Priatelia archívneho filmu,
po letných prázdninách sa od septembra vraciame k pravidelnému programu v rámci FILMOTÉKY. Pripravili sme pre vás niekoľko krátkodobejších aj dlhodobejších nových cyklov, no v programe nájdete aj známe cykly. V nasledujúcich riadkoch vám predstavíme rámcovú programovú koncepciu FILMOTÉKY nielen na september, ale výhľadovo aj na ďalšie mesiace.
Je nám veľkou cťou, že v septembri vám môžeme predstaviť cyklus Carte Blanche: Albert Marenčin. Scenárista, dramaturg, prekladateľ, básnik, autor koláží, surrealista a patafyzik Albert Marenčin, nositeľ francúzskeho Rytierskeho radu za umenie a literatúru i Radu Veľkého Bachora, sa 26. júla tohto roku dožil 95 rokov. Albert Marenčin pôsobil v 60. rokoch minulého storočia ako vedúci I. tvorivej skupiny v Štúdiu hraných filmov na Kolibe a prispel k vzniku viacerých výrazných diel tohto obdobia. Keď sme Alberta Marenčina oslovili s ponukou vybrať päticu filmov do cyklu Carte Blanche, nezameral sa na filmy, na ktorých výrobe sa podieľal. V jeho výbere sa objavuje dvojica filmov Charlieho Chaplina (Svetlá veľkomesta a Moderná doba), ako aj Cesta Federica Felliniho. Dopĺňajú ich filmy Balada o vojakovi Grigorija Čuchraja a Balada o siedmich obesených Martina Hollého ml. Ide teda o vskutku rôznorodý výber, ktorý, podľa slov pána Marenčina, vnútorne stmeľuje idea ľudskosti, človečenstva. Chceli by sme aj touto cestou popriať Albertovi Marenčinovi veľa zdravia a síl a poďakovať mu za spoluprácu pri zostavovaní tohto cyklu.
Je svojím spôsobom príznačné, že sa v našom programe objavujú filmy, na ktorých má Albert Marenčin svoj podiel, hoci ich sám nevybral do svojho cyklu. Týmito filmami sú v septembri Muž, ktorý luže Alaina Robbe-Grilleta a Vtáčkovia, siroty a blázni Juraja Jakubiska. Do programu sme ich zaradili pri príležitosti životného jubilea významného slovenského kameramana Igora Luthera, ktorý sa 5. augusta dožil 75 rokov. I keď uvádzané filmy vznikli v tesnom závese za sebou, oba sú nakrútené inak (najmarkantnejším, na prvý pohľad badateľným rozdielom je farba: Muž, ktorý luže je nakrútený na čiernobiely materiál, Vtáčkovia, siroty a blázni na farebný), no v oboch sa práve Lutherova kamera výraznou mierou podieľa na celkovej pôsobivosti diela. Či už máme pred očami zábery behu Jeana-Louisa Trintignanta v lesoch neďaleko Strážok v Robbe-Grilletovom filme, alebo „odpútanú“ kameru v Jakubiskovom filme, v oboch prípadoch ide o presvedčivé dôkazy kameramanského majstrovstva Igora Luthera.
23. septembra uplynie 15 rokov od smrti významného slovenského dokumentaristu, dramaturga, scenáristu a pedagóga Martina Slivku. Ako pripomienku jeho filmovej tvorby, ale aj širších súvislostí jeho pôsobenia v oblasti kinematografie sme do programu zaradili pásmo jeho piatich krátkometrážnych filmov (Výročia: Martin Slivka) a tiež film Karla Plicku Zem spieva, ktorý Martin Slivka v roku 1983 zrekonštruoval (vznikla nová nahrávka pôvodnej hudby a do filmu bol zaradený pôvodný úvod – zábery Prahy).
V septembri si pripomenieme aj 105. výročie narodenia jedného z velikánov európskej kinematografie Michelangela Antonioniho. Filmy Noc a Červená pustatina patria do jeho voľnej tetralógie citov (dopĺňajú ju ešte filmy Dobrodružstvo a Zatmenie). Oba rozprávajú o citovej vyprahnutosti, o problémoch vo vzťahoch, ťažkostiach s komunikáciou. Antonioni na cykle úzko spolupracoval so svojou múzou – herečkou Monicou Vitti (hoci práve v Noci stvárnila hlavnú ženskú postavu nedávno zosnulá Jeanne Moreau, ktorej plánujeme venovať väčšiu pozornosť v októbri). Od polovice 60. rokov Antonioni pracoval na troch filmoch mimo Talianska v rámci zmluvy, ktorú uzavrel producent Carlo Ponti so spoločnosťou MGM. Tak vznikli aj filmy Zväčšenina (z prostredia modeliek a módnych fotografov vo „swingujúcom Londýne“) a „svetobežnícky“ film Povolanie: reportér s famóznym Jackom Nicholsonom a pôsobivou Mariou Schneider v hlavných úlohách. Do programu sme zaradili aj trochu menej známy film z neskoršieho obdobia Antonioniho tvorby Pátranie po jednej žene.
Prvou programovou novinkou, ktorú sme pre vás pripravili v úzkej spolupráci s Goethe Institut Bratislava, je štvormesačná prehliadka Nemecká jeseň. Je zameraná na fenomén nového nemeckého filmu (zhruba pol. 60. – pol. 80. rokov 20. storočia). V mesiacoch september – október predstavíme výber z kinofilmov Alexandra Klugeho (nar. 14. februára 1932), jedného zo signatárov legendárneho Oberhausenského manifestu a zároveň významného dejateľa v oblastiach filmovej legislatívy a filmového vzdelávania v Nemecku. Celkovo uvedieme 14 dlhometrážnych filmov, ktoré režíroval sám alebo v spolupráci s inými režisérmi, napríklad Rainerom Wernerom Fassbinderom, Edgarom Reitzom či Volkerom Schlöndorffom. V druhej časti prehliadky v mesiacoch november – december sa výberovo pokúsime aspoň v hrubých obrysoch predstaviť rámec nového nemeckého filmu: budete mať možnosť vidieť filmy Herberta Achternbuscha, Rainera Wernera Fassbindera, Petra Fleischmanna, Wernera Herzoga, Volkera Schlöndorffa, Wima Wendersa a ďalších režisérov. Pri príležitosti prehliadky plánujeme na jeseň vydať aj rovnomennú knižnú publikáciu.V rámci prehliadky do Bratislavy tiež ako hosť zavíta profesor Thomas Elsaesser, ktorý začiatkom októbra na bratislavskej Filmovej a televíznej fakulte VŠMU bude mať prednášku o filme Alexandra Klugeho Rozlúčka so včerajškom (už v septembri ho uvedieme aj vo FILMOTÉKE) a o širších súvislostiach režisérovej tvorby. Filmy zaradené do prehliadky Nemecká jeseň uvádzame od 12. septembra do 19. decembra vždy v utorok a vo štvrtok. Chceli by sme poďakovať Jane Binder a Zuzane Beniačovej z Goethe Institutu za podporu a spoluprácu pri príprave prehliadky a vydaní knižnej publikácie.
V septembri začíname aj s dlhodobým cyklom pripravovaným v spolupráci s Francúzskym inštitútom na Slovensku Majstrovské diela francúzskej kinematografie. Každý mesiac uvedieme (vždy tretiu sobotu v mesiaci) film, ktorý sa významným spôsobom zapísal do dejín francúzskej kinematografie. V septembri začíname filmom Neľudská Marcela L’Herbiera z roku 1923, ktorý sa usiloval o akúsi syntézu rôznych umeleckých druhov prostredníctvom média filmu. Filmy budeme uvádzať z digitálnych nosičov v pôvodnom znení s anglickými titulkami. Touto cestou ďakujeme pánovi Milošovi Stankovianskemu z Francúzskeho inštitútu za spoluprácu pri príprave cyklu.
V programe nájdete aj vám už dôverne známe cykly Double Bill, Kraťasy z archívu a Očami filmových spravodajcov. Septembrový Double Bill sme venovali žánru sci-fi – uvidíte filmy Muž, ktorý spadol na zem Nicolasa Roega a Starman Johna Carpentera. Filmová historička Eva Filová zostavila na september pásmo publicistických mesačníkov pre mládež nazvané Sonda do života mládeže, zatiaľ čo téma programu, ktorý zostavil profesor Urc, je zrejmá už z názvu pásma Povojnová slovenská bieda.
Priatelia, veríme, že si z programu FILMOTÉKY vyberiete niečo pre seba.
Dovidenia v prítmí kinosály!
With the aid of a wealthy erratic tippler, a dewy-eyed tramp who has fallen in love with a sightless flower girl accumulates money to be able to help her medically.
The Tramp struggles to live in modern industrial society with the help of a young homeless woman. Show more
Week in film nr. : 11/1945, 13/1945, 4/1946, 14/1946, 1/1947, 51/1947, 52/1947 Show more
Young Russian soldier Alyosha earns a medal, but asks to visit his mother instead. His journey recounts various kinds of love during wartime.
Seven people waiting for their death. A group of assasins - three men and two women and Gypsy thief spend their time in prison to be tucked up.
The life and slow death of Communist journalist and Prague City Council member Jozka Jaburkova in the Ravensbruck concentration camp is the focus of this wartime drama starring Jana Rihakova as the tragic Jaburkova. Suffering almost from the beginning as an illegitimate child burdened with extreme moral expectations by her fanatically religious mother, Jaburkova suffered at the hands of the teachers and authorities in her all girls' school. Her sympathy for the oppressed or those experiencing unjust hardship or discrimination got her into trouble again and again, both as a student and when she went on to seek employment. As the camera focuses on scenes in the concentration camp, Jaburkova's memories of her past are shown in flashbacks.
Thomas Jerome Newton is a humanoid alien who comes to Earth to get water for his dying planet. He starts a high technology company to get the billions of dollars he needs to build a return spacecraft, and meets Mary-Lou, a girl who falls in love with him. He does not count on the greed and ruthlessness of business here on Earth, however.
The theme is truth and deceit, reality and illusion. The main character, similar to some modern Baron Munchhausen, passes himself off as a hero of the local uprising and thus mystifies the inhabitants of a small Slovak town and especially attracts the admiration of its women. Show more
This mosaic-like frolicsome parable takes place in an indefinite dimension of space and time, in a foolish universe without ideals - a world of violence, cynicism and hopelessness. Its living illustrative examples are the three lonesome lunatics who survive in this insane and ugly world only thanks to their craziness, philosophy of playfulness and joy and the enjoying present moment. They live, play, love and hate all together. Show more
Short documentary movies. Show more
The film tells the story of Anita G., a young East German migrant to West Germany and her struggle to adjust to her new life. Image source: Kairos Film Show more
Various scenes in the life of a tight-knit community in Czechoslovakia exploring the human spirit in the backdrop of the political changes that they experience.
"Neues Kino movie" about life in the circus dome narrated in Brechtian spirit; deceptively illusionist grip is broken violently by aloofness and sweeping subjective tracking shots.
An ethnographical document about Slovakia set in the 1930s about folklore tradition, customs, plays, rites, ceremonies and festivities that take place in the period from early spring till late autumn.
Claire Lescot is a famous prima donna. All men want to be loved by her. Among them is the young scientist Einar Norsen. When she mocks at him, he leaves her house with the declared intention to kill himself... But the story is much less important than the scenery : this movie intended to be a manifesto of the modern decorative arts.
Short movies. Show more
Thematic short movies. Show more
Outer space in 2034 is run by greedy corporations in a rundown bureaucracy. Two astronauts, who are not very smart, make their way with shady dealings, smuggling and spaceship wrecking.
Alexander Kluge of the New German Cinema returns to the conventions of science fiction for this assault on the German establishment. During the War of the Galactic Citizens, Willi Tobler decides to rid himself of his material possessions and responsibilities after his sector is bombarded. He not only leaves behind his belongings but also his wife and child, seeking security from the ravages of space war. He volunteers to be the public relations man for the Chief Admiral of the 6th Fleet, but his new life does not give him the security he wanted. With its intentionally low-budget look and offbeat intertitles, Willi Tobler and the Decline of the 6th Fleet evokes the hand-crafted effects of Georges Melies. Combined with a dependence on improvisation, the film also serves as an example of radical experimentation within a popular genre.
In a bleak rundown industrial area a young woman, Giuliana, tries to cope with life. She's married to Ugo the manager of a local plant but is soon having an affair with one of his co-workers, Corrado Zeller, who is visiting. Giuliana is unstable, not quite knowing anymore just what her role is, whether that be a wife, a mother or just another person. Her escape from life is short-lived however as Zeller is simply using her to satisfy his own needs and desires.
A reporter arrives at a desert hotel in a North African country in the Sahara Desert to report on the guerrillas fighting there. He meets a man who dies suddenly, and who resembles the reporter so much, that he decides to change identities with the dead man--to escape his personal problems and more. The life is of a man is made of his ingrained habits, and that will haunt him as he tries to start a new relationship with a young, strange woman he meets subsequently.... (source: imdb) Show more
The movie director Niccolo has just been left by his wife. This gives him the idea of making a movie about women's relationships. He starts to search for a woman who can play the leading part in the movie - but also in his own life...
Roswitha is working to carry out illegal abortions, to support her husband and two children. The police discovers her and the husband is arrested. Roswitha gets involved in social work and politics.
This futuristic story takes place on a faraway planet where blue giants rule, and oppressed humanoids rebel against the machine-like leaders.
Two women with different goals in life are independently out on the town of Frankfurt am Main. One is an offbeat thief and the other an East German spy.
Straight shooting Lemonade Joe cleans up Stetson City, in this musical parody of early Westerns, after shooting the pants off villain Old Pistol. Joe's endorsement of Kolaloka (Crazy Cola) lemonade as the refresher that assures deadly aim, convinces the Arizona sin-town to abstain from alcohol. Based on the 1963 Czech stage production. But Trigger Whiskey maker Duke Badman's brother the devious gunslinger Hogofogo, comes to save his sibling's saloon from Joe's allies, father and daughter temperance revivalists, the Goodmans.
Adolf (Milos Kopecký), the irresistible seducer of women, is fond of Janicka (Hana Lelitová), a novice opera singer. The girl, however, prefers famous men and Adolf thus does not have a single chance with her. One day in a hospital, he meets a Greek partisan named Apostolek (Pavel Landovský) who impresses him with his spontaneity and ease in solving all problems, especially those with women. Adolf has an idea for a revenge. He makes Apostolek familiar with social manners, dresses him after the latest fashion and introduces him to Janicka as a Greek conductor. Janicka instantly falls in love with the made-up composer and Apostolek does no better. Written by NFA.cz Show more
Prihlás sa do nášho newslettra a budeme ti zasielať novinky priamo na e-mail.
Všeobecne záväzné podmienky nákupu a rezervácie vstupeniek prostredníctvom internetu, platné na prevádzkach prevádzkovateľa Slovenský filmový ústav.
Všeobecné záväzné podmienky vymedzujú práva predávajúceho (prevádzkovateľ) a kupujúceho (zákazník) a platia iba pri kúpe a rezervácie vstupeniek cez internet.
REZERVÁCIA VSTUPENIEK
Zákazník berie na vedomie, že rezervácia je nezáväzná a v prípade, že si vstupenky nevyzdvihne v stanovenom čase pred začatím predstavenia, prevádzkovateľ môže vstupenky uvoľniť k ďalšiemu predaju bez ďalšieho oznámenia zákazníkovi. Stanovený čas exspirácie rezervácie je oznámený zákazníkovi ihneď po ukončení rezervácie v rezervačnom systéme a zároveň zaslaný e-mailom, pokiaľ bol e-mail správne zadaný. Vstupenky si zákazník môže vyzdvihnúť len v pokladni a to oznámením variabilného čísla rezervácie alebo svojich kontaktných údajov zadaných pri rezervácii. Zákazník môže byť vyzvaný k predloženiu svojich identifikačných dokladov personálom prevádzkovateľa za účelom kontroly.
Zákazník berie na vedomie, že súčasne si môže rezervovať vstupenky len na 1 predstavenie. Rezervovať vstupenky na ďalšie predstavenia môže až po ukončení rezervácie, ktorú predtým začal. Pokiaľ zákazník nedodrží tieto pokyny, prevádzkovateľ neručí za to jeho rezerváciu, napriek tomu, že zákazník obdrží email o potvrdení rezervácie. Prevádzkovateľ si vyhradzuje právo na zrušenie takejto rezervácie a to bez oznámenia zákazníkovi.
Zákazník berie na vedomie a bezvýhradne súhlasí, že ním zadané kontaktné údaje môžu byť zaznamenané v systéme za účelom neskoršieho kontaktovania prevádzkovateľom alebo jeho pracovníkmi. Zákazník súčasne berie na vedomie a súhlasí, že v prípade opakovanej neprebratej a neodvolanej rezervácie, mu môže byť budúca rezervácia zablokovaná. Rezerváciu je možné odvolať osobne, telefonicky alebo kliknutím na odkaz v potvrdení rezervácie.
KÚPA VSTUPENIEK
Vzmysle ust. § 7 ods. 6 písm. k) zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, nemôže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je poskytnutie služieb súvisiacich s činnosťami v rámci voľného času a podľa ktorej sa predávajúci zaväzuje poskytnúť tieto služby v dohodnutom čase alebo v dohodnutej lehote. Zakúpené vstupenky prostredníctvom internetu je možné vrátiť iba z dôvodu, že sa predstavenie z technických príčin neuskutoční (porucha na technickom zariadení, nebol dodaný film a podobne) a to maximálne do 30 dní od plánovaného uskutočnenia predstavenia. V takomto prípadeje potrebné zaslať oficiálnu žiadosť o vrátenie plnej hodnoty zaplateného vstupného na e-mailovú adresu: kinolumiere@sfu.sk. Písomná žiadosť musí obsahovať názov predstavenia, dátum a čas, počet vstupeniek a cenu celkom, variabilný symbol platby a číslo účtu, na ktorý má byť zaplatená čiastka poukázaná. Ak žiadosť nebude obsahovať niektorý z uvedených údajov, nebude vybavená.
V prípade, že pri kúpe vstupeniek prostredníctvom internetu došlo síce k odpísaniu sumy z účtu zákazníka, ale vstupenky sa nezobrazili, reklamáciu vrátenia peňazí z dôvodu neposkytnutia služby si musíte uplatniť v banke, ktorá zákazníkovi vystavila platobnú kartu, prostredníctvom ktorej platba prebehla. Takéto reklamácie nemôže riešiť prevádzkovateľ.
Kupujúci, ktorý si zakúpi vstupenky prostredníctvom internetu, bez výhrad prijíma všetky ustanovenia týchto obchodných podmienok a je povinný sa nimi riadiť.
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA:
Uvedené obchodné podmienky sú platné v deň zakúpenia alebo vykonania rezervácie vstupeniek zákazníkom.
Prevádzkovateľ rezervačného a nákupného systému je spoločnosť Ticketware SE, so sídlom Hlavná 23, 917 01 Trnava, IČO: 48298034, e-mailový kontakt podpora@cinemaware.eu, prehlasuje, že platobné služby pre platobné metódy, konkrétne platby pomocou platobných kariet a platby pomocou online bankového prevodu zaisťuje spoločnosť GoPay s.r.o. (ďalej len “GoPay”), sídlo Planá 67, 370 01 České Budějovice, Česká Republika, IČ: 26046768. Obchodníkom/príjemcom platieb pre GoPay je spoločnosť NewVision Money s.r.o., so sídlom Lidická 700/19, Veveří, 602 00 Brno, IČO: 08693242, Česká republika, e-mail: podpora@cinemaware.eu, tel.: +421 948 842538, ktorá zabezpečuje príjem, vyúčtovanie a zasielanie platieb. Spoločnosť Ticketware SE rieši reklamácie platiteľov kartou v zastúpení za svojich klientov (3.strana).
GoPay poskytuje platobné služby z obchodného aj technického hľadiska a realizuje platobné transakcie na svoj účet a svoje obchodné meno. Prípadné reklamácie a otázky o platobných transakciách môže Platiteľ smerovať priamo na GoPay prostredníctvom telefonickej linky +420 840 818 918 (po-pia 08 - 17h) alebo pomocou e-mailovej podpory na adrese gopay@gopay.cz, či písomne na adresu sídla.
Po potvrdení objednávky má Platiteľ možnosť využiť službu bankového prevodu, ktorá ho presmeruje na internetové bankovníctvo jeho banky. Platiteľ prostredníctvom internet bankingu odošle Platbu. Predávajúci expeduje vstupenky ihneď po prijatí potvrdenia o úhrade od GoPay.
Citlivé vstupné údaje, ktoré zadáva Platiteľ do systému internetového bankovníctva sú chránené platobnými bránami bánk a nedostávajú sa do prostredia tretích strán. Spracovatelia platieb vidia iba informácie o transakcií, ktoré im banka s odoslanou transakciou oznámi.
Kliknutím na tlačidlo: “Pokračovať” potvrdzuje Platiteľ súhlas so Všeobecnými obchodnými podmienkami prevádzky. Pokračovaním v platbe dáva taktiež prevádzkovateľovi systému súhlas so spracovaním zadaných kontaktných údajov, a to až do doby písomného vyjadrenia nesúhlasu s týmto spracovaním. Kontaktné údaje, ktoré Platiteľ uvedie pri objednaní, slúžia výhradne pre potreby prevádzkovateľa systému a nebudú poskytnuté iným subjektom s výnimkou spracovávateľov platieb a prevádzky, v ktorej si platiteľ kupuje vybranú službu alebo produkt..
Používateľ nesmie využívať Rezervačný a nákupný systém spôsobom, ktorý by mohol znížiť jeho hodnotu a/alebo poškodiť, upraviť, znemožniť, preťažiť alebo zhoršiť funkciu časti a/alebo celku Rezervačného a nákupného systému, či infraštruktúry Poskytovateľa zahŕňajúcej akékoľvek pasívne a/alebo aktívne prvky infraštruktúry a/alebo sieťové zariadenia, či servery. Používatel nesmie zneužívať, blokovať, modifikovať alebo inak meniť akúkoľvek časť Rezervačného a nákupného systému, alebo sa len pokúsiť narušiť stabilitu, chod alebo dáta Rezervačného a nákupného systému. Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za prípadné neoprávnené zásahy tretích osôb, v dôsledku čoho tieto osoby neoprávnene získajú prístup k osobným údajom používateľa a/alebo k jeho používateľskému účtu a/alebo k príslušnej databáze poskytovateľa tieto údaje použijú, využijú, zneužijú alebo sprístupnia tieto údaje tretím osobám. Akékoľvek vyššie uvedené činnosti môžu byť trestné.
Skontrolujte si prosím zadanú e-mailovú adresu. Na zadaný e-mail môžu byť zaslané objednané a uhradené vstupenky alebo e-mailová správa potrebná k vyzdvihnutiu vstupeniek v pokladni prevádzky. Na nesprávne zadaný e-mail nie je možné uplatňovať si reklamáciu.