21. - 26. 10. 2025
Medzinárodný festival dokumentárnych filmov Jeden svet 2025 je späť! Od 21. do 26. októbra sa vidíme v Kine Lumière v Bratislave – čakajú vás tie najlepšie dokumentárne filmy, diskusie a stretnutia, ktoré otvárajú oči aj srdcia. Cinepassy a lístky si môžete zakúpiť tu: https://jedensvet.cinepass.sk/sk/
Premietanie študentských filmov z Ateliéru réžie dokumentárneho filmu FTF VŠMU sa uskutoční počas MFDF Jeden svet 2025 a je otvorené širokej verejnosti vrátane pozvaných novinárov a novinárok. Podujatie slúži aj na prezentáciu ateliéru pre potenciálnych uchádzačov o štúdium. Prirodzenou súčasťou bude preto aj prezentácia príležitostí, ktoré prináša aliancia FilmEu+ pre súčasné i budúce študentstvo.
Pred projekciou zaznie krátky úvod o ARDF. Po skončení projekcie bude nasledovať krátka diskusia so študentmi.
SPOVEĎ
(29 min., réžia: Rebeka Bizubová)
Dokumentárny film Spoveď otvára tému sexuálneho obťažovania v cirkvi, ktorým si režisérka prešla na vlastnej koži.
PRELADENIE
(50 min., réžia: Sára Prokopová)
Dokumentárny film zachytávajúci situáciu vo verejnoprávnej inštitúcii po nástupe novej politickej garnitúry.
EURÓPU OBCHÁDZA STRAŠIDLO
(45 min., réžia: Robert Mihály)
Sociálno-politický cestopis je výpravou po stopách strachu a svedomia súčasnej i minulej Európy. Od prísne strážených hraníc starého kontinentu na nacionalistickú demonštráciu vo Varšave, z pláží Normandie k oslavám prvého mája s odborármi a anarchistami, z horiacich ulíc Tbilisi až na ostrov Lesbos, ktorý predstavuje nádej na dôstojný život pre ľudí utekajúcich pred vojnou. Film sa kľukatí v zdanlivo nesúvisiacich odbočkách, aby sa neustále obracal na divákov s otázkou: Je toto skutočne "náš spôsob života"? Show more
Po náhlej smrti svojej ženy musí protagonista filmu Petr Jochec prevziať starostlivosť o dve dospievajúce deti, dcéru Vanesu a syna Petra, ktorý trpí vážnou poruchou autistického spektra. Ovdovený otec, ktorý predtým často pracoval mimo domova, sa teraz musí sám postarať o rodinu a udržať ju pokope. Aj keď mnohí otcovia v takej situácii od rodiny odchádzajú, pán Jochec sa rozhodne tejto výzve postaviť čelom a podstupuje každodenný zápas – od obetavej starostlivosti o obe deti cez finančné zabezpečenie rodiny až po každodennú starostlivosť o domácnosť. Snímka zachytáva snahu Jochecovcov o normálny život, dotýka sa otázky, kde sú hranice lásky a rodičovstva, a ukazuje, ako sa jednotliví členovia rodiny vyrovnávajú s novou a neľahkou životnou situáciou. Dokument sa venuje aj často obchádzaným témam, ako je systém sociálnej podpory a život tých, ktorí sa starajú, no predovšetkým zdôrazňuje silu medziľudských väzieb v ťažkých životných okamihoch. Druhý celovečerný film režiséra Martina Trabalíka, ktorý sám niekoľko rokov pôsobil aj na pozícii osobného asistenta, je realistickou sondou do života na hranici spoločenských, fyzických i emocionálnych možností. Po premietaní nasleduje diskusia s režisérom filmu v slovenčine a češtine. Show more
V tomto dokumentárnom filme sa ponárame do Sudánu rozvráteného niekoľkoročnou vojnou a do každodenného boja mladých Sudáncov. Ich príbehy, mučivé a zároveň inšpiratívne, nám pripomínajú, že nádej možno nájsť aj v tých najtemnejších časoch. Tvorcovia tohto dokumentu sa snažia nasmerovať našu pozornosť na zabudnutú krízu a vzdať hold sile kreativity ako nástroja prežitia a vzdoru. Olivia Popp, členka medzinárodného programového tímu festivalu, uvedie film v angličtine.
Dve odvážne ženy v Nairobi sa rozhodnú prerobiť knižnicu, ktorá do roku 1958 slúžila len belochom, na živé kultúrne centrum. Popritom musia riešiť miestnu politiku, nazbierať milióny na prestavbu a čeliť dozvukom koloniálnej minulosti Kene. Po projekcii nasleduje diskusia (v slovenčine) v kontexte filmu o podmienkach, postavení a premenách slovenských inštitúcii a o úlohe jednotlivca v ich rozvoji. Hostia: Monika Lopušanová, riaditeľka knižnice Filozofickej fakulty UK Iveta Hurná, riaditeľka Krajskej knižnice P. O. Hviezdoslava v Prešove Ľubica Kollárová, antropologička, Mestské múzeum Bratislava Moderuje Jana Slezáková, riaditeľka Staromestskej knižnice v Bratislave. Film obsahuje titulky určené aj pre nepočujúcich a audiokomentár pre nevidiacich
Ceasefire: Nawras, jordánsko-palestínska queer umelkyňa, žije už štyri roky na Slovensku v Bratislave. Život na pomedzí dvoch komunít a zrážajúcich sa kultúr ju posúva k tretiemu cieľu – nájsť pokoj a miesto, ktoré by mohla nazvať svojím domovom. Dokáže si znovu osvojiť kultúru, do ktorej sa narodila, tentoraz tak, ako si ju sama zadefinuje, a v procese nájsť ľudí, ktorí budú ako jej druhá rodina? Po skončení projekcie sa bude s tvorcami filmu zhovárať Julián Vrábel (Amnesty International, Light). Vykroč s dušou na dlani: „Som filmárka a snímka Vykroč s dušou na dlani je mojou reakciou na pretrvávajúce masové vraždenie Palestínčanov/ok. Zázrakom som spoznala ženu menom Fatima Hassouna. Stala sa mojimi očami v Gaze – vo svojom ‚gazskom väzení‘, ako ju volala –, kde prejavovala odpor dokumentovaním vojny a ja som sa stala jej spojením s okolitým svetom. Tento kontakt sme udržali pri živote takmer rok. Film vznikol z fragmentov zvukového a obrazového materiálu, ktoré sme si za ten čas vymenili." Sepideh Farsi
Viktor, mladý nepočujúci muž z Charkiva, ostražito pozoruje prvé dni ruskej invázie na Ukrajine. Ako milovník filmov o samurajoch, ktorý bol navyše odchovaný na vojnových príbehoch, sníva, že sa stane bojovníkom, ale pri každom pokuse narukovať ho odmietnu. Viktor, hnaný túžbou byť užitočný, sa vydáva hľadať svoje miesto v ruchu vojny, ktorý nepočuje. Film je sprístupnený aj pre nevidiacich a nepočujúcich divákov. Julianna Cvitkovičová, členka programového tímu festivalu, uvedie film v slovenskom posunkovom jazyku s tlmočením do slovenčiny. Film obsahuje titulky určené aj pre nepočujúcich a audiokomentár pre nevidiacich
Poľská rodina prichýli sýrskeho utečenca, ktorý uviazol v pochmúrnej pohraničnej oblasti medzi Poľskom a Bieloruskom. Čas hrá v jeho neprospech a aktéri tejto situácie nemajú veľa možností. Napriek jazykovej bariére sa im podarí vytvoriť si medzi sebou puto. Ocenenie: Cena IDFA pre najlepšiu kameru (Zvika Gregory Portnoy) – IDFA Amsterdam (Holandsko) Po premietaní nasleduje diskusia s filmárskym tímom v angličtine.
Film Listy pre Hawu, ktorý sa natáčal päť rokov, zachytáva príbeh troch generácií žien jednej rodiny, patriacej k hazárskej menšine v Afganistane. Režisérka Nadžiba Núri s jedinečným prístupom filmuje svoju matku Hawu a neter Zahru, ktoré sa túžia vymaniť spod vplyvu patriarchálnych tradícií. Hawu ako dieťa prinútili vydať sa a až do svojich päťdesiatich dvoch rokov sa nemohla učiť čítať a písať. S dcérinou pomocou si založila malý textilný podnik: v provincii Bamiján hľadá tradičné hazárske výšivky a vyrába z nich moderné šaty, ktoré predáva v Kábule. Hawa zachráni svoju vnučku Zahru pred násilníckym otcom a odvedie ju z odľahlej dediny do hlavného mesta Kábulu, kde spolu študujú a robia si plány do budúcnosti. Avšak prevzatie moci Talibanom v roku 2021 obráti týmto trom ženám život hore nohami: Zahra sa musí vrátiť do dediny, z ktorej ušla, a Nadžiba je nútená opustiť krajinu a žiť ako utečenka vo Francúzsku. Na diaľku naďalej pomáha Hawe bojovať za jej sny. Projekcia filmu Listy pre Hawu je vhodná aj pre rodičov s bábätkami a malými deťmi. Rodič môže ísť do kina i s kočíkom. Pred premietaním nie sú púšťané žiadne reklamy ani spoty. Premietanie má zníženú hlasitosť a v kinosále počas projekcie zostáva mierne svetlo. V kinosále sa rešpektuje pohyb aj komentovanie filmu. Kapacita kinosály nie je úplne naplnená. Projekcia môže byť po zvážení vhodná pre osoby s poruchami autistického spektra a inak neurodivergentné osoby. Staršie deti je možné postrážiť personálom festivalu mimo kinosály. Pripravené budú jesenné tvorivé aktivity vo vedľajšej miestnosti. V prípade záujmu o stráženie detí, prosím, napíšte: katarina.galisinova@clovekvohrozeni.sk. Show more
Film Militantropos zachytáva ľudské osudy cez prizmu roztrieštenej reality ruskej invázie na Ukrajinu. Odhaľuje životy ľudí rozvrátené vojnou – od tých, čo utekajú, cez tých, čo prišli o všetko, až po tých, ktorí zostali, aby vzdorovali a bojovali –, sleduje pud sebazáchovy a potrebu ľudskej blízkosti. Uprostred skazy a krutosti sa človek stáva súčasťou vojny a vojna, naopak, preniká do jeho bytia. Ocenenie: Cena Združenia ukrajinských filmových kritikov v súťažnej sekcii DOCU/UKRAINE – Medzinárodný festival dokumentárnych filmov o ľudských právach Docudays UA Kyjiv 2025 (Ukrajina) Militantropos je nominovaný na cenu Na druhý pohľad. Študentská porota o filme: Film Militantropos (2025) zachytáva jednu z novodobých a stále prebiehajúcich tragédií ľudských dejín. Podstata a význam tohto dokumentu nespočíva v hovoriacich hlavách a spovediach, ale v surových a úprimných záberoch zničených, špinavých budov a ukrajinskej krajiny poznačenej vojnou. Mozaikovité mikropríbehy obyvateľov vytvárajú jednotný príbeh národa. Film pôsobí organicky a neinscenovane a ukazuje nám, že vojna nemá len jednu podobu. Nie je potrebných veľa slov ani veľký pátos na to, čo chce režisérske trio Alina Gorlova, Simon Mozgovyi a Yelizaveta Smit vyjadriť – samotný kontext je postačujúci. Po skončení projekcie sa bude s kameramankou filmu Chrystynou Lizohub a producentom Eugenom Račkovským zhovárať Andrea Najvirtová, riaditeľka organizácie Človek v ohrození.
Marlee Matlin sa narodila v počujúcej rodine, podobne ako zhruba 95 percent nepočujúcich osôb. Vyrastala v štáte Illinois, kde si prešla obdobiami odlúčenia a násilia. Jej vášňou sa stalo účinkovanie v miestnom divadle nepočujúcich. V roku 1987 sa Marlee Matlin stala prvou nepočujúcou herečkou, ktorá získala Cenu Akadémie, a tak sa už ako dvadsaťjedenročná ocitla v centre pozornosti. Matlin hodnotí svoj život vo svojom primárnom jazyku, teda americkom posunkovom jazyku, a vo filme Konečne niekto objasňuje spletitosti života priekopníkov. Keď filmárka Shoshannah Stern v detstve videla, že Matlin dostala Oscara, uverila, že aj nepočujúca žena ako ona sa môže stať herečkou. Jej režisérsky debut je intímnym, úprimným a láskavým dialógom dvoch hlboko prepojených osôb, v ktorom sa prepletá osobný príbeh Marlee Matlin s rozhovormi s ľuďmi, ktorí ju poznajú najlepšie. Film je sprístupnený aj pre nepočujúcich divákov. Julianna Cvitkovičová, členka programového tímu festivalu, uvedie film v slovenskom posunkovom jazyku s tlmočením so slovenčiny. Show more
Slávnostné odovzdávanie cien spojené s projekciou víťazného filmu Show more
Lidija Zelović natáča svoju rodinu vysídlenú v Holandsku od roku 1993, keď ušli z domova v Sarajeve, rozvráteného vojnou. Jej filmová esej poukazuje na dvojakosť života každého migranta: čo je „domov“? Filmárka tým upozorňuje na znepokojujúci spoločenský a politický vývoj, ktorý jej pripomína domovinu, (rozpadnutú) Juhosláviu. Zelović čerpá z rodinného archívu a strieda scény z domova – nedeľné rozhovory o politike a futbale s rodičmi a bratom, dospievanie svojho syna, dovolenky „doma“ v Bosne – s politickým dianím v Holandsku, ako sú politické vraždy, škandály súvisiace s vládnou diskrimináciou, rastúca polarizácia spoločnosti, nepokoje a prijímanie radikálnych pravicových politikov v centre moci. Domáci zápas ponúka miestami vtipný, často konfrontačný a vždy úprimný pohľad do života Lidije Zelović, ktorý slúži ako zrkadlo aktuálnej politickej situácie v Holandsku a v mnohých iných krajinách sveta. Po projekcii filmu nasleduje diskusia (v anglickom jazyku): Ako rozpoznať varovné signály nastupujúceho autoritárstva v demokratickej spoločnosti? Režisérka Lidija Zelović nachádza v súčasnom Holandsku rovnaké vzorce spoločenskej polarizácie, politického násilia a normalizácie extrémizmu, aké si pamätá z Bosny pred rozpadom Juhoslávie. Jej film odkrýva znepokojujúcu realitu – ako spoločnosti systematicky prehliadajú postupný nástup nacionalizmu a neznášanlivosti, až kým nie je neskoro. V diskusii po filme sa zameriame na naše kolektívne „slepé miesta“ – prečo nevidíme fašizmus, až kým sa už nedá zastaviť –, na to, ako sa extrémizmus normalizuje v každodennom živote, prečo odmietame vidieť paralely s históriou a aké sú naše slovenské a stredoeurópske „slepé miesta“. Týka sa nás súčasný nástup populizmu a autoritárstva v Európe alebo si myslíme, že je naša spoločnosť voči nemu imúnna? Kde sú hranice medzi „normálnou“ politikou a nebezpečným extrémizmom? Hostia: Lidija Zelović, režisérka dokumentárneho filmu Pavol Hardoš, politológ Moderuje Peter Ivanič, novinár a vysokoškolský pedagóg. Diskusia vznikla v spolupráci s mediálnou iniciatívou Svet medzi riadkami, spolufinancuje ju SlovakAid.
Druhý dlhometrážny dokument režiséra Tomáša Elšíka nenásilne predstavuje spoločensko-filozofickú rovinu, novodobý fenomén sledovania dôsledkov ľudskej činnosti na planétu, ktorý podnecuje k tomu, aby sa veci zmenili. Tento film kladie otázku, či sme schopní prebudiť v sebe zmyslové vnímanie a opäť vidieť svet, v ktorom žijeme, z pozície celku, a nie dominancie jedného druhu. Našťastie stále existujú ľudia, ktorí nestratili schopnosť vidieť svet okolo nás ako živý organizmus a odmietajú sa zmieriť s tým, aby príroda prichádzala takým rýchlym tempom o rozmanitosť. Za svoj cieľ bojujú legálne, ale často takmer partizánskym spôsobom. Vyštudovaný lesný inžinier Pavel celý život bojuje za záchranu mokradí, pramenných lúk a rašelinísk a tým aj vzácnych druhov rastlín. Klára sa nezmierila s ľudskou bezohľadnosťou a s pomocou dvoch špeciálne vycvičených psov hľadá smrteľné pasce, ktoré v krajine ohrozujú niektoré vzácne vtáky. Po projekcii filmu nasleduje diskusia v slovenčine a češtine: Jeden svet × Kapitál: Pri zemi. Aktivizmus v čase environmentálnej krízy Festival Jeden svet a kritický portál Kapitál vás pri príležitosti premietania filmu Pri zemi (réžia Tomáš Elšík; na Jednom svete sme už uviedli jeho úspešný dokument Central Bus Station) a zároveň vydania knihy Wendella Berryho Nehybný pútnik pozývajú na diskusiu o tvorbe tohto filmu a o jeho posolstve, o tom, ako byť uprostred environmentálnej krízy angažovaný a zároveň zostať senzibilný. Film Pri zemi načrtáva psychologické a filozofické motivácie ochrancov prírody, ale aj ich dezilúzie. Dojemná starostlivosť o krajinu a zvieratá sa tu odohráva v priamom susedstve s bezohľadnosťou industriálneho hospodárstva. Prostredníctvom dvoch ľudsko-zvieracích príbehov sledujeme zápas o budúcu podobu sveta, ktorý je pre verejnosť často neviditeľný. Témam zachovania biodiverzity sa vo svojich esejach venuje aj Wendell Berry a tieto eseje na podujatí predstavíme. Hostia: Tomáš Elšík, režisér filmu Pri zemi Mário Kern, ornitológ (odborník na vtáčiu kriminalitu) Moderuje Jakub Huba, pedagóg a reštaurátor. Show more
Dokumentárny film Tam, kde bocian pristál s Amáliou prináša antropologický pohľad na život rodiny uväznenej v generačnej chudobe v rómskej osade na východnom Slovensku. Zachytáva ustavičný kolobeh, do ktorého sa rodia deti ako Amália – ich životné šance sú od začiatku formované ťažkými podmienkami, v ktorých vyrastajú. Príbeh umožňuje divákovi nahliadnuť do budúcnosti novorodenca cez osudy jej súrodencov, rodičov a komunity. Amália sa stáva symbolom každého dieťaťa narodeného do generačnej chudoby. Diváci vstupujú priamo do ich skromného domova a sledujú každodenný boj rodiny, ktorá žije bez základných vecí, akými sú elektrina či pitná voda. Napriek ťažkým podmienkam sa rodina snaží zachovať si dôstojnosť a vychovávať deti s láskou. Ide o nenaratívny, antropologický dokument, ktorý bez prikrášľovania zachytáva realitu života svojich postáv. Zároveň poukazuje na ich silu, vytrvalosť a schopnosť prejavovať lásku aj v neľahkých podmienkach. Snímka zachytáva príbeh matky a jej detí citlivo, s ľudskosťou a rešpektom, pričom zachováva dôstojnosť ich každodenného života. Po premietaní nasleduje diskusia s režisérom a protagonistami/ protagonistkami filmu v slovenčine. Show more
Film obsahuje titulky určené aj pre nepočujúcich a audiokomentár pre nevidiacich. Misia ukrajinskej čaty: prekonať dva kilometre mohutne opevneného pásu lesa s cieľom oslobodiť strategickú dedinu od ruských vojenských jednotiek. Ukrajinských vojakov sprevádza novinár, ktorý sleduje skazu vojny a narastajúcu neistotu, ako vojna dopadne. Ocenenia: Cena za najlepšiu réžiu v kategórii Svetový dokumentárny film – Filmový festival Sundance 2025 v Park City & Sundance Resort, Utah (USA) F:ACT Award – CPH:DOX Kodaň 2025 (Dánsko) Najlepší film v medzinárodnej súťaži – Filmový festival DocAviv v Tel Avive (Izrael) Projekcii filmu predchádza slávnostné otvorenie festivalu, spojené s odovzdávaním Ceny Eleny Lackovej. Moderátorkou večera je Katarína Strýčková. Slávnostné otvorenie bude prebiehať v slovenčine a bude tlmočené do slovenského posunkového jazyka a do angličtiny.
Premietanie študentských filmov z Ateliéru réžie dokumentárneho filmu FTF VŠMU sa uskutoční počas MFDF Jeden svet 2025 a je otvorené širokej verejnosti vrátane pozvaných novinárov a novinárok. Podujatie slúži aj na prezentáciu ateliéru pre potenciálnych uchádzačov o štúdium. Prirodzenou súčasťou bude preto aj prezentácia príležitostí, ktoré prináša aliancia FilmEu+ pre súčasné i budúce študentstvo.
Pred projekciou zaznie krátky úvod o ARDF. Po skončení projekcie bude nasledovať krátka diskusia so študentmi.
AKO POČÚVAŤ FONTÁNY
(14 min., réžia: Eva Sajanová)
ULICA V. I. LENINA
(14 min., réžia: Katarína Bojtošová)
SUKA
(18 min., réžia: Jaroslava Jelchová)
ATENTÁT
(20 min., réžia: Samuel Ostrovský)
DIVADLO BEZ OKIEN
(22 min., réžia: Dominika Tarinová)
TETULKY
(26 min., réžia: Barbora Remenárová) Show more
Gruzínska matka sa v snahe zabezpečiť dcére strechu nad hlavou rozhodne podstúpiť náhradné materstvo. To, čo sa spočiatku javí ako rýchly zárobok, sa zmení na obrovskú obetu, ktorá núti človeka klásť si otázku, kam až sú matky schopné zájsť. Ocenenie: Cena za ľudské práva – CPH:DOX Kodaň 2025 (Dánsko) Olivia Popp, členka medzinárodného programového tímu festivalu, uvedie film v angličtine Show more
V roku 2019 sa na pražskej Letnej zišlo takmer tristotisíc ľudí. Demonštrovali proti premiérovi, prezidentovi, ale predovšetkým za demokraciu. Z pódia sa im prihovárali dvaja študenti, ktorí sa báli o budúcnosť Českej republiky. Unikátny film o Mikulášovi Minářovi a Benjaminovi Rollovi odkrýva strhujúci príbeh zakladateľov hnutia Milión chvíľok pre demokraciu. Režisérka Amálie Kovářová nakrúcala šesť rokov zákulisie spolku, ktorý bol v pozadí najväčšieho politického protestu od Nežnej revolúcie. Prešiel si úspechmi aj pádmi, nadšením aj letargiou, vynášaním do nebies i sklamaním podporovateľov. A to všetko od začiatku prežívali aj Mik a Ben, chalani, ktorí verili, že aj v ťažkých chvíľach môže zvíťaziť nádej. Po projekcii filmu nasleduje diskusia v slovenčine a češtine so simultánnym tlmočením do angličtiny: Ako sa dajú chrániť demokratické hodnoty v čase, keď verejný priestor čoraz viac zapĺňa polarizácia, nedôvera, nenávistný jazyk, dezinformácie a jedna kríza strieda druhú? Akú úlohu v tom majú občania a iniciatívy ako slovenská Otvorená kultúra či český spolok Milión chvíľok pre demokraciu, ktoré dlhodobo mobilizujú verejnosť na obranu demokracie, otvorenej kultúry a európskych hodnôt? Majú vlastne šancu niečo zmeniť? A kde leží hranica medzi občianskym aktivizmom a politikou – a čo sa stane, ak ju niekto prekročí? Hostia: Mikuláš Minář, spoluzakladateľ spolku Milión chvíľok pre demokraciu Amálie Kovářová, režisérka filmu Chvíľky nádeje Katarína Mišíková, Otvorená kultúra! Moderuje Lukáš Osvald, Človek v ohrození. Podujatie je súčasťou európskeho projektu CLAD – Citizens & Libraries Against Disinformation, ktorého cieľom je poskytnúť občanom na Slovensku a v Portugalsku nástroje na rozpoznávanie dezinformácií. Viac informácií o projekte: www.goethe.de/clad Show more
„Ak má mačka mačiatka v jazdeckej škole, neznamená to, že sú lipicany,“ píše sa v komentári rakúskeho denníka k prípadu naturalizácie režisérky Olgy Kosanović, ktorý si všimli médiá. Vymedzenie sa voči iným vytvára pocit identity a súdržnosti – silný dojem „nás“. Aký je to pocit a na akých sociálnych štruktúrach stojí? Tento film založený na osobnej skúsenosti skúma emotívnu otázku spolupatričnosti. Film K lipicanom máme ďaleko je nominovaný na cenu Na druhý pohľad. Študentská porota o filme: Dokumentárny film K lipicanom máme ďaleko (Noch lange keine Lipizzaner, 2025) je autorským projektom režisérky Olgy Kosanović, ktorá vychádza z vlastnej skúsenosti s procesom získavania rakúskeho občianstva. Tému však nevzťahuje len na seba, ale prostredníctvom „hovoriacich hláv“ a autentických záberov ľudí, ktorí sa snažia získať rakúske občianstvo, rozširuje pohľad na systém ako taký. V jej dokumente sa šikovne a precízne prelínajú národne témy a koncepty, ktoré sa potom aplikujú na rakúsku identitu, len aby ju položili na kolená. Vďaka humoru a ľahkosti môže divák vstúpiť do dialógu bez toho, aby film pôsobil ťažkopádne. Režisérka pracuje s výraznými farbami, krátkymi hranými skečmi, ale aj s výpoveďami rakúskych odborníkov k danej problematike. Film núti diváka rozmýšľať nad tým, čo definuje naše občianstvo a ako môže niekto byť len túlavou mačkou, keď ani lipican nie je čistokrvný. Show more
Climate Storytelling workshop Prvý slovenský workshop na tému klimatickej zmeny v audiovízii (climate storytelling) prinesie jedinečné celodenné vzdelávanie pre študentov, scenáristov a producentov. Spolu s publikom preskúmame, ako do audiovizuálneho rozprávania integrovať klimatické výzvy a podporiť ním udržateľnú budúcnosť. Jednodňový program ponúka prednášky, diskusie a workshop s domácou aj so zahraničnou lektorkou, čím vytvorí platformu na výmenu poznatkov, profesionálne prepojenia a rozvoj nových, klimaticky uvedomelých kreatívnych projektov. Lucie Trémolières je francúzska scenáristka, konzultantka a školiteľka v oblasti zelenej transformácie audiovizuálneho sektora. Vyvíja projekty v rôznych formátoch (film, televízia, divadlo, animácia) s osobitným dôrazom na komédiu a klimatické rozprávanie. Andrea Culková je česká dokumentaristka, scenáristka a režisérka, ktorá sa venuje téme klimatickej krízy vo svojich filmoch a zároveň vzdeláva v tom, ako túto tému uchopiť v audiovizuálnej tvorbe. Jej filmy nesú výrazne vizuálne a esejistické prvky, spracováva v nich aktuálne témy na základe subjektívnych zážitkov a skúseností. Obe lektorky prinesú svoje unikátne skúsenosti do programu zloženého z interaktívnej prezentácie a workshopu (doobeda) a prednášky s networkingom (poobede). Poobedná prednáška bude v anglickom jazyku bez tlmočenia. Show more
Tskaltubo, kedysi preslávené kúpeľné mesto Sovietskeho zväzu, sa po vojne v Abcházsku premenilo na najväčší utečenecký tábor v Gruzínsku. O tri desaťročia neskôr sa vláda pokúša obnoviť jeho dávnu slávu a presúvať väčšinu vysídlených rodín do nových bytových blokov na okraji mesta. Film sleduje posledných obyvateľov jedného sanatória. Gia zostáva pre svoje mačky, Nunu pre rastliny a krehké zvyšky prírody, o ktoré sa stará. V drobných každodenných rituáloch si vytvorili nielen domov, ale aj rodinu spojenú spomienkami, odolnosťou a nádejou, že sa raz vrátia do Abcházska. Odísť by pre nich znamenalo prerušiť posledné spojenie s predstavou domova. Po projekcii bude nasledovať diskusia s režisérkou v slovenčine. Show more
Po stopách muža s kamerou. Film Propagandista rozpráva s použitím dosiaľ nezverejnených rozhovorov, rodinných záberov a propagandistických snímok príbeh vzostupu a pádu filmára Jana Teunissena. Ako predseda Filmového úradu holandskej nacistickej strany a SS a vedúci Filmového cechu sa stal najmocnejším mužom holandského filmového priemyslu počas druhej svetovej vojny. Čo Teunissena dohnalo, aby sa stal súčasťou nacistického režimu? Dokument o neobmedzených ambíciách, alternatívnych faktoch a manipulatívnej sile filmu. Propagandista je nominovaný na cenu Na druhý pohľad. Študentská porota o filme: Režisér Luuka Bouwman v mrazivom dokumente Propagandista (The Propagandist, 2024) využíva doposiaľ nezverejnené rozhovory, zábery z rodinných archívov a propagandistické filmy Jana Teunissena, filmára a vedúceho filmového oddelenia holandskej nacistickej strany a SS počas druhej svetovej vojny. Dokument neustále kladie otázky týkajúce sa morálnych hodnôt a toho, čo všetko (ne)môže byť odpustené a zahovorené frázami typu „robil som to, aby som mohol tvoriť filmy“, „konal som len to, čo mi prikázali“. Historici Rolf Schuursma a Egbert Barten tu figurujú ako styční dôstojníci medzi historickou realitou a dnešným (frustrovaným) divákom. Film slúži ako varovanie pred silou médií, ktoré možno zneužiť, a pred nebezpečenstvom, ktoré nastáva, keď sa umenie stane nástrojom moci – v kontexte dnešnej politickej situácie tak pôsobí nesmierne silno. Pred projekciou prebehne krst knihy Absynt na Jednom svete: Ako vychovať nacistu Pozývame vás na krst knihy Gregora Ziemera Ako vychovať nacistu z vydavateľstva Absynt, ktorá je dôležitým svedectvom o nacistickej pedagogike a vplyve ideológie na mládež. Uvedenie nového prekladu knihy z roku 1941 bude spojené s diskusiou s historičkou Marínou Zavackou, ktorá sa venuje dejinám propagandy a širšieho kontextu budovania režimových lojalít v 20. storočí. Diskusia priblíži aktuálnosť a dôvody, prečo čítať túto knihu aj po vyše osemdesiatich rokoch. Kniha prináša pohľad na mechanizmy, akými si režim podmanil deti a mladú generáciu pomocou systému vzdelávania, a na to, ako režim plazivo a prefíkane prenikal do škôl, rodín, spolkov a verejného diskurzu. Dnes, viac než osem desaťročí po jej vydaní, zostáva znepokojujúco aktuálnou. Mnohé z mechanizmov, ktoré Ziemer opisuje, opäť rezonujú v rôznych podobách v súčasnom svete. Žijeme v časoch, keď sa opäť ozývajú hlasy volajúce po „tvrdšom poriadku“, „disciplíne“ či „národnej hrdosti“. Opäť čelíme prejavom autoritárskeho populizmu, polarizácie spoločnosti a cieleného útoku na autonómiu vzdelávania. Stále existujú politické sily, ktoré cielene pracujú so strachom, hľadajú nepriateľa, vyzdvihujú „poriadok“ nad slobodu a útočia na kritické myslenie ako na podvratný prvok. Moderuje Michal Hvorecký. Diskusia bude prebiehať v slovenskom jazyku.
Príbeh lásky bez filtra. – Na Slovensku sa o niektorých veciach doma jednoducho nehovorí. Nevera sa prehliada alebo trestá. Úprimnosť sa zamieňa za slabosť. A monogamia? Tá sa nepýta, či je pre každého – predpokladá sa. Film Hranice vernosti rozpletá vzťah v rámci jednej rodiny a zároveň nastavuje zrkadlo celej spoločnosti. Je to príbeh o láske, ktorá hľadá svoju podobu mimo zaužívaných foriem spolužitia. Bez filtra. Bez hanby. Srdcom. Film obsahuje audiokomentár pre nevidiacich. Po premietaní nasleduje diskusia v slovenčine: Slovenské rodiny sú plné utajovaných príbehov a mlčania, ktoré ovplyvňujú naše vzťahy viac, než si pripúšťame. Dokumentárny film Hranice vernosti režisérky Diany Fabiánovej otvára citlivé otázky lásky, dôvery a klamstiev. Po premietaní sa pokúsime pomenovať, čo znamenajú rodinné tajomstvá pre jednotlivca aj pre spoločnosť – a ako o nich začať hovoriť. Hostia: Diana Fabiánová, režisérka filmu Hranice vernosti Helena Tužinská, antropologička Magdalena Frecer, psychologička Moderuje Katarína Strýčková. V rámci kampane k filmu Hranice vernosti zbierame anonymné tajomstvá zo slovenských domácností – aby sme ukázali, o čom sa najčastejšie mlčí. Zapojiť sa môžete cez bezpečný formulár Show more
Songea, Tanzánia. Mladý právnik John Mbano sa vydáva na misiu. Nemecká koloniálna armáda popravila jeho prastarého otca Songeu Mbana, jedného z vodcov ľudu Ngoni. Jeho hlavu zobrali do Nemecka na rasistický výskum. Táto rana prenasleduje rodinu dodnes. John sa spolu s manželkou Cesiliou vydáva na cestu, ktorá im zmení život. Ich výskum a odhodlanie vrcholia odvážnym rozhodnutím vycestovať do Berlína, aby našli pozostatky svojho predka. Tam sa pripájajú k aktivistom, ktorí bojujú proti nemeckej kultúre popierania. Nasleduje séria víťazstiev a prehier. Ani historická návšteva nemeckého spolkového prezidenta v Johnovom rodnom meste im však nevráti milovaného predka. No rodina Mbanovcov odmieta ustúpiť... Film Prázdny hrob ponúka osobný pohľad uprostred globálnej diskusie o repatriácii. Za rozhovormi sa skrýva dojímavý príbeh o zneuctených životoch a o boji za budúcnosť oslobodenú od bolestnej minulosti. Olivia Popp, členka medzinárodného programového tímu festivalu, uvedie film v angličtine.
Kolekcia ôsmich krátkych dokumentárnych filmov, ktoré vznikli v rámci vzdelávacieho projektu My Street Films SK. Jeho účastníci a účastníčky pod lektorským vedením výrazných osobností domácej dokumentaristiky niekoľko mesiacov rozvíjali svoje námety do podoby autorských filmov, ktoré teraz prvýkrát predstavia festivalovej verejnosti. Súčasťou slávnostnej premiéry je vyhlásenie ocenenia My Street Films SK Award za najlepší film aktuálneho ročníka. „Rozchod či pauza?“ „Prosím?!“ „Pokračujeme!“, r. Mária Farská, 2025, 12ʹ Absolventský ročník konzervatória, záverečné predstavenie pred komisiou a dojatými rodičmi, prípitok, kvety. Hovorí sa, že každý koniec je začiatkom niečoho nového. A každý začiatok krokom do neznáma. Je založenie spoločného divadla len pokusom oddialiť moment, keď sa cesty skupiny stredoškolských priateľov nevyhnutne rozídu? Bezprostredný pohľad do divadelného zákulisia zachytáva nespútanú energiu, ale aj pochybnosti tvorivých ľudí na prahu dospelosti. Občas trochu presvitám, r. Anna Kováčová, 2025, 9ʹ Film je akýmsi autorkiným hľadaním opätovnej blízkosti s jej staršou sestrou. Je pretkaný spomienkami na spoločné detstvo, v ktorom silnú rolu zohrala sestrina choroba. Cez citlivo zachytené fotografické portréty a úprimnú reflexiu film odkrýva výnimočnosť sesterského vzťahu. Odkaz vody, r. Jakub Filip Jančula, 2025, 10ʹ Premeny bratislavského Námestia slobody, kedysi Gottwaldovho námestia, sú plné dejinných paradoxov. Ľubica Hovorková, vdova po sochárovi Jurajovi Hovorkovi, ktorý bol súčasťou kolektívu autorov ikonickej fontány, rekonštruuje zo spomienok a z dobových výstrižkov kľukatý príbeh tejto výnimočnej sochárskej realizácie. V dialógu s časom, r. Samuel Sokol, 2025, 7ʹ Kým sa na jeho rekonštrukciu nájde investor, chátrajúci kaštieľ v Tovarníkoch neďaleko Topoľčian poskytuje tichý azyl jedinému človeku. V rozľahlých priestoroch vznikajú, schnú a čakajú na vystavenie veľkoformátové maľby a objekty umelca Petra Decheťa. Dielo a nezvyčajný ateliér, minulosť a prítomnosť akoby tu zrastali v jedno v plodnej symbióze. Taký bol život, r. Ján Makovník, 2025, 11ʹ Pani Vilma prežila niekoľko režimov, jej detstvo bolo tvrdo poznačené protižidovskými zákonmi, pre ktoré tragicky prišla o najdôležitejšieho človeka. Dnes chce o tom všetkom hovoriť, nechce, aby sa zabudlo. Autor filmu sprítomňuje jej príbeh cez svoju dcéru, ktorá sa vydáva po Vilminých stopách a prichádza na to, čo sa stane, keď si niektorí ľudia myslia, že sú viac ako ostatní. Vŕby, r. Ivan Ištvánffy, 2025, 8ʹ Môže prítomnosť druhého zmeniť perspektívu? Ako to prežívajú ľudia s onkologickým ochorením v nemocnici? Film citlivo a s rešpektom nahliada do samoty pacientov a zároveň odkrýva nádej, ktorú prinášajú dobrovoľníci. Takmer bez slov, cez poetické zábery temného lesa, sterilného nemocničného prostredia a anonymných, no zároveň osobných ľudských detailov prináša aspoň na chvíľu pocit úľavy. Život ako javisko, r. Radka Bakajsová, 2024, 14ʹ Ako fotomodel, herec a vogue performer je Oliver neustále vystavený pohľadom. Je zvyknutý striedať roly ako kostýmy, meniť sa z éterickej bytosti na sebaistého zvodcu, z chlapca na muža. Pozorujúc jeho chameleónske premeny, film rozpráva o queer skúsenosti, ktorá je spojená s predstieraním a kľučkovaním medzi spoločenskými očakávaniami a svojím pravým ja. 1235 Kopa dobra, r. Viktor Lamprecht, 2025, 14ʹ Za názvom Kopa dobra sa skrýva dobrovoľnícka skupina, ktorá prinášala obyvateľstvu ukrajinských miest a obcí v blízkosti frontovej línie spoločenský a kultúrny program a s ním momenty radosti a vzájomnosti. Film sleduje jej členov na ceste zjazvenou krajinou a zaznamenáva stretnutia s ľuďmi, ktorí z takých či onakých dôvodov nechceli alebo nemohli opustiť svoje domovy, keď sa nimi prehnali hrôzy vojny. Show more
Prihlás sa do nášho newslettra a budeme ti zasielať novinky priamo na e-mail.
Všeobecne záväzné podmienky nákupu a rezervácie vstupeniek prostredníctvom internetu, platné na prevádzkach prevádzkovateľa Slovenský filmový ústav.
Všeobecné záväzné podmienky vymedzujú práva predávajúceho (prevádzkovateľ) a kupujúceho (zákazník) a platia iba pri kúpe a rezervácie vstupeniek cez internet.
REZERVÁCIA VSTUPENIEK
Zákazník berie na vedomie, že rezervácia je nezáväzná a v prípade, že si vstupenky nevyzdvihne v stanovenom čase pred začatím predstavenia, prevádzkovateľ môže vstupenky uvoľniť k ďalšiemu predaju bez ďalšieho oznámenia zákazníkovi. Stanovený čas exspirácie rezervácie je oznámený zákazníkovi ihneď po ukončení rezervácie v rezervačnom systéme a zároveň zaslaný e-mailom, pokiaľ bol e-mail správne zadaný. Vstupenky si zákazník môže vyzdvihnúť len v pokladni a to oznámením variabilného čísla rezervácie alebo svojich kontaktných údajov zadaných pri rezervácii. Zákazník môže byť vyzvaný k predloženiu svojich identifikačných dokladov personálom prevádzkovateľa za účelom kontroly.
Zákazník berie na vedomie, že súčasne si môže rezervovať vstupenky len na 1 predstavenie. Rezervovať vstupenky na ďalšie predstavenia môže až po ukončení rezervácie, ktorú predtým začal. Pokiaľ zákazník nedodrží tieto pokyny, prevádzkovateľ neručí za to jeho rezerváciu, napriek tomu, že zákazník obdrží email o potvrdení rezervácie. Prevádzkovateľ si vyhradzuje právo na zrušenie takejto rezervácie a to bez oznámenia zákazníkovi.
Zákazník berie na vedomie a bezvýhradne súhlasí, že ním zadané kontaktné údaje môžu byť zaznamenané v systéme za účelom neskoršieho kontaktovania prevádzkovateľom alebo jeho pracovníkmi. Zákazník súčasne berie na vedomie a súhlasí, že v prípade opakovanej neprebratej a neodvolanej rezervácie, mu môže byť budúca rezervácia zablokovaná. Rezerváciu je možné odvolať osobne, telefonicky alebo kliknutím na odkaz v potvrdení rezervácie.
KÚPA VSTUPENIEK
Vzmysle ust. § 7 ods. 6 písm. k) zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, nemôže spotrebiteľ odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je poskytnutie služieb súvisiacich s činnosťami v rámci voľného času a podľa ktorej sa predávajúci zaväzuje poskytnúť tieto služby v dohodnutom čase alebo v dohodnutej lehote. Zakúpené vstupenky prostredníctvom internetu je možné vrátiť iba z dôvodu, že sa predstavenie z technických príčin neuskutoční (porucha na technickom zariadení, nebol dodaný film a podobne) a to maximálne do 30 dní od plánovaného uskutočnenia predstavenia. V takomto prípadeje potrebné zaslať oficiálnu žiadosť o vrátenie plnej hodnoty zaplateného vstupného na e-mailovú adresu: kinolumiere@sfu.sk. Písomná žiadosť musí obsahovať názov predstavenia, dátum a čas, počet vstupeniek a cenu celkom, variabilný symbol platby a číslo účtu, na ktorý má byť zaplatená čiastka poukázaná. Ak žiadosť nebude obsahovať niektorý z uvedených údajov, nebude vybavená.
V prípade, že pri kúpe vstupeniek prostredníctvom internetu došlo síce k odpísaniu sumy z účtu zákazníka, ale vstupenky sa nezobrazili, reklamáciu vrátenia peňazí z dôvodu neposkytnutia služby si musíte uplatniť v banke, ktorá zákazníkovi vystavila platobnú kartu, prostredníctvom ktorej platba prebehla. Takéto reklamácie nemôže riešiť prevádzkovateľ.
Kupujúci, ktorý si zakúpi vstupenky prostredníctvom internetu, bez výhrad prijíma všetky ustanovenia týchto obchodných podmienok a je povinný sa nimi riadiť.
ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA:
Uvedené obchodné podmienky sú platné v deň zakúpenia alebo vykonania rezervácie vstupeniek zákazníkom.
Všeobecné obchodné podmienky pri ONLINE nákupe
Úvodné ustanovenia a definície pojmov
Tieto obchodné podmienky pre nákup vstupeniek cez internet (ďalej len „Obchodné podmienky“) platia pri nákupe vstupeniek na filmové, kultúrne a spoločenské alebo aj iné predstavenie prevádzkované spoločnosťou Slovenský filmový ústav, (ďalej len „Prevádzkovateľ“), a to len pri nákupe vstupeniek prostredníctvom internetovej stránky www.kino-lumiere.sk. Tieto Obchodné podmienky upravujú vzájomné práva a povinnosti Prevádzkovateľa a kupujúceho (ďalej len „Zákazník“).
„Vstupenka“ je vstupenka zakúpená, a zároveň vytlačená v pokladniach prevádzky prevádzkovaných Prevádzkovateľom (ďalej len „Kino“).
„mailTicket“ je vstupenka zakúpená prostredníctvom internetovej stránky www.kino-lumiere.sk a jej podstránok s unikátnym čiarovým kódom, vytlačená Zákazníkom, alebo vstupenka vo formáte PDF s unikátnym čiarovým kódom predložená Zákazníkom uvádzačovi pred vstupom do Kina prostredníctvom prenosného elektronického zariadenia (mobilným telefónom, tabletom a pod.). Vstupenka s unikátnym čiarovým kódom je súčasťou potvrdzujúceho e-mailu, ktorý bude doručený Zákazníkovi vždy po objednaní a úhrade vstupenky cez internetovú stránku www.kino-lumiere.sk . Čiarovým kódom sa Zákazník preukáže pred vstupom do sály alebo na konkrétne predstavenie. Možno ho naskenovať z mobilného zariadenia alebo predložiť vo vytlačenej forme. Kód musí byť čitateľný a nepoškodený. Zákazník preberá zodpovednosť za nešírenie vstupenky, aby tak zabránil jej prípadnému zneužitiu.
Prevádzkovateľ rezervačného a nákupného systému je spoločnosť Ticketware SE, so sídlom Hlavná 23, 917 01 Trnava, IČO: 48298034, e-mailový kontakt podpora@ticketware.sk, prehlasuje, že platobné služby pre platobné metódy, konkrétne platby pomocou platobných kariet a platby pomocou online bankového prevodu zaisťuje spoločnosť Besteron a.s. (ďalej len “Besteron”), sídlo Teslova 20, 821 02 Bratislava, IČO: 47866233, DIČ: 2024127963. Spoločnosť Ticketware SE zabezpečuje predaj a vyúčtovanie platieb. Spoločnosť Ticketware SE rieši reklamácie platiteľov kartou v zastúpení za svojich klientov (3.strana)
Besteron poskytuje platobné služby z obchodného aj technického hľadiska a realizuje platobné transakcie na svoj účet a svoje obchodné meno. Prípadné reklamácie a otázky o platobných transakciách môže Platiteľ smerovať priamo na Besteron prostredníctvom telefonickej linky 02/33 52 76 75 (po-pia 08 - 16h, víkendy a sviatky 08 - 20h) alebo pomocou e-mailovej podpory na adrese helpdesk@besteron.sk, či písomne na adresu sídla.
Po potvrdení objednávky má Platiteľ možnosť využiť službu bankového prevodu, ktorá ho presmeruje na internetové bankovníctvo jeho banky. Platiteľ prostredníctvom internet bankingu odošle Platbu. Predávajúci expeduje vstupenky ihneď po prijatí potvrdenia o úhrade od Besteronu.
Citlivé vstupné údaje, ktoré zadáva Platiteľ do systému internetového bankovníctva sú chránené platobnými bránami bánk a nedostávajú sa do prostredia tretích strán. Spracovatelia platieb vidia iba informácie o transakcií, ktoré im banka s odoslanou transakciou oznámi.
Používateľ nesmie využívať Rezervačný a nákupný systém spôsobom, ktorý by mohol znížiť jeho hodnotu a/alebo poškodiť, upraviť, znemožniť, preťažiť alebo zhoršiť funkciu časti a/alebo celku Rezervačného a nákupného systému, či infraštruktúry Poskytovateľa zahŕňajúcej akékoľvek pasívne a/alebo aktívne prvky infraštruktúry a/alebo sieťové zariadenia, či servery. Používatel nesmie zneužívať, blokovať, modifikovať alebo inak meniť akúkoľvek časť Rezervačného a nákupného systému, alebo sa len pokúsiť narušiť stabilitu, chod alebo dáta Rezervačného a nákupného systému. Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za prípadné neoprávnené zásahy tretích osôb, v dôsledku čoho tieto osoby neoprávnene získajú prístup k osobným údajom používateľa a/alebo k jeho používateľskému účtu a/alebo k príslušnej databáze poskytovateľa tieto údaje použijú, využijú, zneužijú alebo sprístupnia tieto údaje tretím osobám. Akékoľvek vyššie uvedené činnosti môžu byť trestné.
„Orgán dohľadu“ je Slovenská obchodná inšpekcia so sídlom Prievozská 32, 827 99 Bratislava 27, Slovenská republika (www.soi.sk).
Zákazník súhlasí s týmito Obchodnými podmienkami, ktoré sú pre obe strany záväzné. V prípade potreby môže Zákazník kontaktovať Prevádzkovateľa prostredníctvom e- mailu kinolumiere@sfu.sk
Spôsob zakúpenia a doručenia vstupenky
Zákazník si môže zakúpiť elektronicku vstupenku (dalej len mailTicket) na konkrétne predstavenie prostredníctvom našej internetovej stránky www.kino-lumiere.sk po výbere filmu a času s presmerovaním na internetovú stránku system.cinemaware.eu a zaplatiť za mailTicket cenu vstupenky, podľa vytvorenej objednávky prostredníctvom služby Besteron.
mailTicket je možné zakúpiť najneskôr 30 minút pred začiatkom požadovaného predstavenia uvedeného v programe kina. Neskôr si Zákazník môže kúpiť v pokladni kina iba Vstupenky na neobsadené miesta.
Po výbere a označení konkrétneho predstavenia Zákazník označí počet dospelých a počet zľavnených mailTicketov, zvolí miesto a druh (obyčajný, Deti, študenti, seniori, ZŤP) a sedadlo vstupenky, Zákazník pokračuje ku kroku zaplatiť online. Zákazníkovi sa zároveň zobrazí celková kúpna cena mailTicket, ktorú je po potvrdení Objednávky v kroku „ZAPLATIŤ ONLINE” (s povinnosťou platby) povinný uhradiť. Uvedená kúpna cena je aktuálnou cenou pre objednané mailTicket a je cenou konečnou, t.j. vrátane DPH a prípadných poskytnutých zliav. Zákazník vyjadrí súhlas s obchodnými podmienkami.
Po potvrdení objednávky mailTicket v kroku „ZAPLATIŤ ONLINE“ je Zákazník presmerovaný do zabezpečenej platobnej brány Besteron, prostredníctvom ktorej vykoná úhradu. Úhradu je potrebné vykonať v časovom limite do 15 minút, ktorý sa odpočítava od okamihu začatia procesu platby presmerovaním na platobnú bránu. Po vypršaní časového limitu 15 minút nebude začatá objednávka dokončená.
Po uskutočnení úspešnej platby prostredníctvom zabezpečenej platobnej brány Besteron v časovom limite 15 minút bude Zákazník opäť presmerovaný na internetovú stránku system.cinemaware.eu pre vygenerovanie a zobrazenie mailTicket. Objednávka bude úspešne dokončená len v prípade, ak Zákazník vyčká na presmerovanie na internetové stránky system.cinemaware.eu a zobrazí sa mui jeho mailTicket na obrazovke. Následne mu bude doručený mailTicket na správne zadaný a funkčný email. V prípade, ak Zákazník nevyčká na presmerovanie a nezadal správny a funkčný email pre doručenie mailTicket, Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za nedokončenie objednávky a Zákazník si musí uplatniť reklamáciu realizovanej úhrady v banke.
Po realizovaní úhrady kúpnej ceny mailTicket a úspešnom dokončení objednávky bude Zákazníkovi odoslaný potvrdzujúci e-mail na ním zadanú platnú a funkčnú e- mailovú adresu, ktorý obsahuje unikátny čiarový kód a variabilný symbol a platný mailTicket vo formáte PDF oprávňujúci na vstup do sály (slúži ako vstupenka). Pre daňové účely, slúži mailTicket ako daňový doklad.
Platba je zrealizovaná iba vtedy, ak Zákazník dostane od Prevádzkovateľa potvrdenie o zaplatení podľa predchádzajúceho bodu správou na e - mailovú adresu zadanú v objednávke.
Unikátny čiarový kód v mailTicket je platný iba raz, tzn. že pri akomkoľvek ďalšom predložení čiarového kódu sa na takto predložený mailTicket nebude prihliadať a na jeho základe nebude povolený vstup do kinosály, a to bez ohľadu na to, kto vyššie uvedený mailTicket predloží.
Zákazník je povinný, pokiaľ si uplatňuje nárok na poskytnutie zľavneného vstupného, preukázať oprávnenosť nároku na zľavnený mailTicket pred vstupom do kinosály predložením platného dokladu, ktorá oprávňuje držiteľa k zľave. Kumulácia jednotlivých zliav nie je možná. V prípade, že Zákazník nepreukáže nárok na zľavnený mailTicket, bude mailTicket považovaný za neplatný, nepovolí sa vstup do kinosály a nevznikne nárok na vrátenie zaplatenej ceny mailTicket. Prevádzkovateľ poskytuje možnosť doplatenia rozdielu v cene zo zľavnenej vstupenky na cenu za dospelého, čo môže urobiť zákazník v pokladni kina. Zľavneným vstupným sa na účely týchto Obchodných podmienok považuje iba vstupné podľa platného cenníka.
Odstúpenie od zmluvy
Predaj mailTicketov na filmové a iné predstavenie sa považuje za zmluvu súvisiacu s poskytovaním služieb súvisiacich s činnosťami v rámci voľného času, podľa ktorej sa Prevádzkovateľ zaväzuje poskytnúť tieto služby v dohodnutom čase alebo v dohodnutej lehote a z toho dôvodu Zákazník nemôže, v zmysle § 7 ods. 6 písm. k) zák. č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, odstúpiť od zmluvy.
Reklamácie
Prevádzkovateľ zodpovedá za vady poskytovanej služby, prípadne predávaného tovaru podľa ustanovení príslušných právnych predpisov, najmä ustanovenia § 420 a nasl. zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov.
Reklamovať poskytnutú službu, t.j. predstavenie, na ktoré bol mailTicket zakúpený, je možné za podmienok stanovených reklamačným poriadkom Prevádzkovateľa, ktorý sa nachádza na internetovej stránke www.kino-lumiere.sk a v priestoroch prevádzky.
Osobné údaje a ich ochrana
Prevádzkovateľ zabezpečuje ochranu osobných údajov kupujúceho v súlade so zákonom č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Informácie o spracúvaní osobných údajov sú uvedené na webovej stránke Prevádzkovateľa. Zákazník berie na vedomie, že je povinný Prevádzkovateľovi poskytnúť osobné údaje v správnej a pravdivej forme a je tiež povinný informovať Prevádzkovateľa o každej zmene svojich osobných údajov. Zákazník potvrdzuje, že osobné údaje, ktoré poskytol, sú správne. Zákazník pri odoslaní objednávky potvrdí, že v súlade so zákonom mu bolo poskytnuté poučenie týkajúce sa ochrany osobných údajov, a to aktivovaním príslušnej funkcie na webovej stránke Prevádzkovateľa.
Alternatívne riešenie sporov
Pokiaľ Zákazník nie je spokojný so spôsobom, ktorým Prevádzkovateľ vybavil jeho reklamáciu alebo sa domnieva, že Prevádzkovateľ porušil jeho práva, má možnosť obrátiť sa na Prevádzkovateľa so žiadosťou o nápravu (prostredníctvom emailu na kinolumiere@sfu.sk ). Ak Prevádzkovateľ na žiadosť o nápravu odpovie zamietavo, alebo na ňu neodpovie do 30 dní odo dňa jej odoslania, Zákazník má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia svojho sporu podľa ustanovenia § 11 a nasl. zákona č. 391/2015 Z.z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Príslušným subjektom na alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov s Prevádzkovateľom je Orgán dohľadu - Slovenská obchodná inšpekcia, so sídlom: Prievozská 32, 827 99 Bratislava, IČO: 17 331 927, ktorú je možné za uvedeným účelom kontaktovať na adrese Slovenská obchodná inšpekcia, Ústredný inšpektorát, Odbor medzinárodných vzťahov a alternatívneho riešenia sporov, Prievozská 32, 827 99 Bratislava 27, internetová adresa:www.soi.sk, alebo iná príslušná oprávnená právnická osoba zapísaná v zozname subjektov alternatívneho riešenia sporov vedenom Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky (zoznam je dostupný na stránke www.economy.gov.sk).
6.2 Zákazník má právo voľby, na ktorý z uvedených subjektov alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov sa obráti. Zákazník môže na podanie návrhu na alternatívne riešenie svojho sporu využiť platformu pre riešenie sporov on-line, ktorá je dostupná na webovej stránkeec.europa.eu/consumers/odr/.
VII. Záverečné ustanovenia
7.1 Tieto Obchodné podmienky platia pre Zákazníka v rozsahu a znení uvedenom na internetových stránkach Prevádzkovateľa v deň zakúpenia elektronickej vstupenky mailTicket Zákazníkom.
7.2 Aktivovaním príslušnej funkcie pred zakúpením mailTicket kupujúci potvrdí, že sa s týmito Obchodnými podmienkami oboznámil, v plnom rozsahu porozumel ich obsahu, súhlasí s nimi a je nimi viazaný. Prevádzkovateľ si vyhradzuje právo v zákonnom rozsahu meniť tieto Obchodné podmienky pre nákup mailTicket cez internet, prípadne ich časť.
7.3 Akékoľvek zmeny týchto Obchodných podmienok nadobúdajú účinnosť dňom uvedeným v aktualizovanom znení.
7.4 Na vzťahy výslovne neupravené týmito všeobecnými obchodnými podmienkami sa aplikujú príslušné ustanovenia Občianskeho zákonníka, Obchodného zákonníka, zákona č. 22/2004 Z.z. o elektronickom obchode a zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Prevádzkovateľ rezervačného a nákupného systému je spoločnosť Ticketware SE, so sídlom Hlavná 23, 917 01 Trnava, IČO: 48298034, e-mailový kontakt podpora@cinemaware.eu, prehlasuje, že platobné služby pre platobné metódy, konkrétne platby pomocou platobných kariet a platby pomocou online bankového prevodu zaisťuje spoločnosť GoPay s.r.o. (ďalej len “GoPay”), sídlo Planá 67, 370 01 České Budějovice, Česká Republika, IČ: 26046768. Obchodníkom/príjemcom platieb pre GoPay je spoločnosť NewVision Money s.r.o., so sídlom Lidická 700/19, Veveří, 602 00 Brno, IČO: 08693242, Česká republika, e-mail: podpora@cinemaware.eu, tel.: +421 948 842538, ktorá zabezpečuje príjem, vyúčtovanie a zasielanie platieb. Spoločnosť Ticketware SE rieši reklamácie platiteľov kartou v zastúpení za svojich klientov (3.strana).
GoPay poskytuje platobné služby z obchodného aj technického hľadiska a realizuje platobné transakcie na svoj účet a svoje obchodné meno. Prípadné reklamácie a otázky o platobných transakciách môže Platiteľ smerovať priamo na GoPay prostredníctvom telefonickej linky +420 840 818 918 (po-pia 08 - 17h) alebo pomocou e-mailovej podpory na adrese gopay@gopay.cz, či písomne na adresu sídla.
Po potvrdení objednávky má Platiteľ možnosť využiť službu bankového prevodu, ktorá ho presmeruje na internetové bankovníctvo jeho banky. Platiteľ prostredníctvom internet bankingu odošle Platbu. Predávajúci expeduje vstupenky ihneď po prijatí potvrdenia o úhrade od GoPay.
Citlivé vstupné údaje, ktoré zadáva Platiteľ do systému internetového bankovníctva sú chránené platobnými bránami bánk a nedostávajú sa do prostredia tretích strán. Spracovatelia platieb vidia iba informácie o transakcií, ktoré im banka s odoslanou transakciou oznámi.
Kliknutím na tlačidlo: “Pokračovať” potvrdzuje Platiteľ súhlas so Všeobecnými obchodnými podmienkami prevádzky. Pokračovaním v platbe dáva taktiež prevádzkovateľovi systému súhlas so spracovaním zadaných kontaktných údajov, a to až do doby písomného vyjadrenia nesúhlasu s týmto spracovaním. Kontaktné údaje, ktoré Platiteľ uvedie pri objednaní, slúžia výhradne pre potreby prevádzkovateľa systému a nebudú poskytnuté iným subjektom s výnimkou spracovávateľov platieb a prevádzky, v ktorej si platiteľ kupuje vybranú službu alebo produkt..
Používateľ nesmie využívať Rezervačný a nákupný systém spôsobom, ktorý by mohol znížiť jeho hodnotu a/alebo poškodiť, upraviť, znemožniť, preťažiť alebo zhoršiť funkciu časti a/alebo celku Rezervačného a nákupného systému, či infraštruktúry Poskytovateľa zahŕňajúcej akékoľvek pasívne a/alebo aktívne prvky infraštruktúry a/alebo sieťové zariadenia, či servery. Používatel nesmie zneužívať, blokovať, modifikovať alebo inak meniť akúkoľvek časť Rezervačného a nákupného systému, alebo sa len pokúsiť narušiť stabilitu, chod alebo dáta Rezervačného a nákupného systému. Prevádzkovateľ nenesie zodpovednosť za prípadné neoprávnené zásahy tretích osôb, v dôsledku čoho tieto osoby neoprávnene získajú prístup k osobným údajom používateľa a/alebo k jeho používateľskému účtu a/alebo k príslušnej databáze poskytovateľa tieto údaje použijú, využijú, zneužijú alebo sprístupnia tieto údaje tretím osobám. Akékoľvek vyššie uvedené činnosti môžu byť trestné.
Skontrolujte si prosím zadanú e-mailovú adresu. Na zadaný e-mail môžu byť zaslané objednané a uhradené vstupenky alebo e-mailová správa potrebná k vyzdvihnutiu vstupeniek v pokladni prevádzky. Na nesprávne zadaný e-mail nie je možné uplatňovať si reklamáciu.