinematografie v období nového nemeckého filmu. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Lovecké výjavy z dolného Bavorska

Jagdszenen aus Niederbayern; Peter Fleischmann, 1969, OV (nem.) + ST (cz) | Nemecká jeseň; Peter Fleischmann, 1969, verzie: OR

Filmová adaptácia rovnomennej divadelnej hry Martina Sperra. Šesťdesiate roky minulého storočia v idylickej dedinke v dolnom Bavorsku. Mladý Abram je šikovný automechanik a hoci sa v dedine jeho šikovné ruky zídu ako soľ, má vážny problém – dedinčania ho upodozrievajú z homosexuálnej orientácie. V tomto uzavretom mikrokozme má každý jasne definovanú svoju úlohu. Ten, kto sa z nej vychýli, tu nie je viac vítaný. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Aj trpaslíci začínali malí

Auch Zwerge haben klein angefangen; Werner Herzog, 1970, OV (nem.) + AT | Nemecká jeseň; Werner Herzog, 1970, verzie: OR

Nedá sa povedať, že by bol film Aj trpaslíci začínali malí založený na silnom príbehu. Pravda, nájdeme v ňom nejakú líniu, ktorej sa ako diváci môžeme zachytiť (vzbura „chovancov“ inštitúcie), no ide tu, domnievame sa, o niečo iné: o obrazy, vízie – ale čoho? Temné, no zároveň predchnuté humorom: také sú vízie v tomto Herzogovom filme. Tušíme, že môže ísť o metaforu, no chýba nám bezprostredný referent. Možno ide hlavne o to, objaviť svojho vnútorného trpaslíka. Je to v istom zmysle anarchistický film, v ktorom konanie aktérov prerastie do otvorenej rebélie proti systému. Herzog sa však nesnaží tlmočiť nejaké moralistické (či moralizujúce posolstvo), skôr nám ponúka možnosť nazrieť do hlbín človeka. Závisí potom na každom divákovi zvlášť, čo v tých hlbinách uvidí... Film sa nakrúcal na Lanzarote, jednom z Kanárskych ostrovov. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Aguirre, hnev boží

Aguirre, der Zorn Gottes; Werner Herzog, 1972, OV (nem.) + AT | Nemecká jeseň; Werner Herzog, 1972, verzie: OR , ST

Skupina španielskych conquistadorov sa vydáva do amazonského pralesa hľadať mýtické Eldorádo. Expedície sa zúčastnia aj Don Lope de Aguirre (v podaní Klausa Kinského) a jeho dcéra Florés. Ako výprava preniká čoraz hlbšie do „srdca temnoty“ pralesa, musí sa vysporiadavať s jeho nástrahami... Film ponúka svojráznu víziu pomalého prepadania sa členov výpravy do šialenstva. Okrem pôsobivých obrazov džungle (film sa nakrúcal na lokáciách) k celkovej hypnotickej atmosfére filmu prispieva aj hudba formácie Popol Vuh vedenej Florianom Frickem. Werner Herzog nadviazal na spoluprácu s Klausom Kinským po tomto filme ešte štyri krát a po hercovej smrti o ňom nakrútil dokumentárny film s príznačným názvom Môj najlepší nepriateľ. Film okrem iného silno zapôsobil aj na Francisa Forda Coppolu a inšpiráciu ním možno badať v jeho Apokalypse. + PREDNÁŠKA: Herzog v kontexte nového nemeckého filmu (Juraj Oniščenko) Nemecká kinematografia sa krátko po príchode zvuku mení najskôr na nástroj nacistickej propagandy a po vojne nastupujúca NSR zase na sekundárne odbytište hollywoodskeho filmového priemyslu. Situácia sa mení až v šesťdesiatych rokoch, keď najskôr v roku 1962 vystúpi na filmovom festivale v Oberhausene 26 mladých filmárov s manifestom „Das Papas Kino ist tot“ (Fotrovský film je mŕtvy) a následne charakter nového nemeckého filmu určí štvorica tvorcov: Volker Schlöndorff, Werner Fassbinder, Wim Wenders a Werner Herzog. Posledný menovaný sa narodil v roku 1942, takže je podobne ako zvyšok jeho súputníkov dieťaťom druhej svetovej vojny. Na rozdiel od nich však nie je absolventom žiadnej filmovej školy, k filmovej tvorbe sa dostáva individuálne v prvej polovici šesťdesiatych rokov veľmi postupne, nakrúcaním krátkometrážnych filmov. Žiadne zo svojich štúdií nedokončil, ale naopak popri bohatej filmovej tvorbe naprieč všetkými žánrami píše knihy a režíruje aj divadlo, najmä operu. Filmový kabinet organizujeme v spolupráci s Goetheho inštitútom . Fotografie k filmu poskytol © Werner Herzog Film. Zobraziť viac

2D OR ST 15
Viac info

Strach jesť duše

Angst essen Seele auf; Rainer Werner Fassbinder, 1974, verzie: OR

Stretnutie staršej ženy Emmi a marockého gastarbeitera Aliho skončí manželstvom. Ich vzťah však nie je akceptovateľný pre jej rodinu, známych a susedov. Fassbinder v tomto filme odhaľuje predpojatosť a xenofóbiu ľudí, ktorým vadí vysoký vekový rozdiel manželov a rovnako to, že Ali je cudzincom, ale predovšetkým ich spoločné šťastie. Režisér tak vytvára veľmi precíznu kritiku západnej spoločnosti. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

Stratená česť Kataríny Blumovej

Die verlorene Ehre der Katharina Blum; Volker Schlöndorff, Margarethe von Trotta, 1975, OV (nem.) + ST (cz) | Nemecká jeseň; Volker Schlöndorff, Margarethe von Trotta, 1975, verzie: OR

Adaptácia rovnomenného románu Heinricha Bölla. Katarína strávi noc s bankovým lupičom podozrivým z terorizmu. Následne ju začnú upodozrievať, že mu pomáhala. Ku Kataríne sa správajú kruto nielen policajti, ale aj bulvárni novinári a zástupcovia médií. Film sa nezaoberá len otázkou Kataríninej (ne)viny, ale aj rolou a počínaním zástupcov médií pri dramatických udalostiach v nemeckej spoločnosti v 70. rokoch 20. storočia. V spoločnosti sa čoraz viac vyhrocovala už tak napätá atmosféra a obeťami tohto vývoja sa mohli stať aj nezainteresovaní a nevinní ľudia. Zobraziť viac

2D OR 15
Viac info

V behu času

Im Lauf der Zeit; Wim Wenders, 1976, OV (nem.) + AT | Nemecká jeseň; Wim Wenders, 1976, verzie: OR

Zavŕšenie voľnej road movie trilógie Wima Wendersa (po filmoch Alica v mestách /1974/ a Falošný pohyb /1975/). Bruno cestuje pozdĺž nemeckej vnútornej hranice a v chátrajúcich kinách opravuje pokazené premietačky. Robert uteká pred svojou minulosťou a so svojím autom si to namieri rovno do rieky. Keď ho Bruno vyloví, zoberie ho na cestu so sebou... Film je venovaný Fritzovi Langovi. Zobraziť viac

2D OR 15