KEN LOACH: POLITIKA A FILM

We apologise, but this article is not available in English. 

17. júna 2016 oslávil britský režisér Ken Loach svoje osemdesiate narodeniny. Aj v tomto úctyhodnom veku je stále aktívny a jeho filmy ani dnes nestratili nič zo svojej sily poukazovať na ťažký život a existenciálne problémy pracujúcej triedy (jeho zatiaľ posledný film Ja, Daniel Blake získal v máji tohto roku na prestížnom medzinárodnom filmovom festivale v Cannes hneď dve ceny: Zlatú palmu a Zvláštne uznanie ekumenickej poroty). Počas svojej doposiaľ viac než päťdesiatročnej kariéry za kamerou nakrútil množstvo hraných, televíznych a dokumentárnych filmov. Začínal v polovici šesťdesiatych rokov minulého storočia vo verejnoprávnej televízii BBC. Už vtedy jeho sociálne zamerané filmy vyvolávali vášnivé politické debaty. Ako presvedčený socialista od počiatku veril, že film ako jeden z druhov umenia dokáže inšpirovať a podnietiť k ekonomickým a sociálnym zmenám v spoločnosti. Fúziou postupov talianskeho neorealizmu (nakrúcanie v skutočných lokáciách, obsadzovanie nehercov) a francúzskej novej vlny (trhaný strih, nechronologické rozprávanie príbehov) vytvoril novú formu – dokudrámu. Jeho sociálne drámy sú síce explicitne politické, nikdy však nepoučujú. Sú smrteľne vážne, no odľahčené humorom. Skúmajú aspekty života v ktorom sa osobné záujmy krížia s politickými. Poukazujú na fakt, že nedostatok ekonomických príležitostí nespôsobuje iba finančné ťažkosti, ale vážne vplýva aj na psychický stav človeka (depresie, alkoholizmus a drogová závislosť, rodinné problémy). Jeho postavy bojujú o naplnenie základných životných potrieb, no túžia aj po jednoduchých radostiach života ako je zahrať si futbal, či ísť s kamarátmi na pivo. Aj keď sú jeho sociálne drámy z prostredia pracujúcej triedy, nie sú to vyslovene ťaživé, depresívne filmy. Využíva humor, ktorý poskytuje postavám i divákovi v ťažkých chvíľach prepotrebné uvoľnenie. Bez odľahčovania situácií humorom by jeho filmy zostali temné a depresívne a prišli by o svoju autenticitu. Boli by len umáraním sa v bahne nekonečnej nemohúcnosti a depresie. Schopnosť pozerať sa na svet s humorom aj v tých najťažších chvíľach dáva jeho postavám silu a nezlomnosť. Rieši síce vážne politicko-ekonomické témy, no diváka nedeptá a dokáže pohladiť dušu a vniesť do nej nádej na lepšiu budúcnosť. Ken Loach je výnimočným režisérom, ktorého prvoradou úlohou je podľa jeho vlastných slov „sústrediť sa viac na dušu diváka.“ 

More info

The Angels´s Share

The Angels´s Share; Ken Loach, 2012, versions: OR , CS : eng

This bitter sweet comedy follows protagonist Robbie as he sneaks into the maternity hospital to visit his young girlfriend Leonie and hold his newborn son Luke for the first time. Overwhelmed by the moment, he swears that Luke will not have the same tragic life he has had. Escaping a prison sentence by the skin of his teeth, he's given one last chance......While serving a community service order, he meets Rhino, Albert and Mo who, like him, find it impossible to find work because of their criminal records. Little did Robbie imagine how turning to drink might change their lives - not cheap fortified wine, but the best malt whiskies in the world. Will it be 'slopping out' for the next twenty years, or a new future with 'Uisge Beatha' the 'Water of Life?' Only the angels know... (http://www.imdb.com) Show more

2D OR CS 12
More info

Jimmy´s Hall

Jimmy´s Hall; Ken Loach, 2014, versions: CS : eng

1932. Jimmy Gralton is back home in the Irish countryside after ten years of forced exile in the USA. His widowed mother Alice is happy, Jimmy's friends are happy, all the young people who enjoy dancing and singing are happy. Which is not the case of Father Sheridan, the local priest, nor of the village squire, nor of Dennis O'Keefe, the chief of the fascists. The reason is simple: Jimmy is a socialist activist. So when the "intruder" reopens the village hall, thus enabling the villagers to gather to sing, dance, paint, study or box, they take a dim view of the whole thing. People who think and unite are difficult to manipulate, aren't they? From that moment on they will use every means possible to get rid of Jimmy and his "dangerous" hall. (http://www.imdb.com) Show more

2D CS 12
More info

Kes

Kes; Ken Loach, 1969, versions: OR , SS : eng

Bullied at school and ignored and abused at home by his indifferent mother and older brother, Billy Casper (David Bradley), a 15-year-old working-class Yorkshire boy, tames and trains his pet kestrel falcon whom he names Kes. Helped and encouraged by his English teacher Mr. Farthing (Colin Welland) and his fellow students, Billy finally finds a positive purpose to his unhappy existence, until tragedy strikes. (http://www.imdb.com) Show more

2D OR SS 12
More info

The Spirit of 45

The Spirit of 45; Ken Loach, 94´, 2013, OV (ang.) + ST (cz) | Filmotéka; 2013, versions: OR

A documentary on how the spirit of unity, which buoyed Britain during the war years, carried through to create a vision of a fairer, united society. (http://www.imdb.com) Show more

DVD/BD OR 12
More info

My Name is Joe

My Name is Joe; Ken Loach, 100´, 1998, OV (ang.) + ST (cz) | Filmotéka; Ken Loach, 1998, versions: OR

Two thirtysomethings, unemployed former alcoholic Joe and community health worker Sarah, start a romantic relationship in the one of the toughest Glasgow neighbourhoods. (http://www.imdb.com) Show more

2D OR 15